Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-05 22:11
Beste mensen,

Mijn vriendin en ik hebben begin dit jaar een nieuwbouwhuis gekocht waar we volgend jaar januari in kunnen. We zijn inmiddels al een heel eind onderweg met het uitzoeken en aanschaffen van badkamer, keuken, vloeren etc. We zien wel dat de kosten aardig de pan uitrijzen (ofwel onze raming klopt niet, ofwel we hebben een te dure smaak :) ).

Nou is het probleem niet dat we het niet kunnen betalen ivm met de hypotheek, maar we vragen ons af of we het er bij latere verkoop weer uithalen. We investeren volgens de huidige raming circa 19% van de nieuwbouwwaarde in ons huis (50.000 euro op een huis van 267.500) en denken hier circa 7-10 jaar te wonen.

We hebben overigens een hoekwoning met volgende specs: circa 150 m2 gbo, 550 m3 en 240 m2 kavel, in een nieuwbouwwijk in een achterstandswijk die momenteel wordt geherstructureerd..

Is het te verwachten dat we dit eruit halen? Of investeren we te veel?

Thnx voor reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 16:57

TheDane

1.618

Da's wel erg veel, lijkt mij.

Ik en m'n vriendin hebben in 2006 een nieuwbouwwoning gekocht. Deze wordt aanstaande vrijdag opgeleverd *O*

Tot nog toe hebben we zo'n 15.000 geinvesteerd in de woning van 220k, en veel meer wordt 't niet qua waardevermeerding van de woning. Ik denk dat je je vooral moet afvragen hoeveel je er uberhaupt voor jezelf in wil steken; ik denk dat 't een vrij naieve gedachte is om te denken dat volgende bewoners je investering op de werkelijke waarde zullen schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Moeilijk, en dan vooral voor jullie.
Het er volledig uithalen zal inderdaad niet lukken waarschijnlijk, zie TheDane, smaken zullen natuurlijk gewoon verschillen.
En 50000 investeren klinkt inderdaad als een bedrag dat niet helemaal in verhouding staat tot het huis. Uiteraard is dat volledig aan jullie maar puur uit nieuwsgierigheid zou ik wel willen weten hoe dit bedrag opgebouwd is?

Buiten dan, als jullie het zonder problemen kunnen betalen en het is helemaal jullie smaak en jullie zijn er heel gelukkig mee, dan kun je het beter zien als een investering in 'levensgenot', comfort etc. Want eerlijk is eerlijk, je koopt niet dit huis en deze inboedel om er veel rijker van te worden maar om lekker te leven.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wordt een nieuwbouwwoning meestal geleverd zonder badkamer/keuken etc? Dat zijn meestal wel de duurste "kamers" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Over een jaar of tien zijn je keuken, vloeren etc wel afgeschreven. Veel gebruikt, gedateerd en voor verkoop niet echt meer interessant qua prijsverhoging. En buiten dat, als het niet de smaak is van potentiele kopers en jij rekent het wel mee in de prijs zit je jezelf buiten de markt te prijzen. Het werkt imo een beetje mee als het er netjes uitziet (voor verkoop en prijs) maar verwacht niet dat je cosmetische zaken terug gaat verdienen :)

Jullie leven erin, het is jullie leefomgeving en aankleding van het huis en daar moeten jullie zelf voor bekijken of het de kosten waard is. Als jullie dat vinden en je kunt het geld missen... sja :P

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Ik denk niet dat je het eruit gaat halen. Of het verstandig is of niet is iets anders. Als je geld wil verdienen over 10 jaar dan ben je denk ik niet goed bezig. Wil je zeker zijn dat je de eerste 10 jaar er lekker bij zit en je kan het goed betalen..mja..why not? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het woord investeren suggereert dat je er iets aan wilt verdienen of quite wilt spelen. Welnu, dat gaat je niet lukken. Redenen hiervoor zijn eerder gegeven. Je haalt er natuurlijk wel iets van terug (30-40% misschien) en het verkoopt wellicht iets makkelijker.

Maar als je het ziet als woongenot dan kan het geld weer wel goed besteed zijn. Je woont dan de komende jaren in een huis dat precies is hoe je het wilt. Dat comfort mag wat kosten lijkt me. Je kunt alleen zelf bepalen of de prijs daarvoor juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 16:57

TheDane

1.618

stin schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 19:57:
Wordt een nieuwbouwwoning meestal geleverd zonder badkamer/keuken etc? Dat zijn meestal wel de duurste "kamers" ;)
In ons geval werden standaard sanitair en standaard keuken wel met het project 'meeverkocht'. Maar als dat net niet je smaak is ... dan kun je ofwel de standaardkeuken 'uitbreiden' of 'upgraden', of een hele andere keuken erin.

Voor dat laatste is de komende maand nog wel een topmaand natuurlijk ;) Al die verkopers moeten nog hun targets behalen, van voorraden af etc, dus het zou me niet verbazen als je tot 40% korting kunt fabriceren op een complete keuken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het gebeurt maar zelden dat je voor een badkamer, een keuken of vloeren een aanzienlijk hogere prijs zult krijgen.

Wat denkt een koper? Het is aardig dat alleen dat ene huis in die straat dat heeft maar om daar 20% meer voor te betalen als voor het huis op de andere hoek terwijl ik eigenlijk liever een andere badkamer, een andere keuken en een andere vloer wil... nou nee.

In ons dorp ken ik mensen die net een jaar een nieuwe luxe keuken in hun huis hadden staan. Na verkoop lag die in stukken te wachten op het grof vuil. Hetzelfde met een echt mooie massief eiken vloer. Die ging eruit want de nieuwe bewoners wilden vloerverwarming en tegels. Onze badkamer kostte >20.000 euro maar ons huis is daardoor niet duurder dan de andere in de straat geworden. Wél door de kunststof kozijnen en de aangebrachte isolatie. Zelfs met deze nuttige aanpassing is het verschil lang niet hetgeen wat wij er aan hebben besteed.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 22-11-2008 22:29 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:24

DinX

Motormuis

Ik ben op dit moment ook bezig met het uitkiezen van keuken en badkamer enzo voor een nieuwbouwappartement. Prijs van het appartement is 180k met btw erbij en notariskosten enzo (België).

Wat er standaard voorzien is is (appartement met 2 slaapkamers, opp. van 85m²):
- keuken: 3700€ excl. BTW
- badkamer: 2200€ excl. BTW
- tegels keukenvloer, badkamervloer- en muur 20€/m² exclusief plaatsing en BTW

Vloer in de woonkamer en slaapkamers is zelf te leggen en betalen.

Dit zijn allemaal dingen die erg persoonlijk zijn. Voor m'n keuken en deuren enzo leg ik geld bij, terwijl ik op dingen als de bergingvloer enzo weer ga besparen. Ik zou persoonlijk niet extra gaan bijleggen voor een eventuele koper binnen 10-15 jaar ofzo.
Je hebt zoveel verschil in smaak tussen mensen bijvoorbeeld. Tijdens het kijken naar tegels heb ik een koppel in de winkel zien staan bij tegels waarvan ik dacht "mijn god, die wil ik zelfs niet als ze me ervoor betalen". Je hebt daar dan ook nog eens mode in. Wat nu in en hip is is dat binnen 10 jaar misschien niet meer.

Als mensen de keuze hebben tussen 2 identieke huizen aan de buitenkant met een prijsverschil van tig K euro zie ik ze eerder naar het goedkopere gaan. Al helemaal als de inrichting niet helemaal hun smaak is. Dat zijn dan vaak ook dingen die "verslijten". Dingen als badkamermeubels, keukens, vloeren,... zullen eerder dalen in waarde dan stijgen.

Moest ik het echt als investering gekocht hebben en er maar 7 jaar ofzo zelf in gaan wonen zou ik al helemaal niet extra gaan uitgeven aan de zaken voor de toekomstige koper. Dan kocht ik nu liever wat goedkoper voor de binnenkant (keuken, badkamer) en stak ik dat geld in het huis zelf (dus structureel enzo).

Ik heb het ook bij mezelf gemerkt toen ik naar niet-nieuwbouw aan het kijken was. 1 van de dingen die ik bekeek was wat er al lag qua vloer, keuken, badkamer,... En dan dacht ik vaak "die vloer moet eruit" of "ieuw, wat een lelijke keukenkasten",...

[ Voor 6% gewijzigd door DinX op 22-11-2008 22:50 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
Beste mensen, bedankt voor de vele (snelle) reacties. Wat ik tussen de regels door goed lees is dat het met name gaat om hoe je insteekt: ga ik in dit huis wonen om erop te verdienen of ga ik er wonen of er te leven zoals ik wil... Dat vind ik wel een eye-opener.

Natuurlijk wil je geen verlies hebben op je huis, maar het mag ook wat kosten om er goed te leven. Althans dat is onze insteek. Verder is het natuurlijk ook wat krom dat je zaken als meubels en apparatuur (wat samen toch ook aardig in de centen kan lopen) afschrijft binnen een x aantal jaar, en dat je bij badkamer, keuken, tuin en vloer het volledige bedrag dat je er ooit voor hebt uitgegeven weer terug wilt als je het huis verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Goede samenvatting zou ik zo zeggen!
Uit die bedragen die jij noemt krijg ik in ieder geval behoorlijk het idee dat er érg naar comfort en luxe is gekeken, dat zal dus in de loop der jaren zeker behoorlijk afschrijven, maar je zult er dubbel en dwars van genieten waarschijnlijk.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-05 16:04
Loek Rots schreef op zondag 23 november 2008 @ 11:18:
Beste mensen, bedankt voor de vele (snelle) reacties. Wat ik tussen de regels door goed lees is dat het met name gaat om hoe je insteekt: ga ik in dit huis wonen om erop te verdienen of ga ik er wonen of er te leven zoals ik wil... Dat vind ik wel een eye-opener.
Je primaire woning is ook primair om in te wonen, niet primair om geld mee te verdienen. Een eventuele extra woning kan geld verdienen als primair doel hebben, het primaire huis heeft dat mijns inziens nooit.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Daarintegen kan het geen kwaad om bij de verkoop een marginale investering te doen om het goedkoop beter uit te laten zien. Denk aan bv in de tuin wat 1 jarig spul erin te drukken en de boel binnen en buiten eens goed te texen. Dit kost relatief weinig maar maakt het wel een stuk aantrekkelijker.
Dat terzijde zoals je zelf inziet inderdaad voor je eigen woning zijn de investeringen die je doet investeringen voor jezelf en zelden verdien je er daadwerkelijk op. Neemt niet weg dat een woning met een goede keuken/badkamer/enz natuurlijk makkelijker verkoopt dan een casco pand. Echter de insteek om 'winst' te maken door te verbouwen is zeker voor een woning waar je zelf woont niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
We hebben met name een flink luxe keuken uitgezocht, een houten vloer beneden en een aantal luxe meerweerkopties. We gaan nu wel wat rustiger insteken op zaken als vloer boven, de afwerking van de muren en tuin. Hierdoor kunnen we het bedrag waarschijnlijk wel terug brengen naar 35-40.000.

Nogmaals bedankt voor de eigen overwegingen hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
maar we vragen ons af of we het er bij latere verkoop weer uithalen.
Zoals hierboven al opgemerkt zal je het er niet voor terugkrijgen, je moet je dus afvragen of het je de 50000 euro waard is voor 7-10 jaar wonen. Of wellicht blijf je alsnog langer wonen, bijvoorbeeld vanwege de veranderende huizenmarkt, of omdat het toch gewoon goed bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-05 20:14
Bij aankoop van mijn nieuwbouwwoning, heb ik inmiddels ca 40.000 eur eigen middelen ingestoken.
Deels voor standaard dingen als eigen keuze van keuken, badkamer, vloer etc.
maar ook 10k daarvan is nu aan zonnepanelen toegewezen die mijn maandlast van energie
van 180EUR p maand naar (dit jaar) 63 EUR p mnd hebben teruggedrongen....
:9

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 20:05
NielsTn schreef op maandag 24 november 2008 @ 23:44:
Bij aankoop van mijn nieuwbouwwoning, heb ik inmiddels ca 40.000 eur eigen middelen ingestoken.
Deels voor standaard dingen als eigen keuze van keuken, badkamer, vloer etc.
maar ook 10k daarvan is nu aan zonnepanelen toegewezen die mijn maandlast van energie
van 180EUR p maand naar (dit jaar) 63 EUR p mnd hebben teruggedrongen....
:9
Zonnepanelen lijkt mij trouwens een redelijk waardevaste investering.
Mits de panelen niet verschrikkelijk veel goedkoper worden.
Bovendien verdien je die panelen zo te zien na een jaar of 8 weer terug.

Je kan tegenwoordig trouwens met behulp van de energieleverancier je panelen gekostigen, je betaald het dan dmv van je standaard energie rekening weer terug.
Hoef je niet 10.000 extra te lenen.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Pagina: 1