Meer capaciteit in een RAID 1+0

Pagina: 1
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hi,

Onderstaande vraag is niet direct aan de orde maar iets waar ik aan dacht, en iets wat in de toekomst mogelijk voor kan komen.

Situatie:
RAID card (3Ware/AMCC 9650SE-4LPML).
4x Western Digital Velociraptor 10k 150 GB
RAID 1+0

Wens:
Schijven upgraden van huidige configuratie naar 4x WD 15k, 300 GB.

Nu heb ik twee methoden in gedachten die zouden kunnen werken (in mijn hoofd) maar ik wil graag jullie mening hier over:
Methode 1:
Je vervangt schijf voor schijf en laat de controller rebuilden. Één schijf eruit is geen probleem, je laat rebuilden en gebruikt gewoon 150 GB v/d 300 GB.
Je doet dit tot je 4 schijven hebt gehad.

Vraag:
1. Zou de RAID-controlleer nu direct 300 GB zien of is hier een reboot/herintialisatie voor nodig?
2. Is het volledig nodig om een nieuwe RAID-array aan te maken, en daarmee alle data te verliezen?

Haak ik in op vraag 2: stel we maken een mooie image van de huidige set-up. We vervangen 4 schijven tegelijk, maken een nieuwe RAID en plaatsen de image terug.
Vraag:
1. Kan dit of gaat dit conflicteren daar het OS voorheen met 300GB ipv 600 GB capaciteit te maken had.
2. Als dit werkt is er nu opeens 300 GB extra. Waar is dit? Ziet Linux (CentOS5 trouwens) dit als ongepartitioneerde space (zoals Windows) die je toe kunt wijzen of...?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is (denk het wel) maar zoniet moet je vooral even een gil geven :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

als je je image in 1 haal kan copy-pasten, waarom dan moeilijk gaan doen met 4x rebuilden?
OS kan evt lastig doen als je je main partition van 300 naar 600 gb stretched, maar ook dat is weer te fixen met wat dos commando's

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
AlexanderB schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 16:12:
als je je image in 1 haal kan copy-pasten, waarom dan moeilijk gaan doen met 4x rebuilden?
Omdat je met met de image-methode offline gaat en met het rebuilden niet. (dat is gezegd: als dat mogelijk is, dat is dus deel van m'n vraag).
AlexanderB schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 16:12:
OS kan evt lastig doen als je je main partition van 300 naar 600 gb stretched, maar ook dat is weer te fixen met wat dos commando's
En dat is dus een ander deel: hoe reageert het OS erop.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~