Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVDT
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05-2020
Ik heb recent een nieuw moederbord gekocht met drie PCI-e aansluitingen. De eerste twee gebruik ik/wil ik gebruiken voor twee videokaarten in een Crossfire opstelling. De derde PCI-e aansluiting blijft dus over om een Areca RAID-controller op aan te sluiten. De Areca controller werkt op zich prima in de derde PCI-e aansluiting, ik ga er dus vanuit dat de derde PCI-e poort een volwaardige PCI-e aansluiting is waarop de Areca-controller ook inderdaad zijn werk kan doen.

Een probleem ontstaat echter bij het herstarten van Windows. Na de herstart wordt de controller niet meer opgepakt door het BIOS zodat de controller niet meer geinitialiseerd wordt en dus ook niet beschikbaar is onder Windows. Het gekke is echter dat bij een harde reset vanuit Windows de controller wel wordt herkent. De controller wordt ook herkent als ik onder Windows voor 'Afsluiten' (ipv. 'Opnieuw Opstarten') kies en dan weer gewoon de computer aan zet.

PC Uit (dus volledig de stroom er af) --> PC Aan = Controller herkent
PC Aan --> PC Reset --> PC Aan = Controller herkent
PC Aan --> PC Uit dmv Afsluiten in Windows --> PC Aan = Controller herkent
PC Aan --> PC Herstarten dmv Windows --> PC Aan = Controller niet herkent

Het gaat om een DFI LP DK 790FXB M2RS (NB: 790FX SB: SB750), een Areca 1210 V2 PCI-e controller met 3 keer WD6400AAKS en het OS is Windows XP. Van zowel het moederbord als de Areca controller is het BIOS zojuist geupdate (voor de update eenzelfde probleem dus vandaar dat ik eerst de BIOSsen geupdate heb, maar dat biedt dus geen oplossing).

Als ik het probleem zo bekijk lijkt mij een mogelijke oplossingen Windows te vertellen dat hij het systeem na afsluiten moet resetten in plaats van herstarten (wat dus kennelijk niet gelijk is aan een reset). Hoe kan ik dit aan Windows vertellen en/of heeft iemand nog meer ideeen voor een oplossing? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Probeer hem iig wel even in de andere PCI-E sloten. Die 3de, is die 2x, 4x of meer? Wat ondersteund de controller? Andere BIOS mobo? Laatste Bios areca?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVDT
maratropa schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 14:33:
Probeer hem iig wel even in de andere PCI-E sloten.
Daar werkt het wel goed, vandaar dat ik het ook zo raar vind dat juist dit derde slot wel een probleem geeft. En dan ook specifiek alleen niet herkennen na een herstart, niet gewoon compleet niet werken.
Die 3de, is die 2x, 4x of meer?
Als zijnde PCI-e slot kan het 3e slot PCI-e 1x, PCI-e 2x en PCI-e 4x aan. Als zijnde een PEG slot kan het 8x aan, die modus wordt ingeschakeld als er drie grafische kaarten in een Crossfire opstelling zitten.
Wat ondersteund de controller?
PCI-e 1x, PCI-e 4x en PCI-e 8x. Ik heb het 3e slot dus op PCI-e 4x ingesteld (gaat met een jumper op het moederbord). Het werkt ook, alleen als Windows herstart niet meer.
Andere BIOS mobo?
Al geprobeerd en biedt geen oplossing. Het is ook een vrij nieuw bord, er zijn pas 3 versies voor het BIOS beschikbaar.
Laatste Bios areca?
Ja, die staat er op, zowel in het BIOS van de controller, de bootsector van de controller en de kernel van de controller. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door SVDT op 22-11-2008 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Raid kaarten en consumenten mobo geven wel vaker issues helaas.. Ik kan me voorstellen dat het PEG gebeuren roet in het eten kan gooien.

Als je van doe het zelven houdt heb ik nog wel een probeerseltje, je kunt 2 SMBUS pinnen (5 en 6 dacht ik) op de pci-e connector afplakken met tape. Dit lost op sommige kaarten zoals de perc4/5 incombatibiliteiten met sommige moederborden op, zoals niet gedetecteerd worden / niet booten. Ik heb het nog niet met areca's gedaan zien worden maar de PCI-E spec is hetzelfde, en zou geen kwaad moeten kunnen. Hier kun je meer over vinden in het perc5i topic op de 2cpu,com forums, of google er naar...(wel op eigen risico natuurlijk :) )

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 22-11-2008 20:00 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVDT
maratropa schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 17:47:
Als je van doe het zelven houdt heb ik nog wel een probeerseltje, je kunt 2 SMBUS pinnen (5 en 6 dacht ik) op de pci-e connector afplakken met tape. Dit lost op sommige kaarten zoals de perc4/5 incombatibiliteiten met sommige moederborden op, zoals niet gedetecteerd worden / niet booten. Ik heb het nog niet met areca's gedaan zien worden maar de PCI-E spec is hetzelfde, en zou geen kwaad moeten kunnen. Hier kun je meer over vinden in het perc5i topic op de 2cpu,com forums, of google er naar...(wel op eigen risico natuurlijk :) )
Bedankt voor de tip. :) Ik heb het net uitgeprobeerd maar het werkt helaas niet, de controller vertoont nog exact hetzelfde gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Ik vraag me af waarom je het PCIe slot op 4x instelt? De kaart ondersteunt tot 8x, dus waarom niet op 8? Heb je dit al geprobeerd? Ik heb zelf een 1222 in een 16x slot zitten en heb niets ingesteld en dat werkt ook prima. Lijkt me ook even het overwegen waard. Ik draai geen Windows, maar RedHat Enterprise en ook na een soft-reboot wordt de controller gewoon herkend.

P R N D

Pagina: 1