PC probleem: alleen fans draaien, verder dood

Pagina: 1
Acties:

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Na rondgekeken te hebben op het "Hangen en Opstartproblemen" forum, en na alles uit m'n computer gesloopt te hebben in de hoop dat het probleem dan weg zou gaan, toch maar dit bericht, omdat ik er niet meer uitkom.

Het is sinds een paar dagen onmogelijk om mijn computer nog aan te krijgen. De case-fans en de processorfan draaien lustig, maar verder gebeurt er helemaal niets. Als ik de stekker uit m'n voeding trekt, gaat alles natuurlijk uit, maar zo gauw ik die er weer instop (zelfs na een nacht wachten) gaan de fans weer draaien (zonder dat ik dus op de power-knop van m'n kast gedrukt heb), en gebeurt er verder weer niks.

Ik heb het volgende geprobeerd, alles zonder resultaat:
  • geluidskaart verwijderd
  • videokaart verwijderd
  • geheugenreepjes verwijderd
  • alle aansluitingen naar de kast (USB, LEDs, PC-speaker, etc.) losgehaald
  • kabels van reset- en powerknop omgewisseld
Het lijkt dus wel alsof de computer niet helemaal goed uit staat, en dat op de een of andere manier "onthoudt". Het lampje van m'n harde schijf en achter m'n reset-knop blijven ook branden. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt, en ben redelijk ten einde raad.

In de afgelopen weken is de computer één keer spontaan uitgevallen. Ook heeft dezelfde fout zich een of twee keer eerder voor gedaan in de afgelopen weken, maar toen was het genoeg om de computer met de voedingsschakelaar helemaal uit te zetten en een tijdje te wachten. Natuurlijk was dat al niet erg geruststellend...

Ik weet niet zeker of het een mobo- of een voedingsprobleem is, maar als het aan de voeding zou liggen, vind ik het wel vreemd dat alle fans keurig blijven draaien.

Specs:
  • Asus 8N-SLI Premium moederbord
  • AMD Athlon 64 3700+ San Diego 2.2GHz
  • Zalman CNPS9500 koeler
  • Kingston ValueRam 2 maal 1Gb
  • Tagan TG530 voeding
  • Cooler Master Stacker 830
  • Asus VGA Extreme N6600Top Silent 256Mb
Systeem is nu bijna 3 jaar oud (gekocht in januari 2006).

Als iemand enig idee heeft, dan hoor ik het graag...

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 20:53
Ik kan twee dingen bedenken:

1)
Defect moederbord. Hij begint namelijk niet eens aan de POST meldingen van het BIOS. Je krijgt ook geen gepiep uit de PC-speaker of iets dergelijks?

2)
Defecte videokaart, die ervoor zorgt dat het gehele systeem niet gaat beginnen aan de opstartprocedure....

Probeer de videokaart eens te vervangen voor een andere, en kijk wat er gebeurt...

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Verwijderd

Als je systeem 3 jr heeft gedraaid dan mankeert er verder niks aan de frontpanel aansluitingen. Die zijn dan wel correct aangesloten.

Als eerste zou ik het bios gaan resetten.
Mocht dat niets oplossen dan een andere voeding proberen.

Mocht dit alles niet helpen dan is de kans groot dat het moederbord overleden is.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 09:39

ötzi

eclecticus

heb een tijdje geleden hetzelfde probleem gehad , bij mij was het de voeding ...

offtopic...
@ Terw_Dan : is die kerstboom alleen door mods te zien ? ik krijg "not allowed" als ik de link klik...

[ Voor 27% gewijzigd door ötzi op 22-11-2008 14:53 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door en geef exact aan waar het fout gaat. Je hebt al eea geprobeerd, maar ik zie nog niets terug van welke hardware je al vervangen hebt bijvoorbeeld.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

staat er ook niet in de hangen en opstarten troubleshooter om eens te proberen je CMOS te resetten

gewoon stroom eraf batterijtje van het moederbord er uit even op de startknop van de pc blijven duwen, batterijtje er terug in en een proberen opstarten

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• dtjv
@Terw_Dan: Zoals al aangegeven, heb ik "Hangen en Opstartproblemen" reeds doorgenomen, en daar aan de hand daarvan geprobeerd wat ik kon. Ik heb alle hardware onderdelen die ik uit het systeem kon halen er uitgehaald. Ik heb geen enorme voorraden reservehardware liggen, dus dingen als een ander moederboard, een andere voeding of een andere videokaart erin stoppen lukken alleen als ik ze koop. En dat wou ik niet doen zonder dat ik in ieder geval enig idee heb wat ik dan moet vervangen. Een andere voeding kopen als m'n moederbord kapot is, is natuurlijk wat zonde...

@ijscobar Ik heb geen andere voeding liggen, maar het lijkt inderdaad verdacht veel op jouw probleem. Bij mij gaan alleen m'n harde schijven ook niet draaien. Het blijft in ieder geval vreemd...

@pm1: je hebt gelijk, en dat heb ik ook geprobeerd met de reset-jumper.

[ Voor 4% gewijzigd door dtjv op 22-11-2008 15:17 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dtjv schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 15:09:
@Terw_Dan: Zoals al aangegeven, heb ik "Hangen en Opstartproblemen" reeds doorgenomen, en daar aan de hand daarvan geprobeerd wat ik kon. Ik heb alle hardware onderdelen die ik uit het systeem kon halen er uitgehaald. Ik heb geen enorme voorraden reservehardware liggen, dus dingen als een ander moederboard, een andere voeding of een andere videokaart erin stoppen lukken alleen als ik ze koop. En dat wou ik niet doen zonder dat ik in ieder geval enig idee heb wat ik dan moet vervangen. Een andere voeding kopen als m'n moederbord kapot is, is natuurlijk wat zonde...
Maar de troubleshooter is niet iets waar je een paar puntjes uit probeert, het is een stappenplan dat je van begin tot eind door moet lopen om het probleem te achterhalen.
Als je zelf geen voeding hebt liggen, leen er dan eentje van een vriend ofzo. Zonder de troubleshooter door te lopen kan niemand met zekerheid zeggen waar het probleem ligt.

• dtjv
Uit de introductie van "Hangen en Opstartproblemen
Voor de duidelijkheid: dit is geen stap-voor-stap probleemoplosser. Het is meer een kwestie van diverse combinaties uittesten en uitproberen.
Ahem. Daar heb ik geloof ik wel aan voldaan.

Maar goed, dit topic is natuurlijk niet bedoeld om ruzie te maken. Ik heb naar eer en geweten zo veel mogelijk geprobeerd, en ben vervolgens hier langsgekomen in de hoop dat iemand me nog op iets kon wijzen dat ik niet geprobeerd had, of hetzelfde probleem had ervaren. Wat dat betreft ben ik dan ook zeer dankbaar voor ijscobar's reactie - dit klinkt behoorlijk hetzelfde, en duwt me dus in de richting van het vervangen van de voeding.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dtjv schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 15:56:
[...]

Ahem. Daar heb ik geloof ik wel aan voldaan.
Nee, dat heb je niet.
En het is geen stap voor stap probleemoplosser (het hangt er natuurlijk vanaf hoe je probleem zich uit welke stappen je door moet nemen), maar we verwachten wel dat je alle stappen doorneemt tot je het probleem achterhaalt hebt.

Dus loop het gewoon door en dan heb je het probleem te pakken.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 09:39

ötzi

eclecticus

Meet iig je voeding even door met een multimeter , mocht dit nou niet het probleem zijn en je hebt geen vervangende hardware om te testen zou ik even langs een pc shop langsgaan voor een diagnose , kost je vaak niet meer dan een paar tientjes.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zo reageerde mijn pc ook na een oc poging met wat meer vcore, bleek de CPU niet fijn te vinden >> fans draaien/mobo lampjes branden, diagnose led geeft geen fout info > zwart scherm.

Behalve je voeding kan dus ook de cpu overleden zijn....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• dtjv
Thx ijscobar en Madrox. Ik denk dat ik 'm, gegeven mijn verder beperkte test-mogelijkheden, inderdaad maar naar een shopje moet brengen. Ugh, :(

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Heb je geen Tweaker in de buurt die je even kan helpen? Lees: even wat testhardware voor je heeft?
Ik woon helaas niet bij A'dam in de buurt...

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Je kan het ook nog proberen zonder CPU.
Dus met een kaal mobo en voeding. Zorg dat de speaker er wel aan zit. Als je dan nog geen piep(jes) krijgt zou ik toch zeggen dat het mobo het niet doet.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• Ziasod
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-07-2025
Ik had laatst precies hetzelfde, was de voeding die kapot was.

als de cpu kapot is geeft de moederbord wel een error of een piep toch, als de moederbord kapot is stoppen de fans meestal wel?

voer je buurman lam en leen die van hem even. 8)
Pagina: 1