• ath92
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-05-2025
Hey, ik heb volgens mij een erg apart probleem.

Als ik mijn PC 's ochtends vroeg probeer op te starten, gaat alles draaien, maar hij boot niet door. Ik krijg helemaal geen beeld, hoewel ik betwijfel dat er wel eens een signaal wordt verzonden. Als ik mijn pc hard reboot (dus door de aan/uit knop tijdje in te houden en daarna opnieuw aan te drukken), gebeurt er niks anders. Pas na een tijdje te hebben gedraaid zoals hierboven beschreven (lijkt alsof moederbord dood is op dat moment), en ik hem dan weer hard reboot, komt hij wel door de post heen en werkt alles ook gewoon weer. Dit tijdje is denk ik zo'n 10 minuten.

Het is natuurlijk erg vervelend als je elke keer dat je je pc wilt opstarten 10 minuten moet wachten... Ik vraag me af hoe dit zou kunnen komen. Als ik google of op dit forum zoek wordt ik ook niet veel wijzer, omdat er zoveel verschillende problemen zijn die niks met mijn probleem te maken hebben.

Ik kan zelf moeilijk een reden verzinnen die ook nog eens logisch klinkt ;) Het is een tijdje terug ineens begonnen, zonder dat ik iets hardware-matig aan mijn pc veranderd heb...

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nauwelijks zelf iets heb uitgeprobeerd (behalve dat ik één reepje geheugen eruit heb gehaald; helpt niets. De ander zit onder de Scythe mugen dus dat moet ik eerst die helemaal loshalen). Ik post dit dan ook in de hoop dat een van jullie wel een logische verklaring heeft voor mij probleem... En misschien zelfs ook een oplossing O-)

Dus... Ik wacht met smart op jullie reacties ;)

edit, specs:

Mobo: Gigabyte P35-DS3R
CPU: Intel 2160
VGA: MSI 3850 OC
Voeding: Be Quiet straight power 500W
Geheugen: Team Xtream dark 2GB PC-6400
Rest maakt denk ik niet zoveel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door ath92 op 22-11-2008 14:05 ]

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:13

Dani86

AeroGeek

Als hij wel door de POST heen komt, is het dan één short beep?

Welk Merk+Model moederbord heb je? Het is handiger als je even al je onderdelen opsomt in je startpost.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Je topic hoort in het Complete Systemen & Laptops topic thuis.

Daarnaast kun je eerst eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen.

Geheugen eruit gehaald? Een voor een teruggeplaatst?
Videokaart contacten vies?

Talloze mogelijkheden.

[ Voor 22% gewijzigd door ByteDelight op 22-11-2008 13:17 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• ath92
Sorry, inderdaad dom dat ik hem hier heb gepost 8)7

Kan een mod dit topic even verplaatsen? Ik zal even mijn specs in de startpost zetten.

Er verschijnt dus echt helemaal niets op het beeld, ik kom niet ens door de post heen. 10 min later echter ineens wel.

[ Voor 29% gewijzigd door ath92 op 22-11-2008 14:07 ]

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

En wat doet tie als je eerst de stroom er af haalt(stekker eruit), en je wacht een minuut, daarna er weer in en dan opstarten?

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

pcgek schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 14:24:
En wat doet tie als je eerst de stroom er af haalt(stekker eruit), en je wacht een minuut, daarna er weer in en dan opstarten?
je bedoelt zeker CMOS resetten ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

pm1 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 15:01:
[...]

je bedoelt zeker CMOS resetten ;)
Eigenlijk bedoelde ik precies wat ik zei ;)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nee, juist niet. Probleemtopics gaan daar zonder pardon op slot. Check de CSL policy voor je verkeerd advies geeft :)
Daarnaast kun je eerst eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen.
En dat is het juiste advies :) . Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en gaan testen.

@ath92: dat het moeite kost is geen excuus om niet te gaan testen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ath92
Haha, weet ik... Daarom heb ik het net ook getest ;) En wat denk je? 1 reepje geheugen kapot. Nouja, dan breng ik dat maar even terug naar Raalte en bestel ik een nieuwe.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval :)

• martinzweep
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 13:26
Ik heb hetzelfde moederbord en dezelfde problemen.

De pc start wel op maar geeft geen beeld. De dag ervoor deed hij het nog prima.

Ik heb het moederbord op de zaak getest, Moederbord los op een antistatisch zakje, daar allemaal nieuwe hardware op gezet. ander geheugen, vidkaart, processor en een andere voeding. En nog steeds geen beeld.

Ik ga maandag mijn geheugen testen op de zaak, ik heb 2x1 OCZ 800Mhz en 2x2 OCZ fatal1ty 800Mhz.

Als die modules goed zijn gaat het bordje direct RMA ;)

Maar draait hij nu wel weer goed? Ik krijg hem met dezelfde methode als jou niet aan de praat.

Ik hoor het graag

• W33rd
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-05 21:58
Mijn broer zijn oude PC had hetzelfde probleem. De computer deed niets in het begin ik totdat hij na een tijdje aanstaan de computer een reboot gaf. Ik kon eerst het probleem niet vinden. Na alles er uit te trekken (behalve CPU, voeding, mobo, ram en één HDD) had hij nog steeds hetzelfde probleem. Alleen de PC startte wel op als hij de verwarming aan had en het erg warm was in de kamer. Toen ben ik beter gaan kijken en viel het mij op dat de elco's op het moederbord bol stonden. Dus kijk daar is naar en probeer anders ook is je kamer heel warm te stoken en kijk of die het doet.

Veel succes ermee.

• ath92
Bij mij start hij u wel meteen goed. Zal dus aan het geheugen hebben gelegen ja. Ik draai nu dus met 1 van de 2 GB, het andere reepje ligt voor me en is dus defect.

Ik denk eigenlijk dat er een contactje niet helemaal goed is en na het opwarmen wel weer contact maakt? Of kraam ik nu complete onzin uit?:P

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:13

Dani86

AeroGeek

Dat lijkt me onzin. De ene keer bootte hij wel en de andere keer niet.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-05 08:06
naja, het zou juist goed kunnen, omdat hij warmer wordt, zet hij iets uit, waardoor hij net contact zou kunnen maken...

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 10:36
Probeer, voordat je iets terugstuurt, ook even dat goeie reepje geheugen in het geheugenslot waar het 'kapotte' reepje in zit. Het kan natuurlijk net zo goed aan het slot op het moederbord liggen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• martinzweep
ath92 schreef op zondag 23 november 2008 @ 11:10:
Bij mij start hij u wel meteen goed. Zal dus aan het geheugen hebben gelegen ja. Ik draai nu dus met 1 van de 2 GB, het andere reepje ligt voor me en is dus defect.

Ik denk eigenlijk dat er een contactje niet helemaal goed is en na het opwarmen wel weer contact maakt? Of kraam ik nu complete onzin uit?:P
Ik denk dat het onzin is :P

Ik heb het getest met nieuw geheugen uit de voorraad. ( voor getest op een andere pc. )

die heb ik geprobeerd in alle sloten maar nog steeds geen beeld ;). ook als ik de voeding aan druk hoor ik een klein piepje ergens weg komen, misschien een lekkende condensator?

• ath92
@Makkelijk: Heb ik gedaan ja, alle combinaties geprobeerd maar niets mocht baten, behalve dat ene goede reepje in slot 1 te stoppen :)

En @ hierboven: Ik had het meer over mijn eigen probleem, bij werkt het ene reepje namelijk dus wel ;)

Edit: Het is trouwens al het 3e setje Team xtreem Dark dat hier thuis kapot gaat :| Ander geheugen nooit last mee gehad, maar dit spul lijkt wel gewoon gedoemd om kapot te gaan. Eerst werkt alles nog, maar na een tijdje begin je er last van te krijgen (mijn broer kreeg allemaal vreemde artifacts, waar ik, als ik achteraf nadenk, ook last van heb gehad). Aan het installeren kan het dus niet hebben gelegen.

Weet iemand hier overigens of ik bij azerty ook een ander setje kan krijgen in plaats van gewoon hetzelfde setje terug? Ik heb namelijk geen zin om eerst 3 weken zonder pc te zitten. Als ik dan nu een setje bestel hal, neem ik liever meteen 4GB omdat dat bij elkaar goedkoper is dan 2x een setje van 2GB.

[ Voor 60% gewijzigd door ath92 op 23-11-2008 14:09 ]

Verwijderd

ath92 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 12:58:
Hey, ik heb volgens mij een erg apart probleem.
edit, specs:

Mobo: Gigabyte P35-DS3R
CPU: Intel 2160
VGA: MSI 3850 OC
Voeding: Be Quiet straight power 500W
Geheugen: Team Xtream dark 2GB PC-6400
Rest maakt denk ik niet zoveel uit.
Harddisk is ook belangrijk als het een IDE is ivm pre-delay.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

ath92 schreef op zondag 23 november 2008 @ 14:04:
@Makkelijk: Heb ik gedaan ja, alle combinaties geprobeerd maar niets mocht baten, behalve dat ene goede reepje in slot 1 te stoppen :)
...
Dus het goeie reepje werkte niet in andere slots?

• ath92
Niet geprobeerd eigenlijk. Lijkt me echter niet heel erg nodig, met het slechte reepje in slot 1 werkte het niet, dus er is iets mis met dat reepje.

edit: Ik zal het slechte reepje anders nog eens testen in een ander systeem, als bevestiging. Eigenlijk zou ik het niet eens zo erg vinden als mijn mobo kapot zou zijn, goede reden om een nieuwe, betere, eentje met CF ondersteuning aan te schaffen ;)

[ Voor 46% gewijzigd door ath92 op 23-11-2008 21:39 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

ath92 schreef op zondag 23 november 2008 @ 21:36:
Niet geprobeerd eigenlijk. Lijkt me echter niet heel erg nodig, met het slechte reepje in slot 1 werkte het niet, dus er is iets mis met dat reepje.

edit: Ik zal het slechte reepje anders nog eens testen in een ander systeem, als bevestiging. Eigenlijk zou ik het niet eens zo erg vinden als mijn mobo kapot zou zijn, goede reden om een nieuwe, betere, eentje met CF ondersteuning aan te schaffen ;)
Test dan ook het goeie reepje in de andere slots ;) Weet je meteen of je slots kapot zijn :+

• martinzweep
Nog getest?

Ben wel nieuwsgierig :P

Verwijderd

Zet de pc eens aan zonder dat je geheugen erin hebt.
Als het goed is gaat hij dan piepen, doet hij dat niet? moederbord dood.
Piept hij wel? probeer het eens met een andere voeding, dit probleem komt namelijk ook wel een voor dankzei een kapote voeding, hierbij gaat er iets niet goed met de 4pin 12 volt aansluiting van het moederbord.

met vr gr

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 09:49:
Zet de pc eens aan zonder dat je geheugen erin hebt.
Als het goed is gaat hij dan piepen, doet hij dat niet? moederbord dood.
Piept hij wel? probeer het eens met een andere voeding, dit probleem komt namelijk ook wel een voor dankzei een kapote voeding, hierbij gaat er iets niet goed met de 4pin 12 volt aansluiting van het moederbord.

met vr gr
Redelijk voorbarig, ik had onlangs een PC die niet piepte, maar daar was de voeding kapot. Met een nieuwe voeding piepte ie weer het tevreden enkele piepje :P
Pagina: 1