Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 14:59
Ik ben eigenlijk op zoek naar een internetabonnement waarbij je direct, rechtstreeks op internet zit. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik heb nu een internetverbinding via de universiteit. Dit is een 100 mbit glasvezel. Mijn server (die het internet deelt d.m.v. NAT) zit rechtstreeks met een netwerkkabeltje in de rj45 aansluiting in de muur. Ofwel poort 80 op mijn externe ip-adres komt rechtreeks binnen op de server.

Aangezien we een huis aan het bouwen zijn vervalt mijn o-zo-geliefde galsvezelaansluiting :(. Ik ben nu op zoek naar een internetabbo met simpel een modempje die AL het verkeer rechtstreeks doorstuurt naar de server die in de meterkast komt. Ik hoef dus geen router o.i.d. Zijn er dergelijke internetabbo's te krijgen?

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Laat je modem gewoon bridgen naar je server? ;)

Overigens kan je dit makkelijk bereiken door gewoon een port te forwarden. Heb je dit überhaupt wel door?

[ Voor 53% gewijzigd door MensionXL op 22-11-2008 11:51 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zijn er internet abbo's die dat juist niet doen? Bij bijna elke provider krijg je gewoon een modem/router waar je dan gewoon elke vorm van firewall kan uitschakelen die dan dus puur als modem werkt en vandaar een cat5 kabel naar je server pc en die verdeeld het internet dan verder in je huis.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• smeerbartje
MensionXL schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 11:50:
Laat je modem gewoon bridgen naar je server? ;)

Overigens kan je dit makkelijk bereiken door gewoon een port te forwarden. Heb je dit überhaupt wel door?
Nee sorry :( Ben niet zo thuis in de huidige beschikbare abonnementen... maar met elk adsl abonnement is dit mogelijk?
Tsurany schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 11:51:
Zijn er internet abbo's die dat juist niet doen? Bij bijna elke provider krijg je gewoon een modem/router waar je dan gewoon elke vorm van firewall kan uitschakelen die dan dus puur als modem werkt en vandaar een cat5 kabel naar je server pc en die verdeeld het internet dan verder in je huis.
Maar krijgt mijn server dan ook een extern adres??

[ Voor 41% gewijzigd door smeerbartje op 22-11-2008 14:03 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

smeerbartje schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 12:00:
Een extern adres heb je altijd. Anders werkt internet sowieso niet. Of je moet bedoelen met extern adres dat je een adres in een publieke range wilt. Volgens mij krijg je dat bij vrijwel iedere provider wel.

In jouw geval zou ik een internetprovider willen waar je een vast IP-adres krijgt (zodat je zekerheid hebt dat je server ook niet onaangekondigd van adres wijzigt) en die expliciet het draaien van eigen servers toestaat (andere providers verbieden servers vaak en proberen ze soms ook te blokkeren). Ik gebruik zelf Xs4all om die reden maar misschien zijn er meer opties.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 20:20

BHQ

Modem in bridge zetten. Het eerste apparaat wat eraan hangt krijgt dan een IP van de provider ipv. van de DHCP in het modem en je hebt geen last met portmappen enzo.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Yapser schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 12:22:
Modem in bridge zetten. Het eerste apparaat wat eraan hangt krijgt dan een IP van de provider ipv. van de DHCP in het modem en je hebt geen last met portmappen enzo.
Zoals ik zei dus. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

smeerbartje schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 12:00:
[...]

Nee sorry :( Ben er niet zo in thuis... maar met elk adsl abonnement is dit mogelijk?
In theorie wel. Je moet wel opletten dat je dan niet een abonnement neemt waarbij je een 'dichtgetimmerd' modem meegeleverd krijgt. Denk aan een livebox of zo'n dichtgetimmerd KPN ding wat je bij internetplusbellen krijgt.
ja

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:31
Ik begrijp niet helemaal waarom je je server rechtstreeks aan het internet wilt hangen. Persoonlijk zou ik dat risico nooit willen lopen. En een poort forwarden in een router is zo ongeveer het makkelijkste wat je kunt bedenken.

Verwijderd

Als je zelf al aangeeft dat je "er niet zo in thuis bent", zou ik je ten zeerste afraden om een pc rechtstreeks aan je internetverbinding te hangen.
Er kleven zoveel nadelen en gevaren aan, dat als je niet weet wat je doet, je voor jezelf en anderen "gevaarlijk" bezig kunt zijn.

Ik zou er een router tussen gooien op z'n minst met firewall, waarop je poorten zoals hierboven al gezegd doorverwijst naar je server-pc via portmapping. Dan zit je in ieder geval een stuk veiliger.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gewoon ff nieuwsgierig, waarom wil je zo graag direct aan het internet hangen met je server ? ipv via nat

i.t.t. de universiteit kun je wel degelijk dingen configureren op een router.

naar dat het domweg makkelijk is om nat te gebruiken (dan hoeft je server niet altijd aan te staan als je een andere pc wil gebruiken) heb je gelijk een extra stukje beveiliging
Je kan altijd poortje 80 van je modem doorrouten naar je server die dan ook gewoon als zodanig werkt.

edit: ah spuit 13 :(

Iperf

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die server is in feite zijn router (NAT, zoals elke huis-tuin-en-keuken router), dus dat is helemaal zo gek nog niet. Heb dat hier thuis ook. Een PC'tje met Linux die zowel een aantal servertaken verzorgt als NAT voor alle achterliggende PC's. Tuurlijk, je moet wel ff beseffen dat die server dan blootgesteld wordt aan het grote boze internet, maar met wat eenvoudige beveiligingsmaatregelen hoeft dat helemaal geen probleem te vormen en aangezien hij dezelfde setup nu ook al gebruikt ga ik er van uit dat hij die server wel zodanig kaninrichten dat dat een beetje veilig is :)

Aangezien ik hier kabelinternet heb en de modems die daarbij geleverd worden volgens mij nooit zijn uitgerust met router functionaliteit gaat dat vanzelf goed, als je ADSL neemt krijg je tegenwoordig vaak wel een modem/router combo geval en dan moet je inderdaad de boel gewoon in dat apparaat even zo instellen dat hij enkel als modem functioneert (zoals eerder genoemd heet dat Bridging).

Server verbruikt inderdaad meer stroom dan een simpel routertje (of het modem/router dat er toch al staat), maar als die server om andere redenen dan z'n router functie toch al 24/7 aan staat, maakt dat ook niet meer uit.

[ Voor 30% gewijzigd door Orion84 op 22-11-2008 13:01 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Orion84 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 12:57:
Tuurlijk, je moet wel ff beseffen dat die server dan blootgesteld wordt aan het grote boze internet, maar met wat eenvoudige beveiligingsmaatregelen hoeft dat helemaal geen probleem te vormen :)
Voor jou en mij vormt dat geen probleem, maar als TS zelf aangeeft er geen verstand van te hebben, ben ik bang dat hij binnen de kortste keren een botnet staat te ondersteunen, of een aantal stevige spamruns de deur uit stuurt.

Wat jij en ik "eenvoudige beveiligingsmaatregelen" noemen, is voor een leek die niet eens weet wat portforwarding is chinees lijkt me. (no offence, maar het is wel iets om serieus over na te denken en je op in te lezen voor je hieraan begint bedoel ik maar)

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:31
Wat je zegt klopt, maar de TS geeft al er er niet zo in thuis te zijn. Dan lijkt het mij gewoon te risicovol om server rechtstreeks aan het internet te hangen en de beveiliging helemaal daar vanaf te laten hangen. Daarnaast weet ik niet wel OS er op die server staat, maar daar schuilt natuurlijk ook altijd een risico in.

Al met al, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan (en kom nou niet met dat "wij--zijn-toch-tweakers verhaaltje aan!) ;)

[ Voor 0% gewijzigd door The Realone op 22-11-2008 13:03 . Reden: Moet een reactie op Orion zijn ]

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

The Realone schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 13:02:
Wat je zegt klopt, maar de TS geeft al er er niet zo in thuis te zijn. Dan lijkt het mij gewoon te risicovol om server rechtstreeks aan het internet te hangen en de beveiliging helemaal daar vanaf te laten hangen. Daarnaast weet ik niet wel OS er op die server staat, maar daar schuilt natuurlijk ook altijd een risico in.

Al met al, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan (en kom nou niet met dat "wij--zijn-toch-tweakers verhaaltje aan!) ;)
Precies. Ik zou gewoon een aparte router halen. :) Bespaart je zoveel gedoe. :)

Goedkoop bellen via VoIP

• Elroyv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

Spoofing!

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hij geeft aan niet zo thuis te zijn in modem(/routers), omdat hij op dit moment gewoon rechtstreeks aan een UTP poortje hangt, dat is heel wat anders dan geen verstand hebben van hoe je een server dient in te richten ;)

Als hij al jaren met succes een server draait op een 100mbit verbinding, dan zal die server echt wel enigszins beveiligd zijn, anders was ie al lang een keer afgesloten omdat ie gehackt was en misbruikt is als warez ftp :P
Lekker nuttige reply op deze manier ;)
Misschien dat je die kreet ook nog even toe zou kunnen lichten, zodat TS (en andere geïnteresseerden er ook echt wat aan hebben? :)

[ Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 22-11-2008 13:12 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zijn er dergelijke internetabbo's te krijgen?
Misschien handiger om het om te draaien:

Waar woon je?
Welke abos zijn daar beschikbaar (xDSL, kabel, glasvezel)?

Dat geeft je al een lijstje. Streep vervolgens degenen af die alleen leverbaar zijn met (draadloos) router. Dan hou je allicht nog een paar over. Kijk daar in de FAQ of die dingen standaard bridgen of niet. Hou je dan nog twijfelgevalen over, dan kunnen wij evt kijken of we je kunnen helpen :)

Oslik blyat! Oslik!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:32

bord4kop

maximaal 100KB!

Ik ben het grotendeels eens met Orion.

KLein puntje is dat op de UNI de server echt wel achter een professionele firewall zat.
Rechtstreeks een NAT op 1 van de universiteit IP public adressen? Daar geloof ik geen kont van, sorry, daar zijn ze echt te kostbaar voor. Waarschijnlijk had hij een NAT op het DMZ subnet. (en dus achter de firewall en dus geen exploits.)

Maar goed wat is wijsheid voor TS?
Inderdaad gewoon een routertje/firewall kopen, de andere clients via die router (WLAN?) laten connecten en de server 24/7 aansluiten Firewall en NAT instellen.
Simpel & klaar.

Of mooi is ook als hij zijn 24/7 server met Linux (de oplettende lezer weet wat het ding gaat doen en welk OS) instelt als router en met een (software) firewall. Gezien de technische know-how waarvan de TS aangeeft die niet echt te bezitten, denk ik dat dit utopisch is..

De firewall oplossingen, hetzij ingebakken in de router, hetzij software matig zijn natuurlijk ook geen 100% beveiliging. Maar goed, de 1e barrière wordt hier natuurlijk wel mee gezet. Scriptkiddies hou je hier meestal wel mee buiten ;)

Ik wil nog een kanttekening maken, TS geeft aan zijn muziekcollectie online te willen delen. Houd je er dan wel rekening mee dat dit veel verkeer kan beteken? En dat je servertje gezien kan worden als zakelijk door je provider? m.a.w. misschien moet je overwegen een zakelijk abonnement te nemen.

| Security Management |

• smeerbartje
Orion84 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 13:10:
Hij geeft aan niet zo thuis te zijn in modem(/routers), omdat hij op dit moment gewoon rechtstreeks aan een UTP poortje hangt, dat is heel wat anders dan geen verstand hebben van hoe je een server dient in te richten ;)

Als hij al jaren met succes een server draait op een 100mbit verbinding, dan zal die server echt wel enigszins beveiligd zijn, anders was ie al lang een keer afgesloten omdat ie gehackt was en misbruikt is als warez ftp :P

[...]

Lekker nuttige reply op deze manier ;)
Misschien dat je die kreet ook nog even toe zou kunnen lichten, zodat TS (en andere geïnteresseerden er ook echt wat aan hebben? :)
Inderdaad :)... wat een gedoe zeg! Als ik niet de kennis zou hebben om zo'n servertje in te richten zou ik er echt niet aan beginnen hoor ;). Ik heb alleen al vele jaren een 100 mbit verbinding 'rechtstreeks' op internet en heb dus ook geen flauw idee hoe een standaard consumenten abonnementje eruit ziet. Maar zo te lezen gaat dat dus wel goedkomen als ik de modem in bridge zet.

Mensen... pas maar op! Deze 'leek' gaat straks jullie internet onveilig maken!!! :D ;)
Pagina: 1