Toon posts:

W2000/Linux Multiboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Luitjes,

Ik wil mijn systeem opfraaien met redhat 7.0. Hiernaast moet ook W2K en Win ME draaien. Ik ben al zo ver dat je de keuze hebt uit twee bootmanagers, Linux en NT bootmanager. Die laatste wil ik gebruiken omdat ik meerdere windows versies heb en maar 1 menu wil hebben. Ik ben ik er al achter dat je eerst linux moet installeren, voor NT. Om linux na installatie W2K op te starten moet je voor de installatie de bootsecter in een tekstbestand droppen en deze hiernaar verwijzen in het bootmenu. Met welk programma maak ik dit tekstbestand.

Of zijn er nog andere manieren?

grtz,
Fyboo

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De bootsector kan je kopiëren met het standaard proggie dd... 8-)

Bijvoorbeeld, ik heb bijv Win2k op /dev/hda1 staan, de linux swap op /dev/hda2 en de linux ext2 op /dev/hda3. Nu zorg ik dat LILO zijn bootrecord in /dev/hda3 heeft gezet. Windows 2000 boot gewoon. Ik start met bootdisk op naar Linux, doe daar in ~ bijvoorbeeld:

dd if=/dev/hda3 of=bootsect.lnx bs=512 count=1

en ik kopiëer het naar floppy, mount /mnt/floppy, cp bootsect.lnx /mnt/floppy. Daarna start ik opnieuw op in Windows 2000 en kopieer de bootsect.lnx naar C:\ (je Win2k root dus). Dan voeg je in boot.ini toe:

C:\BOOTSECT.LNX="Debian Linux"

en klaar is Kees! ;) Het lijkt een beetje vaag allemaal maar het werkt gewoon..

Je moet dit bij elke lilo run (na nieuwe kernel bijvoorbeeld) opnieuw doen!

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Ik heb ook hetzelfde probleem gehad, alleen die floppy kwam me een beetje de strot uit :r Aangezien ik toentertijd tot Mandrake was aangewezen :( heb ik het met GRUB gedaan. Deze werkt heel goed met Windows 2000 en zijn bootloader hoewel wel 1 belangrijk ding gezegd moet worden. In die INFO-pagina wordt uitgelegd hoe je Windows kan booten met GRUB en wordt het regeltje "makeactive" gegeven. Dat dus niet gebruiken, want het gooide mijn hele bootsequence in de war :'(

P.S. GRUB heeft nog geen officiele release, dus gebruiken op eigen risico. http://www.gnu.org/software/grub/