Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:48
Ik heb als de nieuwe computer van mijn broertje de volgende setup in elkaar gezet:

Mobo: MSI K9A2GM-FIH (780G, AM2+, DDRII, SATA, Firewire, VGA, Sound. Lan) --> met onboard radeon 3200 dus
Videokaart: Sapphire Radeon HD3850 512 MB GDDR3 (PCI-e, 1xVGA, 1xDVI) 11121-42-20R

Het vreemde is nu dat ik in de bios heb ingesteld dat de kaart in het PCI-E slot primary is. Echter, wanneer ik mijn monitor aansluit op de 3850 krijg ik totaal geen beeld. Niet tijdens het opstarten, en niet in Windows. Als de monitor is aangesloten op de onboard VGA uitgang, heb ik wel beeld. Na het installeren van de catalyst drivers stond er dan ook dat de gebruikte videokaart een Radeon 3200 was. De onboard kaart dus.

Hoe krijg ik het nu zover dat de 3850 als hoofdvideokaart wordt gebruikt?
Voor de volledigheid: de fan op de 3850 draait volle toeren, en de kaart krijgt dus stroom. Echter geeft hij geen beeld.

Iemand een idee?

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Even extra info.

Had een extra voedingskabeltje in de videokaart gestoken, maar dit haalt niets uit.
Videokaart eruit gehaald, computer opnieuw opgestart, en totaal geen melding of ander iets. Startte dus gewoon normaal op. Toen weer computer uit, videokaart erin en weer opnieuw opgestart. Verwachtte een bericht dat er nieuwe hardware was gevonden (XP trouwens), maar dat kwam niet.

CPU-Z en GPU-Z gedraaid en beiden gaven geen indicatie dat er een videokaart in de PCI-E slot aanwezig was. Ook in apparaatbeheer geen spoor van de kaart.

Blijkbaar is dus of de PCI-E aansluiting op het mobo stuk, of de videokaart zelf (welke dus wel stroom krijgt, fan draait).

Hoe kom ik er nu achter wat het is, en is het misschien mogelijk dat hij in een soort van standby stand staat, iets dat ik kan resetten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:01
probeer je videokaart eens in een andere pc. Dan kan je zien of de videokaart stuk is. Heb je al overna gedacht om een bios update te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
probleem is dat ik geen andere PC heb met een PCI-E aansluiting. Heb hier alleen Mac's staan, die ik niet ga openschroeven ;)

Zou een biosupdate dit kunnen verhelpen?

Waar ik ook nog aan dacht: zou mijn voeding sterk genoeg zijn? Voeding is 380W en zat in de Antec kast die ik gebruikt heb. Is de kast die in de best-buy guide van november staat bij het basissysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dat zal wel snor zitten, in een Antec kast. Heb je echt geen optie in het BIOS over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Ik zou niet weten wat. Het is een standaard AMI bios. Zojuist geupdate naar de nieuwste versie volgens het update programma van MSI zelf. Heeft niet geholpen.

In de BIOS heb ik alleen een optie gevonden waar je kunt aangeven wat je primary graphics adapter is. Ik had de keuze tussen onboard, PCI en PCI-E en heb die laatste gekozen.

edit: ik zie op de site van Sapphire dat er 450 watt is benodigd voor die videokaart....zou dit het probleem kunnen veroorzaken?

[ Voor 17% gewijzigd door Sluuz op 22-11-2008 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Ik las dat je ook de 6 pins pci-e aansluiting heb aangesloten. Is deze direct van de voeding of moet je een los kabeltje tussenprikken om hem van een molex naar een 6 pins te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
THE_FIREFOX schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 13:13:
Ik las dat je ook de 6 pins pci-e aansluiting heb aangesloten. Is deze direct van de voeding of moet je een los kabeltje tussenprikken om hem van een molex naar een 6 pins te krijgen ?
Die komt direct van de voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Sluuz schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 13:01:
ik zie op de site van Sapphire dat er 450 watt is benodigd voor die videokaart....zou dit het probleem kunnen veroorzaken?
Dit is overdreven veel. Zoals Exorcist al zei, de voeding zal wel goed zitten.

Je kent vast wel mensen met een PC waarin je de videokaart even kan testen, dit lijkt me een logische eerste stap.

[ Voor 7% gewijzigd door Depep op 22-11-2008 13:29 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Probleem is dat ik hem nergens kan testen. Vrienden wonen of te ver weg, of hebben nog een ouwe bak staan die geen PCI-E slot heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

Zit er in je bios nergens een optie om je onboard vga uit te schakelen (disable)? (bij chipset setup ofzo) Volgens mij moet je die uitzetten, zodat hij je pci-e kaart gebruikt :? .

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
In de BIOS heb ik alleen een optie gevonden waar je kunt aangeven wat je primary graphics adapter is. Ik had de keuze tussen onboard, PCI en PCI-E en heb die laatste gekozen.
Zoals ik al eerder heb gepost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
Je voeding zal het probleem niet zijn. Heb (wss) dezelfde voeding als die jij bedoeld (Antec Earthwatts 380 watt)en mijn 3850 draait hier prima op ;)

Ik heb ook een moederbordje met een onboard videochip (xpress 1200) en ik kon gewoon kiezen tussen wat mijn primary video device was. Dit op Pci-e slot gezet. Echter draaide mijn igp nogsteeds mee! Dit heb ik dus handmatig uit moeten zetten (en direct 0mb geheugen toegewezen).

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Wackoz schreef op zondag 23 november 2008 @ 17:20:
Je voeding zal het probleem niet zijn. Heb (wss) dezelfde voeding als die jij bedoeld (Antec Earthwatts 380 watt)en mijn 3850 draait hier prima op ;)

Ik heb ook een moederbordje met een onboard videochip (xpress 1200) en ik kon gewoon kiezen tussen wat mijn primary video device was. Dit op Pci-e slot gezet. Echter draaide mijn igp nogsteeds mee! Dit heb ik dus handmatig uit moeten zetten (en direct 0mb geheugen toegewezen).
Okay, klinkt goed. Ik heb inderdaad dezelfde voeding als jij. Ik heb dus ook mijn primary gekozen, maar ik heb niets kunnen vinden om mijn onboard uit te zetten.
Toen jij die nog niet had uitgezet (die onboard), kon je toen wel in Windows apparaatbeheer je radeon 3850 zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Laatst online: 24-08 21:44

Iska

In case of fire, use stairs!

Kan je anders niet gewoon die hele onboard disablen zodat hij wel over MOET op die 3850? (geen flauw idee of het kan hoor :+)

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
maak je systeem eens helemaal kaal zodat je alleen de cpu, mobo, 1 reepje geheugen, videokaart aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Jasper91 schreef op zondag 23 november 2008 @ 21:56:
Kan je anders niet gewoon die hele onboard disablen zodat hij wel over MOET op die 3850? (geen flauw idee of het kan hoor :+)
Zoals al 2 keer eerder aangegeven: ik kan die onboard niet disablen. In de BIOS is geen optie om de onboard te disablen. Je kan alleen je primary graphics adapter instellen. Is ook via google te vinden dat in een AMI BIOS dit niet mogelijk is.

Heb al geprobeerd om in Windows via apparaatbeheer de onboard uit te zetten, maar het gevolg is dat de Radeon nog steeds geen beeld geeft (wanneer ik de monitor daar op aansluit). De onboard geeft dan nog wel beeld, maar in een brakke resolutie en het control centre van ATI wordt niet meer opgestart omdat er geen ATI kaart is gevonden.
THE_FIREFOX schreef op zondag 23 november 2008 @ 22:11:
maak je systeem eens helemaal kaal zodat je alleen de cpu, mobo, 1 reepje geheugen, videokaart aangesloten is.
Dit zal ik vanavond eens proberen, maar wat zou ik dan moeten merken? Waar moet ik dan op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Sluuz schreef op maandag 24 november 2008 @ 08:54:
[...]
Dit zal ik vanavond eens proberen, maar wat zou ik dan moeten merken? Waar moet ik dan op letten?
Als hij met een kale opstellen wel opstart is het toch iets aan de hand met de andere onderdelen (combinatie werkt niet lekker?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
THE_FIREFOX schreef op maandag 24 november 2008 @ 13:01:
[...]

Als hij met een kale opstellen wel opstart is het toch iets aan de hand met de andere onderdelen (combinatie werkt niet lekker?)
Hij start wel normaal op, de videokaart geeft dus alleen geen beeld, zonder piepjes of wat dan ook. Verder is het ook een hele nieuwe computer, het enige wat er extra aanhangt zijn twee harde schijven (1x IDE en 1x SATA) en een DVD-brander (SATA).

Maar goed, ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
Kaal opgestart, en ik krijg nog steeds geen beeld via de 3850...zou hij dan toch kapot zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Sluuz schreef op maandag 24 november 2008 @ 23:30:
Kaal opgestart, en ik krijg nog steeds geen beeld via de 3850...zou hij dan toch kapot zijn?
Ik zou toch iemand opzoeken met een PCI-E slot. Je kan niet met zekerheid zeggen of het stuk is.
Pagina: 1