Toon posts:

Condensator afgebroken, systeem werkt normaal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij montage van een DVD rom speler in de kast kwam deze tegen een condensator. Deze brak af.
Het systeem start normaal op en lijkt niet instabiel of iets dergelijke.

Is het mogelijk deze er gewoon weer op te solderen, op het moederbord is alleen nog de soldeerpuntjes te zien.

Kan dit kwaad, als het systeem normaal draait moet dit toch geen probleem zijn!?!
het gaat om een Foxconn P35as.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op langere termijn kan een missende condensator ervoor zorgen dat 't systeem minder stabiel gaat draaien door fluctuerende voltages naar verschillende onderdelen toe.

Het best wat je kunt doen is de oude elco er helemaal uithalen (waarschijnlijk staan de pootjes er nog in, die breken niet zo snel af namelijk) en er een nieuw inproppen. Kost je 5 minuten en je weet zeker dat je systeem daarna geen problemen hoeft te geven vanwege een missende elco.

En een titelfixje voor dit topic :)

[ Voor 12% gewijzigd door TERW_DAN op 21-11-2008 22:21 ]

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik denk niet dat hij er weer gewoon op te solderen is, normaal gesproken breekt hij af bij de folie, m.a.w. de "pootjes" zitten hoogstwaarschijnlijk nog in het moederbord.

Terw_Dan was sneller :/

[ Voor 7% gewijzigd door KILLorBE op 21-11-2008 22:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 22:21:
Op langere termijn kan een missende condensator ervoor zorgen dat 't systeem minder stabiel gaat draaien door fluctuerende voltages naar verschillende onderdelen toe.

Het best wat je kunt doen is de oude elco er helemaal uithalen (waarschijnlijk staan de pootjes er nog in, die breken niet zo snel af namelijk) en er een nieuw inproppen. Kost je 5 minuten en je weet zeker dat je systeem daarna geen problemen hoeft te geven vanwege een missende elco.

En een titelfixje voor dit topic :)
Bedankt voor de reactie, enige idee wanneer dit gaat gebeuren(waarschijnlijk niet toch?!)
Weet je toevallig iemand die dat kan? ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 14:37:
[...]

Bedankt voor de reactie, enige idee wanneer dit gaat gebeuren(waarschijnlijk niet toch?!)
Weet je toevallig iemand die dat kan? ;)
Het uit zich voornamelijk op langere termijn. Als de onderdelen een minder constante stroom krijgen slijt het spul eerder. Sommige hardware kan hier prima tegen, andere hardware vind het minder leuk. Dus of je het ooit mee gaat maken is natuurlijk maar de vraag, maar persoonlijk zou ik het gewoon fixen.

Op zich kan iedereen die een beetje overweg kan met een soldeerbout dit doen. Ik heb het al vaak zat gedaan en vrij zelden dat het mis gaat. Tenzij het mobo al zo goed als dood was, maar dat lijkt me hier niet van toepassing.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Als tweaker probeer je het graag eens uit >:) Ik had ooit een moederbord waar ik 5 condensatoren afgetrokken had (naast de cpu), en dan maar zien hoelang hij het zou volhouden. Helaas heeft hij nooit de geest gegeven. Het systeem heeft meer dan een jaar gedraaid, daarna maar weg gedaan omdat hij te traag werd.

March of the Eagles

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou er wel rekening mee dat slechte spanningen op meerdere onderdelen impact hebben. Voor hetzelfde geld heeft je mobo er geen last van, maar moet de PSU harder werken waardoor het op gegeven moment de geest geeft, of andere componenten die via mobo stroom krijgen (VGA, geheugen, HDD controller etc) krijgen het zwaarder te verduren.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik heb al enkele keren gehad dat kapotte elco's mijn systeem instabiel maakte, zoals spontane reboots en leuke blauwe schermen. Het is een klusje wat snel te doen is en niet al te moeilijk. Mijn inziens gewoon proberen of anders naar een lokale electrozaak die kunnen het ook wel.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
dion_b schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 18:45:
Hou er wel rekening mee dat slechte spanningen op meerdere onderdelen impact hebben. Voor hetzelfde geld heeft je mobo er geen last van, maar moet de PSU harder werken waardoor het op gegeven moment de geest geeft, of andere componenten die via mobo stroom krijgen (VGA, geheugen, HDD controller etc) krijgen het zwaarder te verduren.
Klopt, maar het was een budget pc, dan kan je al eens iets mollen om bij te leren, het kost toch geen geld.

March of the Eagles

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:29
Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 20:08:
Ik heb al enkele keren gehad dat kapotte elco's mijn systeem instabiel maakte, zoals spontane reboots en leuke blauwe schermen. Het is een klusje wat snel te doen is en niet al te moeilijk. Mijn inziens gewoon proberen of anders naar een lokale electrozaak die kunnen het ook wel.
Mocht je het zelf doen wees dan wel voorzichtig. Een moederbord bestaat uit een meerlaagse print. Dus je kan spoortjes die in je moederbord stuktrekken als je niet oppast. Het beste is eerst met een desoldeerbout of desoldeerlint de tin eruit te zuigen. Dan heb je alle ruimte om de pootjes eruit te halen en de nieuwe erin te doen. Voor de zekerheid zou ik het door de plaatselijke electroboer laten doen

Verwijderd

ik zou het niet solderen als ik jou was, want door de warmte van je soldeer bout kan het zijn dat je een circuit door brand. en dat lijkt me niet de bedoeling ;)
zelf heb ik ooit een ati video kaart gehad, daar was ook een condensator afgebroken.
Kaart werkte verder naar behoren.
volgens mij zitten er "backup" condensators op sommige apparaten.

Met vr gr

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 09:44:
ik zou het niet solderen als ik jou was, want door de warmte van je soldeer bout kan het zijn dat je een circuit door brand. en dat lijkt me niet de bedoeling ;)
In moederbord fabrieken lopen borden over lopende banden door machines waar het tot 300 graden kan worden, dat geeft geen enkel probleem, dus als je je soldeerbout niet gelijk naar de 500 graden opstookt moet dat geen probleem vormen.

Als je een beetje kan solderen is het echt goed te doen om elco's te vervangen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 09:44:
ik zou het niet solderen als ik jou was, want door de warmte van je soldeer bout kan het zijn dat je een circuit door brand.
flauwekul.
Als je weet wat je doet kan dit prima.

Ik heb al meerdere moederborden gemaakt door er nieuwe elco's op te solderen en ze werken allemaal weer als een zonnetje. Dit weekend nog een moederbord voorzien van 14! nieuwe elco's en die startte prima weer op na m'n soldeerwerk.

Als TS in de achterhoek woont en zelf niet durft te solderen stuur me dan maar een PM :)

@hieronder:
Die oude pootjes druk je er natuurlijk gewoon uit met de pootjes van de nieuwe elco. Veel minder gepruts.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2008 10:49 ]

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 10:36
Je moet m in elk geval niet terugproppen op de bestaande pootjes, de binnenkant van de elco is waarschijnlijk wel redelijk kapotgeroerd waardoor zn waardes niet meer betrouwbaar zijn

[ Voor 21% gewijzigd door Makkelijk op 26-11-2008 13:52 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 26 november 2008 @ 09:47:
[...]

In moederbord fabrieken lopen borden over lopende banden door machines waar het tot 300 graden kan worden, dat geeft geen enkel probleem, dus als je je soldeerbout niet gelijk naar de 500 graden opstookt moet dat geen probleem vormen.

Als je een beetje kan solderen is het echt goed te doen om elco's te vervangen.
Dat zijn machines, geen mensen ;)
die kan het heel precies solderen,, een normaal persoon niet. maar ik adviseer alleen ;)

greetz

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 11:14:
[...]

Dat zijn machines, geen mensen ;)
die kan het heel precies solderen,, een normaal persoon niet. maar ik adviseer alleen ;)

greetz
Zo'n machine soldeert juist helemaal niet precies, die spuit tin juist over de hele onderkant van het bord. Dus het hele bord wordt blootgesteld aan die temps, dat vormt gen enkel probleem

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 22:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tenzij je direct tegen een chip aan het solderen bent zal het met de hitteproblemen wel meevallen.
Persoonlijk zou ik zeggen: neem de afgebroken elco mee naar de electroboer en vraag om een nieuwe :P
Vervolgens voorzichtig de pootjes van de ouwe elco eruit solderen (warm maken en drukken of trekken).
Overtollige tin even goed wegwerken met een sucker of zo'n stripje en daarna de nieuwe erop solderen.

@Terw_Dan: Heb je dat fabricageproces wel eens gezien? Lijkt mij wel leuk om een keer te zien hoe het hart van mijn systeem nou in elkaar wordt gezet.

Verwijderd

Thrackan schreef op woensdag 26 november 2008 @ 11:57:

@Terw_Dan: Heb je dat fabricageproces wel eens gezien? Lijkt mij wel leuk om een keer te zien hoe het hart van mijn systeem nou in elkaar wordt gezet.
ja, dat heeft hij:
redactieblog: Tweaker krijgt rondleiding in moederbordfabriek Gigabyte

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 09:47:
[...]

flauwekul.
Als je weet wat je doet kan dit prima.

Ik heb al meerdere moederborden gemaakt door er nieuwe elco's op te solderen en ze werken allemaal weer als een zonnetje. Dit weekend nog een moederbord voorzien van 14! nieuwe elco's en die startte prima weer op na m'n soldeerwerk.

Als TS in de achterhoek woont en zelf niet durft te solderen stuur me dan maar een PM :)

@hieronder:
Die oude pootjes druk je er natuurlijk gewoon uit met de pootjes van de nieuwe elco. Veel minder gepruts.
Hier ook al meerdere gedaan, met als toppunt een Foxconn/LeadTek moederbord waarop ik alle elco's van 1000uF en hoger heb vervangen, waren iets van 25 stuks. Je begint eerst met 8, 2 maand later zijn het er weer 8 en nog een maand later vervang je alles waar nog GSC opgedrukt staat.

Meestal wrik ik de oude elco heen en weer en worden zo de pootjes eruitgetrokken terwijl ik de soldeerbout aan de onderkant tegen het soldeerveld houd. Als de elco al afgebroken is, trek ik ze eruit met een tang terwijl ik het soldeerveld verwarm. De tin eruitzuigen hoeft niet per se, maar is wel makkelijker. Als je een elco met fatsoenlijke rechte pootjes hebt druk je die zo door het bord tijdens het verwarmen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Thrackan schreef op woensdag 26 november 2008 @ 11:57:
\[foto's] Gigabyte Nan Ping Factory
Ja :)

Verwijderd

Topicstarter
Mensen bedankt voor de tips. Probleem is opgelost door lokale electroboer deze heeft de condensator vervangen en systeem draaid nu zoals het hoort.

;)
Pagina: 1