Toon posts:

Videokaart dat geluid maakt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer

Ik zit met een probleem waar de pc verkoper zelf niet veel van begreep.
Reeds heb ik een nieuwe videokaart aangeschaft (Gainward 9800GT 1GB Geheugen)
Enfin, Videokaart geinstalleerd, Windows opgestart - geen probleem.
Drivers downloaden / van de cd halen en vervolgens installeren. Tot zo ver geen probleem.
Maar dan komt het, na een reboot hoor ik een krijsend geluid (hoge tonen).
Hou ik mijn hand op de GPU FAN dan is het geluid weg, laat ik de fan weer lopen dan komt het geluid er weer.
Daarnaast is dit geluid alleen aanwezig als ik de driver installeer (heb al verschillende versies geprobeerd).
In de bios, en windows (zonder driver) is treedt dit geluid niet op. Windows met driver treedt het geluid wel op.
Het merkwaardige zit hem echter in het feit dat als ik mijn hand op de koeler houdt dat het geluid tijdelijk weg is.

Ik heb mijn videokaart al omgeruild voor een nieuwe, deze volgende videokaart heeft echter het zelfde probleem.

Lang verhaal kort: Videokaart maakt geluid na installen van driver (alleen in windows)
Klinkt naar mijn mening naar een softwarematige fout...

Verdere stats:
Intel Duo 3GHz 1333 FSB
Asus P5Q Mainboard
4GB Geheugen
1TB HD Western Digital
530W Voeding

Bedankt alvast voor de reacties.

PS: Ik heb de fan ook al lost aangesloten op een externe stroom bron, mocht niet baten helaas.
Ook is de videokaart prima aangesloten.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Regel de fanspeed eens met meuk: Rivatuner 2.20 en kijk of je op lage toeren er ook last van hebt. Je zou ook uit kunnen wijken naar een passieve koeling als de Thermalright HR-03 GT (review) of de Accelero S1 Rev 2

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 20:01:
Regel de fanspeed eens met meuk: Rivatuner 2.20 en kijk of je op lage toeren er ook last van hebt. Je zou ook uit kunnen wijken naar een passieve koeling als de Thermalright HR-03 GT (review) of de Accelero S1 Rev 2
Bij de kaart zit een programma bijgeleverd om de fan speed te bepalen. Als ik de fanspeed op 100% zet (ontzettend hard geluid) valt het piepen weg. Bij lage fanspeed is er ook sprake van het gepiep. Daarnaast piept hij niet als de driver niet is geinstalleerd (en dus ook niet tijdens de boot / reinstall etc.)

• wishmasterUT2k4
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 12:12
Ik heb precies hetzelfde 'probleem'. Is dit alleen in 2D mode of ook tijdens het spelen games?
En is dit als je in-game zit? of ook tijdens laad schermen?

Denk dat er weinig aan te doen valt! Bij mij is het dus ook alleen af-en-toe in 2D mode. 3D mode hoor ik niets.

Verwijderd

Topicstarter
Het is eigenlijk _ALTIJD_ als je de driver installed en in windows zit, geluid blijft het zelfde ook in games.
Uninstall driver = opgelost, maarja dan kan je niet veel ;)
Pagina: 1