Toon posts:

WD Mybook garantie en datarecovery?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een dillema:

Ik heb minder dan een jaar geleden een WD Mybook world edition gekocht bij Mycom. Deze netwerk hardeschijf deed zijn werk niet helemaal naar behoren. Was vaak offline waarvoor ik vaak de schijf opnieuw moest opstarten om hem te kunnen benaderen. Maar nu is hij echt STUK :( Ik had net de week ervoor mijn pc opnieuw geinstalleerd en had dus wat data naar de mybook geschreven waaronder veel fotos. Een week later was ik van plan alles weer terug te zetten naar mijn vaste hardeschijf. Tot mijn verbazing ging de Mybook dus doodleuk NIET meer aan. Ik hoor de hardeschijven (hij heeft er 2 aanboord naar mijn weten) wel gaan draaien en lezen als ik de voeding inplug, maar de indicatie leds gaan niet meer aan. Ook kan ik hem voor geen mogelijkheid meer benaderen met mijn pc.
Ik terug naar Mycom met dat ding. Werd goed geholpen en ze gingen hem nakijken en eventueel backup maken van de fotos. 2 Weken later krijg ik een telefoontje dat ook zij hem niet aan de praat krijgen. Ik kreeg 2 keuzes:

1 - De Mybook opsturen naar Western Digital (maar dan was ik wel 99% zeker mijn data kwijt aangezien
Western Digital geen moeite voor backups doet)
2 - De Mybook openmaken en de SATA-hardeschijven gewoon in de pc uitlezen maar dan wel de
de garantiezegel doorbreken en daardoor mijn recht op een vervangend apparaat laten vervallen

Ik kon hier niet zo snel een keus tussen maken dus ik heb de boel in de hold gezet bij Mycom.

Vandaag de manager van die Mycom verstiging gebeld.
Mijn vraag was of WD niet een proffessionele verklaring van Mycom accepteerd dat de garantie zegel NIET is beschadigd en dat Mycom mijn data eraf haalt waarna hij opsgestuurd zal worden. Het antwoord is dat WD daar altijd erg moeilijk over doet en dat dus geen optie is.

Daarna WD zelf maar gebeld in idd, erg moeilijk allemaal. De meneer die ik aan de telefoon had vershool zich telkens achter: "dat is onze policy."

Dus geen data backup bij WD, ja alleen bij externe bedrijfjes aangesloten bij WD voor echte data recovery, maar volgens meneer zou dat vele malen duurder zijn dan een nieuwe Mybook aanschaffen.

Wat ik dus zo erg vind, is dat ik mijn foto's er in enkele minuten vanaf kan hebben ware het niet dat dat garantie zegel er zit. Voor WD moet dit dus al helemaal een peulenschil zijn. Waarom doen ze zo moeilijk?

Ik weet dus niet welke keus ik moet maken. In de eerste plaats ben ik al mijn fotos kwijt en in het andere geval heb ik alleen 2 sata hardeschijven over van elk 250 GB. Heb vorig jaar zo'n 180 euro betaald voor dit ding. Vind het echt balachelijk dat ze zo moeilijk doen. Echt frustrerend.

Heeft een van jullie misschien nog oplossingen o.i.d.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:00
als ik het goed lees is het een externe schijf met 2 Hard disk erin?

volgens mij mag je deze gewoon openschroeven, garantie vervalt dan niet, sterker nog, als er slechts 1 schijf defect is kan je ook alleen die opsturen richting WD

Tijd van werken, tijd van rusten

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het is een netwerkhardeschijf. Ook wel NAS genoemd geloof ik (ben ook niet helemaal thuis hierin) Het is een casing met daarin een netwerkaansluiting en een stukje hardware die de verbinding met het netwerk regeld. Zover ik weet werken de 2 hardeschijven in RAID. Mijn idee is dat het stukje hardware voor de verbinding met het netwerk stuk is. Dit stuurt ook de hardeschijven aan (correct me if iam wrong). Zelfs de man van WD zei dat het waarschijnlijk de driver chip is die stuk is (kwam wel vaker voor). Volgens Mycom is de garantie vervallen wanneer de casing opengaat. Daar ga ik dan maar vanuit.

• Driek

Verwijderd

Topicstarter
klopt dat is hem. Maar dan heb ik de 500Gb versie

• Driek
die mag je, voor zover ik weet, zonder problemen openschroeven

bel WD zelf eens op

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> SF gezien het hier over garantie gaat. + titelfix.

In principe is het simpel. De fabrikant is niet verantwoordelijk voor jouw backups. Ben jij data kwijt is dat niet de schuld van de fabrikant, omdat je zelf voor backups hoort te zorgen.
WD is nog coulant imho als ze het via een partner nog wel aanbieden zonder garantieverlies (dat begrijp ik uit je verhaal tenminste).

Dus leer hiermee een les, zorg ervoor dat je altijd een backup hebt (en als je een backup hebt, zorg dan ook dat je het origineel niet weggooit) en kijk wat je voor nu waardevoller vind. De WD Mybook, of je data terug.

• Foxie_s
  • Laatst online: 22-01 18:47
Terw_Dan schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 18:43:
Dus leer hiermee een les, zorg ervoor dat je altijd een backup hebt (en als je een backup hebt, zorg dan ook dat je het origineel niet weggooit) en kijk wat je voor nu waardevoller vind. De WD Mybook, of je data terug.
Sorry maar dat is gewoon een natrap opmerking ... Die MyBooks met 2 HD's zijn in een RAID 1 geschakelt en bedoelt als backup toestellen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Foxie_s schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 19:41:
Sorry maar dat is gewoon een natrap opmerking ... Die MyBooks met 2 HD's zijn in een RAID 1 geschakelt en bedoelt als backup toestellen.
RAID1 is geen vervanging van een backup, het is een bescherming tegen falen van een enkele schijf. Ook op een RAID1 systeem moet je nog steeds op meerdere plaatsen backuppen.

Er is niets natrappen aan: de TS zal een keuze moeten maken, garantie of data. Dat is heel vervelend, maar wel de harde realiteit :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Foxie_s schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 19:41:
[...]

Nee, dat is het helemaal niet.
Ten eerste is RAID GEEN backup, maar redundancy.
Daarnaast is het zo dat een backup altijd kan falen. Dus als je het origineel niet meer hebt moet je niet vertrouwen dat je backup blijft werken als dat de enige data is.

• eX0duS
  • Laatst online: 27-01 13:09
Ik zou het wel weten hoor... Wat kost zo'n schijf nieuw, 100 euro?
Voor die 100 euro zou ik het zelf wel riskeren, als er belangrijke data op zat, en gewoon openschroeven die handel...
Als die schijf verder goed is zet je hem alsnog bij je PC er bij of je koopt een nieuwe externe behuizing á 15 euro, en je kunt weer verder...

[ Voor 28% gewijzigd door eX0duS op 21-11-2008 20:27 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-01 15:33

Gerco

Professional Newbie

Als je dat ding van MyCom gekocht hebt is MyCom verantwoordelijk voor de garantie afwikkeling en niet WD. Wat MyCom met WD afspreekt is niet jouw probleem.

Wanneer MyCom de NAS openmaakt is dat voor jou dus gewoon de leverancier van de hardware. Jij als eindgebruiker kan natuurlijk nooit garantie kwijtraken wanneer de leverancier van een stuk hardware het zelf openmaakt.

Volgens mij kletst MyCom uit zijn of haar nek en proberen ze alleen maar hun eigen risico op hun klant af te wikkelen. Probleem is natuurlijk wel dat ze niet verplicht zijn om je data te redden, dat doen ze uit pure coulance. Wanneer je bovenstaand argument richting hen gebruikt is die coulance wellicht spontaan verdampt.

[ Voor 17% gewijzigd door Gerco op 21-11-2008 20:30 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
> SF gezien het hier over garantie gaat. + titelfix.
Tnx was al niet helemaal zeker of het hier wel goed stond :)
In principe is het simpel. De fabrikant is niet verantwoordelijk voor jouw backups. Ben jij data kwijt is dat niet de schuld van de fabrikant
Nou mijn dilemma is dat ik de data niet ECHT kwijt ben. De hardeschijven werken gewoon nog. Het is gewoon hun "policy" dat ze er niks afhalen. Ok misschien terecht, daar valt over te twisten. Maar ze houden gewoon hun poot stijf voor elke optie die er is en dat vind ik gewoon erg vervelend. In principe is het probleem niet zo groot. De data is er zo af te halen. Of sterker nog, als ze mij een nieuwe leveren kunnen ze toch gewoon MIJN schijven erin doen?
WD is nog coulant imho als ze het via een partner nog wel aanbieden zonder garantieverlies (dat begrijp ik uit je verhaal tenminste).
Dit gaat over ECHTE datarecovery bedrijven. Je weet wel bedrijven die data recovery doen nadat je schijf in de fik heeft gestaan ofzo. Kosten zijn minimaal 5 maal zo hoog als een nieuwe Mybook. Is dus geen optie en vind ik ook niet zo coulant in dit geval omdat het backuppen van de data een fluitje van een cent is.
Oh, geloof me. Ik heb hier heus wel van geleerd. En ik gebruikte hem ook als backup. Maar was er niet vanuitgegaan dat dat ding precies stuk ging als ik mijn pc opnieuw installeerde. Daar komt nog eens bij dat hij altijd al moeilijk deed en dat dat allemaal bekend is bij WD. Dat ze ondanks dat ze dit weten nog steeds zo moeilijk doen vind ik gewoon vervelend. Wat is de moeite van een veklaring aannemen van Mycom dat het zegel in tact is? Ik heb zelfs voorgesteld het ding op te sturen zodat zij serienummer, defect en zegel kunnen controleren waarna ik hem zelf leeg zou halen en weer op zou sturen om te ruilen. Maar dit is te omslachtig zeggen ze. Dat is in zekere zin waar maar daarmee doorbreken ze hun policy niet.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 09:52:
Nou mijn dilemma is dat ik de data niet ECHT kwijt ben. De hardeschijven werken gewoon nog. Het is gewoon hun "policy" dat ze er niks afhalen. Ok misschien terecht, daar valt over te twisten. Maar ze houden gewoon hun poot stijf voor elke optie die er is en dat vind ik gewoon erg vervelend. In principe is het probleem niet zo groot. De data is er zo af te halen. Of sterker nog, als ze mij een nieuwe leveren kunnen ze toch gewoon MIJN schijven erin doen?
[...]
Dit gaat over ECHTE datarecovery bedrijven. Je weet wel bedrijven die data recovery doen nadat je schijf in de fik heeft gestaan ofzo. Kosten zijn minimaal 5 maal zo hoog als een nieuwe Mybook. Is dus geen optie en vind ik ook niet zo coulant in dit geval omdat het backuppen van de data een fluitje van een cent is.
Je vraagt om een heel speciale behandeling van een fabrikant in een tijd van heel krappe winstmarges. Houd er rekening mee dat de fabrieken meestal niet in Nederland staan. Hoe veel risico lopen ze, wat gebeurt er als ze een foutje maken, wat als er blijkt dat er toch ook iets mis is met de schijven, etc.

Je vermoed dat het simpel is. Het is niet voor niets dat datarecovery duur is, omdat het soms heel duur is. Wat zou je doen als ze je helpen zoals je denkt dat simpel is, en de data blijken toch corrupt te zijn? Dan geef je hen de schuld?
Oh, geloof me. Ik heb hier heus wel van geleerd. En ik gebruikte hem ook als backup. Maar was er niet vanuitgegaan dat dat ding precies stuk ging als ik mijn pc opnieuw installeerde. Daar komt nog eens bij dat hij altijd al moeilijk deed en dat dat allemaal bekend is bij WD.
Je zegt zelf in je OP dat het ding al haperend werkte. Toch heb je zelf ervoor gekozen je data een week alleen daarop te zetten, wat erg onverstandig blijkt te zijn. Dat is niet vervelend bedoeld, maar dan ben je zelf toch behoorlijk medeverantwoordelijk, en kun je niet verwachten dat je zelf schadevrij blijft.
Dat ze ondanks dat ze dit weten nog steeds zo moeilijk doen vind ik gewoon vervelend. Wat is de moeite van een veklaring aannemen van Mycom dat het zegel in tact is? Ik heb zelfs voorgesteld het ding op te sturen zodat zij serienummer, defect en zegel kunnen controleren waarna ik hem zelf leeg zou halen en weer op zou sturen om te ruilen. Maar dit is te omslachtig zeggen ze. Dat is in zekere zin waar maar daarmee doorbreken ze hun policy niet.
Je hebt echter helemaal geen relatie met WD, maar met Mycom. Dat is ook de partij waaraan je service mag vragen.

Als de data belangrijk zijn voor je (en ik neem aan dat ze dat zijn), dan zou ik het zelf wel weten. Openen die zaak, onder supervisie van Mycom, en dan vragen om een coulance waarbij je bijvoorbeeld een vervangende case zonder schijven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Hopende dat deze absurd lange URL werkt:
http://wdc.custhelp.com/c...2sgcHJv&p_li=&p_topview=1

Citaat: The My Book Premium Edition II, My Book Pro Edition II, and My Book World Edition II external units are a limited user-serviceable product which allow for servicing of one or both internal hard drives in the enclosure. In the event a fault occurs and you would like to service the device yourself, please follow these instructions below to disassemble the unit to remove the faulty hard drive.

Als WD dit zelf al op z'n website zet, mag je m.i. de schijven er zelf uithalen, en de data recoverren. Of regel dat met Mycom.

edit: Elders staat een tabel die meldt dat dit user servicable voor maar twee types geldt: http://www.wdc.com/en/products/index.asp?cat=8 Ik weet niet of dat mijn eerdere aanname onderuit haalt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2008 12:57 ]

Pagina: 1