Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-06 12:42
Ik probeerde laatst een oude IDE 160GB samsung HD aan te sluiten op mijn P5W DH Deluxe moederbord dat al een Sata-II 320GB (bootdisk) schijf had.

Het probleem is echter dat hij nu de IDE schijf als bootdisk gebruikt. Ik heb een beetje in de BIOS zitten zoeken en zag dat de IDE schijf onder Primary IDE Slave staat, ik kon de bootorder enz ook niet op de andere schijf zetten.
De Sata schijf staat onder Third IDE master en waarschijnlijk dat hij daarom eerst de IDE als bootdisk neemt.

Is er een mogelijkheid om mijn Sata als bootdisk te configuren?

---
Op een oudere computer wij hij overigens de 160GB IDE HD alleen herkennen als ik beide hd's in de comp op cable select had gezet (zelfs dan af en toe ook niet) heel raar. Dit ging echter te traag( opstarten) dus heb ik het in mijn P5W dh deluxe geprobeerd.
---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Update:

Lol op de laatste test deed hij het! Wou het net opgeven.

Vraag:
1. Windows start nu dus een stuk trager op, betekent dat mn sata HD in windows enz ook trager gaat? Of alleen de Boot?

2. Ik merkte dat de IDE HDD sneller werd herkent met de Jmicron controller (die nu uitstaat). Is het dan beter om de IDE HDD op de jmicron chip te zetten? Hij staat nu op de Southbridge en ik denk dat die nu erg veel belast wordt hierdoor. Of is het dus beter om alle HD's op dezelfde chip te houden?

---------------
Xtra info:
Khad inmiddels alles geprobeerd.. Op de Jmicron chip gedaan, Master/slave/cable select... Sata dvd brander op 4th IDE slave gezet ipv. Third IDE slave (waar mijn Sata HD op de master staat).

Toen dus ontdekt dat als hij de HD herkent ik de optie heb om HD boot order te veranderen (waar die optie dus verdwijnt als je maar 1 HD hebt).
Nadat ik mijn SATA HD als eerste had gezet, knalde ik net voor het windows scherm op een zwart scherm dat lang zo bleef en dan een optie kreeg om "meest recente boot options te kiezen waar de pc het nog wel goed deed" niet gedaan dus (had geen zin om bios weer aan te passen).

Uiteindelijk dan met andere bios instellingen, IDE HD op de southbridge, Jmicron controller weer uitgezet.. en dit keer wel ff gewacht bij het zwarte scherm weer (na de eerste foutmelding bij het zwarte scherm heb ik daarna steeds maar gelijk ge-reboot als ik het zwarte scherm kreeg), maar bij dit keer wachten startte windows wel op... Alleen een factor 10 keer trager!

Nu hebk dus een vraag dat bovenaan het bericht staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
I give up... Nu echt alles geprobeerd...

Op de Jmicron gezet, beginscherm ging iets sneller, maar daarna zwart scherm voor 1min20 en dan windows.
Core1 van mijn proc ging op 100% (core 2 vrijwel onbelast) als ik een bestand van de mn Sata schijf naar de IDE sleepte. Het ging dus supertraag de dataoverdracht en windows ging ook supertraag (mp3tje niet om aan te horen).

Vervolgens Jmicron weer uitgezet en op de andere controller gedaan. Nu ging het beginscherm stuk of 10sec trager en daarna het zwarte scherm wel sneller (ong 30 sec tot het windowsscherm).
Maar weer hetzelfde liedje eenmaal in windows. Alles supertraag als ik een bestand probeer over te zetten van Sata naar IDE schijf..

Enige wat ik me nog kan bedenken is dat ik de HDD kabel aardig gebogen heb om mooie hoeken te maken (airflow). Zou dit nog iets kunnen uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Nog een extra update (lijkt alsof ik tegen mezelf praat :) )

In een P4 3Ghz pc geprobeerd: Op dezelfde kabel als mn Master IDE hd gezet, onder de slave dus. Hij herkent hem absoluut niet in bios. Alle mogelijke combinaties afgegaan, master/slave/cableselect.. Nix

Daarna maar de DVD's eruit geplugged en op die IDE kabel onder master gezet. Hier herkent hij hem wel, even de boot order gewijzigd en windows start (eveneens weer traag) op. En ja in windows gaat de proc weer vet hoog staan en alles loopt traag als ik iets van de ene HD naar de andere HD sleep.
Dus op 2 verschillende IDE kanalen beide op master en nogsteeds trage zooi...

Doe ik iets verkeerd? Vergeet ik iets te doen? Is de schijf kapot?
Wat mij opvalt is dat write caching automatisch enabled staat op mn E6300 pc en de 3Ghz P4 pc.. Het maakt dan geen verschil in snelheid als ik deze uitdoe weer.

En nog iets: Ik heb dus nu op de oude P4 deze schijf gedeeld over het netwerk en geprobeerd over het netwerk bestanden erop te slepen via mijn E6300 PC. Dit gaat dus ook traag (E6300 pc gaat verder normaal).

[ Voor 11% gewijzigd door Saiya op 22-11-2008 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Saiya schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 21:19:
Nog een extra update (lijkt alsof ik tegen mezelf praat :) )

In een P4 3Ghz pc geprobeerd: Op dezelfde kabel als mn Master IDE hd gezet, onder de slave dus. Hij herkent hem absoluut niet in bios. Alle mogelijke combinaties afgegaan, master/slave/cableselect.. Nix

Daarna maar de DVD's eruit geplugged en op die IDE kabel onder master gezet. Hier herkent hij hem wel, even de boot order gewijzigd en windows start (eveneens weer traag) op. En ja in windows gaat de proc weer vet hoog staan en alles loopt traag als ik iets van de ene HD naar de andere HD sleep.
Dus op 2 verschillende IDE kanalen beide op master en nogsteeds trage zooi...

Doe ik iets verkeerd? Vergeet ik iets te doen? Is de schijf kapot?
Wat mij opvalt is dat write caching automatisch enabled staat op mn E6300 pc en de 3Ghz P4 pc.. Het maakt dan geen verschil in snelheid als ik deze uitdoe weer.
PIO mode zorgt voor hele hoge CPU belasting en trage schijf - probeer UDMA5 / Ultra133 etc

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Je hebt gelijk, ik heb na een beetje zoeken gevonden dat dat in windows kan.
Eerste schijf staat op DMA, maar 2e in PIO. Ik heb daar wel de optie DMA if available. Maar kan hem niet forceren. Alleen in PIO mode.. en hij staat dus in PIO.

Heb de kabel die wel UDMA 5 op de primary deed gebruikt en maakt geen verschil... nog steeds PIO. Ook de HD driver uninstalled rebooted en weer installed en nog steeds PIO...

In Bios heb ik de volgende info die misschien iets kunnen uitmaken:
Access mode:
CHS
LBA
Large
[Auto] daar staat hij nu op...

Maar kheb geen idee wat dit allemaal doet.

Hoe doe ik dat? Kheb heel BIOS afgezocht en geen optie kunnen vinden.

[ Voor 34% gewijzigd door Saiya op 23-11-2008 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Saiya schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 23:41:
Je hebt gelijk, ik heb na een beetje zoeken gevonden dat dat in windows kan.
Eerste schijf staat op DMA, maar 2e in PIO. Ik heb daar wel de optie DMA if available. Maar kan hem niet forceren. Alleen in PIO mode.. en hij staat dus in PIO.

Heb de kabel die wel UDMA 5 op de primary deed gebruikt en maakt geen verschil... nog steeds PIO. Ook de HD driver uninstalled rebooted en weer installed en nog steeds PIO...

In Bios heb ik de volgende info die misschien iets kunnen uitmaken:
Access mode:
CHS
LBA
Large
[Auto] daar staat hij nu op...

Maar kheb geen idee wat dit allemaal doet.

Hoe doe ik dat? Kheb heel BIOS afgezocht en geen optie kunnen vinden.
Als je in de Asus P5W bios manual PDF zoekt vind je nergens PIO met ctrl+f ? Ik weet het niet zo uit mijn hoofd.

5 hulpzame links:

http://users.bigpond.net....k/itserviceduck/udma_fix/
http://www.racelinecentral.com/HarddriveSpeed.html
http://forum.videohelp.com/topic355544.html
http://winhlp.com/node/10
http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/ide-dma.mspx

Check voor de zekerheid ook even je harddisk met een check programma van de respectievelijke maker via boot cd. Soms schiet een schijf in PIO modus door hardware matige issues.

Gevonden: http://dlcdnet.asus.com/p...luxe/e2557_p5w_dh_dlx.pdf

Pagina 14/15/16 ... heb je geen opties, toch even schijf checken. Soms gaan dingen kapot helaas ;) .

[ Voor 6% gewijzigd door Cassius op 23-11-2008 11:10 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
Thanks, kheb al heel wat afgezocht en niet echt een duidelijk antwoord gevonden. Of eerder oplossing.

Heb hem nu ook in de P4 hangen. Daarop HD Tune geinstalleerd en quick error scan gedaan, niks aan de hand. (bij normale scan doet hij 3mb/sec en dat kan eeuwen duren dus niet gedaan). Voor de rest zegt HD Tune dat hij UDMA 5 capable is en UDMA 5 ook geactiveerd is :/ da's dus raar..

Wat ik ook gehoord heb is de IDE/ATAPI ofzo uninstallen in device manager. Zeg maar datgene dat boven eerste en 2e IDE hangt. Dus ook boven mijn windows schijf. Maar ik ben bang dat ik dan ook niet windows kan booten ofzo...

Denk dat ik hem toch weer in mn P5W ga hangen en kijken of ik daar iets kan veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Daarop HD Tune geinstalleerd en quick error scan gedaan, niks aan de hand. (bij normale scan doet hij 3mb/sec en dat kan eeuwen duren dus niet gedaan).
Geen HD Tune gebruiken gebruik liever een tool van de fabrikant. ;)
Staat ook wel op de UBCD. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1