Sweex 2 Port SATA en terabyte schijf

Pagina: 1
Acties:

• WarthogSmurf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Ik draai een Debian Lenny systeem met daarin 1 Sweex 2 Port Serial ATA PCI Card. Nu heb ik hier 1 terabyte schijf hangen en deze vertoont fouten elke keer. Het lijkt erop dat de controller niet een terabyte schijf kan herkennen en goed kan lezen. (misschien iets met bios op de kaart te maken). Als ik de terabyte aansluit op het moederbord heb ik geen probleem en 500 gigabyte schijven werken wel op de sweex kaart.

Zou dit of hardware fout kunnen zijn of een bug in linux ?

Verwijderd

mijn inziens draaid de HDD in sata2 mode en de kaart in sata1 mode, mogelijks heb je ook sata1 kabels.

oplossing: stem alles op elkaar af

- vervang de kabels naar sata2 versie (pas je controller aan naar sata2 of vervang)
- of zet de hdd in forced sata1 mode (zet een jumper op hdd)

dat zou het moeten doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2008 18:49 ]

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:25
Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 18:49:
mijn inziens draaid de HDD in sata2 mode en de kaart in sata1 mode, mogelijks heb je ook sata1 kabels.

oplossing: stem alles op elkaar af

- vervang de kabels naar sata2 versie (pas je controller aan naar sata2 of vervang)
- of zet de hdd in forced sata1 mode (zet een jumper op hdd)

dat zou het moeten doen.
Sata 2 kabels? :?

HDD mogelijk in sata 1 zetten als dit kan met jumper? Ondersteund die controller wel zulke grote schijfen? Waarom niet gewoon op mobo, en 500GB scijf op die sweex? Is snelste oplossing. Mits er een reden is om dat te laten...

Specs!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Ik vermoed dat er een Sil3112 chipset op het kaartje zit.

Deze ondersteund geen SATA300. Sata2 kabels bestaan simpelweg niet.

Mocht deze chipset erop zitten kun je bij SiliconImage een nieuwere bios downloaden:
http://www.siliconimage.c...=63&cid=15&ctid=2&osid=0&

Wellicht dat dit uitkomst brengt.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Ik heb datzelfde Sweex controllertje draaien met een Samsung Spinpoint F1, 1 Terabyte, op een Asus P4P800-VM main board met een AMI BIOS versie 1018. Mijn OS is Windows XP SP3.

Werkt perfect, ondanks dat het een SATA-2 schijf is, dus 300 MB/s. Hij draait op 150 MB/s omdat het controllertje niet sneller kan. Ik gebruik gewoon de standaard SATA 150 MB/s kabel want zoals Shuriken al zei, ik heb nog nooit gehoord van speciale SATA-2 kabels. Als die toch bestaan, is dat gewoon een SATA kabel met een gouden randje en evenredig gouden prijs.

Het zou helpen als je merk en type van je harddisk zou vermelden, moederbord, BIOS versienummer. Misschien dat iemand dan iets te binnen schiet.

Verwijderd

Er idd onduidelijkheid over specifieke sata150 danwel sata300 (sata1 sata2) kabels.
Toch is het zo dat er wel degelijk verschil in is !

Toen sata uitkwam was er enkel sata150 beschikbaar en zijn alle kabels in die tijd ook naar die specificaties gemaakt met tot gevolg dat er kabels zijn die net aan die standaard voldoen.
Zo is het ook dat ons rommelbakjes nu vol zitten met sata150 kabels uit sloop etc...

Als je die "oude" kabels gaat gebruiken op sata300 dan komen er dik problemen van.
Meestal krijg je onder windows dan bleu screens etc.

Kabels die beter afgeschermd zijn en die intern twisted zijn zouden ook moeten voldoen aan de sata 300 standaard.

Conclusie: ook al is er geen duidelijke vermelding op de kabel merkbaar, er zijn wel degelijk sata 150 / sata 300 kabels in omloop !! kijk ebay maar eens na. die kabels zijn iets dikker

PS: sata 600 is al in de maak en daar zullen de huidige kabels waarschijnlijk ook weer niet meer voldoen.

Het verhaal is vergelijkbaar met de ATA 33/66/100/133 waar ook veel onduidelijkheid rond was in de tijd.

Soms werkt het met een mix, soms ook weer niet. Mijn idee is eenvoudig: hou je aan de standaarden dan heb je zeker geen problemen daar te zoeken.

Als je wil knoeien met plaklint, ijzerdraad en silicone kan je best een ander hobby zoeken.

Updaten van je MB bios heeft totaal geen zin omdat de bios van de extention geladen word tijdens de init boot.
Updaten van firmware van de sata kaart kan wel voor beterschap zorgen.

Het zetten van die jumper is wel degelijk een groot voordeel, omdat de schijf dan niet meer de moeite zal doen om te negotieren welke de max specificatie hij kan hanteren, dus winst tijdens boot en zeker geen problemen.

PS2: de kabels sata150 en sata300 zijn pin compatible maar dat wil niet zeggen dat ze ook qua capacitantie etc zelfde zijn.

Je gebruikt toch ook geen cat4 kabel op ethernet 100Mbit ? ofwel ?? het zou me niet verwonderen LOL 8)7 8)7 8)7

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

sata en sata 2 kabels ZIJN HETZELFDE.. dus.
ja, je hebt kabels van lage en hoge qualiteit, maar ook daartussen zou weinig verschil moeten zijn. hooguit dat n kabel van lage qualiteit eerder dingen als draadbreuk krijgt.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 16:25:
Er idd onduidelijkheid over specifieke sata150 danwel sata300 (sata1 sata2) kabels.
Toch is het zo dat er wel degelijk verschil in is !
[..]

PS: sata 600 is al in de maak en daar zullen de huidige kabels waarschijnlijk ook weer niet meer voldoen.

Het verhaal is vergelijkbaar met de ATA 33/66/100/133 waar ook veel onduidelijkheid rond was in de tijd.

Als je wil knoeien met plaklint, ijzerdraad en silicone kan je best een ander hobby zoeken.

Updaten van je MB bios heeft totaal geen zin omdat de bios van de extention geladen word tijdens de init boot.
Updaten van firmware van de sata kaart kan wel voor beterschap zorgen.

PS2: de kabels sata150 en sata300 zijn pin compatible maar dat wil niet zeggen dat ze ook qua capacitantie etc zelfde zijn.

Je gebruikt toch ook geen cat4 kabel op ethernet 100Mbit ? ofwel ?? het zou me niet verwonderen LOL 8)7 8)7 8)7
Sorry hoor, maar dit is echt klinkklare onzin. Ten eerste bestaat er niet zoiets als SATA 1 en 2. (zie ook Wikipedia: Serial ATA)

We zijn ooit begonnen met SATA spec 1.0 in deze specificatie stond o.a. dat de snelheid 1.5 Gb/s doet. Later werd de specificatie uitgebreid naar versie 2.0 de snelheid werd uitgebreid naar 3.0 Gb/s en de mogelijkheden zoals Native Command Queueing en Port Multipliers. Een Sata spec 2.0 compatible device impliceerd niet een snelheid van 3.0 Gb/s. Omgekeerd wel.

Inmiddels is er een Sata spec 3.0 in aantocht. Deze breid de snelheid uit naar 6.0 Gb/s. Maar is backwards compatible. Alle SATA kabels gaan hiermee werken. Ondanks het feit dat een aantal fabrikanten ons wel weer een SATA III 8)7 kabel zal willen aansmeren. De electrical guidlines voor de kabels zijn niet veranderd.

Lees http://www.sata-io.org/6gbnamingguidelines.asp nog maar eens goed op na.

P.S. het verhaal is niet vergelijkbaar met het ATA 33/66/100/133 verhaal. ATA 33 maakt gebruik van 40 polige kabel. ATA 66/100/133 van 80 polige kabel.

[ Voor 22% gewijzigd door Shuriken op 22-11-2008 21:56 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat betreft de S-ATA specificaties, Shuriken geeft inderdaad het enige goed antwoord. Er zijn inderdaad fabrikanten die kabels verkopen als S-ATA II, deze zijn veelal voorzien van metalen klipjes om beter vast gezet te kunnen worden, het S-ATA II label is niets anders dan mrketing. S-ATA II bestaat niet als dusdanig.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1