Geheugen defect: hoe zit het met garantie?

Pagina: 1
Acties:

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-01 19:02
Beste mede-tweakers,

ruim een jaar geleden heb ik high-performance ddr1 geheugen gekocht voor mijn inmiddels in de leeftijd geraakte socket 939 systeempje. Dit geheugen is een kit van 2GB Crucial Ballistix PC4000 (DDR500) geheugen, gekocht bij komplett voor 190 euro. Inmiddels is dit geheugen helaas EOL, als in, het is niet terug te vinden op de crucial website.

Na een tijdje begon het systeem vast te lopen, en na enig onderzoek bleek dit geheugen de boosdoener te zijn.
Ik heb dus het geheugen opgestuurd naar komplett, en ook daar kwamen ze tot de conclusie dat mijn geheugen defect is.

Echter, en nu komt het probleem, kan komplett mij geen nieuw geheugen leveren, en ook geen gelijkwaardig geheugen. Zij hebben daarom een restitutie van 30 euro aangeboden, wat volgens hun flink boven de dagwaarde ligt.
Nu vraag ik mij af, wat moet ik hiermee? 30 euro is te weinig om gelijkwaardig geheugen te bemachtigen, als je naar de tweedehands prijzen kijkt. Om over nieuwprijzen nog maar te zwijgen, voor zover die nog bestaan voor DDR1 geheugen. Ook kan komplett mij geen vergelijkbaar geheugen leveren.
Ik heb het hierover met komplett gehad, maar deze weigert mij een hogere restitutie te geven.
Hierbij moet gezegd worden dat ik levenslange garantie heb.

Houdt dit nu in dat ik mijn geheugen, vorig jaar gekocht, kwijt ben? Gezien de garantie sta ik toch in mijn recht als ik verlang om een redelijke gelijkwaardige restitutie, dan wel in de vorm van ander geheugen of in de vorm van geld?
Hebben jullie misschien wat tips voor mij wat ik nu moet doen? Want zoals het er nu uitziet, ben ik mijn geheugen gewoon praktisch kwijt.

Alvast bedankt!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:35
Je zou ze rechtstreeks bij Crucial kunnen (laten?) RMA'en, dan heb je kans dat je hetzelfde geheugen weer terugkrijgt. In elk ander geval zou ik niet akkoord gaan met iets anders dan 2 repen 1GB DDR400 CL2.5 of DDR500 geheugen, tenzij je van plan bent om je systeem te upgraden naar DDR2/3 en geen belang meer hebt bij DDR geheugen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> SF

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Aangezien het geheugen niet meer geproduceerd wordt krijg je altijd een creditnota aan dagwaarde. DDR500 zal je niet meer vinden, enkel nog DDR400 CL3 (CL2.5 is ook al moeilijk).

March of the Eagles

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Wat nou 'dagwaarde'? Op Crucial zit toch een fatsoenlijke garantie? Volgens mij zelfs levenslang (limited lifetime warranty), en als hij gewoon stuk is gegaan bij normaal gebruik, moet je een nieuwe krijgen.

Komplett gaat je hierbij zo te zien niet helpen, misschien dat je het kan afdwingen omdat hun aanbod (die 'flink boven de dagwaarde ligt'!) van maar liefst 15% van wat jij ervoor betaalt hebt natuurlijk schandalig is, helemaal omdat de termijn nog geeneens twee jaar is.

Beter zou zijn het via de fabrikant te regelen, gezien de levenslange garantie die ze leveren. Zij hebben in tegenstelling tot Komplett vast wel een adequate oplossing voor je.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wat nou 'dagwaarde'? Op Crucial zit toch een fatsoenlijke garantie? Volgens mij zelfs levenslang (limited lifetime warranty), en als hij gewoon stuk is gegaan bij normaal gebruik, moet je een nieuwe krijgen.
Bijna alle merken geven lifetime warranty (= 10 jaar). Echter gaat men geen 10 jaar DDR400 geheugen bijhouden. Standaard procedure is een creditnota aan dagwaarde, is overal zo.
Komplett gaat je hierbij zo te zien niet helpen, misschien dat je het kan afdwingen omdat hun aanbod (die 'flink boven de dagwaarde ligt'!) van maar liefst 15% van wat jij ervoor betaalt hebt natuurlijk schandalig is, helemaal omdat de termijn nog geeneens twee jaar is.
Komplett krijgt ook gewoon een creditnota van de leverancier hoor ;)

[ Voor 30% gewijzigd door XWB op 22-11-2008 08:15 ]

March of the Eagles

• TerraGuy

TerraGuy

Hacku schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 08:13:
[...]
Bijna alle merken geven lifetime warranty (= 10 jaar). Echter gaat men geen 10 jaar DDR400 geheugen bijhouden. Standaard procedure is een creditnota aan dagwaarde, is overal zo.
[...]
Komplett krijgt ook gewoon een creditnota van de leverancier hoor ;)
De klant koopt iets, naar iets meer dan een jaar houdt het ermee op, dan kun je die niet afschepen met een 'riante' vergoeding van 15% van de aankoopwaarde. Dit is gewoon onacceptabel, aangezien het in principe dus een jaar of 10 mee zou moeten gaan (de levensverwachting van het product). Lifetime warranty wil toch niet zeggen dat je na 3 jaar nog een euro kunt krijgen voor de moeite van het opsturen van defect geheugen wat niet meer in de winkel te krijgen is? Zou een mooie boel zijn.. Kunnen ze het beter 'dáháááág! waarde :w ' noemen. ;)

Komplett moet gewoon met een goed aanbod komen, eventueel een kleine bijbetaling verlangende omdat het geheugen net buiten de garantieperiode kapot is gegaan. Dat het voor Komplett financieel niet gunstig is omdat zij het desbetreffende geheugen niet in de winkel hebben liggen, daar heb je als klant niks mee te maken. Je koopt een duur merkproduct, en mag dan ook verwachten dat deze het heel wat jaren doet danwel vervangen/gerepareerd wordt bij defect. Het consumentenrecht heb je aan je zijde.

Komplett heeft echter op zijn site staan dat je na de garantieperiode van Komplett beter bij Crucial aan kunt kloppen. Zij hebben vast wel een voorraad liggen ter vervanging, aangezien het een jaar geleden nog in de winkel lag. Geen verkoop betekent niet dat ze niks meer hebben liggen. Misschien houden ze geen 10 jaar een voorraad bij, een aantal jaren zal toch wel moeten (tevens vanwege deals met grote OEMs).

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik vind het ook een beetje mager.
Minder dan 100 euro zou ik niet gaan.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De klant koopt iets, naar iets meer dan een jaar houdt het ermee op, dan kun je die niet afschepen met een 'riante' vergoeding van 15% van de aankoopwaarde. Dit is gewoon onacceptabel, aangezien het in principe dus een jaar of 10 mee zou moeten gaan (de levensverwachting van het product). Lifetime warranty wil toch niet zeggen dat je na 3 jaar nog een euro kunt krijgen voor de moeite van het opsturen van defect geheugen wat niet meer in de winkel te krijgen is? Zou een mooie boel zijn.. Kunnen ze het beter 'dáháááág! waarde :w ' noemen.
Het is nu eenmaal zo, bij elke geheugenfabrikant.
Komplett moet gewoon met een goed aanbod komen, eventueel een kleine bijbetaling verlangende omdat het geheugen net buiten de garantieperiode kapot is gegaan. Dat het voor Komplett financieel niet gunstig is omdat zij het desbetreffende geheugen niet in de winkel hebben liggen, daar heb je als klant niks mee te maken. Je koopt een duur merkproduct, en mag dan ook verwachten dat deze het heel wat jaren doet danwel vervangen/gerepareerd wordt bij defect. Het consumentenrecht heb je aan je zijde.
Waarschijnlijk maken ze er geen probleem van om bij te betalen oid, maar als er geen vervangend product meer is houdt het op. Je moet niet het onmogelijke verwachten.
Zij hebben vast wel een voorraad liggen ter vervanging,
Als dat echt zo is, moet de leverancier van Komplett hier ook aan kunnen, dat spreekt voor zich.

March of the Eagles

• TerraGuy

TerraGuy

Hacku schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 21:35:
[...]
Het is nu eenmaal zo, bij elke fabrikant.
Misschien, maar niet in deze onredelijke mate natuurlijk. :)
[...]
Waarschijnlijk maken ze er geen probleem van om bij te betalen oid, maar als er geen vervangend product meer is houdt het op. Je moet niet het onmogelijke verwachten.
Normaal gesproken zou de TS een vervangend product ontvangen. Aangezien dat blijkbaar niet kan, moet de winkel iets anders verzinnen wat redelijk is. Zo onmogelijk is dat niet. Komplett is gewoon niet welwillend.
[...]
Als dat echt zo is, moet de leverancier van Komplett hier ook aan kunnen, dat spreekt voor zich.
Iets in mij zegt dat Komplett hier geen moeite voor doet en je vriendelijke doorverwijst naar de fabrikant, en de volgende klant in de rij vraagt naar voren te komen. Dat is voor hen minder moeite (en daarmee besparing).

Bel/mail gewoon naar Crucial, als ik hier, hier en hier lees, moet het geen probleem zijn:
In the unlikely event that your memory fails after the free 30-day trial period, please call us! At Crucial, our limited warranty guarantees that your Crucial product will work properly.
Crucial probably lost money on this order by having to send me a replacement 4 years later, but they just bought themselves a very happy customer.
This very stick was a replacement for a stick that had gone bad about five years ago! [...]
Moral of the story is that you should check the warranty policy on anything you have that has broken because they might have a great warranty policy like Crucial.
Lijkt me wel genoeg ophemeling van Crucial, niet? ;)

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-01 19:02
Hartstikke bedankt voor jullie reacties!
Ik heb inderdaad zojuist crucial gemaild hierover, ik ben benieuwd wat zij zeggen.
Pagina: 1