[Mono / .Net] Font support onder linux

Pagina: 1
Acties:

• goalgetter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik heb een command-line C# tooltje geschreven die (onder andere) een tekst wegschrijft en er een plaatje van maakt. De basis werkt, en het werkt met een aantal lettertype's (Arial, Verdana, Times new roman). Nu wil ik echter een paar custom Truetype Fonts toevoegen. Het systeem wat ik gebruik draait op Debian Etch met mono 1.2.2-1

Ik kan eigenlijk nergens zinnige informatie vinden over de manier waarop de font-selectie plaatsvindt. Gewoon de *.ttf bestanden kopieren naar /usr/share/fonts/truetype geeft in ieder geval niet het gewenste resultaat. Zie ik nou iets heel simpels over het hoofd of zijn er andere stappen die nog genomen moeten worden om mijn applicatie de aanwezige fonts te laten gebruiken?

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 22:20

TeeDee

CQB 241

Als Mono PrivateFontCollection begrijpt gaat het helemaal goed komen.

Voorbeeld implementatie: http://www.bobpowell.net/embedfonts.htm

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• goalgetter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-11-2025
Hmmz, kan handig zijn voor een work-around maar eigenlijk is dit niet direct een oplossing. Ik zal even iets meer vertellen van het systeem.

De renderapplicatie (het beschreven progje) krijgt de benodigde informatie (welk font, welke tekst etc.) via een database-koppeling. Het programma wat deze informatie in deze database zet draait echter op andere systemen. Nu is het niet zo dat elk font altijd moet werken, maar het zou wel heel handig zijn om op een beetje flexibele manier fonts toe te kunnen voegen aan de renderapp zodat er enigszins ingespeeld kan worden op de wensen van de gebruikers.

[ Voor 6% gewijzigd door goalgetter op 21-11-2008 16:06 . Reden: toevoeging / zinsconstructie fix ]

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:56
Komt dit niet neer op de manier waarop je fonts moet installeren op een Linux systeem?

Dat betekent volgens mij nl dat je fontserver eerst de fontcache opnieuw moet bouwen nadat je deze in je font dir hebt gezet, maar dat is voor zover ik weet afhankelijk van welke font sever op jouw systeem draait.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wat heeft dit met programmeren te maken? :)

Programming -> Non-Windows Operating Systems :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:35
Fontservers zijn al jaren dood op linux. Mono gebruikt libgdiplus voor GDI dingen, welke op zijn beurt weer cairo gebruikt, welke met fontconfig werkt voor fonts. Ofwel: fonts in de juiste map pleuren, fc-cache draaien en je fonts zijn zichtbaar in applicaties die fontconfig ondersteunen.
Pagina: 1