Toon posts:

[XP] Bestands deling over internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een vriend van me hiero in China moet ik een PC instellen voor het delen van bestanden over het internet. Ze hebben één computer al ingesteld voor het delen van bestanden over het lokale netwerk en nu willen ze het mij laten uitbreiden naar het complete internet.

De mogelijkheid die hij wil zien is dat ze vanaf elke locatie in de wereld in willen loggen op die PC en toegang tot alle bestanden (of een specifieke selectie ervan) krijgen.

Ze gebruiken voor die 'lokale bestands server' een PC met Windows XP en een lokaal draadloos internet met dynamisch IP adres. Het is waarschijnlijk niet mogelijk om het IP adres om te laten zetten naar een statisch adres aangezien ik dat ook heb geprobeerd voor mezelf hier met eenzelfde soort internetverbinding als mijn vriend heeft. De PC die ze ervoor willen gebruiken staat 24/7 aan en wordt ook gebruikt als openbare computer voor kleine snelle internet zoekopdrachtjes. Geen grote belasting voor de computer en internetverbinding dus.

Mijn vraag dus: Welke software moet ik ervoor extra installeren en welke instellingen moet ik aanpassen om de bestandsdeling uit te breiden naar Internet wijd?

PS: be gentle, ik ben van nature een Mac-gebruiker.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Misschien is het veel gemakkelijker een router te zoeken met ingebouwde firewall en USB poort voor een harde schijf.
Zo'n schijf kun je dan vaak via ingebouwde ftp-server benaderen (dus ook via een explorer op een andere lokatie).

Dan beperk je de toegang van buitenaf tot die harde schijf, en blijft je LAN optimaal beveiligd.
Het is echt niet verantwoord een hele schijf van een PC open te gooien.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-03 18:49

X-DJiNn

Knooier !

Totaal mee eens.

Gewoon FTP-server installeren.

Bijv. Serv-U FTP-server

SE5K-RWB @ 9100WP // Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax // Mikrotik hAP ax2 // Home-Assistant

Verwijderd

Als ze werken met een dyn. ip-adres. Kan je werken met sites zoals bv dyndns ( http://www.dyndns.com/ ) hiermee zet men je dynamisch ip-adres om naar een "site" adres. bv thuis.dyndns.org ofzo.

Als je hier dan een ftp server op draait kan je met het adres ftp://thuis.dyndns.org een connectie maken met je pc en je bestanden. Let wel, hiervoor moeten je poorten geforward zijn op je router/modem.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-03 09:48
SMB/CIFS (standaard voor delen van bestanden) wordt door de meeste providers volgens mij geblokkeerd, dus of dat rechtstreeks werkt....... Daarnaast is het niet veilig.
Alternatieven zijn inderdaad FTP of bijvoorbeeld: CIFS via SSH een aardige tutorial staat hier: http://www.nikhef.nl/~jan...erSSH/Howto_Loopback.html

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
FTP of VPN?

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-03 09:48
VPN is misschien nog een beter (en veiliger) idee. Je kunt dan ook kijken naar SSL VPN. O.a. Netgear heeft hier hele betaalbare oplossingen voor.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

Topicstarter
ik heb eens een beetje rondgekeken naar wat Netgear, Linksys and D-link zoal aan te bieden hebben aan routers met USB aansluiting voor een hard schijf, maar grotendeels wordt het dan toch allemaal bedraad internet. Er zijn geen routers, voor zover ik kon vinden, die het allebei aanbieden: draadloos internet en een USB aansluiting.
Moet ik dan misschien toch maar gaan kijken naar de mogelijkheid om een VPN server op te zetten zodat ze toch de complete computer kunnen bereiken?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 07:26:
ik heb eens een beetje rondgekeken naar wat Netgear, Linksys and D-link zoal aan te bieden hebben aan routers met USB aansluiting voor een hard schijf, maar grotendeels wordt het dan toch allemaal bedraad internet. Er zijn geen routers, voor zover ik kon vinden, die het allebei aanbieden: draadloos internet en een USB aansluiting.
Moet ik dan misschien toch maar gaan kijken naar de mogelijkheid om een VPN server op te zetten zodat ze toch de complete computer kunnen bereiken?
Ja, ik zou als ik jou was dat hele idee laten varen. Te risicovol.

Ik ben het eens met de meesten hier, zet een FTP server op. Mits goed ingesteld veilig genoeg, en als je van origine niet heel bekend bent in dit gebied zou ik ook niet kijken naar een VPN server opzetten, maar dat staat je vrij uiteraard :P
Pagina: 1