Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Ik wil voor de lol en leerzaamheid een oude CD-speler wat gaan tweaken voor beter geluid.

Mijn eerste mod zal bestaan uit het vervangen van de opamp achter de DAC door een beter type, gewoon om es te ervaren hoeveel verschil dat gaat maken. In ben thuis in de elektronica, maar zat toch even vreemd te kijken naar de opamp die ik aantrof.

Het betreft de overbekende 5532, maar dan in een vreemde uitvoering. Ik ben bekend met de NE5532 in de 8-pins uitvoeringen, m.n. de DIL-8 en er bestaat ook een versie met alle pinnen op één rij (SIL-8).

Wat is er vreemd in mijn CD-speler? Er zit een NJM5532S in, in SIL-9 formaat waarvan de pinning niet overeenkomt met de 8-pins uitvoeringen.
Op internet kan ik alleen datasheets vinden van 8-pins uitvoeringen en het beste wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is een plaatje van de SIL-9 waar alleen de voedingslijnen op staan (Vcc1, Vee en Vcc2). Door wat te meten heb ik de Vout-pinnen wel kunnen vinden en ik meen ook te weten wat de -Vin en +Vin pinnen zijn. Maar ik zou toch graag een datasheet hebben...

Iemand die mij op weg kan helpen?

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Thankx, deze had ik dus gegoogled, alleen is me om de één of andere reden niet opgevallen dat de opamp-symbolen er ook in getekend waren (ja, het was al laat)...

Helaas is de rest van deze datasheet blanco. Het zal wel zo zijn dat deze variant verder dezelfde specs heeft als de 8-pins 5532's, maar ik blijf me afvragen wat de reden van de extra pin (Vcc2) is.
Ohms gemeten zitten pinnen 1 en 9 keihard aan elkaar. Dus... Vcc1 = Vcc2.
De opamp is daarmee symmetrisch van opzet en het maakt dus niet uit hoe om je hem plaatst (net geprobeerd: 180 gedraaid werkt ie idd ook gewoon).

In eerste instantie dacht ik dus aan een fool-proof uitvoering, maar toen zag ik dat er nog een circuitje achter de opamp zit dat alleen via pin 9 gevoed wordt. Zit de opamp er niet in, dan krijgt dat circuit ook geen spanning. Dit vind ik een hele vreemde manier om iets van een voedingsspanning te voorzien, vandaar dat ik zit te denken dat Vcc2 meer is dan alleen maar een kopie van Vcc1...

Edit: op een Chinese site (gelukkig schrijven ze types van componenten in het Latijns alfabet en niet in Chinese karakters) toch nog een datasheet gevonden waarin de 9-pins uitvoering ook staat, maar er is voor zover ik begrijpgeen speciale reden voor de 9e pin.

[ Voor 15% gewijzigd door jitter op 21-11-2008 20:01 ]