Twee Samsung 245T 24" schermen, toch kleurverschil

Pagina: 1
Acties:

• Alex214
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik heb sinds kort twee Samsung 245T schermen, heerlijk moet ik erbij zeggen, echter geeft er één verkeerde kleuren weer. Omdat mijn videokaart (eigenlijk mijn hele systeem) al wat ouder is, is het ene scherm via DVI aangesloten en de andere via de VGA aansluiting. Nu heeft het scherm met de VGA aansluiting 'lelijkere' kleuren dan het scherm aangesloten via DVI. Grijs is niet echt grijs maar er een beetje paars-/roze-achtig. Het valt extra op als je twee grijze vlakken op beide schermen hebt.

Dit heb ik gechecked:

- Settings van de twee schermen zijn exact hetzelfde. Kabels omdraaien geeft hetzelfde effect op de andere monitor. Het lijkt me dus niet te liggen aan de settings van de monitoren.

- Kalibratiesoftware (meegeleverd van Samsung) gebruikt voor het maken van een kleurprofiel. Eén profiel voor beide monitoren geprobeerd, als mede een profiel voor elke monitor apart (dus ook ook elke monitor apart gekalibreerd met de meegeleverde software).

- Schermen getest zonder kleurprofiel, maakt ook niet uit er blijft kleurverschill tussen de twee schermen.

Ik vraag me dus af of het door de VGA aansluiting komt, zo ja dan ga ik snel een nieuwe videokaart regelen. Mijn videokaart is trouwens een ATI radeon 9800 pro.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

D-Sub is analoog, DVI is digitaal. Dat wist je al, maar hierdoor kun je kleurverschillen krijgen omdat de ene een conversieslag doorstaat en de andere niet. Beste zou een VGA kaart zijn met 2xDVI.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-05 18:36

Flappiewappie

Hier nog meer

Als je geen photoshopper bent zou je het kleurverschil handmatig weg kunnen kalibreren.

Als je wil dat het ene rood het zelfde rood op het scherm is, zowel softwarematig als hardwarematig, moet je inderdaad een videokaart met 2 dvi poorten scoren, of 2 vga poorten :P

Hier staat wat

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 22:18
Lijkt me wel dat het door de VGA komt. Op mijn 24' scherm is VGA ook opvallend slechter dan DVI. Gewoon een 2 DVI poort videokaart kopen, kan al voor heel weinig tegenwoordig.

• michael21
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 15:06

michael21

Shrimp

Exorcist schreef op donderdag 20 november 2008 @ 23:42:
D-Sub is analoog, DVI is digitaal. Dat wist je al, maar hierdoor kun je kleurverschillen krijgen omdat de ene een conversieslag doorstaat en de andere niet. Beste zou een VGA kaart zijn met 2xDVI.
Hier lijkt me alles al meegezegd, scoor dus idd een kaart met 2 x DVI en je probleem is opgelost.

Gewoon Michael

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

In plaats van gelijk een nieuwe videokaart te kopen met 2x dvi kun je ook proberen beide monitoren via vga aan te sturen mbv een dvi naar vga adapter.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zer0 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 11:54:
In plaats van gelijk een nieuwe videokaart te kopen met 2x dvi kun je ook proberen beide monitoren via vga aan te sturen mbv een dvi naar vga adapter.
Dat houdt geen stand, door wat ik eerder postte.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Exorcist schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 12:13:
[...]

Dat houdt geen stand, door wat ik eerder postte.
DVI-I (wat op de meeste video-kaarten zit) geeft behalve het digitale signaal ook het VGA signaal op de pinnen, wat door dezelfde D/A converter is gegaan als het signaal op de VGA connector.
Het enige wat een DVI/VGA converter doet is de juiste pinnen van de DVI-D aansluiting van de adapter doorzetten naar de pennen van de VGA aansluiting van de adapter.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zer0 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 14:39:
[...]

DVI-I (wat op de meeste video-kaarten zit) geeft behalve het digitale signaal ook het VGA signaal op de pinnen, wat door dezelfde D/A converter is gegaan als het signaal op de VGA connector.
Het enige wat een DVI/VGA converter doet is de juiste pinnen van de DVI-D aansluiting van de adapter doorzetten naar de pennen van de VGA aansluiting van de adapter.
Maar dan hou je toch hetzelfde probleem? Kleurverschil?

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 22:59
Ik zou ook zeggen, koop lekker een andere videokaart. Ik heb zelf een Samsung 244T, als ik die via D-SUB aansluit is het beeld inderdaad een stuk minder.

Een ander videokaartje is het echt waard, al helemaal als je al voor 1200 euro aan monitoren hebt.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Exorcist schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 14:57:
[...]

Maar dan hou je toch hetzelfde probleem? Kleurverschil?
Waarschijnlijk niet omdat beide signalen door dezelfde D/A A/D conversie gaan

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:40

Nik

Daar komt nog bij dat geen 2 monitoren hetzelfde zijn. Wil je echt een goed gelijkend beeld, moet je caliberen!

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09-2025

JoJo_nl

Yu !

je hebt een dualhead kaart nodig :) dvi-d dus
de 9800 is hier niet voor geschikt.. radeon 3750 is een leuke kaart die t wel doet en prijs/kwaliteitverhouding gezien een leuke deal is.

If something sucks make it better...

• Alex214
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04-2024
Dank voor de replies, het wordt inderdaad tijd voor een nieuwe videokaart met twee DVI aansluitingen. Komt er gelijk een nieuwe computer bij, de mijne heeft geen PCI express sloten :)
Pagina: 1