Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] USB dood, dus ook geen muis

Pagina: 1
Acties:

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 18:22
Laatst heb ik een vriend proberen te helpen met zijn computer en heb hem van de regen in de drup geholpen.

Het gaat om een Dell Dimension systeem met RAID-0 opstelling.

Het probleem wat hij ondervond was dat als hij een USB stick of externe HDD aansloot windows de pop-up gaf 'nieuwe hardware gevonden' en daarna 'nieuwe hardware installeren'. De installatie werd alleen nooit afgerond waardoor de externe hardware niet te gebruiken was. Verschillende usb-poorten gebruikt zonder succes. De eerder geïnstalleerde usb apparatuur zoals muis en toetsenbord werkte wel gewoon.

De windows installatie was rijp voor de sloop er moesten alleen nog wat bestanden gebackupt worden naar een externe schijf.

Ik dacht het even snel op te lossen door via apparaat beheer alle usb controllers weg te gooien en te rebooten zodat de usb controller na reboot opnieuw door windows gedetecteerd kon worden en mogelijk de problemen voorbij zouden zijn. Maar helaas na reboot weer het probleem 'nieuwe hardware gevonden' maar niet installeren.

Probleem nu is is dat hij een usb muis en keyboard heeft welke door mijn actie niet meer herkend worden. |:(

- PS/2 aansluiting zit niet op dit moederbord.
- In BIOS werkt het usb keyboard en brand het lampje van de usb-muis. Bij windows start gaat het lichtje uit. Het lijkt dus niet op een hardware probleem.

Toen dacht ik de data er dan wel even af te halen met een Knoppix rescue DVD totdat ik mij realiseerde dat hij een RAID-0 array heeft. Ik ben nu Knoppix 5.3.1 op mijn eigen RAID-0 opstelling (intel ich9r) aan het testen en de data benaderen lukt dus inderdaad niet (logisch eigenlijk). Lukt ook niet met hulp van dit stappenplan.

Die vriend zit nu dus met een computer die prima opstart en waar alle data op staat maar waar we niet bij kunnen omdat muis en keyboard niet werken.

Enige wat ik zelf kan bedenken is een PS/2 PCI insteek kaart als die bestaan (nog niet kunnen vinden). Of via Windows repair console de boel proberen te herstellen. Dell heeft alleen weer geen XP cd meegeleverd dus moet ik daarvoor weer iets regelen.

Iemand nog een voor de hand liggende oplossing of een manier om een raid volume via knoppix te mounten?

Edit: moederbord heeft een Intel 945P chipset met ich7r raid controller.

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11 11:48

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Probeer het eens met Ubuntu. Of zijn schijf in jouw PC op slave draaien.

• Polster
Slave op mijn PC gaat niet werken omdat de schijven in RAID staan via een moederbord controller (Intel ich7r). Bij Ubuntu zal ik tegen hetzelfde probleem aanlopen ben ik bang als met Knoppix, je kan blijkbaar niet een bestaande raid-array zomaar mounten alsof het een losse schijf is.

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11 11:48

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Kun je in veilige modus dan nog wel komen? Dan heb je zeker ook geen USB?

[ Voor 10% gewijzigd door Splinter Cell op 20-11-2008 22:50 ]

• Polster
Veilige modus heeft ook geen usb. Op het moment dat tijdens boot het windows logo in beeld komt gaat het lampje van de optische muis uit.

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

draait er nog een hulp-op-afstand iets? RDP? Verbinding met extern bureaublad kan wonderen doen misschien. Oh laat maar. Volgensmij moet je hulp op afstand ook bevestigen met een muisklik/toetsenbord dus dat gaat al niet

edit 2:
administrative share? met een beetje geluk kan je dan bij je data

[ Voor 90% gewijzigd door GemengdeDrop op 20-11-2008 23:05 ]

• SLipEdd
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06-2022

SLipEdd

hoi

Je kunt evt. ook een harde schijf gebruiken (die je bijv. over hebt) gebruiken om Windows te installeren. Zo heb je een verse Windows installatie en blijft je RAID config heel :)

In theorie that is.. :/

edwindijkstra.nl

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46
Al eens geprobeerd in de BIOS alles van USB op disabled te zetten?

• Polster
Hulp op afstand moet je bevestigen idd. Maar via admin share is een goed idee!! Administrative share staat volgens mij standaard 'aan' en zo kan ik misschien via het netwerk in zijn root directory komen.

@SlipEdd: Is misschien wel een optie.
@ Laagvliegerke: En dan kan ik daarna met de usb randaparatuur ook het BIOS niet meer aanpassen.

[ Voor 25% gewijzigd door Polster op 20-11-2008 23:16 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Kijk eens in de services van windows.
Misschien staan hier services uit, die normaal aan moeten staat, dus bijv voor het hardware herkenning.

Tijdens updaten worden sommige services uitgezet, na update zouden deze weer aan moeten gaan, maar soms weigerd dit.

Verwijderd

Out of the box geen ich7r ondersteuning door livecd's doch er zijn packages te vinden die dat wel hebben. Fakeraid of dmraid bv. Of je gebruikt een windows livecd met erbij gebakken raid drivers.

Eventueel een bios flash, windows heeft dan nog wel eens de neiging om alle hardware opnieuw te detecteren.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2008 23:40 ]

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

kleine kans, maar goed:
wellicht eens proberen te starten zonder USB devices aangesloten, pas als windows gestart is keyboard en/of muis in te pluggen?

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46
Polster schreef op donderdag 20 november 2008 @ 23:13:
@ Laagvliegerke: En dan kan ik daarna met de usb randaparatuur ook het BIOS niet meer aanpassen.
Neen maar misschien kan je door uit te schakelen, te booten in Windows en daarna rebooten en terug in te schakelen Windows laten denken dat er echt iets nieuw geïnstalleerd is? Of als er iets aan de hand is met de drivers, enkel USB 2.0 in de bios uit schakelen (of bios support voor mouse of keyboard) en dus usb 1.1 nog enabled laten. Gare drivers kunnen eigenaardige dingen doen :P

[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 21-11-2008 00:26 ]

• Polster
Mensen bedankt, jullie hebben me weer wat handvatten gegeven om mee verder te gaan. Ik kan het helaas niet gelijk testen want heb de computer hier niet maar ik zal het laten weten als het is opgelost.

Edit: Uiteindelijk opgelost door een BartPE dvd te compileren met de ICH7R drivers. Hierna was de raid-array vanaf de live-cd prima te benaderen en usb werkte.

[ Voor 29% gewijzigd door Polster op 20-12-2008 15:06 ]

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 16:57

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik werk zelf vaak met BartPE en dat werkt ook super. Gewoon de drivers van de raid kaart er bij doen tijdens het compileren of eventueel met floppy inlezen werkt super. Daarna kan je eigenlijk ook alle USB apparaten benaderen aangezien dit een Windows live cd is. Succes iig verder met de uitdaging ;)

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-11 17:46

SgtStrider

Fractal Switchover!

edit: never mind

[ Voor 81% gewijzigd door SgtStrider op 21-11-2008 10:34 ]

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Pagina: 1