Toon posts:

ISO publiceert Office Open XML specificatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Uit: nieuws: ISO publiceert Office Open XML-specificatie
In tegenstelling tot Office Open XML heeft Open Document Format echter geen voorkeursbehandeling gehad bij de standaardiseringsprocedure.
Wat wordt hier bedoelt ?
ODF heeft juist de meest soepele standaardisatie procedure doorlopen die ISO kent. De PAS procedure is nog aanzienlijk korter dan de verkorte fasttrack procedure die OOXML heeft doorlopen.

Zo is ODF is de record tijd van 5,5 maanden na het submitten bij ISO/IEC geaccepteerd. Voor OOXML duurde dat ruim 15 maanden.

Verder is de fasttrack procedure geen voorkeurprocedure maar de reguliere procedure om standaarden ontwikkeld vanuit de industrie ook door ISO/IEC te laten certificeren.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Het is mij ook niet helemaal duidelijk waar de redacteur op doelt. Mogelijk heeft hij de zaken omgedraaid en doelt hij op de aanpassingen aan ooxml die zijn doorgevoerd terwijl de procedure bij odf soepeltjes verliep. Hoe dan ook: ik pas het aan.

[ Voor 172% gewijzigd door Olaf op 21-11-2008 11:06 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Wat ik onder andere hieruit opmaak is dat fasttrack en PAS nagenoeg dezelfde procedures zijn maar dat fasttrack eigenlijk specifiek opgezet is voor ECMA. PAS heeft diverse entry criteria waar fasttrack dat niet heeft (in die zin kan je natuurlijk al spreken van een 'voorkeursbehandeling' :P).

Als er voor OOXML geen BRM noodzakelijk was geweest was de doorlooptijd natuurlijk ook een stuk korter geweest.

Note dat dit niet mijn veld van expertise is, hAl heeft waarschijnlijk bronnen die veel dichter bij het vuur zitten...

Intentionally left blank