• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 16:07
Zoektocht naar de juiste mediaspeler

Hallo Tweakers,

Al enige tijd ben ik op zoek naar de perfecte mediaspeler om aan mijn tv te koppelen. Nu weet ik dat er al meerdere topics zijn over dit onderwerp, maar geen enkele toegewijd aan één van deze twee apparaten. Daarnaast heb ik daar geen antwoord kunnen vinden op mijn, redelijk simpele, vragen.

Zoals ik zei ben ik op zoek naar een mediaspeler en ik heb uiteindelijk de opties teruggebracht tot deze twee apparaten:Beiden vallen in dezelfde prijscategorie: 400 tot 500 euro.

Ik heb moeite met kiezen welke van de twee voor mij geschikt is. Vandaar ook dat ik de GoT vraag om hulp. Misschien dat jullie me kunnen helpen. Bedenkt overigens dat ik hier al langer mee bezig ben en dus ook uitgebreid naar alternatieven heb gekeken (bijvoorbeeld de CFULLHDMA).

De eisen waar het apparaat aan moet voldoen zijn de volgende:
  • Het moet een interne harde schijf hebben
  • Het moet zonder problemen 1080p content kunnen afspelen (Planet Earth vogel scene)
  • Het moet alle gangbare formaten in zowel audio als video kunnen afspelen (afbeeldingen zijn minder belangrijk)
  • Het moet veel/altijd aan kunnen staan zonder erg veel stroom te gebruiken
  • Het moet (en dit is erg belangrijk (ik heb een vrouw)) gemakkelijk in gebruik zijn.
  • Het moet een HDMI uitgang hebben
Beide apparaten zijn hiervoor in feite geschikt. Het zit hem dan ook in de minder belangrijke eisen waar ik het moeilijk krijg.

Ten eerste staat het gebruiksgemak voorop. Aangezien ik nog nooit een HTPC heb gehad, ben ik een beetje huiverig voor de problemen die een OS als Vista met zich mee kan brengen. Hoeveel handelingen moet ik verrichten, nadat de PC in Windows is beland, voordat ik een film op het scherm te zien krijg? Kan ik vanuit Windows met de afstandsbediening in Media Center komen of moet ik per sé een toetsenbord/muis gebruiken? Kan ik een (bijvoorbeeld) 5.1 speakerset op de PC aansluiten zonder tussenkomst van een DTS-decoder, dan wel een versterker en loopt het geluid mooi synchroon met het beeld?

En de belangrijkste vraag natuurlijk: is de X3200 met de meegeïnstalleerd software klaar voor gebruik? Ik begrijp dat ik er wellicht wat codecs op moet installeren enzo, maar ik heb geen zin om aparte mediasoftware/spelers te moeten installeren. Ik wil de Plug'n'Play zoveel mogelijk benaderen.

Twijfels over de TViX: kan ik zonder grote moeite surroundgeluid uit de speler krijgen en zo ja, wat is daarvoor nodig en kan ik er een DVD- of Blu-rayspeler aan koppelen?

Uiteindelijk denk ik op zoek te zijn naar een mediaspeler die voldoet aan mijn eisen en met een paar klikjes op de afstandsbediening een Full-HD film op de tv tovert, begeleid door geluid over een 5.1 surround set. Welke van de twee zouden jullie me aanraden en waarom?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ken het probleem, mijn keuze is de x3200; waarom (als je het nog wilt weten):

Je speelt alles af en je kunt alles naar je eigen hand zetten ;) .
Prik er een hauppauge hvr1700 in (je hebt dan tevens een afstandsbediening of overweeg een interne set-up box voor digitale tv) draai vervolgens bijvoorbeeld mce (zit in vista home premium) en de kat is in het bakkie.
Je hebt dan een functionele meerwaarde (+ hdmi & optisch suround) :), ik heb me alleen verder niet verdiept in de details welke je aanroerde. MCE kan zonder tussenkomst gebruiker opstarten. Sychroniteiten, ja, ligt eraan hoe eea is gedecodeerd......

Zet de spec naast elkaar en trekken maar :o .

"Nadeel voor puristen" :o : kastje x3200 is iets groter en oogt iets minder fraai misschien dan dat ding van dvico (is dus kwestie van smaak). Daar tegenover staat dat de x3200 in aanschaf iets goedkoper is.

Gr.

Pleas don't shoot, its only an opion.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2009 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-07 20:02
Grappig ding zo'n TViX! Nog niet gezien.

Een overweging kan zijn hoeveel flexibiliteit je wilt. Mijn ervaringen: met een Acer x3200 kun je bijvoorbeeld ook een Media Center connectie maken met je XBOX (wordt automagisch gevonden). Ik zou alleen wel voor een Quad Core gaan met 4GB DDR. Dan draait Vista als een treintje. Decoding van 1080p MKV's trekt max 50% CPU. Ik heb helaas nog steeds geen audio over HDMI werkend gekregen (?), dus gebruik nu de SPDIF uitgang voor 5.1 DTS. TrueHD wordt volgens mij alleen over HDMI, dus dat is wel een aandachtspuntje als je dat belangrijk vindt. Wil je ondersteuning van blu-ray? Bij de Acer kun je een interne speler kopen. Bijv. een LG voor iets meer dan 100 euries.

Overigens is het hele HD verhaal nog behoorlijk tricky. Vooral m.b.t. HDCP beveiliging die op blu-ray films zit lukt het nogal eens niet om gewoon je films af te spelen via DVI-I / HDMI. Als je scherm niet optimaal communiceert met je receiver en HTCP dan kun je geen HDCP content afspelen. Maar daar zijn gelukkig work arounds voor zoals AnyDVD. Dus dan is het fijn als je de boel een beetje kunt configureren / testen zodat je altijd nog een mogelijkheid hebt om het anders te doen als de hardware in eerste instantie niet goed communiceert met elkaar.

[ Voor 28% gewijzigd door whitey-d op 16-03-2009 11:41 ]

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”