Toon posts:

Geluidloze zuinige mini-server met linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gezien het feit dat SSD's nu een beetje betaalbaar worden, wil ik mijn oude hobby (het draaien van home-servers) weer eens oppakken. Eigenlijk vooral omdat ik met linux snmp wil loggen en raadplegen, en eventueel een webpaginaatje en serviceje of 2 wil hosten vanaf mijn ADSL-uplink aan de wereld.

(Grote dingen doe ik al extern op servers, dus het gaat niet om hosting van enorme sites of webmail of zo.)

De voorwaarden zijn dat het ding
- geen geluid maakt
- zo min mogelijk stroom trekt
- stabieler is dan de gemiddelde router/dsl-modem zodat ik middels cron-jobs de diverse downtimes kan registreren van apparaten op het (W)LAN in mijn huis e.d.
- een bruikbare hanteerbare solide linux-distro gebruikt (minimaal ssh, httpd en mc)

Ik kan een boel zelf doen (solderen, stabiel voedinkje supplyen e.d.), maar ik weet ook dat er diverse mini-systeempjes bestaan die weinig kosten en al veel kunnen. Zoals deze: http://www.linuxdevices.com/news/NS6372429785.html of andere nog veel kleinere dingetjes zoals de Matchbox Webserver, de iPic, webcard, iReady, wwwPIC, TINI, picoWeb, uClinux en zo voorts.

Het hoeft absoluut niet snel te zijn, en eigenlijk alleen maar en vooral een beetje uitgebreid MRTG kunnen runnen en de plaatjes-output ervan webserven. Iemand die hier al heel veel research in heeft gedaan, en een niet te dure mooie moderne optie weet? Een oude xbox o.i.d. bijvoorbeeld?

En ja, ik weet dat er ook al een "Nieuwe zuinige server" thread is, en ook een "geluidsarme server" thread, maar mij gaat het meer om het totaalplaatje van beiden, inclusief handige hardware ervoor. Alle tips zijn welkom..

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:20

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Heb je 't 'Zuinige server' topic toevallig al gezien? Daar zijn ze met ongeveer al je afwegingen al een poosje aan het puzzelen en kan je lezen wat gelijkgezinde tot nu toe bedacht hebben. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Verwijderd

Wat stel je zelf voor om te gebruiken?

Verwijderd

Goudvis Jan schreef op donderdag 20 november 2008 @ 17:13:
Heb je 't 'Zuinige server' topic toevallig al gezien? Daar zijn ze met ongeveer al je afwegingen al een poosje aan het puzzelen en kan je lezen wat gelijkgezinde tot nu toe bedacht hebben. :)
Heb je zijn post ook helemaal gelezen? :)

Verwijderd

Topicstarter
In die andere threads gaat het vooral over het losse onderdelen bij elkaar verzamelen voor de server zelf, ik doe liever alleen de SSD (en evt. voeding) er zelf bij, zeg maar, grof gesteld, en hoop dat er mooi mini boxjes te koop zijn die MRTG, een webserver-daemon binnen een kleine linux kunnen draaien.

Voor lokale storage heb ik 'm niet nodig. Hooguit iets van 16 GB SSD.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2008 17:30 ]

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11 10:37
Ik gebruik zelf al een jaar een omgebouwde thin client als Linux server. Het enige bewegende onderdeel is de 160Gb harde-schijf.

Type: NeoWare Capio 508

Forum met meer informatie over dergelijke thin clients: www.macella.nl/forum

Ik heb deze zelf destijds gekocht op marktplaats voor 35 euro (zonder hdd) en heb er zeker geen spijt van! Ik heb nu weinig tijd om meer toelichting hierover te geven maar dat kan ik indien er interesse is later vanavond wel even toevoegen...

Specs:

Via 350Mhz CPU
64MB Ram
160Gb laptop HDD

Is niet voor alle doeleinde geschikt uiteraard maar voor snmp-trapping e.d. lijkt me dit een prima model.

[ Voor 16% gewijzigd door TargetX op 20-11-2008 18:06 . Reden: specs toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Heel interessant TargetX, ik ga daar zeker naar kijken. Dank voor de tip! Ik zie dat er al diverse gebouwde systeempjes worden aangeboden.

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11 10:37
Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2008 @ 18:14:
Heel interessant TargetX, ik ga daar zeker naar kijken. Dank voor de tip! Ik zie dat er al diverse gebouwde systeempjes worden aangeboden.
Helaas is de markt voor deze dingen blijkbaar op het moment iets minder, ik zoek al een tijdje naar een tweede Neoware Capio maar ze zijn niet meer zo goedkoop te krijgen als ik destijds de mijne heb gevonden. Op het moment begint het zo'n beetje bij 50~70 euro op marktplaats/speurders etc en er worden er heel weinig aangeboden. Mocht je er meerdere vinden voor een goede prijs dan hou ik mezelf aanbevolen!! Succes :)
Pagina: 1