• _Arno_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 21:20
Hallo,

We hebben hier een W2k3 Citrix omgeving icm AppSense (30 identieke Citrix servers). We maken gebruik Flex profiles (middels AppSense)

Verschillende register keys worden 'ge-hived', waaronder de key HKU\Software\Microsoft\Office

Op dit moment ben ik bezig om al onze Citrix servers opnieuw in te richten. Dit is nodig omdat een collega het één en ander verprutst heeft.

Dit stelt opzich niet zo veel voor: Citrix server imagen en vervolgens middels Installation Manager alle Packages uitrollen.

Het volgende probleem doet zich nu voor:
  • Medewerker 1 logt dag 1 in, werkt en logt weer uit, de bovengenoemde Hive key heeft dan de datum van dag 1,
  • Dag 2 installeer ik 1 server opnieuw en aan het einde van de dag doe ik deze weer terug in de Citrix Farm
  • Medewerker 1 werkt dag 2 niet
  • Dag 3 werkt medewerker 1 wel weer, hij logt in, komt op de opnieuw geinstalleerde Citrix server uit, zijn hive key wordt ingelezen en kan aan het werk......(maar mist nu verschillende instellingen)
Bij het laatste punt gaat het fout, er wordt namelijk een key ingelezen die ouder is dan de installatie van Office (Outlook), vervolgens wordt de Office key default.

De 'First Run' key staat nu weer op waarde '0', met als gevolg dat de server denkt dat voor deze betreffende medewerker Outlook voor het eerst gebruikt wordt, hierdoor zijn eventuele gemaakte instellingen van de user kwijt.

Wanneer de betreffende medewerker dag 3 eerst op een willekeurige andere Citrix server zou hebben gewerkt was het bovengenoemde probleem niet voorgekomen. Na het uitloggen op deze andere Citrix server krijgt de Hive key een datum na de installatie van Office op de opnieuw ingerichte server.

Ik ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft?

Zelf heb ik al gedacht of er eventueel ergens in het register een key staat wat de installatie datum van Office zou zijn, wanneer ik deze zou veranderen dan zou het goed moeten gaan, ik kan deze key alleen niet vinden.

De tijd terugzetten tijdens de installatie is (denk ik) geen optie.

Alvast bedankt :D

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-02 17:06
Kan je niet op de server het profiel weggooien ?
Je hebt daar tooltjes van Citrix voor.

edit:
zoiets:
http://www.dabcc.com/downloadfile.aspx?id=206
http://www.citrixtools.net/en/Home/newsid374/158.aspx

[ Voor 40% gewijzigd door Remco op 20-11-2008 21:26 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het lijkt me nogal vreemd dat op de server wordt bijgehouden of de gebruiker al eens ingelogd heeft. Best practice is om dat onafhankelijk van de server te doen, zodat je dit soort problemen voorkomt. Heb je er aan gedacht om de Shadow key te verwijderen? Die zorgt er immers ook voor dat een verse gebruiker diverse basis instellingen voor z'n kiezen krijgt.
En anders moet je Appsense maar eens vervangen door RES Powerfuse, want die gaat wel perfect om met flex profiles cq user preferences :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• _Arno_
Microkid schreef op donderdag 20 november 2008 @ 21:28:
Het lijkt me nogal vreemd dat op de server wordt bijgehouden of de gebruiker al eens ingelogd heeft. Best practice is om dat onafhankelijk van de server te doen, zodat je dit soort problemen voorkomt. Heb je er aan gedacht om de Shadow key te verwijderen? Die zorgt er immers ook voor dat een verse gebruiker diverse basis instellingen voor z'n kiezen krijgt.
En anders moet je Appsense maar eens vervangen door RES Powerfuse, want die gaat wel perfect om met flex profiles cq user preferences :)
jij hebt het dus niet begrepen....

de hive keys die na het opnieuw inrichten van de server worden ingelezen zijn ouder dan de installatie van de server, hierdoor 'accepteerd' de server ze niet juist, waardoor de first run key (bijvoorbeeld) op 0 wordt gezet, log je eerst in op een willekeurige andere server in die nog niet geïmaged (opnieuw geinstalleerd) is krijgen je hive keys een nieuwer tijd stempel waardoor ze vervolgens wel goed 'geaccepteerd' worden op de nieuw geinstalleerde server....

edit:
het is trouwens wel een ingewikkeld verhaal en ook lastig uit te leggen, hopelijk wordt het goed begrepen :)

normaal gesproken werkt het dus fantastisch _/-\o_ , maar omdat ik nu alle servers opnieuw ga inrichten loop ik tegen dit probleem op

die laatste opmerking van je slaat natuurlijk helemaal nergens op... ik weet niet of je weet wat AppSense licenties kosten? maar gezien wij 35 licenties à €3000 hebben vervang je dat niet zomaar ;)
plus komt er ook nog eens bij dat AppSense veel krachtiger is wat betreft de performance van de server, wel belangrijk wanneer je bijna 1000 concurrent users hebt en in een 24 uurs organisatie werkt :)

[ Voor 3% gewijzigd door _Arno_ op 21-11-2008 00:05 ]

• _Arno_
Remco schreef op donderdag 20 november 2008 @ 21:24:
Kan je niet op de server het profiel weggooien ?
Je hebt daar tooltjes van Citrix voor.

edit:
zoiets:
http://www.dabcc.com/downloadfile.aspx?id=206
http://www.citrixtools.net/en/Home/newsid374/158.aspx
op de servers staan geen profielen, zijn mandatory (flex) hè ;)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

_Arno_ schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 00:01:
[...]
jij hebt het dus niet begrepen....

de hive keys die na het opnieuw inrichten van de server worden ingelezen zijn ouder dan de installatie van de server, hierdoor 'accepteerd' de server ze niet juist, waardoor de first run key (bijvoorbeeld) op 0 wordt gezet, log je eerst in op een willekeurige andere server in die nog niet geïmaged (opnieuw geinstalleerd) is krijgen je hive keys een nieuwer tijd stempel waardoor ze vervolgens wel goed 'geaccepteerd' worden op de nieuw geinstalleerde server....
Ik werk dagelijks met Citrix servers dus ik heb je heus wel begrepen hoor. Ik begrijp alleen niet waarom je dit probleem hebt, want normaliter zal een server elke regkey accepteren die hij aangeboden krijgt. Sinds wanneer hebben regkeys namelijk een timestamp? (feitelijk is die er wel, maar niet bij een export/import via reg bestanden). Tenzij Appsense zelf een timestamp bijhoudt. Je zal dus moeten gaan uitzoeken hoe je dit gedrag kan omzeilen. Het lijkt me dat dit wel ergens in Appsense moet zitten, anders krijg je in de toekomst alleen maar meer problemen als je weer eens een server opnieuw inricht. En dat lijkt me niet de bedoeling.
En heb je de shadow key nu al verwijderd? HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Terminal Server\Install\Software. Zie ook http://sbc.vanbragt.net/m...sk=view&id=179&Itemid=134.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 21-11-2008 06:41 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• _Arno_
Microkid schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 06:34:
[...]

Ik werk dagelijks met Citrix servers dus ik heb je heus wel begrepen hoor. Ik begrijp alleen niet waarom je dit probleem hebt, want normaliter zal een server elke regkey accepteren die hij aangeboden krijgt. Sinds wanneer hebben regkeys namelijk een timestamp? (feitelijk is die er wel, maar niet bij een export/import via reg bestanden). Tenzij Appsense zelf een timestamp bijhoudt. Je zal dus moeten gaan uitzoeken hoe je dit gedrag kan omzeilen. Het lijkt me dat dit wel ergens in Appsense moet zitten, anders krijg je in de toekomst alleen maar meer problemen als je weer eens een server opnieuw inricht. En dat lijkt me niet de bedoeling.
En heb je de shadow key nu al verwijderd? HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Terminal Server\Install\Software. Zie ook http://sbc.vanbragt.net/m...sk=view&id=179&Itemid=134.
Ben vandaag vrij, dus heb kan daar niet naar kijken atm, dat wordt maandag. Maar ga zeker naar die shadow key kijken. Bedankt daarvoor!

edit:
Heb dat artikel (gedeeltelijk) gelezen. Dit lijkt inderdaad op het probleem wat ik heb. Ik denk dat ik hiermee ver ga komen :) Vreemd dat ik hierover niets heb gevonden @ i-net de laatste week..... :|

Het zit hem zeker niet in AppSense, wanneer ik namelijk inlog met mijn test user op de betreffende server dan zie ik juist dat de key eerst wel goed wordt ingelezen, enkele seconden later wordt deze overschreven en op 0 gezet (op dit moment is AppSense al klaar)

Reg keys hebben inderdaad geen timestamp, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de registerkeys van Adobe dan zie je daar een key met de naam 'Installdate', ik kan mij voorstellen dat een dergelijke key ook in 'Office' zit (1 of andere hexadecimale waarde).

Op zich heb ik wel een 'work-around' voor het probleem. Wanneer ik de geïmagede server na het opnieuw installeren de 1e week nog niet terug in de Farm zet dan heeft iedereen (die minimaal 1x per week werkt) nieuwere reg-keys, wanneer ik hem dan naar een week terug in de farm zet speelt bovenstaand probleem zich dus niet af (tenzij die personen die hier op inloggen meer dan een week niet gewerkt hebben).

Hieruit baseer ik dus dat er ergens een key moet zijn waar toch een soort van time stamp in zit. Logische denkwijze toch? :)

[ Voor 4% gewijzigd door _Arno_ op 21-11-2008 11:44 ]

• _Arno_
Probleem wordt inderdaad opgelost door de Shadow keys te verwijderen. Thanks :D

Wanneer ik de Shadow keys weggooi krijg ik problemen met nieuwe users. Persoonlijk lijkt het me dus beter om met SDT.exe de date stamp van de Shadow keys aan te passen (zie: http://www.brianmadden.co...ities-from-microsoft.aspx). Wanneer ik dit doe werkt het ook zoals het zou moeten :)

Iemand hier eventueel ervaringen mee? Of tips over? :)

• Akko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-01-2021
De timestamp utility is een oplossing, maar is nogal oud en zet de registry terug naar zeer oude datums.

Persoonlijk zou ik de instellingen uit de shadow key binnen Appsense plaatsen en deze eenmalig laten importeren, wat ik ook als advies geef in het artikel waar MicroKid aan refereer (ja, ik ben de schrijver :) ) . Dan heb je deze instellingen ook centraal gemanaged.

Groeten,

Wilco
VanBragt.Net SBC Centre

• _Arno_
Akko schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:22:
De timestamp utility is een oplossing, maar is nogal oud en zet de registry terug naar zeer oude datums.

Persoonlijk zou ik de instellingen uit de shadow key binnen Appsense plaatsen en deze eenmalig laten importeren, wat ik ook als advies geef in het artikel waar MicroKid aan refereer (ja, ik ben de schrijver :) ) . Dan heb je deze instellingen ook centraal gemanaged.

Groeten,

Wilco
VanBragt.Net SBC Centre
Mooi artikel heb je geschreven :)

Het zijn inderdaad oude datums, op zijn laatst kan ik 31-12-2003 als datum opgeven, dat is pre-historisch bijna ;)

Dus je raadt me aan om de 'Shadow Key' te verwijderen, bedoel je dan de hele "HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Terminal Server\Install\Software" key, of alleen het stukje waar het mis gaat in mijn geval (HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Terminal Server\Install\Software\Microsoft\Office\11.0\Outlook\Setup)?

En vervolgens de betreffende key middels AppSense eenmalig te laten importeren bij nieuwe users. Alleen wanneer ik dat op dit moment doe krijg ik natuurlijk problemen met alle huidige gebruikers, hier moet dit natuurlijk niet meer bij gebeuren, maar daar is vast wel weer een oplossing voor te vinden :)

Thanks in ieder geval! :)

Verwijderd

Wij gebruiken na elke installatie van een nieuwe Citrix server ook sdt.exe en dat werkt prima, geen problemen met shadow keys. :)

sdt.exe 1 1 2003

• Akko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-01-2021
In een bestaande omgeving is het inderdaad wat lastiger om achteraf de Shadow Key leeg te maken en deze in Appsense (of PowerFuse of Login Script) te plaatsen, omdat je inderdaad zit met gebruikers die juist al instellingen hebben. Je kan iets doen met een groep, waar je nieuwe gebruikers in plaatst en dan de key één keer draait (of een klein script, die checkt of de registry setting al bestaat).

Maar STB is ook toepasbaar en functioneert verder naar behoren.

In het geval iemand een nieuwe infrastructuur inricht is het advies om ALLE benodigde instellingen binnen de Shadow Key te beoordelen en welke noodzakelijk zijn om de applicatie te laten functioneren op een andere manier eenmalig te zetten voor de gebruiker.

• _Arno_
Ik was al bezig met het bedenken van een script, maar ik denk dan toch dat ik maar sdt.exe ga gebruiken. Dit is in ons geval het makkelijkst gezien het een bestaande omgeving is met veel gebruikers.

Voor een volgende keer ga ik dan wel bedenken om de key van te voren te verwijderen en alles te laten regelen middels AppSense (of welk ander pakket dan ook)

In ieder geval bedankt voor alle reacties! _/-\o_
Pagina: 1