Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] ontwaakt 's nachts uit standby

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb hier al een tijdje op zitten googlen en op GoT gezocht, maar ik kom niet echt tot een duidelijke oplossing. Het probleem is dat ik bij mijn beide Vista-pc regelmatig heb dat ze 's nachts spontaan 'wakker' worden uit de slaapstand. Met XP was dat niet zo. Als ik de windows event log bekijk gaat de pc vaak exact om 3 of 5 uur (oid) 's nachts aan. Het lijkt me dus iets wat gepland is en niet een toevallig wake on LAN signaal of een insect dat over het lampje van mn optische muis loopt en zodoende de pc triggert om aan te gaan ;)

Ook heb ik al in de task scheduler zitten kijken maar zie niet direct iets erin staan dat om 5:00 uur iets wil doen. Sowieso zoek ik eigenlijk naar een oplossing om simpelweg niet toe te staan dat de pc wakker wordt gemaakt, ongeacht of er taken gepland staan, want het lijkt me niet de bedoeling dat ik daar zelf in ga rommelen (ze zullen er wel niet voor niks staan).
Windows Update staat overigens op handmatig en 'allow to wake up computer' staat bij de properties van de netwerkadapter uit.

Iemand een oplossing hiervoor? Ik vind dit nogal onbetrouwbaar. Mn pc moet uit blijven staan. Overigens wil ik wel sleep blijven gebruiken en niet dat helemaal uit is.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 20-11-2008 16:11 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

-onzin, wat ik hier had gezet :P -

[ Voor 71% gewijzigd door Exorcist op 20-11-2008 22:27 ]

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:30

X-DJiNn

Knooier !

Windows Update misschien ? ;)

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP // Marstek Venus E3.0 5,12kWh

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:13
Een van de mogelijkheden is dat Vista:

- een update wilt uitvoeren.
- een media center update wilt uitvoeren
- een update installeren.

Je zou in de logbestanden en bij de task scheduler altijd iets moeten vinden welke taak er om die bewuste tijd wordt uitgevoerd. Er is een handig overzicht bij de task scheduler wat de acties in de laatste uren weergeeft.

Suc6

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24
Media Center die de gids gaat downloaden?
Die kun je op een ander tijdstip instellen. Moet je even zoeken naar een tooltje hiervoor.

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:13
Ik heb zelf de ervaring met dit tooltje dat het maar beperkt werkt. Het gaat enige tijd goed, maar opeens staat hij weer op een andere tijd.

Waarom wil je dat de PC niet aanspringt?

Mijn ervaring is dat als je er niet mee gaat rommelen dat Vista zeer stabiel en betrouwbaar werkt.

• Palomar
  • Niet online
Vannochtend bleek ie weer aan te staan :( In de logs gekeken en precies weer om 5 uur.
Boomster schreef op donderdag 20 november 2008 @ 19:00:
Een van de mogelijkheden is dat Vista:

- een update wilt uitvoeren.
Windows update heb ik ingesteld op 'wel downloaden, maar vragen om te installeren'. Dus die zou niet meer automatisch moeten werken.
- een media center update wilt uitvoeren
Hij begon wel es te zeuren over een tv-gids, maar die heb ik in de options ook op 'manual download' gezet.
- een update installeren.
Tja, wat voor updates heb je nog meer? Ik heb iig zo weinig mogelijk spul/trayicoontjes e.d. op de achtergrond draaien (sowieso geen auto updaters).

Verder heb ik in de BIOS alle wake up events ook uitstaan, behalve 'resume from usb', zodat ik de pc aan kan zetten met mn keyboard. Echter lijkt me dit niet de oorzaak, aangezien er in een usb-apparaat geen klok zit die precie som 5:00 uur een signaal geeft.
Je zou in de logbestanden en bij de task scheduler altijd iets moeten vinden welke taak er om die bewuste tijd wordt uitgevoerd. Er is een handig overzicht bij de task scheduler wat de acties in de laatste uren weergeeft.
Daar heb ik uiteraard al meerdere keren gekeken, maar kan er niet wijs uit worden wat er nou precies verantwoordelijk is. Ik vind die task scheduler zeer onduidelijk. In het overzichtje van last 24 hours gefet bij om 5:00:12 alleen 'User task' en 'System task'. Zonder enige info. Hier kan ik dus helemaal niks mee.

In de windows event viewer zie ik alleen dit:

Information 21-11-2008 5:00:47 Service Control Manager Eventlog Provider 7036 None
Information 21-11-2008 5:00:47 DistributedCOM 10029 None
Information 21-11-2008 5:00:25 Service Control Manager Eventlog Provider 7036 None
Information 21-11-2008 5:00:12 Power-Troubleshooter 1 None
Information 21-11-2008 5:00:12 ResourcePublication 104 None
Information 21-11-2008 5:00:05 BTHUSB 18 None
Information 21-11-2008 5:00:03 Tcpip 4201 None
Information 21-11-2008 5:00:03 Tcpip 4201 None
Warning 21-11-2008 5:00:03 Dhcp-Client 1003 None

Er beginnen wel een aantal dingen te draaien, maar geen idee of dat dat gewoon is omdat de pc weer aanstaat, of dat ze de oorzaak zijn van het aanspringen van de pc.
Boomster schreef op donderdag 20 november 2008 @ 19:07:
Waarom wil je dat de PC niet aanspringt?
Moet gewoon uit blijven. Ik ben ook wel es het weekend weg en dan wil ik gewoon niet dat mijn pc aanstaat. Is dat zo vreemd? Al is het alleen maar om het energieverbruik.
Mijn ervaring is dat als je er niet mee gaat rommelen dat Vista zeer stabiel en betrouwbaar werkt.
Ja, dat idee heb ik ook. Daarom wil ik eigenlijk niet zelf aan al die afzonderlijke tasks gaan rommelen. Er moet toch wel ergens 1 mogelijkheid zijn om in te stellen dat ie NIET uit zichzelf wakker mag worden???? Dat is het enige wat ik vraag,

Iemand?

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 21-11-2008 13:05 ]

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 10:33
Wat is er mis met helemaal uit of een hibernate toestand? Dan duurt het opstarten een minuutje langer...

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Palomar schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:58:
Vannochtend bleek ie weer aan te staan :( In de logs gekeken en precies weer om 5 uur.
[...]
Windows update heb ik ingesteld op 'wel downloaden, maar vragen om te installeren'. Dus die zou niet meer automatisch moeten werken.
Dat downloaden moet ook een keer gebeuren...

Kan het trouwens niet in je BIOS zitten? Mijn BIOS heeft de mogelijkheid om de PC op een bepaalde tijd aan te laten gaan.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-11 10:29
Ik heb dit probleem ook al een tijdje. Verder ook nog niet uitgezocht waar het aan ligt. Waar kun je die event viewer vinden? Bij mij is het meestal 2 uur dat hij aangaat s'nachts.

Maar waar ik me al helemaal aan erger is het volgende: Ik wil WEL automatisch updates installeren maar in GEEN geval mag Vista automatisch opnieuw opstarten.

Ik heb nou al zo vaak meegemaakt dat ik enkele programma's open had staan bijvoorbeeld om te downloaden en dat ik dan 2 dagen later thuiskom en dat mijn pc herstart is. Heel irritant.

• Palomar
  • Niet online
Berimbau schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 14:03:
Wat is er mis met helemaal uit of een hibernate toestand? Dan duurt het opstarten een minuutje langer...
kom op, dat is hetzelfde als:

A: Mijn opel heeft een lekke band!
B: Koop dan een Volkswagen, die heeft geen lekke band!

:+

Ik wil sleep gewoon werkend hebben.
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 14:07:
[...]

Dat downloaden moet ook een keer gebeuren...

Kan het trouwens niet in je BIOS zitten? Mijn BIOS heeft de mogelijkheid om de PC op een bepaalde tijd aan te laten gaan.
Overigens gebruikte ik met XP ook al sleep en toen ging ie nooit vanzelf aan, dus het ligt niet aan het bios. Maar dat het downloaden moet gebeuren heb je idd een punt... Ik zal het nog even instellen dat ie ook pas mag downloaden als ik het zeg. Hoop alleen niet dat ie dan alsnog de pc laat opstarten allene om te checken of er updates zijn....

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 21-11-2008 14:15 ]

• Palomar
  • Niet online
wiene schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 14:09:
Ik heb dit probleem ook al een tijdje. Verder ook nog niet uitgezocht waar het aan ligt. Waar kun je die event viewer vinden? Bij mij is het meestal 2 uur dat hij aangaat s'nachts.

Maar waar ik me al helemaal aan erger is het volgende: Ik wil WEL automatisch updates installeren maar in GEEN geval mag Vista automatisch opnieuw opstarten.

Ik heb nou al zo vaak meegemaakt dat ik enkele programma's open had staan bijvoorbeeld om te downloaden en dat ik dan 2 dagen later thuiskom en dat mijn pc herstart is. Heel irritant.
Computer, rechter muisknop -> Manage -> Event viewer -> Windows logs -> System.

Voor je probleem met automatisch opnieuw opstarten zou ik hem dan ook op 'wel notificeren, maar niet downloaden/installeren' zetten. Dat heb ik nl. ook gedaan om dezelfde reden als jij. PC hele nacht aan laten staan, bleek ie al om 2 uur oid opnieuw te zijn opgestart, waardoor die de hele nacht niks gedownload had :(

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-11 10:29
Palomar schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 14:21:
[...]

Computer, rechter muisknop -> Manage -> Event viewer -> Windows logs -> System.

Voor je probleem met automatisch opnieuw opstarten zou ik hem dan ook op 'wel notificeren, maar niet downloaden/installeren' zetten. Dat heb ik nl. ook gedaan om dezelfde reden als jij. PC hele nacht aan laten staan, bleek ie al om 2 uur oid opnieuw te zijn opgestart, waardoor die de hele nacht niks gedownload had :(
Ja dat ga ik ook doen alleen ga binnenkort alleen eerst formateren en stel dan alles in één keer fatsoenlijk in. Ben nu vast informatie aan het vergaren. Zit nog te twijfelen over RAID1 voor mijn c schijf.
Pagina: 1