Toon posts:

moederbord defect door overclocken ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, een tijdje geleden ben ik eens begonnen met het overclocken van mijn 6420 op mijn P5B-E moederbord.
Ik zat op ca. 2900 Mhz en dat liep goed zonder fouten ( orthos 24 uur). Ook de temperaturen waren niet te gek , zo'n 42 graden voor beide core's . Toen ik de pc de andere dag aan had staan rook ik ineens een brandlucht en viel mijn pc uit. Moederbord defect! Deze zat nog in de garantie en ik heb dus ( tegen bijbetaling) een ander bord uitgezocht. Het is de Asus P5QL-E geworden.
Nu is mijn vraag:

Kan dat vorige bord defect zijn geraakt door het overclocken ? Mij lijkt het juist dat eerder de videokaart, cpu en memory defect kunnen raken door bijv. te hoge voltages. Aangezien er in de Bios allerlei features zitten om te kunnen overclocken.

Ik durf er nu niet zo goed meer aan te beginnen met mijn nieuwe bord, hoeweel mijn handen jeuken....

Of is het gewoon domme pech geweest ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2008 13:56 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Is niet goed te zeggen. Als je overklokt en overvolt dan moetne de spanningsregualtors op je MOBO harder werken. daardoor gaan ze eerder kapot. Hoeveel eerder ligt aan de mate van extra verbruik.

maar de 6420 is een 65watt TDP product, terwijl de P5B-E ook processoren met en veel hoger verbruik aankan. De kans dat het door het overklokken kwam is dus klein.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op donderdag 20 november 2008 @ 14:03:
Is niet goed te zeggen. Als je overklokt en overvolt dan moetne de spanningsregualtors op je MOBO harder werken. daardoor gaan ze eerder kapot. Hoeveel eerder ligt aan de mate van extra verbruik.

maar de 6420 is een 65watt TDP product, terwijl de P5B-E ook processoren met en veel hoger verbruik aankan. De kans dat het door het overklokken kwam is dus klein.
Dan ga ik toch maar weer eens aan de slag. Ik heb immers ook nog bijna 3 jaar garantie op dit bord

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Dan ga ik toch maar weer eens aan de slag. Ik heb immers ook nog bijna 3 jaar garantie op dit bord
Mocht het zo snel dodelijk zijn, dan zou niemand overclocken. (Laat niet weg dat het natuurlijk wel kan gebeuren!)

• Frag_Zero
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-10-2025
Moederborden kunnen zeker stuk gaan door overclocken, heb zelf al een MSI P35 Neo2-FR opgeblazen met een E8400 @ 3.9ghz 1.44V 24 uur te stressen met intelburntest (wel 24h stabiel, pas de dag erna gestorven ! :> ).

Maar met die asus van je en gewoon orthos te draaien zie ik dat niet meteen gebeuren, het zat eraan te komen denk ik !

edit: Efe verduidelijken, moederborden kunnen sterven door extra stress na een overclock ( vooral als powergedeelte minderwaardig)

[ Voor 16% gewijzigd door Frag_Zero op 21-11-2008 18:27 ]

Frag_Zero

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:41
Mijn "oude" Gigabyte M59SLI-S5 heeft ook wat schade opgelopen sinds een OC ietwat fout gegaan is. Ding schakelt de voeding niet meer uit en heeft regelmatig last van "freezes" bij de POST.

Ja het kan, het is alleen niet heel waarschijnlijk als je voorzichtig bent.

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2008 @ 13:55:
Kan dat vorige bord defect zijn geraakt door het overclocken ? Mij lijkt het juist dat eerder de videokaart, cpu en memory defect kunnen raken door bijv. te hoge voltages. Aangezien er in de Bios allerlei features zitten om te kunnen overclocken.
Overklokken word volgens mij door geen enkele fabrikant officieel ondersteunt, dat ze de mogelijkheid bieden om over te klokken is een ander verhaal.
Theoretisch ben je dan ook niet echt ethisch verantwoord bezig door het moederbord terug te sturen, jij hebt er immers voor gekozen om een risico te nemen.

Dat is overigens niet om te zeuren ofzo (Ben niet zo'n zeikerd, daar zijn er al genoeg van :X ) maar om duidelijk te maken dat het gebruik van die features en de mogelijke (fatale) gevolgen voor rekening van de gebruiker komen.

Maar ik denk dat je gewoon pech hebt gehad, zo snel help je dingen niet om zeep....alhoewel er van b.v. bepaalde CPU's bekend is dat ze max. x.xx volt leuk vinden voor langere tijd (1.7V voor Tualatins b.v.), maar dat hangt vaak ook af van de koeling.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid, ik had de Vcore nog maar op 1,33V staan dus daar zal het niet aan gelegen hebben (toch)

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Zo simpel ligt het niet, je oude moederbord ondersteunde officieel een FSB van 1066MHz wat gelijk is aan de FSB van je E6420 (4x266), door het overklokken naar 2900Mhz ben je daar met ~1450MHz (4x362) ruim overheen gegaan.

Aan CV (Core Voltage) zal het niet gelegen hebben, een Pentium D moet er ook op kunnen draaien en die gebruikt max. 1,4V.

De P5Q ondersteunt officieel 1600FSB (4x400), dus daar zou je even mee vooruit moeten kunnen ;)

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Het brandluchtje kwam niet toevallig uit de voeding?
Zag je ergens schade op het P5B-E moederbord, iets wat geurt?

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
bitshape schreef op maandag 24 november 2008 @ 01:25:
Het brandluchtje kwam niet toevallig uit de voeding?
Zag je ergens schade op het P5B-E moederbord, iets wat geurt?
De voeding doet het nog steeds perfect ;)
Ik zag geen schade op het bord,
Pagina: 1