Werking Nintendo gun?

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Azz-Kicker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik vraag me al heel lang af hoe het pistool van de Nintendo nou werkt.

Heeft iemand enig idee (maakt dat ding plaatjes van je tv ofzo en vergelijkt die ergens mee :?)

Verwijderd

http://www.howstuffworks.com/

Weer altijd alles

• Azz-Kicker
Ik kan het er echt niet vinden :'(

Verwijderd

Het doel (dus waar je op moet mikken) is wit of een andere lichte kleur. Die kleur komt maar bij 1 object op het scherm voor. In het pistool zit een licht gevoelige cel die die kleur herkent. Als je de trekker over haalt meet die de kleur waar je op richt. Als de kleur klopt heb je een punt en anders niet.

Verwijderd

Leuk....dat vroeg ik me stiekem ook af. Ben best wel kansloos eigenlijk |:(

• Azz-Kicker
Maar als je dan ergens anders in de kamer richt op iets met precies dezelfde kleur, krijg je dan ook je punt????

• HawkEye
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:49

HawkEye

Very dry...

Op vrijdag 23 februari 2001 21:08 schreef jans het volgende:
In het pistool zit een licht gevoelige cel die die kleur herkent. Als je de trekker over haalt meet die de kleur waar je op richt. Als de kleur klopt heb je een punt en anders niet.
Werkt dat echt zo bij Nintendo? Zie je dan ook geen effect op de 'plek' waar je miste?

Ik ken de Nintendo-gun verder niet ofzo, wel de psx-gun... die werkt iig anders...

Verwijderd

Volgens mij wel. Maar probeer maar eens zoiets te vinden :+

• Azz-Kicker
Op vrijdag 23 februari 2001 22:19 schreef HawkEye het volgende:

[..]

Werkt dat echt zo bij Nintendo? Zie je dan ook geen effect op de 'plek' waar je miste?

Ik ken de Nintendo-gun verder niet ofzo, wel de psx-gun... die werkt iig anders...
Ja volgens mij heb je gelijk!!! Ik heb een keer een spelletje gespeeld dat je allemaal van die cowboys neer moest schieten, je kon dan bijvoorbeeld hun hoed eraf schieten, of hun broek los schieten en je zag geloof ik ook waar je geschoten had als het mis was!

• HawkEye

HawkEye

Very dry...

Op vrijdag 23 februari 2001 22:27 schreef Azz-Kicker het volgende:

[..]

Ja volgens mij heb je gelijk!!! Ik heb een keer een spelletje gespeeld dat je allemaal van die cowboys neer moest schieten, je kon dan bijvoorbeeld hun hoed eraf schieten, of hun broek los schieten en je zag geloof ik ook waar je geschoten had als het mis was!
Dan gaat het 'kleur-verhaal' imho niet op... het werkt volgens mij dan bij nintendo net als bij de psx.

Voor de geinteresseerden; het is eigenlijk heel simpel, maar je moet er maar opkomen (heb zelf ook regelmatig |:( over hoe het nou werkte)

De gun herkent dus geen kleuren ofzo, maar ziet alleen de electronenbundel die het scherm optekend. Als je op een punt van het scherm schiet, 'wacht' de gun totdat hij de bundel voorbij ziet schieten en geeft dan een signaal aan de computer. Die is op dat moment natuurlijk precies bezig _dat_ deel van het scherm op te bouwen en weet dus waar op het scherm werd 'geschoten'. Vervolgens kan de computer daar de betreffende beelden/effecten tekenen.
Een heel verhaal maar het gaat natuurlijk supersnel; 50 keer per seconde. Vandaar dat het voor de werking van een gun dus belangrijk is dat je een 50 Hz tv hebt. Ik had een keer een gun die was afgesteld op 60 Hz (usa) en dan klopt er meteen nix meer van... :)

Beetje duidelijk zo...? 8-)

• Azz-Kicker
Op vrijdag 23 februari 2001 22:39 schreef HawkEye het volgende:

[..]

De gun herkent dus geen kleuren ofzo, maar ziet alleen de electronenbundel die het scherm optekend. Als je op een punt van het scherm schiet, 'wacht' de gun totdat hij de bundel voorbij ziet schieten en geeft dan een signaal aan de computer. Die is op dat moment natuurlijk precies bezig _dat_ deel van het scherm op te bouwen en weet dus waar op het scherm werd 'geschoten'. Vervolgens kan de computer daar de betreffende beelden/effecten tekenen.
Een heel verhaal maar het gaat natuurlijk supersnel; 50 keer per seconde. Vandaar dat het voor de werking van een gun dus belangrijk is dat je een 50 Hz tv hebt. Ik had een keer een gun die was afgesteld op 60 Hz (usa) en dan klopt er meteen nix meer van... :)

Beetje duidelijk zo...? 8-)
Helemaal duidelijk zelfs, thanks!!!! Kan ik ook weer rustig slapen :z.

Verwijderd

Op vrijdag 23 februari 2001 22:39 schreef HawkEye het volgende:

[..]

De gun herkent dus geen kleuren ofzo, maar ziet alleen de electronenbundel die het scherm optekend.
Het gaat niet precies om de kleuren maar om de licht intensiteit. Als jou verhaal klopt kun je dat testen met het testbeeld of gewoon op een lopend programma schieten, als je de electonen bundel raakt ben je wel heel erg goed.
In dit voorbeeld (amerikaans systeem) word uitgelegd dat de tv 15,750 beeldlijnen per seconde op het beeld scherm schrijft. Beetje weinig tijd om te mikken, nietwaar ?

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Op vrijdag 23 februari 2001 23:22 schreef jans het volgende:

[..]

Het gaat niet precies om de kleuren maar om de licht intensiteit. Als jou verhaal klopt kun je dat testen met het testbeeld of gewoon op een lopend programma schieten, als je de electonen bundel raakt ben je wel heel erg goed.
In dit voorbeeld (amerikaans systeem) word uitgelegd dat de tv 15,750 beeldlijnen per seconde op het beeld scherm schrijft. Beetje weinig tijd om te mikken, nietwaar ?
Das bullshit..

Even duidelijker proberen op te schrijven:

Je beeld word word (bv bij 50hz) 50x per seconde opnieuw getekend. Dit begint bij het linker bovenhoekje en volgt vervolgens horizontaal tot het helemaal beneden is..
Nu ga jij schieten:
Het punt waar je dan op richt is zwart (er is niks, dat lijkt alleen maar zo)...
Nu komt daar het beeldscherm het beeld opvullen, en het beeld licht dus op. De gun ziet dat en aangezien de PC weet welk stukje van het scherm hij aan het opbouwen was op dat moment kan je uitrekenen waar iemand geschoten heeft :)
Snap je?
Je hebt dus niet maar 0.blabla seconden om te richten.. je hebt MINIMAAL 0.blabla seconden om te richten..

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02 16:51
Op vrijdag 23 februari 2001 23:34 schreef Timpie2000 het volgende:

[..]
De gun ziet dat en aangezien de PC weet welk stukje van het scherm hij aan het opbouwen was op dat moment kan je uitrekenen waar iemand geschoten heeft :)
PC? ;)

Steam

Verwijderd

Op vrijdag 23 februari 2001 23:41 schreef JeanLucPicard het volgende:

[..]

PC? ;)
Precies en hoe werkt dat met spelletjes zonder pc dus gewoon op de tv ???? Rekent dat de tv uit ?? of stuurt de tv een signaal terug naar je nintendo ???

Ik heb vroeger wel eens zo'n gun gesloopt om zelf een spelletje te maken en er zit alleen een licht cel in en verder nix (behalve een kabel).

• Tim

Tim

TV dan..
Dat kastje verstuurt het signaal naar de TV, het enige wat de TV doet is dat signaal weergeven..

Dat kastje weet dus wel welk signaal het verstuurd..

Verwijderd

Op vrijdag 23 februari 2001 23:56 schreef Timpie2000 het volgende:
TV dan..
Dat kastje verstuurt het signaal naar de TV, het enige wat de TV doet is dat signaal weergeven..

Dat kastje weet dus wel welk signaal het verstuurd..
De spanning op het electriciteitsne is niet constant evenmin als de frequentie. Dus het kastje weet niet waar het electronen kanon in de tv op welk moment wat schrijft.
En het kastje compenseert daar ook niet voor want als de spanning of de frequentie daalt gaat ie achter lopen.

• Tim

Tim

Op zaterdag 24 februari 2001 00:25 schreef jans het volgende:

[..]

De spanning op het electrici op het net is niet constant evenmin als de frequentie. Dus het kastje weet niet waar het electronen kanon op welk moment wat schrijft.
En het kastje compenseert daar ook niet voor want als de spanning of de frequentie daalt gaat ie achter lopen.
Tuurlijk weet dat kastje dat wel.. De TV moet toch wat te projecteren hebben en dat komt van dat kastje..

Maar dit zijn details allemaal geloof ik :)
Het werkt iig wel zo :)

Verwijderd

Ken je de c64 ?? daar kun je het heel makkelijk op testen hoe dat werkt.
Het werk heel simpel. Het doel is lichter dan de omgeving eromheen. Je stelt in het programma een drempel waarde in en voila.
Nix niet geavanceerde electronische trucs.

• Tim

Tim

Niet helemaal dus, dat zou niet werken bij meerde doelen..

Verwijderd

Op zaterdag 24 februari 2001 00:38 schreef Timpie2000 het volgende:
Niet helemaal dus, dat zou niet werken bij meerde doelen..
En waarom niet ??

• HawkEye

HawkEye

Very dry...

Op zaterdag 24 februari 2001 00:36 schreef jans het volgende:
Het werk heel simpel. Het doel is lichter dan de omgeving eromheen. Je stelt in het programma een drempel waarde in en voila.
Het is helemaal niet geavanceerd ofzo, eigenlijk heel simpel...
En nogmaals; met dat kleurvershil-verhaal kan je nog steeds niet verklaren hoe de computer kan weergeven waar je 'misschoot'... 8-)

Verwijderd

Zet het contrast ietssie donker en kijken offie het dan nog doet.......

• Captain Pervert
  • Laatst online: 21-12-2025
Op zaterdag 24 februari 2001 00:36 schreef jans het volgende:
Klopt, wij hebben hier nog een Audiosonic-ding liggen met een gun erbij. Je weet wel, zo'n apparaat waar je op kan tennissen door twee balkjes op en neer te bewegen op een groen scherm :)

Met die gun schiet je op een bewegend licht doel (vierkantje :P) op een donkerdere achtergrond.

P.S. Op de NES is het OF raak, OF mis. Je kunt niet zien waar je misschoot als je niet raak schiet. Dat verhaal van Azz-Kicker klopt ook niet, die mannetjes in Wild Gunman (zo heette dat spel) kon je HETZIJ doodschieten, OF je schoot mis. Of zijn broek nou afzakte of zijn hoed wegvloog, is afhankelijk van het mannetje zelf.

Die lange vent in het zwart, die zijn hoed vloog weg, en die Mexicaan viel altijd achterover, etc. Gewoon voorgeprogrammeerd dus, ook al knal je die zwarte vent in zijn kloten, dan nog vliegt zijn hoed weg.

Dig? 8-)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Azz-Kicker
Op zaterdag 24 februari 2001 13:34 schreef Captain Pervert het volgende:

[..]

P.S. Op de NES is het OF raak, OF mis. Je kunt niet zien waar je misschoot als je niet raak schiet. Dat verhaal van Azz-Kicker klopt ook niet, die mannetjes in Wild Gunman (zo heette dat spel) kon je HETZIJ doodschieten, OF je schoot mis. Of zijn broek nou afzakte of zijn hoed wegvloog, is afhankelijk van het mannetje zelf.

Die lange vent in het zwart, die zijn hoed vloog weg, en die Mexicaan viel altijd achterover, etc. Gewoon voorgeprogrammeerd dus, ook al knal je die zwarte vent in zijn kloten, dan nog vliegt zijn hoed weg.

Dig? 8-)
Sorry mijn fout |:( Het is ook al een jaar of 8 geleden dat ik dat spel voor het laatst heb gespeeld.

Maar als ik alle verhalen nou goed begrijp, werkt die gun dus op de intensiteit van het licht van het doel.

• HawkEye

HawkEye

Very dry...

Op zaterdag 24 februari 2001 13:34 schreef Captain Pervert het volgende:

[..]

P.S. Op de NES is het OF raak, OF mis. Je kunt niet zien waar je misschoot als je niet raak schiet. Dig? 8-)
Aahh, dat maakt een hoop duidelijk... :) dan kan het inderdaad gewoon werken met lichtintensiteit...
De Psx-gun werkt iig met het electronenbundel-verhaal, en er zijn ook nog guns (cd-i, arcade) die werken met IR-zenders/ontvangers...

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ok, vertel me ditmaar es.

in dat standaard spelletje dat bij de NES zat (ducks ofzo. ding is alweer verkocht, kan het dus niet controleren) kun je klijduiven schieten. als je die zapper tegen het scherm aan houdt doet ie het en weet welke duif je geschoten hebt. maar als ie zo ver mogelijk weg gehouden wordt en je mikt zorgvuldig dan doet ie het ook goed. (jaja heb ik ook wel eens gedaan maar dan was ik naa een ronde of 10 wel weg :D )

in het geval van de beeldopbouw theorie moet ie het hele scherm kunnen zien dacht ik zo. als er meedere duiven op het scherm te zien zijn werkt de kleuren methode niet (1 shot 2 kills, dan win ik altijd wel >:) ) ga nog es op zoek zou ik zeggen

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Verwijderd

De foto cel zit achtein een dunne buis ( de loop) die ziet maar een heeeel klein stukje beeldscherm en niet het hele beeld.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ok dan weet de software welk gedeelte van het beeld ik aanwijs (lichtpen ofzo) vertel me maar hoe die dat beeld interpreteert en verwerkt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Verwijderd

De software meet middels de fotocel in de gun de lichtwaarde van de plek waar je op richt. Als de lichtwaarde niet over eenkomt met de waarde in het programma heb je mis geschoten. Komt tie wel overeen dan heb je raak geschoten.
Bekijk het spel en concludeer dat het doel nooit zwart is maar altijd een lichte kleur heeft.
In principe kun je op een stuk papier schieten dat de zelfde lichtwaarde heeft als het doel en je krijgt een punt.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

en als er 2 targets zijn werkt dit niet. er zijn 2 duiven op het scherm en hij weet welke ik raak. dus je antwoord is fout, want hij weet welke van de 2 die raakte en ze hebben dezelfde kleur (wit). try again?zijn (soms kruisen de paden van de duiven zelfs en kun je als je snel bent zonder al te veel opnieuw te richten de 2e ook schieten)

© ocf81 1981-infinity

Verwijderd

Ik kan je wel een programma maken waarmee je met een schot 40 duiven uit de lucht kunt schieten. Dat zegt niets over de werking van dat ding.

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Ik had zelf altijd het idee, dat als ik schoot er heel even een wit vlak onstond om het doel.

Dus dat je de trekker overhaalt, het programma dit merkt, een wit vierkant tekent om het doel, en de gun controleert of hij een wit vlak ziet. Als hij dat nie ziet heb je gemist.

Ik zal mijn nes wel eens aansluiten om het te testen :)

Verwijderd

Op vrijdag 23 februari 2001 21:08 schreef jans het volgende:
Het doel (dus waar je op moet mikken) is wit of een andere lichte kleur. Die kleur komt maar bij 1 object op het scherm voor. In het pistool zit een licht gevoelige cel die die kleur herkent. Als je de trekker over haalt meet die de kleur waar je op richt. Als de kleur klopt heb je een punt en anders niet.
Wat een bullshit.
Pagina: 1