Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista x64] Harde zomaar schijf steeds voller en voller

Pagina: 1
Acties:

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-11 15:09
Hey,

Ik heb sinds kort een nieuwe pc samengesteld, en hierop vista ultimate 64bit gezet. Nu gebeurt er iets wat ik niet kan begrijpen, sinds dat ik een week geleden hem heb geinstalleerd, loopt de harde schijf elke dag iets voller, terwijl ik nagenoeg niets installeer. Het lijkt elke dag wel 5 gig minder te worden :?. Als ik alle bestanden op mijn schijf selecteer en dan properties doe, wordt slechts iets van 30 GB gevonden, terwijl er al 65 GB in gebruik is. Ik vind dit uiterst merkwaardig.

Ik heb een scan uitgevoerd met TreeSize Pro, die handig en vollediger alle data op je schijf laat zien, en waar het vandaan komt. Als ik hem niet als administrator run, zie ik dat er 39 GB in gebruik is, waarvan:

10 Gb program files (klopt wel ongeveer)
18 GB ( 8)7 ) in de Windows map, waarvan maar liefst 12 GB uit de map winsxs (bevat een soort backupfiles(die ik niet gemaakt heb) en updates..)
9 GB aan ' Files" (Ik denk dat hierin de 9Gb verschil zit t.o.v rightclick->properties op alle c bestanden)

Maar als ik Treesize Pro als administrator open, zie ik ook nog eens een extra 25GB aan ' Files' in' System Volume Information', waarmee het totaal inderdaad op die 65 GB uitkomt.

Weet iemand wat dit for Files zijn? En horen die bij Vista? Of heb ik een groter probleem en ben ik, na een week al,op de een of andere manier gehacked?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:46

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wellicht dat je (te veel) restore points aanmaakt?

• Goron
Juist! Er blijkt inderdaad een restore point aangemaakt voor elk willekeurig programmatje wat geinstalleerd was. Gelijk system restore maar uitgezet, aangezien ik dat toch nooit gebruik, en daarmee de 25 GB teruggekregen!
(wel raar dat dat zo onduidelijk is dat die ruimte daardoor in gebruik genomen wordt.)

Overigens vraag ik me af wat die 9GB nou nog precies is, maar dat is minder van belang, bedankt iig.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:46

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je hoeft het maken van herstelpunten niet uit te zetten; als je schijfopruiming draait worden alle behalve de laatste gedelete.

Anyway, je bent weer onderweg.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
WinSxS IS je Windows directory!

Hierin worden alle versies van componenten opgeslagen welke van toepassing zijn op je besturingssysteem. Alle andere mappen die je ziet zijn links naar bestanden in de WinSxS. Windows Update downloadt alle bestanden hier ook heen. Alle oudere versies worden bewaard.

Wanneer je functies of rollen (2008) toevoegt, worden slechts links naar de al aanwezige bestanden geactiveerd. Daarom heb je bij Vista/2008 ook geen installatiedvd meer nodig voor dat soort operaties. Dit scheelt een hoop gedoe als er ineens iets stuk gaat :)

Omdat je altijd de nieuwste versies van alle bestanden kan laden zal je bij het deinstalleren van een update ook geen instabiel systeem meer veroorzaken omdat niet de enige bekende laatste versie van dat bestand teruggeplaatst wordt maar de nieuwste voorganger. Bij XP werd een bestand niet vervangen als het al nieuwer was, dus konden er zomaar gaten vallen tussen versies. Als je XP installeert, alle updates, na verloop van tijd SP1, enzovoort tot post SP3 zouden de $NtUninstallKB1233456$, $NtServicePackUninst$, $hf_mig$ en ServicePackFiles ook enkele gigabytes groot worden.

Vista is qua footprint wat groter dan XP of andere voorgaande besturingssystemen, maar als je naar de verhoudingen en de gedachte achter de WinSxS dir gaat kijken, dan valt die groote eigenlijk wel mee.
Met vsp1cln.exe kan je overigens alle pre-SP1 files droppen uit die componentstore, wat enige ruimte kan schelen. Ik zie er echter met de diskgrootte van tegenwoordig weinig nut meer in. De tijden dat ik mn os op een partitie van 20 GB moest wurmen zijn gelukkig allang voorbij :D

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Goron
Ah ok, dan zit het in elk geval goed dus. Het is inderdaad niet dat ik de ruimte ervoor niet heb, maar meer dat ik het wel erg veel gigabyte vond, en daarmee een beetje opvallend. Ik vind het nu nog knapper dat Vista zichzelf binnen 30 minuten kan installeren, snap niet waarom gemiddeld veel mensen zo negatief erover zijn.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Overigens is http://blogs.msdn.com/e7/archive/2008/11/19/disk-space.aspx wel een interessant artikel hierover.

De WinSXS dir en dan met name de inhoud bestaat uit hardlinked bestanden. Alleen is het inderdaad nogal onhandig dat de Windows Shell (verkenner) deze niet goed kan onderscheiden en je geneigd bent te denken dat die daardoor zo groot is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1