Ik liep de afgelopen week nogal nerveus rond. Iedereen vertelt me vrolijk dat ik "zeker wel iets ga vinden" en dat ik "nu maar eens moet genieten van een paar maanden vakantie". Mijn vrouw probeert me te overtuigen er een weekje tussenuit te trekken naar Portugal (waar we goede vrienden hebben). Ik probeer mezelf dit wel ook te zeggen, maar ergens knaagt het wel, geld uitgeven terwijl er niks binnenkomt (zal wel de nuchterheid van de Vlaming zijn zeker?).
In september heb ik mijn CV op de site van de VDAB (Vlaanderen), Actiris (Brussel) en Forem (Wallonië) gezet; en daarnaast op
http://www.ictjob.be Vanaf de volgende dag kreeg ik minstens 5 aanbiedingen per dag. Niet allemaal interessant natuurlijk (vooral voor helpdesk functies, wat ik echt niet wil doen), maar het geeft een idee hoeveel volk men zoekt.
Dat is fijn te horen. Volgende week (of de week erna) plaats ik mijn CV ook op VDAB.
www.ictjob.be kende ik niet, ga ik zeker eens naar kijken. Ook natuurlijk de klassieke monster.be en stepstone.be.
Daarnaast kan je ook nog bij de intermkantoren langsgaan natuurlijk. Voor ITers is Randstad Professionals bijvoorbeeld zeer goed.
Interimkantoren, daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. Ik besef natuurlijk ook wel dat vele bedrijven "interim" gebruiken als "selektie" en een 3-maanden interim-contract gebruiken als proefcontract.
2) Wij zagen het aankomen - we werkten al twee jaar onder concordaat. De slimmerikken waren er al vantussen gemuisd, loyaal als ik ben wou ik geen zinkend schip verlaten (je kan bediscussiëren of dit wel slim is). Ik heb er in ieder geval geen zelfbeeldkater aan over gehouden.
Daar heb je het over een interessant onderwerp, "loyaliteit". Ik ben, net als jij blijkbaar, een zeer loyale werknemer. Dit keert zich nu tegen mij. De 20 loyale, "brave" werknemers, mogen vertrekken. Misschien een interessant nieuw topic, "hoe loyaal mag je zijn tegenover je werkgever?"
Het probleem ligt niet bij mezelf. In jouw geval is dat hetzelfde denk ik. Daarnaast heb ik achteraf gemerkt dat mijn marktwaarde toch een stuk hoger ligt dan ik dacht. In dit soort geval kan consultancy wel zeer handig zijn trouwens. Vraag bij je (ex-)werkgever of dat niet mogelijk is.
Denk ik ook, dacht toch dat we mooi werk leverden. Werd ons ook duidelijk gemaakt tijden "exit gesprek" (individueel natuurlijk). Laat ons hopen dat mijn marktwaarde hoger ligt dan die 3150 + tankkaart + diverse voordelen. Consultancy bij ex-werkgever die mij als oud vuil aan de deur zet? Dan zou dat toch wel een héééél dure zaak worden voor ex-werkgever :-)
Terzijde: Oracle Developpers zijn zo ongeveer de meest gegeerde informatici in Belgïe.
Dat wist ik niet (zoals al gezed, loyaal als ik ben keek ik niet naar "de markt", dom, dom dom). En dat is natuurlijk fijn om te horen.
Ik durf wedden dat je snel een nieuwe job vindt en, geluk bij een ongeluk, een stuk beter gaat verdienen. Ik heb via Randstad de vraag gekregen of ik Oracle kende. Helaas moest ik "nee" antwoorden. Job in kwestie betaalde <4000 EUR bruto.
Misschien ga ik dan toch maar eens rand bij Randstad Professional :-)
Nee, voor wat jij doet is 3150 bruto na tien jaar niet bijzonder. Ik verdien bijna evenveel met de helft van je ervaring maar zonder je kennis of diploma.
Ik moet er wel bijvermelden dat, hoewel ik 10 jaar ervaring heb, slechts de laatste 3, 4 jaar bij mijn ex-werkgever waren. Niet dat dat veel verschil maakt voor het label "ervaring" natuurlijk.
Nee, echt, ik denk dat dit misschien nog de beste zaak van je leven kan worden met wat geduld.
Laat het ons hopen. Volgende week (of de week erna, als ik in dat "geniet er even van" verhaal begin geloven of als we dan toch nog eventjes naar Portugal gaan) begin ik eraan. Ik hou jullie op de hoogte.
Zeker in België blijven we, conservatief als we zijn, veel te lang hangen bij onze werkgevers ondanks de arbeidsvoorwaarden. In dat opzicht is de arbeidsmarkt in Nederland veel mobieler.
Klopt, absoluut. En daar wordt door werkgevers zwaar van geprofiteerd.
In ieder geval, YellowOnline en iedereen die me hier een hart onder de riem probeerde te steken, bedankt !!!