Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.
Ik ben hier net nieuw en aan het uitvogelen hoe alles werkt dus als deze topic bestaat: Sorry man.
Maar kon niks relevants vinden.

Maar goed, mijn probleem:
Ik heb sennheiser in-ear oordopjes. Deze zijn bij de 3.5 mm plug afgebroken. Ik heb een 3.5 mm plug gehaald bij een winkeltje, zodat ik hem kon repareren. Alleen ik weet niet waar welke draadjes horen. Ik las hier ook een topic over soort gelijk probleem, alleen waren er bij zijn/haar oordopjes minder draadjes in de draad van de oordopjes.

Ik heb

groen/rood
groen

koperkleur
rood

De metaal vezels van alle genoemde kleuren zijn om iets vezelsachtig gewikkeld, soort isolatie ofzo.

Kan iemand mij helpen?

ps: mocht verhaal niet duidleijk zijn dan komen er foto's binnenkort

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2008 00:04 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Oordopjes en de bijbehorende perikelen horen in PMD, dus ik move je topic daar even heen :)

Edit: Welkom op GoT trouwens :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door RoD op 20-11-2008 00:07 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

meestal is er 1 draadje met een binnen- en buiten-mantel kopertje per apparatus welke je in je oor stopt of er op zet (afh model).
Als je maar de buitenmantels samen aan de onderkant soldeert (daar waar de draadjes aanzitten is de onderkant) en de binnenmantels elk alleen aan pin boven en dus apart pin midden dan werkt ie weer. alleen geen garantie dat links en rechts dan niet verkeerd omzitten - als je dat al zou merken (ik niet).

dit is de korte versie, er is vast wel een lange versie met manuals en soldeer aanwijzingen, maar nu even niet, ik ga lekker slapen.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 20-11-2008 00:13 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Dat solderen gaat lastig worden. Het is te doen tho'.
Die kabeltjes zijn best slim ontworpen. Om te voorkomen dat ze snel kapot gaan, is het koper om een kern van nylon (ofzo) gewikkeld. Je moet het koper eerst van het nylon afwikkelen, en dan met een aansteker bewerken om de isolatie eraf te branden. Dan het roet erafkrabben en je kan ermee solderen.

Qua draadjes moet je de weerstand meten. Tussen de 2 positieve draadjes zit 32 ohm. Tussen ieder positief draadje en de ground zit 16ohm.
Deze pinout heb je nodig.
Afbeeldingslocatie: http://www.ftdichip.com/Images/TTL-232R-AJ%20pinout.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2008 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He mensen

Sorry dat ik zo laat reageer op jullie reply's, maar dacht echt dat ik soort van email kreeg van: ''er is gereageerd op je topic''. Maar goed bedankt mensen!

Ik kom er nog steeds niet echt uit, vandaar dat ik foto's heb gemaakt. Wat ik eigenlijk moet weten is: welke kleur hoort waar, en moet ik isolatie(waar de koperdraden omheen zijn gewikkeld) ook solderen? Dat begreep ik uit een reply hierboven.

''de draden''

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2vm7dec&s=4

en dit heb ik gekocht:

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2lx9kqx&s=4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 17:12

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je foto's zijn niet zichtbaar...

nu wel... laat dus maar...

[ Voor 44% gewijzigd door Icephase op 26-11-2008 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de weerstand tussen de draadjes al gemeten?
Tussen de 2 fasedraden zit 32 ohm. Tussen een fasedraad en de bijbehorende aarde zit 16 ohm. Als je dat weet kun je met wat puzzelen eruit komen.

Als volgt solderen.
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/vqkry0.jpg

Makkelijker kan ik het niet voor je maken. De kleurtjes zeggen niks behalve dat ze anders zijn.

En nee, je moet de isolatie niet solderen. Lees mijn post nog maar eens.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2008 19:36 . Reden: tabel kon natuurlijk niet, Tinuz had gelijk. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He bluecold, heel erg bedankt. Dit was precies wat ik zocht!

Alleen batterijen weerstand meter zijn leeg:P dus ik probeer wel morgen. Maar iig heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ik dus batterijen gehaald voor me weerstand meter(Ohm meter).
Ik wil dus de weerstand tussen de draden meten, maar hoe doe ik dit?
Ik dacht eerst de 2 pinnen van ohm meter op 1 draad leggen met redelijk wat afstand er tussen. Maar ik meette niks, en ook logisch want van de natuurkunde lessen weet ik dat een weerstand in zo een kleine draadje te verwaarlozen valt.

Anywho.. hoe doe ik dit? Sorry als ik overkom als een a-technische, maar ja waarheid komt altijd boven water toch?:p

Dus graag help

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 11:27
no offence, maar met jouw beperkte kennis van zaken is het misschien verstandiger om nieuwe oordopjes te kopen. Als je het toch wilt proberen: probeer eens de ene pin met het ene-, en de andere pin met het andere draadje te verbinden om de weerstand ertussen te meten. Nog beter: mocht je de oude plug nog hebben zou ik deze proberen open te werken zodat je een stukje draad bloot legt, dan kan je met je weerstandmeter kijken welke kleur met welk plugcontact correspondeert.
Bluecold: wat jouw tabel betreft, volgens mij is de weerstand tussen fase 1 en 2 alleen 32ohm als de 2 kanalen dezelfde aarde delen, wat in het geval van losse draden naar de oordopjes niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bahez, je moet _tussen_ de 2 draadjes meten. Dus de ene terminal op 1 draadje en de andere terminal op een ander draadje.
Heb je überhaupt een soldeerbout en soldeerskills? Anders heeft dit sowieso geen zin en hebben wij onze tijd verspild.

@Tinuz___; 8)7 Totaal niet aan gedacht, heb het inmiddels gefixt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2008 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He man
Heb soldeerskillz en bout. en ook verstand van Na wat dit betreft.
Weer flink eind aan het kloten geweest alleen krijg geen metingen. Geen resultaat op mijn scherm van hoeveel ohm. En meter doet het wel. Ik had al eerder weerstand proberen te meten op manier die je hierboven aangeeft bluecold, maar kreeg geen waarden, vandaar dat ik vroeg hoe te meten. Nou heb ik ook een crappy ohm meter. Ik probeer wil via via een chille te regelen, dan kom ik er wel uit denk ik.

En Tuniz: oordopjes waren 70 eu, vandaar de o zo zware moeite om ff rond te vragen. Maar bedankt voor je toegevoegde waarde ''wat jouw tabel betreft, volgens mij is de weerstand tussen fase 1 en 2 alleen 32ohm als de 2 kanalen dezelfde aarde delen, wat in het geval van losse draden naar de oordopjes niet het geval is''

Laters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 11:27
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 21:16:
Weer flink eind aan het kloten geweest alleen krijg geen metingen. Geen resultaat op mijn scherm van hoeveel ohm. En meter doet het wel. Ik had al eerder weerstand proberen te meten op manier die je hierboven aangeeft bluecold, maar kreeg geen waarden, vandaar dat ik vroeg hoe te meten.
Waarschijnlijk meet je een oneindige weerstand omdat er een isolerende coating om de koperdraadjes zit. Neem een stukje fijn schuurpapier of een scherp mes (bijv. stanleymesje) en schuur/schraap daarmee de isolatie van de draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey man
Wezen solderen en het is me gelukt.. maarr...:p
Aangezien ik een een lichte mp3 speler heb en geen 50 cent broeken draag, trek ik de mp3 speler meestal uit me broekzak aan de oordopjes koordje. Dit doe ik niet met zwaar geweld ofzo. Is gewoon automatisme. Maar nu houdt die binding waar ik heb gesoldeerd dus niet goed. Helaaaaass.

Dus Tuniz ik moet het je nageven man! Ik koop nieuwe:p Leer steeds beter tweakers uitvogelen en ben via reviews en forums gekomen bij creative ep830. Cheap maar chill.

Nu gebruik ik mijn gerepareerde oordopjes voor achter pc(films enz), dus alle moeite en info is absoluut niet tevergeefs geweest! Alleen zijn ze te onpraktisch voor dagelijks intensief gebruik.

Bedankt iedereen, en hoop jullie misschien ooit eens ergens mee te kunnen helpen

Later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:54

mace

Sapere Aude

Mja, als je dat doet is het niet zo gek dat je snoertje kapot gaat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:07

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:27:
Hey man
Maar nu houdt die binding waar ik heb gesoldeerd dus niet goed. Helaaaaass.
Heb je de klemmetjes ook dichtgeknepen na het solderen? Op de foto van Bluecold (hieronder) heeft de aard-pen rechts twee klemmetjes. Steek de aarddraadjes van 'binnenuit' door het gaatje boven de 'e' van Fase 2 en soldeer ze vast. Klem daarna het snoer vast met de twee klemmetjes die uiterst rechts zitten (gebruik een tang). Dat werkt als trekontlasting, zodat de volle kracht niet op je soldeerwerk komt te staan.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Yo

Ik had inderdaad niet de klemmetjes dichtgeknepen, dus ff gedaan. Werk wel beter, maar nog steeds te onpraktisch voor echt intensief gebruik. Heb toch al nieuwe gekocht, dus het maakt niet zo heel erg uit alleen jammer van geld.

Haha indd wel logisch dat ze stuk zijn gegaan, maar doe het absoluut met beleid. En voor 70 eu verwacht ik wel enigzins wat kwaliteit en van sennheiser al helemaal.

Koordje was trouwens nietr geknapt ofzo maar hoorde aan 1 oor niks. Dat flexibele uiteinde waar koordje uit de 3.5 mm plug komt is btje vercracked geworden. Wel vaker gehad.

Iig bedankt voor nóg meer info

Later
Pagina: 1