Tijd voor een (spits)verbod op de vouwfiets in de trein?

Pagina: 1
Acties:

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:01

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik gebruik op werkdagen bijna dagelijks de trein, soms ook langere ritten naar het Westen of Oosten, en ik ervaar over het algemeen persoonlijk weinig problemen. Er is echter wel iets wat me de laatste jaren aan het opvallen is, en dat is dat het aantal vouwfietsen (naar mijn gevoel althans) toeneemt in de trein en vooral het gedrag van de eigenaren steeds meer te wensen overlaat.

Ik heb de laatste tijd met o.a. de volgende incidenten meegemaakt:
-Deze spande de kroon:In een bomvolle spitsstrein met veel mensen die staan in het gangpad, begint iemand z'n vouwfiets uit te klappen als de trein aanstalten maakt om te stoppen, waarbij de mensen het achterstel van de fiets tegen zich aan krijgen.
-Sowieso is het uitklappen van de fiets niet toegestaan in de trein (je mag hem alleen opgevouwen meenemen), maar velen maken zich er schuldig aan, waardoor uitstappen en instappen wordt bemoeilijkt. Ik maak vrijwel wekelijks mee dat iemand die uitstapt met z'n uitklapte fiets diverse wachtende passagiers raakt
-Mensen die hun ingeklapte vouwfiets in het gangpad laten staan van bijvoorbeeld een ICL, waardoor mensen er moeilijk langs kunnen en in principe ook de vluchtroute partieel geblokkeerd is.

In mijn ogen moeten mensen gewoon het fatsoen hebben om hun fiets op het perron in en uit te klappen, en in de trein bij het in en uitstappen bij drukte even wachten tot er genoeg ruimte is, ze hebben immers zo'n fiets dus ze hoeven geen bus aansluiting te halen. Maar op een of andere manier zijn het in merendeel een bepaalde type stoïcijnse individuen die zo'n fiets bezitten en zich met hun uitgeklapte fiets in en uit de trein murwen.

Aangezien het nog steeds drukker wordt in de trein, en bijna elke station tegenwoordig goede fietsvoorzieningen heeft voor de forens (bewaakte stalling/ov-fiets/huur/etc), lijkt me een iig een spitsverbod voor de vouwfiets me nog geeneens zo'n gek idee.

Iemand die zich herkent in mijn relaas, of ben ik de enigste?

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het probleem is niet de vouwfiets, maar de asociale eigenaar/gebruiker. Guns don't kill people ;) . Wat dacht je ervan om de eigenaar van de vouwfiets aan te spreken op diens gedrag?

In ieder geval is je idee niet haalbaar. Dan zou ik liever mobieltjes en MP3-spelers boven een bepaald volume, en beppende tantes verbieden ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De laatste keer dat ik naar een paar dagen achtereen naar een klant moest in Amsterdam had ik bij elkaar wel 5 uur vertraging en was ik blij dat ik een fietsje bij me had, zodat ik in plaats van een overstap op Centraal al bij Duivendrecht uit kon stappen om de verloren tijd met de fiets in te kunnen halen. Hetzelfde op de terugweg, de treinen op de Schiphollijn bleken zo vol dat ik maar weer op eigen houtje naar Duivendrecht ben gereden. In Geldermalsen lag er weer een trein uit en had ik weer eindeloos kunnen wachten of een taxi kunnen bestellen als ik de fiets niet bij me had.

Maar in plaats van dat ze bij de NS nog een beetje doorhebben dat de klanten op deze manier wat minder afhankelijk zijn, dus dat het minder erg is als er wat fout loopt, en daar een beetje hun treinstellen op aanpassen (genoeg vouwfiets/kinderwagen/rolstoel ruimte op het balkon zodat anderen er minder last van hebben) gaan ze nu bekeuringen lopen uitdelen! Ik kreeg verdorie ineens een bekeuring voor een fietsje dat ik al tien jaar zo nu en dan (als het nodig was) zonder problemen kon meenemen, en dat in diezelfde dagen dat ik op elke rit fikse vertragingen had en elke rit maar een gedeelte van de betaalde kilometers in de trein heb kunnen benutten. De NS mogen van mij de pleuris krijgen en keihard weggeconcurreerd worden door bedrijven die wel doorhebben wat klantvriendelijkheid is. Zelfs als je een klacht wil plaatsen krijg je geen enkel begrip, daarmee wordt je helemaal niet geholpen (de conducteur kon 'niks voor mij doen'), en als je ze belt sturen ze een ellenlang formulier dat je dan van voor tot achter moet invullen om het geld voor je kaartjes terug te krijgen. Om het geld voor je kaartjes terug te krijgen! Wat kan me dat geld voor die kaartjes bommen! Ik ben altijd begripvol en redelijk geweest tegenover de NS, en ik wil daarom gewoon met begrip en redelijkheid behandeld worden. Blijkbaar kan dat niet meer.

Zo, dat is er weer uit :P

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 16:47
gambieter schreef op donderdag 20 november 2008 @ 00:08:
Het probleem is niet de vouwfiets, maar de asociale eigenaar/gebruiker. Guns don't kill people ;) . Wat dacht je ervan om de eigenaar van de vouwfiets aan te spreken op diens gedrag?
Maar wanneer blijkt dat een substantieel deel van alle eigenaars van vouwfietsen dergelijk gedrag vertonen lijkt een verbod mij zeker zinvol. Je hebt gelijk dat vuurwapens geen mensen doden, maar vuurwapens zijn toch verboden.
In ieder geval is je idee niet haalbaar. Dan zou ik liever mobieltjes en MP3-spelers boven een bepaald volume, en beppende tantes verbieden ;)
Wat is het probleem van mensen die bellen in de trein? Ik snap dat veel mensen het niet leuk vinden dat ze maar één helft van een gesprek kunnen afluisteren maar meer ook niet. Als de persoon waarmee ik bel naast mij zou zitten zou niemand een probleem hebben wanneer ik een gesprek met hem/haar voer. Wanneer ik dat gesprek via de telefoon voer is het opeens asociaal. Die zogenaamde logica snap ik even niet.

Ik moet er wel bij zeggen dat het volume waarmee mensen tegen hun telefoon praten wel eens wat te wensen overlaat, maar dat is een minderheid.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik begrijp dat jij een gewone (niet-vouw) fiets mee de trein in neemt zonder kaartje en nu klaag je dat je daar een boete voor krijgt?
De fout van de een maakt het nog niet goed om zelf een fout te maken, dat weet je?

Signatures zijn voor boomers.

• benoni
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 20 november 2008 @ 09:50:
Ik begrijp dat jij een gewone (niet-vouw) fiets mee de trein in neemt zonder kaartje en nu klaag je dat je daar een boete voor krijgt? De fout van de een maakt het nog niet goed om zelf een fout te maken, dat weet je?
Het gaat om deze 'Funfiets'. Het is strikt genomen geen vouwfiets maar een deelbare fiets (voorwiel kan langs het achterwiel worden geplaatst, stuur omgedraaid). Omdat ik niet vaak met de trein reis was ik er niet van op de hoogte dat de fiets al ingevouwen moest wezen. Ik zat op het balkon met de fiets naast me in het hoekje (daar had niemand last van dus).

• argro
benoni schreef op donderdag 20 november 2008 @ 09:24:
Zelfs als je een klacht wil plaatsen krijg je geen enkel begrip, daarmee wordt je helemaal niet geholpen (de conducteur kon 'niks voor mij doen'),
Wat had de conducteur dan moeten doen volgens jou?
en als je ze belt sturen ze een ellenlang formulier dat je dan van voor tot achter moet invullen om het geld voor je kaartjes terug te krijgen.
Invullen van dat formulier is nog geen 2 minuten werk.
Om het geld voor je kaartjes terug te krijgen! Wat kan me dat geld voor die kaartjes bommen! Ik ben altijd begripvol en redelijk geweest tegenover de NS, en ik wil daarom gewoon met begrip en redelijkheid behandeld worden. Blijkbaar kan dat niet meer.
Wat had de NS moeten doen? Hoe hadden ze concreet invulling moeten geven aan een begripvolle en redelijke behandeling waar je wel tevredem mee was geweest?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Jup ik herken het enorm. Mensen die hun bromptoms gaan uitklappen in de trein, 'vouwfietsen' waar je vraagtekens bij zet waarom dit uberhaupt een vouwfiets is vanwege de omvang. Mensen die idd de looppaden bezetten met hun vouwfietsen... Echt zwaaaaaar irritant....

Ik reis elke week ook een aantal keer met een vouwfiets door de trein, maar dan zorg ik dat niemand maar dan ook niemand last van mijn fiets heeft. Desnoods houd ik hem in de hand zodat ik er alleen last van heb. Mijn fiets vouwt zich redelijk mooi en compact op, dus die kan ik meestal wel ergens kwijt. Maar ik bezet er nooit een extra stoel voor, belet geen in/uit-gangen.

Maar idd, het is een mentaliteit/ budget kwestie....

Ik heb zo 1: http://www.travelizmo.com...-strida-3iolding-bike.jpg :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

argro schreef op donderdag 20 november 2008 @ 09:48:
Maar wanneer blijkt dat een substantieel deel van alle eigenaars van vouwfietsen dergelijk gedrag vertonen lijkt een verbod mij zeker zinvol.
Eten van patat e.d. is al verboden in de trein. Toch kwam ik zat patatjes tegen in de trein (inclusief het haastige patatje dat ik zelf wel eens heb gegeten na het missen van lunch en diner). Geen conducteur die daar tegen optreed. Een verbod is alleen zinvol als je bereid bent het te handhaven, anders is het zo'n wassen neus :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• benoni
  • Niet online
argro schreef op donderdag 20 november 2008 @ 10:01:
Wat had de conducteur dan moeten doen volgens jou?
Gewoon, normaal wezen en niet op de klandizie gaan lopen katten en intimideren. Ik heb hem rustig uitgelegd dat ik niet van de regel op de hoogte was, en hem rustig gevraagd of hij een klachtenformulier of iets dergelijks had zodat ik kon aangeven dat ik zoveel vertragingen had gehad, dat ik een groot probleem had gehad als ik de fiets niet bij me had, en daarom wel teleurgesteld was over die boete.
Invullen van dat formulier is nog geen 2 minuten werk.
Onzin, ik heb al bijna een uur aan de telefoon moeten hangen om het formulier te krijgen. En wat ik wilde vertellen kon ik er helemaal niet op invullen. Het gaat me niet sec om het geld van de kaartjes, maar dat ze je input gebruiken om aan oplossingen te werken.
Wat had de NS moeten doen? Hoe hadden ze concreet invulling moeten geven aan een begripvolle en redelijke behandeling waar je wel tevredem mee was geweest?
Gewoon, een excuus maken als er iets niet lekker loopt, en de klant helpen waar het kan. Nu schoof die conducteur alles af op Rail Infra, en onthield mij de service die je van een conducteur verwacht. Ik ben echt volledig eerlijk, netjes en sociaal tegenover die conducteur geweest. Het zal misschien geweest zijn dat hij even daarvoor ellende heeft gehad met zwartreizende hangjongeren of wat dan ook, maar moet ik het dan pikken dat hij mij net zo behandelt?

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Vouwfietsen kan ik nog mee leven; mensen die stiltecoupe's gaan vervuilen met herrie mogen van mij direkt bekeurt worden. Ik meen te herrineren dat er onlangs nog een campagne voor was?

Gister zat ik in een (kop)loper; had iemand zijn bootschappenkar/tas (zo'n ding voor bejaarden) op een stoel gezet :? Tijdens de spits

Nog even aan alle mensen met een vouwfiets/fiets...je mag op het station/perron NIET fietsen!

Asus Zenbook i7 256gb

• argro
gambieter schreef op donderdag 20 november 2008 @ 10:11:
[...]

Eten van patat e.d. is al verboden in de trein. Toch kwam ik zat patatjes tegen in de trein (inclusief het haastige patatje dat ik zelf wel eens heb gegeten na het missen van lunch en diner). Geen conducteur die daar tegen optreed. Een verbod is alleen zinvol als je bereid bent het te handhaven, anders is het zo'n wassen neus :).
Volledig mee eens. Het handhaven van een verbod op vouwfietsen en ook op patat lijkt mij niet erg ingewikkeld. Iedereen die je met een vouwfiets of een bak friet ziet trakteren op een boete. Of dat ook wenselijk is is nog maar de vraag.
benoni schreef op donderdag 20 november 2008 @ 10:22:
[...]

Gewoon, normaal wezen en niet op de klandizie gaan lopen katten en intimideren. Ik heb hem rustig uitgelegd dat ik niet van de regel op de hoogte was, en hem rustig gevraagd of hij een klachtenformulier of iets dergelijks had zodat ik kon aangeven dat ik zoveel vertragingen had gehad, dat ik een groot probleem had gehad als ik de fiets niet bij me had, en daarom wel teleurgesteld was over die boete.
Een vouwfiets is een vouwfiets en geen vouwfiets is geen vouwfiets. Dat jij niet van die regel op de hoogte bent is jouw probleem, niet dat van de conducteur. Je snapt hopelijk ook wel dat een conducteur in een vertraagde trein niet iedereen die de regels overtreed kan matsen en kan gaan voorzien van klachtenformulieren? Dat een vertraging jou in de problemen brengt rechtvaardigd het overtreden van regels niet.
[...]

Onzin, ik heb al bijna een uur aan de telefoon moeten hangen om het formulier te krijgen. En wat ik wilde vertellen kon ik er helemaal niet op invullen. Het gaat me niet sec om het geld van de kaartjes, maar dat ze je input gebruiken om aan oplossingen te werken.
Vreemd, ik heb al meerdere malen zo'n formulier ingevuld. De formulieren die ik had zijn af te halen op het station en binnen 2 minuten in te vullen. Blijkbaar heb jij andere formulieren gekregen.
[...]

Gewoon, een excuus maken als er iets niet lekker loopt, en de klant helpen waar het kan. Nu schoof die conducteur alles af op Rail Infra, en onthield mij de service die je van een conducteur verwacht. Ik ben echt volledig eerlijk, netjes en sociaal tegenover die conducteur geweest. Het zal misschien geweest zijn dat hij even daarvoor ellende heeft gehad met zwartreizende hangjongeren of wat dan ook, maar moet ik het dan pikken dat hij mij net zo behandelt?
Wat voor hulp en service had je willen hebben? De conducteur moet duizenden mensen in een vertraagde trein helpen. Hij kan niet voor iedereen een oplossing op maat aandragen waardoor hij/zij alsnog op tijd komt.

[ Voor 60% gewijzigd door argro op 20-11-2008 10:34 ]

• benoni
  • Niet online
argro schreef op donderdag 20 november 2008 @ 10:23:
Een vouwfiets is een vouwfiets en geen vouwfiets is geen vouwfiets. Dat jij niet van die regel op de hoogte bent is jouw probleem, niet dat van de conducteur. Je snapt hopelijk ook wel dat een conducteur in een vertraagde trein niet iedereen die de regels overtreed kan matsen en kan gaan voorzien van klachtenformulieren?
Hij moet je op zijn minst kunnen uitleggen hoe je een bezwaar of klacht kunt indienen.
Vreemd, ik heb al meerdere malen zo'n formulier ingevuld. De formulieren die ik had zijn af te halen op het station en binnen 2 minuten in te vullen. Blijkbaar heb jij andere formulieren gekregen.
Niet op alle stations :X

Misschien dat ik 'm nog ergens heb liggen (het was weken later voor ik 't formulier had, en ik moest allerlei details van de treinritten invullen, omdat ik door vertragingen een andere route had als dat ik op de kaartjes had staan moest ik die terugzoeken, dus daar is niet meer van gekomen).
Wat voor hulp en service had je willen hebben? De conducteur moet duizenden mensen in een vertraagde trein helpen. Hij kan niet voor iedereen een oplossing op maat aandragen waardoor hij/zij alsnog op tijd komt.
De trein waarin ik de conducteur trof die mij een boete uitschreef was niet zo druk (anders had ik mijn fiets uit mijzelf ook wel verder ingeklapt, maar daar waren de plekken op het balkon vrij). De vertragingen waren aan de andere kant van Amsterdam i.v.m. problemen op Schiphol, en rondom Geldermalsen vielen er treinen uit.

• Herby
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

gambieter schreef op donderdag 20 november 2008 @ 10:11:
[...]

Eten van patat e.d. is al verboden in de trein. Toch kwam ik zat patatjes tegen in de trein (inclusief het haastige patatje dat ik zelf wel eens heb gegeten na het missen van lunch en diner). Geen conducteur die daar tegen optreed. Een verbod is alleen zinvol als je bereid bent het te handhaven, anders is het zo'n wassen neus :) .
Hoe kom je hier bij? Eten is voor zover ik weet nog gewoon toegestaan in de trein er staat ook helemaal niets over vermeld in de huisregels van de NS.

Sterker nog dit artikel bevestigd dat er in de trein gegeten mag worden ,maar wederom word er niets gezegd over patat e.d.

[ Voor 13% gewijzigd door Herby op 20-11-2008 10:48 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:34
Ik herken de ergernissen van de topicstarter ook wel eigenlijk, ook voor mijn gevoel neemt het aantal fietsen in de trein gestaag toe.

Ook lekker lame als mensen dan een vouwfiets hebben en alleen het frame één keer opvouwen, terwijl het ding drie keer zo compact kan worden als ze een beetje moeite doen.

Voor wat betreft tassen op de plek van zitplaatsen, dat vind ik wel goed, ik probeer indien mogelijk altijd op z'n plek te komen zitten, over het algemeen zijn mensen als je naar die stoel wijst al van zins om hun hutkoffer te verplaatsen. Meestal met gemompel in de richting van 'jaa, bagagerekken veel te klein'. Waarna ik dan inwendig terugmompel 'Mwaah, koffer veel te groot, wíjf.'.

Ik hoop nog eens een conducteur tegen te komen die vraagt of 'ie het extra vervoersbewijs van zo'n foutgeparkeerde koffer mag zien. En als iemand 'm niet weghaalt gewoon een kaartje tegen treintarief uitschrijven. Zal ze leren >:)

• benoni
  • Niet online
Nouja, van mij heb je in ieder geval geen last meer, ik ga nooit meer met de NS. Je kunt me wel eens tegenkomen op de Syntus lijnen, maar die treinstellen zijn gewoon goed op invaliden, kinderwagens en (vouw)fietsen ingericht dus daar heb je er ook geen problemen mee.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:28
Tja, het gedrag in de trein is van velen erg matig. Ik erger mij altijd aan de mensen die zich (meestal met meerdere tegelijk) in de 1e klas stiltecoupé neerploffen en dan gezellig beginnen te kletsen of telefoneren. Geen conducteur tegen gekomen die er iets van zegt. Zelf wel al eens gedaan, met gemengde reacties.

• Carpento
benoni schreef op donderdag 20 november 2008 @ 11:05:
Nouja, van mij heb je in ieder geval geen last meer, ik ga nooit meer met de NS. Je kunt me wel eens tegenkomen op de Syntus lijnen, maar die treinstellen zijn gewoon goed op invaliden, kinderwagens en (vouw)fietsen ingericht dus daar heb je er ook geen problemen mee.
Matige vergelijking :p

Als de NS een Plan V inzet met bagageruimte (Voorbeeld, zie de eerste bak, direct achter de cabine) dan zie ik daar nooit fietsen, terwijl dat een prima plek er voor is. Verder is er voor opgevouwen fietsen in alle treinen voldoende ruimte imho, maar als de reizigers dan eens de moeite namen hun vehikel werkelijk op te vouwen (en dan bedoel ik dus zo klein als mogelijk) zou dat al veel schelen.

Zeggen dat de treinen er niet op aangepast zijn vind ik lafjes, in Mat'64 zit dus zoals gezegd met regelmaat een stel met bagageruimte, in ICRm is er plek voor fietsen, in ICM net zo goed en ook Sprintertjes hebben plek zat voor fietsen. Niet alle treinen dus, maar om te stellen dat de NS helemaal niet op fietsen ingesteld is is gewoon veel te kort door de bocht.

Bovendien: als de NS-treinen net zo matig bezet waren als die van Syntus dan zou er plek in overvloed zijn voor fietsen >:)

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02:10

steveman

Comfortabel ten onder

Hier zo'n vouwfietsert!

Over dat in- en uitklappen, dat doe ik eigenlijk altijd in de trein, als er ruimte voor is natuurlijk, stapt makkelijker in en uit namelijk. En over 't perron fietsen kan ook prima, moet 't alleen niet druk zijn en even met een ruimte koers om de aanwezigen heen sturen. Gewoon je @#%&ing verstand gebruiken dus.

't Probleem is gewoon de hufterigheid van de reiziger, maakt niet uit wat ze bij zich hebben. Wat ik zelf bijzonder irritant vind is van die mensen die tegen de uitstappende stroom in alvast in willen stappen.

Wel handig als je dan een vouwfiets bij je hebt, deinen mensen mooi voor terug zodat je normaal uit kunt stappen :P

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:30

Twhomp

Stayin' Alive

een discussie is in mijn ogen meer dan ja of nee typen

[ Voor 87% gewijzigd door Fisico op 20-11-2008 21:17 ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• benoni
  • Niet online
Carpento schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:18:
Als de NS een Plan V inzet met bagageruimte (Voorbeeld, zie de eerste bak, direct achter de cabine) dan zie ik daar nooit fietsen, terwijl dat een prima plek er voor is. Verder is er voor opgevouwen fietsen in alle treinen voldoende ruimte imho, maar als de reizigers dan eens de moeite namen hun vehikel werkelijk op te vouwen (en dan bedoel ik dus zo klein als mogelijk) zou dat al veel schelen.

Zeggen dat de treinen er niet op aangepast zijn vind ik lafjes, in Mat'64 zit dus zoals gezegd met regelmaat een stel met bagageruimte, in ICRm is er plek voor fietsen, in ICM net zo goed en ook Sprintertjes hebben plek zat voor fietsen. Niet alle treinen dus, maar om te stellen dat de NS helemaal niet op fietsen ingesteld is is gewoon veel te kort door de bocht.

Bovendien: als de NS-treinen net zo matig bezet waren als die van Syntus dan zou er plek in overvloed zijn voor fietsen >:)
Wel goed dat je dit aanhaalt. Ik kan me van vroeger herinneren dat de Hondekoppen en plan V's echt lekker de ruimte hadden. Die grote bagageruimtes waren ook ideaal als je flink was natgeregend, dan hoefde je niet het 'nette' gedeelte in met je druipende kleren en bagage. En als het echt druk was pasten er veel mensen in. Later werden vaak de schuifdeuren op slot gedaan of ze werkten niet goed meer, waardoor je je door dat smalle deurtje moest wurmen om eruit te kunnen, ik denk dat het daardoor niet meer in trek is voor bagage en vouwfietsen.

De hoekjes waar je bij de ICRM's, ICM's en dubbeldekkers de bagage kwijt kunt vind ik toch wel wat aan de kleine kant hoor. Maar dat hoeft helemaal niet zo'n probleem te zijn voor de reizigers als er genoeg conducteurs zijn die de mensen zo af en toe een beetje coachen ('oh, die tas kun je daar kwijt, ziet u?').
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 20 november 2008 @ 11:23:
Tja, het gedrag in de trein is van velen erg matig. Ik erger mij altijd aan de mensen die zich (meestal met meerdere tegelijk) in de 1e klas stiltecoupé neerploffen en dan gezellig beginnen te kletsen of telefoneren. Geen conducteur tegen gekomen die er iets van zegt. Zelf wel al eens gedaan, met gemengde reacties.
En toch is er vaak maar weinig voor nodig om de sfeer te verlichten. Door gewoon iemand een handje te helpen met de kinderwagen bijvoorbeeld. Dankjewel zeggen als iemand de klapdeur openhoudt (of hetzelfde met een grote grijns als ie de deur voor je neus laat dichtvallen). Of als je rolletje snoep deelt, ook de anderen in de coupé aanbieden, ook al zit er zo'n figuur bij die je totaal niet ziet zitten. Het is verrassend om te zien hoe mensen dan reageren.

Maar goed, die aardigheid kost je wel innerlijke energie, en het voelt niet lekker als je de enige bent die daar een beetje moeite voor doet. Ik vind ook dat de conducteurs wel vaker van die trucjes mogen toepassen om de mensen een beetje aan hun sociale kant te herinneren.

• Carpento
benoni schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:40:
[...]

Wel goed dat je dit aanhaalt. Ik kan me van vroeger herinneren dat de Hondekoppen en plan V's echt lekker de ruimte hadden. Die grote bagageruimtes waren ook ideaal als je flink was natgeregend, dan hoefde je niet het 'nette' gedeelte in met je druipende kleren en bagage. En als het echt druk was pasten er veel mensen in. Later werden vaak de schuifdeuren op slot gedaan of ze werkten niet goed meer, waardoor je je door dat smalle deurtje moest wurmen om eruit te kunnen,
Jup, ze zijn allemaal afgesloten, maar je maakt mij verder niet wijs dat je met een opgevouwen fiets niet in kunt stappen door 'dat smalle deurtje' (wat toch breed genoeg is om twee mensen tegelijk te laten instappen).
steveman schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:24:
Hier zo'n vouwfietsert!

Over dat in- en uitklappen, dat doe ik eigenlijk altijd in de trein, als er ruimte voor is natuurlijk, stapt makkelijker in en uit namelijk.
Jíj wilt een fiets meenemen. De NS wil dat een fiets alleen opgevouwen de trein INgaat. Dan kies jij er dus voor om je fiets op te vouwen voor je instapt. Doe je dat niet dan overtreed je dus (bewust) de regels, en vind ik je bij deze net zo aso als de rest van de vouwfietsreizigers waaraan de TS zich ergert.
En over 't perron fietsen kan ook prima, moet 't alleen niet druk zijn en even met een ruimte koers om de aanwezigen heen sturen. Gewoon je @#%&ing verstand gebruiken dus.
Ja, das zeker precies zoiets als 'als ik m'n verstand gebruik mag ik ook wel onder de spoorbomen doorkruipen om de trein te halen'. Nee dus. Again, je overtreedt dus kennelijk doelbewust de regels, en dan klagen over hufterigheid van anderen :?

• defiant
  • Laatst online: 02:01

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 20 november 2008 @ 00:08:
Mensen aanspreken op fatsoensnormen heeft alleen zin als deze normaliter door het gros van de mensen worden naleeft en de persoon in overtreding een uitzondering is. Als het hek eenmaal van de dam is dan heeft aanspreken geen zin meer, de norm is al veranderd.
In ieder geval is je idee niet haalbaar.
Kan je me ook vertellen waarom het niet haalbaar is? Praktisch is het namelijk heel erg simpel, de NS controleer vaak genoeg kaartjes, je kan dan meteen mensen met vouwfietsen weigeren/bekeuren.
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 20 november 2008 @ 11:23:
De NS moet ook geen dingen toelaten of aanbieden als ze het zelf niet kunnen handhaven, daar ligt het hele probleem imho. Laatst las ik in zo'n gratis krantje dat het de taak van de passagiers zelf zou moet zijn om de regels te handhaven: "elkaar aanspreken en corrigeren". Dat doet (of durft) dus niemand, maar de NS heeft het probleem wel mooi afschoven.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• benoni
  • Niet online
Carpento schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:47:
Jup, ze zijn allemaal afgesloten, maar je maakt mij verder niet wijs dat je met een opgevouwen fiets niet in kunt stappen door 'dat smalle deurtje' (wat toch breed genoeg is om twee mensen tegelijk te laten instappen).
Ik bedoel niet de pneumatische buitendeuren, maar het schuifdeurtje dat daar om de hoek zit ;)
Als je een kinderwagen hebt kom je niet eens het bochtje door zonder twee keer te steken vanwege de stang.

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

[...]

Wel goed dat je dit aanhaalt. Ik kan me van vroeger herinneren dat de Hondekoppen en plan V's echt lekker de ruimte hadden. Die grote bagageruimtes waren ook ideaal als je flink was natgeregend, dan hoefde je niet het 'nette' gedeelte in met je druipende kleren en bagage. En als het echt druk was pasten er veel mensen in. Later werden vaak de schuifdeuren op slot gedaan of ze werkten niet goed meer, waardoor je je door dat smalle deurtje moest wurmen om eruit te kunnen, ik denk dat het daardoor niet meer in trek is voor bagage en vouwfietsen.

De hoekjes waar je bij de ICRM's, ICM's en dubbeldekkers de bagage kwijt kunt vind ik toch wel wat aan de kleine kant hoor. Maar dat hoeft helemaal niet zo'n probleem te zijn voor de reizigers als er genoeg conducteurs zijn die de mensen zo af en toe een beetje coachen ('oh, die tas kun je daar kwijt, ziet u?').

[...]

En toch is er vaak maar weinig voor nodig om de sfeer te verlichten. Door gewoon iemand een handje te helpen met de kinderwagen bijvoorbeeld. Dankjewel zeggen als iemand de klapdeur openhoudt (of hetzelfde met een grote grijns als ie de deur voor je neus laat dichtvallen). Of als je rolletje snoep deelt, ook de anderen in de coupé aanbieden, ook al zit er zo'n figuur bij die je totaal niet ziet zitten. Het is verrassend om te zien hoe mensen dan reageren.

Maar goed, die aardigheid kost je wel innerlijke energie, en het voelt niet lekker als je de enige bent die daar een beetje moeite voor doet. Ik vind ook dat de conducteurs wel vaker van die trucjes mogen toepassen om de mensen een beetje aan hun sociale kant te herinneren.
Dat van het snoep geven, of misschien zelfs een babbeltje over de meest nutteloze dingen, laat meestal de mens om j heen opfleuren. Het is altijd gezellig en op de langere treinritten, mits die persoon tegen wie je praat het leuk vind ook nog eens iets om je te vermaken.

Ikzelf reis dagelijks met de trein, van Groningen naar Leeuwarden en vice versa. Ik moet zeggen, er zijn veel dingen mis in die treinen( zitten meestal heel erg vol, sluiten niet aan op mijn beide bussen in leeuwarden en in groningen. :X, stoelen zitten ronduit klote. Behalve eerste klas :+ Maar ja daar kom je zelden met je OV. Maar goed wat wel dan heel mooi is aan de treinen. Ondanks dat er niet altijd ruimte is. Vooraan elk treinstel is een zee aan ruimte voor 4 a 5 fietsen!. Niet opgeklapt of iets dergelijks, nee echt hele fietsen _/-\o_ Ook onder de stoelen is er genoeg ruimte voor een vouwfiets. Alle stoelen zweven namelijk enigzins.

Ook de aansluiting tussen perron en trein is goed en je heoft niet omhoog of omlaag te stappen :9~ Ook de balkons zijn ruim genoeg om je fiets netjes zelfs in de trein uit te stallen. Doe je dit 4 minuten vantevoren dat je moet uitstappen en ga je naast je fiets staan, ik heb nog nooit last van vouwfietsen gehad. Toch hebben wij er genoeg in de trein zitten.

Afbeeldingslocatie: http://matts.megaweblog.com/files/2006/09/lightrail2.jpg

Het kan dus wel goed geregeld zijn in de trein. Mits mensen niet zoals ik tegenwoordig steeds vaker tegen kom echte hufters zijn. Vrij associaal en ontzettend in zichzelf gekeerd :/ Toevallig heb ik in mijn familie ook zo eentje zitten. Ik heb echt medelijden met die mensen die met hem in een gemeenschappelijk vervoersmiddel zitten ;(

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Carpento
benoni schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:55:
[...]

Ik bedoel niet de pneumatische buitendeuren, maar het schuifdeurtje dat daar om de hoek zit ;)
Als je een kinderwagen hebt kom je niet eens het bochtje door zonder twee keer te steken vanwege de stang.
Ah, ja, nu begrijp ik wat je bedoelde :) Dat schuifdeurtje is inderdaad niet te breed, en die stang, eh ja, je hebt gelijk.

:)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Herby schreef op donderdag 20 november 2008 @ 10:42:
Hoe kom je hier bij? Eten is voor zover ik weet nog gewoon toegestaan in de trein er staat ook helemaal niets over vermeld in de huisregels van de NS.

Sterker nog dit artikel bevestigd dat er in de trein gegeten mag worden ,maar wederom word er niets gezegd over patat e.d.
Ik heb het over de sticker op het balkon van de coupe's (boven de klapstoeltjes), waar de huisregels over kaartjes, mp3-spelers/radio's en eten staan. Ik kan alleen zo snel geen plaatje vinden :) .

• Carpento
gambieter schreef op donderdag 20 november 2008 @ 13:16:
[...]

Ik heb het over de sticker op het balkon van de coupe's (boven de klapstoeltjes), waar de huisregels over kaartjes, mp3-spelers/radio's en eten staan. Ik kan alleen zo snel geen plaatje vinden :) .
Deze pagina en dan onderaan ff doorklikken naar het PDF-je. Staat niets over eten in verder ;)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Carpento schreef op donderdag 20 november 2008 @ 13:30:
Deze pagina en dan onderaan ff doorklikken naar het PDF-je. Staat niets over eten in verder ;)
Dank :) . Of mijn geheugen gaat achteruit, of de sticker is aangepast. Dat komt ervan als je emigreert :+ . Ik bedoel trouwens niet dat bord, maar een blauwe sticker.

• benoni
  • Niet online
Touchdomex schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:59:
Maar goed wat wel dan heel mooi is aan de treinen. Ondanks dat er niet altijd ruimte is. Vooraan elk treinstel is een zee aan ruimte voor 4 a 5 fietsen!. Niet opgeklapt of iets dergelijks, nee echt hele fietsen _/-\o_ Ook onder de stoelen is er genoeg ruimte voor een vouwfiets. Alle stoelen zweven namelijk enigzins.

Ook de aansluiting tussen perron en trein is goed en je heoft niet omhoog of omlaag te stappen :9~ Ook de balkons zijn ruim genoeg om je fiets netjes zelfs in de trein uit te stallen. Doe je dit 4 minuten vantevoren dat je moet uitstappen en ga je naast je fiets staan, ik heb nog nooit last van vouwfietsen gehad. Toch hebben wij er genoeg in de trein zitten.
Precies, dat zijn echt heerlijke treinstellen die een gevarieerd gebruik mogelijk maken zonder gedoe.

Ik hoop dat die vrijheid ook in de Randstad ook weer terugkomt als de sporen zijn verdubbeld. Het zal wat meer mensen hun auto doen laten staan, als je weet dat je ook je spullen mee kunt nemen zonder dat iedereen daarover hoeft te vallen (pun intended).
Carpento schreef op donderdag 20 november 2008 @ 13:16:
Ah, ja, nu begrijp ik wat je bedoelde :) Dat schuifdeurtje is inderdaad niet te breed, en die stang, eh ja, je hebt gelijk.
Tja, het zal wel iets met problemen met de constructie te maken hebben gehad, dat die grote schuifdeuren werden afgesloten. Ik vond het destijds wel jammer, want door die grote deuren kon je helemaal vrij van de andere reizigers je fietsen / tassen / kinderwagens inladen. Niemand die er last van had. Nu hebben ze er bij sommige Plan-V treinstellen zitcoupe's van gemaakt, maar volgens mij kun je er niet zoveel mensen in kwijt als wanneer je gewoon een eilandje met klapstoeltjes in het midden van de laadruimte had gemonteerd.

Ik ben eigenlijk wel voor een plan om alle kinderwagens / fietsen en zo op vaste plekken in de trein (liefst op het perron aangegeven) de ruimte te geven en gebruik van die ingangen te verplichten, dan kunnen de rijtjesmensen bij de andere deuren makkelijk in- en uitstappen.

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Touchdomex schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:59:
[...]

[afbeelding]
No offence maar ik zit regelmatig in z'n treinstel, instappen is idd handig maar verder waardeloze treinstellen (de diesel versie dan) Lawaai, stoelen staan te rechtop, beenruimte is er niet; vooral bij de 4 plekken. Had ik al lawaai gezegt? bij de moter?. Verder die bliepjes en sissende deuren tijdens het rijden...en het ergste nog die ingesproken stemmen!
Geef mij maar een kop(loper)...je kan er door bezuinigingen niet eens meer doorheenlopen...Go NS ontwikkel je een doorloopkop en die sluit je later omdat het te duur is....had je net zo goed geen doorloopkop kunnen ontwikkelen :D

Asus Zenbook i7 256gb

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ghostrider schreef op donderdag 20 november 2008 @ 13:53:
[...]

No offence maar ik zit regelmatig in z'n treinstel, instappen is idd handig maar verder waardeloze treinstellen (de diesel versie dan) Lawaai, stoelen staan te rechtop, beenruimte is er niet; vooral bij de 4 plekken. Had ik al lawaai gezegt? bij de moter?. Verder die bliepjes en sissende deuren tijdens het rijden...en het ergste nog die ingesproken stemmen!
Geef mij maar een kop(loper)...je kan er door bezuinigingen niet eens meer doorheenlopen...Go NS ontwikkel je een doorloopkop en die sluit je later omdat het te duur is....had je net zo goed geen doorloopkop kunnen ontwikkelen :D
Volgens mij heb jij mijn reactie niet goed doorgelezen :+ Want punt 1 ik heb inderdaad negatieve punten. Ook de stoelen( alleen eerste klas zit lekker :+) Het feit dat jij die bliepjes en sisjes vervelend vind is denk ik iets persoonlijks. Die vind ik hoewel soms inderdaad nutteloos toch wel vrij handig. Het geeft mij tenminste het gevoel dat het iets doet :+ Net als een auto geluid moet maken om het in mijn ogen goed te doen, moet een trein dat ook. Beenruimte tekort heb ik zelf geen last van. Ben dan ook niet 1.90 maar 1.75 :+ Dat lawaai van die diesel heb je alleen als je ECHT tegen die motor aanzit. Maar als de deurtjes dichtzitten heb je er niet zoveel last van imho. Heb over het algemeen meer last van de lawaaierige medereizigers dan de trein zelf :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

gambieter schreef op donderdag 20 november 2008 @ 13:33:
[...]

Dank :) . Of mijn geheugen gaat achteruit, of de sticker is aangepast. Dat komt ervan als je emigreert :+ . Ik bedoel trouwens niet dat bord, maar een blauwe sticker.
Ik denk dat ik wel weet welke sticker je bedoelt, maar dat ging er over dat je geen afval van je eten uit het raam mag gooien volgens mij.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik help altijd mensen met hun kinderwagen en zeg altijd dank u / dankje wanneer iemand de deur voor me openhoudt, maar de conducteurs kunnen er ook zeker wat van...

Zo probeerde ik eens een kaartje te kopen (ik was nog op tijd) bij de automaat, ding slikt m'n pinpas niet, papiergeld lust ie ook niet, loket is hier 24 uur per dag dicht, minutenlang blijven proberen, trein komt aan, ik ren langs trein om conducteur te vinden, geen conducteur te vinden, de deuren beginnen met sluiten en ik stap dus in zonder kaartje om te voorkomen dat ik een afspraak had gemist die me nog veel meer geld zou kosten dan een treinkaartje tegen treintarief.

Ik loop verder de trein door en kom uiteindelijk toch nog een conducteur tegen die zich blijkbaar verscholen had achter de laatste deur, helemaal aan het eind van het perron. Met gehaaste spoed loop ik bijna blij kijkend naar hem toe om te vragen of ik bij hem alsnog een kaartje zou kunnen kopen.

Nadat ik mijn verhaal had verteld en al klaarstond met het papiergeld zichtbaar in m'n hand (genoeg voor het kaartje + toeslag) begon meneer me bijna in tranen uitbarstend uit te maken voor lul omdat ik volgens hem een van die mensen zou zijn die "zijn bedrijf" kapotmaken en dat ik er bij het volgende station uit moet om daar een kaartje te kopen bij het loket. Uiteraard mocht ik daarna een half uur wachten, lang genoeg om precies op tijd de afspraak te missen, want hij was er als de kippen bij om de deuren weer dicht te fluiten.

Nee, die conducteurs zijn soms nog veel erger dan de reizigers. Bepaalde conducteurs kan je niet eens vragen om reisinformatie via dat handige NS-zakjapannertje van ze omdat ze je dan bijna doodstralen met hun blik.
Gelukkig zijn er ook veel vriendelijke conducteurs, maar soms kom je er tegen....

Dat bovengenoemde heer "zijn bedrijf" ziet kapotgaan vind ik overigens niet zo vreemd wanneer je alle zwartrijders (of dat met opzet is of niet boeit hier even niet) de trein uitzet zonder ze de optie te bieden om alsnog in de trein te betalen, zeker wanneer je er op het perron niet toe in staat was en het geheel buiten je eigen schuld om is.

Ik heb die dag verder geen NS-tax meer betaald en de rest van mijn reis afgemaakt via de taxi, waarvan ik de veel vrolijkere chauffeur aan het eind van de rit met veel plezier een dikke fooi heb gegeven.

[/dikkerant]

Dat zit wel Schnorr.

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Carpento schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:47:

Jíj wilt een fiets meenemen. De NS wil dat een fiets alleen opgevouwen de trein INgaat. Dan kies jij er dus voor om je fiets op te vouwen voor je instapt. Doe je dat niet dan overtreed je dus (bewust) de regels, en vind ik je bij deze net zo aso als de rest van de vouwfietsreizigers waaraan de TS zich ergert.

[...]

Ja, das zeker precies zoiets als 'als ik m'n verstand gebruik mag ik ook wel onder de spoorbomen doorkruipen om de trein te halen'. Nee dus. Again, je overtreedt dus kennelijk doelbewust de regels, en dan klagen over hufterigheid van anderen :?
Ja, regels dienen de mens, en dit mens dient geen onzinnige regels :)

Ik stoor er niemand mee (nou ja, alleen regelnaneven, en dat is al een reden op zich om 't te doen) als ik m'n vouwfiets in uitgeklapte vorm de trein in til, ergo ik ben geen hufter :) Zelfde als met dat fietsen, ik ben regelmatig 's avonds laat op 't station, als er dan bijna niemand is kan ik prima naar de trein fietsen... Tijdens de spits is een ander verhaal... hoewel, als ik met m'n fiets aan de hand loop neem ik nog meer van de schaarse ruimte in...

Beetje hetzelfde als 's nachts door rood fietsen, als er amper verkeer is, laat het dan lekker...

De vergelijking met onder de spoorbomen doorkruipen... 8)7 Alsof een uitgeklapte vouwfiets de trein in tillen levensgevaarlijk is, kom eens met echte argumenten zeg :z

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Strikt genomen waren die ruimtes ook nooit voor fietsen bedoeld. Het waren namelijk ruimtes die bedoeld waren voor post-vervoer, dat werd namelijk vroeger ook gecombineerd gedaan met allerlei treinen. Die zijn tegenwoordig dus ook niet meer als zodanig in gebruik. Overigens hadden lang niet alle Plan-V's die ruimtes.

Dat ze afgesloten zijn is heel simpel: ze kunnen niet centraal vergrendeld worden, waardoor ze tijdens het rijden geopend zouden kunnen worden. Als er (al dan niet stiekem) passagiers in zouden verblijven is dat niet zo veilig zeg maar.

Virussen? Scan ze hier!

• benoni
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 20 november 2008 @ 15:56:
Strikt genomen waren die ruimtes ook nooit voor fietsen bedoeld. Het waren namelijk ruimtes die bedoeld waren voor post-vervoer, dat werd namelijk vroeger ook gecombineerd gedaan met allerlei treinen. Die zijn tegenwoordig dus ook niet meer als zodanig in gebruik. Overigens hadden lang niet alle Plan-V's die ruimtes.

Dat ze afgesloten zijn is heel simpel: ze kunnen niet centraal vergrendeld worden, waardoor ze tijdens het rijden geopend zouden kunnen worden. Als er (al dan niet stiekem) passagiers in zouden verblijven is dat niet zo veilig zeg maar.
Da's waar, ik heb nog steeds een treinsleutel aan m'n bos zitten, en nu weet ik weer waarom O-)

Ach, die deuren, in de Hondekop en Blauwe Engel treinstellen deden we die met hete zomerdagen gewoon een stukje open. Toen kreeg je geen boetes voor dat soort dingen, als je ze maar toe deed als er kleintjes bij waren of iemand zat te klieren, want dat was te gevaarlijk.

Als ik zo het relaas van Stukfruit lees is er veel veranderd de laatste jaren.

Nog niet zo heel lang geleden, toen net de eerste betaalautomaten er waren, heb ik ook wel eens een kaartje per ongeluk in de automaat laten zitten. Ik kwam daar pas achter toen de conducteur langskwam. Die heeft me toen een paar strikvragen over de automaat gesteld, en daarmee was de kous af. Die man vertrouwt mij en matst dus iemand anders die mijn kaartje vindt met een gratis reis. Als je zoiets een keer meemaakt ben je weer jarenlang een loyale klant die niet over een vertraginkje hier of daar gaat zeuren.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tsja, vroeger kon dat nog (dat matsen), als men dat tegenwoordig doet word daar op zo'n grote schaal misbruik van gemaakt dat je er groen van zou uitslaan.

Op een gegeven moment is het, als er maar misbruik van gemaakt blijft worden, wel over met de coulance.

Virussen? Scan ze hier!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Nouja, het zijn gelukkig niet allemaal van die zuurpruimen hoor :) maar door zulke gasten krijg je op een gegeven moment wel dat je er makkelijker over gaat denken, zeker wanneer je opstapt op een station waarbij je alleen maar electrisch kaartjes kan kopen en er verder geen enkel spoor (haha..) van service te bekennen is omdat het gebouw met loket tegenwoordig gesloten is (het werd te duur volgens de NS).

Ik weet wel dat ik de volgende keer wanneer zoiets gebeurt ik niet meer naar de conducteur toe loop, tenzij hij makkelijk te zien/vinden is tijdens het instappen, want ik heb echt geen zin om voor rotte vis uitgemaakt te worden terwijl ik alleen maar de veel te dure kaarten (na 20 dec. komt er weer een paar euro bij voor een beetje stevige reis) wil betalen en mijn afspraken nakomen.

Wat het eigenlijk nog zuurder maakt is dat je zo'n figuur de volgende week dan heel aardig ziet doen tegen een kaartloze dame met borstomvang die er half uit hangt, dus hij kon blijkbaar toch wel coulant zijn!

Dat zit wel Schnorr.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 15:25
om heel eerlijk te zijn ga ik vrijwel nooit meer met de trein dus heb eigenlijk geen ervaring met vouwfiets-treingebruikers(scrabble? :+) maar wat ik irritanter vind en wat op veel grotere schaal gebeurt is dat zodra de deuren opengaan je vrijwel niet eens normaal kunt uitstappen, en iedereen op het perron zit te douwen en trekken om zo dicht mogelijk bij het deurtje te kunnen staan.

Vaak genoeg gezien dat zelfs oudere mensen niet normaal uit kunnen stappen want die kunnen zich niet even vasthouden aan iets omdat daar 10 man op een halve vierkante meter naast het deurtje staat. En het ergste is nog wel dat dit niet alleen "asociale" jongeren zijn zoals de media vaak doet geloven, maar gewoon normale volwassen mensen |:(

en o wee als je er dan wat van zegt...dan krijg je meteen een hoop gezeik naar je kop en een aantal mensen die het er mee eens zijn. Ik ben het niet vaak met hem eens maar af en toe heeft balkenende groot gelijk met zijn normen en waarden, die zijn vaak ver te zoeken helaas.

Net als al die idioten die niet weten hoe je een roltrap moet gebruiken waardoor je een slalom moet trekken en meerdere mensen opzij moet beuken(want ze horen je niet met mp3 speler op max+20) en als je vraagt of je erlangs mag krijg je ook nog eens scheve blikken.

Wanneer gaat de NS daar nou eens een campagne aan wijden, de enige reden dat ze het waarschijnlijk niet doen is omdat in dit land na een paar maanden iedereen toch weer gewoon doet waar ze zin in hebben _/-\o_
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Ik ben ook op dit moment weer een tijdelijke treinreiziger tot januari overigens dan stap ik weer in de auto :P

Het fascineert me eigenlijk wel hoe de Nederlandse treinreiziger zich voortbeweegt over de perrons en door de treinen. Ik heb vaak het idee dat het de doorgewinterde treinreizigers zijn die alle regels aan hun laars lappen. Ze komen vaak als blinde paarden de trein binnen stormen laten mensen niet uitstappen lijken wel gefocust op "ik wil een plekje" "ik wil een plekje" "ik wil een plekje"

Wat mij trouwens opvalt, als zo'n trein binnenkomt rijden zie je alle mensen zich naar een bepaalde deur spoeden terwijl de deur daarnaast maar een paar mensen staan en toch willen ze allemaal door die deur waar iedereen staat.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
bolleh schreef op donderdag 20 november 2008 @ 20:33:
Net als al die idioten die niet weten hoe je een roltrap moet gebruiken waardoor je een slalom moet trekken en meerdere mensen opzij moet beuken(want ze horen je niet met mp3 speler op max+20) en als je vraagt of je erlangs mag krijg je ook nog eens scheve blikken.

Wanneer gaat de NS daar nou eens een campagne aan wijden, de enige reden dat ze het waarschijnlijk niet doen is omdat in dit land na een paar maanden iedereen toch weer gewoon doet waar ze zin in hebben
Begin deze week hoorde ik nog op de radio over "doorstroom-teams" op diverse stations. Rechts lopen op roltrappen was één van de zaken waar deze teams zich op gingen richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

CycloneX schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 13:31:

Wat mij trouwens opvalt, als zo'n trein binnenkomt rijden zie je alle mensen zich naar een bepaalde deur spoeden terwijl de deur daarnaast maar een paar mensen staan en toch willen ze allemaal door die deur waar iedereen staat.
Ik probeer meestal een stiltecoup'e te vinden...maar als ik een trein later neem (na 9uur) is er bijna geen ontkomen meer aan om in een (stilte)coup'e te eindigen vol met kwekkende huisvrouwen... :'(

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

bolleh schreef op donderdag 20 november 2008 @ 20:33:
om heel eerlijk te zijn ga ik vrijwel nooit meer met de trein dus heb eigenlijk geen ervaring met vouwfiets-treingebruikers(scrabble? :+) maar wat ik irritanter vind en wat op veel grotere schaal gebeurt is dat zodra de deuren opengaan je vrijwel niet eens normaal kunt uitstappen, en iedereen op het perron zit te douwen en trekken om zo dicht mogelijk bij het deurtje te kunnen staan.

Vaak genoeg gezien dat zelfs oudere mensen niet normaal uit kunnen stappen want die kunnen zich niet even vasthouden aan iets omdat daar 10 man op een halve vierkante meter naast het deurtje staat. En het ergste is nog wel dat dit niet alleen "asociale" jongeren zijn zoals de media vaak doet geloven, maar gewoon normale volwassen mensen |:(

en o wee als je er dan wat van zegt...dan krijg je meteen een hoop gezeik naar je kop en een aantal mensen die het er mee eens zijn. Ik ben het niet vaak met hem eens maar af en toe heeft balkenende groot gelijk met zijn normen en waarden, die zijn vaak ver te zoeken helaas.

Wanneer gaat de NS daar nou eens een campagne aan wijden, de enige reden dat ze het waarschijnlijk niet doen is omdat in dit land na een paar maanden iedereen toch weer gewoon doet waar ze zin in hebben _/-\o_
:/
voor 't uit stap probleem is juist een vouwfiets ideaal, iemand die geen ruimte maakt ros je gewoon met dat kreng voor z'n poten..
Nee echt van die asocialen die je niet eens uit laten stappen daar houd ik echt totaal geen rekening mee.
Overigens doe een grote sporttas die je over je schouder gooit aan de hengsels ook wonderen, als je zelf een beetje groot bent heb je zo ruimte d:)b

Maar bij de vouwfietsen zelf, dan komt dat door de gebruiker want in veel treinstellen kun je dat kreng echt wel knap kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik ga elke dag met vouwfiets met de trein. De andere optie die ik heb is een fiets op Utrecht Centraal neerzetten en dat schiet gewoon niet op, tenzij je genoegen neemt met een of ander afgeschreven barrel want betere fietsen worden of gesloopt of gejat. Bewaakte fietsenstalling is trouwens leuk, maar wel mooi gesloten voor 6:30 uur 's ochtends. Daar schiet ik dus ook niks mee op.

Zo 's ochends vroeg heb je een halve trein voor jezelf, dus dat levert nooit problemen op.

Op de terugweg is het een stuk drukker, maar ook nog geen probleem zolang je je vouwfiets gewoon netjes opgevouwen meeneemt. Het ding neemt net zoveel ruimte in beslag als een redelijke koffer. Het wordt pas een probleem als mensen zich asociaal gedragen. Je moet dus niet de vouwfiets aanpakken, maar het asociale gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
CycloneX schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 13:31:
Ik ben ook op dit moment weer een tijdelijke treinreiziger tot januari overigens dan stap ik weer in de auto :P

Het fascineert me eigenlijk wel hoe de Nederlandse treinreiziger zich voortbeweegt over de perrons en door de treinen. Ik heb vaak het idee dat het de doorgewinterde treinreizigers zijn die alle regels aan hun laars lappen. Ze komen vaak als blinde paarden de trein binnen stormen laten mensen niet uitstappen lijken wel gefocust op "ik wil een plekje" "ik wil een plekje" "ik wil een plekje"

Dat heeft er gewoon mee te maken dat mensen domme schapen zijn die niet voor zichzelf denken. Daar kun je als persoon met wat meer grijze massa goed gebruik van maken. Je kunt vaak in de drukste spitstreinen wel een plekje vinden als je maar inziet hoe schapen, excuus, mensenstromen zich voortbewegen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

nare man schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 16:10:
[...]

Dat heeft er gewoon mee te maken dat mensen domme schapen zijn die niet voor zichzelf denken. Daar kun je als persoon met wat meer grijze massa goed gebruik van maken. Je kunt vaak in de drukste spitstreinen wel een plekje vinden als je maar inziet hoe schapen, excuus, mensenstromen zich voortbewegen.
Nou idd... laatst moest er plotseling omgereisd worden, dus hoop mensen in een trein die daar niet voor berekend is... Kuddes mensen staan in de gangpaden... Terwijl er achter in de trein nog zitruimte genoeg was... oa voor mijn edele bips :*)

Ik roep ook wel eens "bèèèèèèèh" als het druk is soms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Eigenlijk zouden we het gewoon moeten zoals de mensen in de metro van Tokyo, waar ze Gediplomeerde Mensen Compressors hebben, die de mensen aandrukken zodat iedereen erin past:

Afbeeldingslocatie: http://www.japantravel.co.uk/ask/wp-content/uploads/2007/12/metro.jpg

Ik reis voor mijn werk dagelijks met de Rotterdamse metro (Calandlijn, Kralingse Zoom <> Beurs), en bij KZ zie je ook iedereen meteen bij de 1e deur in willen stappen, omdat die dicht bij de trappen ligt. Ik ben maar de slimste en loop wat verder door, meestal is daar nog ruimte zat.

En dan maar klagen dat het zo druk is in de metro... ja, als je allemaal door één miniscuul deurtje wil wel ja...

Schaapjes.. bèèèh!

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 17:44

MBV

Ik ben in Zwitserland geweest, en daar zie je hoe het anders kan. Ondanks een onduidelijk kaartje en taalbarrière (mijn Duits is geweldig, ze begrepen het alleen niet O-)) niks dan lof erover. Conducteurs spreken je direct aan na het instappen, ze verwijzen je door naar de fietsruimte (bij rijtuigen heeft elk 2e rijtuig een fietsenruimte waar 2 fietsen kunnen hangen, en steeds vriendelijk behandeld.
Vooral dat direct controleren geeft een goed gevoel: niet voor niets dat kaartje gekocht, geen lambal die de hele dag op z'n PDA zit te spelen, en direct een kans om te vragen waar je eruit moet. Wat conducteurs in Nederland doen snap ik nooit: volgens mijn tante doe je echt niet langer dan een half uur over zo'n lange trein, zoals die intercity van Den Haag naar Limburg. En toch zie ik ze nooit 8)7

En mensen die zo dicht bij de ingang gaan staan dat ik niet uit kan stappen (1.80 lang, 65kg = smal) die krijgen gewoon mijn schouder tegen zich aan. Doe effe normaal man.

Semi-ontopic: in de nieuwe treinen is er nauwelijks bagageruimte. Ik zou echt niet weten waar ik mijn koffer neer zou moeten zetten in een IRM (nieuwe dubbeldekker): die bagagerekjes boven je hoofd past mijn laptop-rugzak al niet in omdat hij te dik is :X Dat wordt dus onder de stoel schuiven, en in bus-opstelling werkt dat ook niet. En in Nederland laat ik mijn bagage echt niet op het balkon staan :X Ruimtes voor een gewone fiets zijn er ook nauwelijks: vaak alleen 1 plek op het balkon , waar 1 fiets kan staan, voor 4 zitplekken. Dat werkt toch niet? Al een paar keer mijn MTB horen omvallen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

MBV schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 20:35:
Semi-ontopic: in de nieuwe treinen is er nauwelijks bagageruimte. Ik zou echt niet weten waar ik mijn koffer neer zou moeten zetten in een IRM (nieuwe dubbeldekker): die bagagerekjes boven je hoofd past mijn laptop-rugzak al niet in omdat hij te dik is :X Dat wordt dus onder de stoel schuiven, en in bus-opstelling werkt dat ook niet. En in Nederland laat ik mijn bagage echt niet op het balkon staan :X
Heb je wel eens tussen de stoelen geprobeerd die rug aan rug staan?

[ Voor 79% gewijzigd door zimbab op 21-11-2008 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik had het over de bus-opstelling, met 1 zitplek waar je tegenover elkaar kan zitten, en de rest alleen achter elkaar. Heel fijn om op je laptopje te typen, omdat je een plankje voor je neus hebt, maar er is geen enkele ruimte voor bagage. Ook heel handig dat die bus-opstelling onderin is, en de 'gebruikelijke' opstelling boven, zodat mensen met zware koffers vaak naar beneden gaan ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 21-11-2008 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

MBV schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 22:31:
Ik had het over de bus-opstelling, met 1 zitplek waar je tegenover elkaar kan zitten, en de rest alleen achter elkaar. Heel fijn om op je laptopje te typen, omdat je een plankje voor je neus hebt, maar er is geen enkele ruimte voor bagage. Ook heel handig dat die bus-opstelling onderin is, en de 'gebruikelijke' opstelling boven, zodat mensen met zware koffers vaak naar beneden gaan ;)
Ja idd, en vervolgens denken ze er niet bij na dat ze die koffers ook de trap weer op moeten tillen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Het maakt per saldo geen donder uit, en als je net door een station hebt lopen zoeken etc (zijn meestal geen ervaren treingebruikers) en daarna je koffers de trein in hebt gesleept, kan ik me voorstellen dat je gewoon direct wilt zitten. Na een half uur uitrusten sleep je ze weer naar boven, geen probleem.
Daarnaast is instappen vaak iets hectischer dan uitstappen: bij het uitstappen kan je de tijd nemen om je koffers op het balkon te krijgen, met instappen wordt je dat niet in dank afgenomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MBV schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 22:31:
beneden heb je bagage rekken en dus kan de coach opstelling wel, moet je wel toegeven dat ze niet groot zijn en door die opstaande rand al helemaal vrij waardeloos klein.
Pagina: 1