Beste Tweakers,
Op 24 oktober dit jaar was de Samsung HD321KJ bij Sallandautomatisering in de aanbieding. Deze heb ik vervolgens besteld met andere onderdelen (met als doel om een nieuw systeem in elkaar te zetten).
Alles ging goed tot dat ik bij het installeren aankwam. Ik koos voor Formateren NTFS, niet Snel dus. Hier bleef de setup hangen op 53%. De schijf produceerde vervolgens ook met een constante tussenpauzes een tik. Omdat het een nieuwe schijf was dacht ik ook dat ik wel voor Snel kon kiezen. Dit heb ik vervolgens ook gedaan en dit verliep goed. Ik heb toen ook met HDTune getest met Quick Scan en alles leek in orde.
Alleen vandaag kwam het probleem weer terug. Tijdens het spelen van een spel (Rome Total War) merkte ik enige soort van 'lag' op en tikte de schijf ook op het punt dat ik die 'lag' had (staat dus in contrast met elkaar denk ik).
Ik testte de schijf vervolgens maar weer met HDTune op normale snelheid. Hier kreeg ik wel 'rode hokjes' te zien en de schijf is dus wel degelijk niet helemaal goed. Alleen toen gebeurde er nog iets vreemd. Op ongeveer het laatste deel van de scan liep de boel vast. Ik hoorde de schijf nu ook weer tikken, constant door. Ik heb de pc wel een tijdje zo laten staan, maar hij bleef maar hangen. Ik heb toen maar gereset, maar toen startte de PC zelfs niet meer op
Ik kreeg namelijk het BIOS scherm wel te zien maar er gebeuurde niets. Toen heb ik maar de stroom er een tijdje afgehaald en opnieuw geprobeerd. Toen ik bij het BIOS scherm aankwam heb ik op Delete geklikt. Toen was hij aan het zoeken naar SATA 1. Hier vond hij Harddisk (waar hij normaal volgens mij Samsung HD321KJ aangeeft). SATA 2 geeft hij de DVD-brander aan. Toen ging hij ook niet verder en bleef hij hangen.
Ik kwam nu zelfs niet meer in de BIOS.
Toen heb ik de schijf losgekoppeld en zonder hardeschijf opgestart. Dit gaat wel gewoon goed en dan kom ik gewoon in de BIOS.
Ik denk dus dat het de hardeschijf is
Voor de zekerheid heb ik het stukje van toen ik HDTune op normaal deed en dat hij vast liep ook nog gefilmd. In dat filmpje komt ook de schijf zelf in beeld en hoor je hem tikken. Tjah, je weet maar nooit.
Ik heb zelf al een mail gestuurd naar Salland of zij misschien het probleem weten, maar omdat ik niet alleen op de winkel z'n advies wil afgaan, vraag ik het ook hier. Valt dit onder de garantie? En kan Salland bijvoorbeeld zeggen dat de Hardeschijf kapot is gegaan omdat ik HDTune heb gebruikt?
Wat ik dus al geprobeerd heb:
-Zonder Hardeschijf opstarten - ik kom gewoon in de BIOS.
-CLRT Jumper verwisseld zodat de BIOS reset - Hielp niet.
-Morgen ga ik de hardeschijf waarschijnlijk in een andere PC proberen.
Ik ben zelf ook al op zoek gegaan en ik vond hier een (interessante) tekst
Specs
Asus P5Q
2GB GEIL 800MHz
E7300
PNY 9600GT XLR OC
Coolermaster M520
CM690
Samsung HD321KJ
Bij voorbaat dank.
Op 24 oktober dit jaar was de Samsung HD321KJ bij Sallandautomatisering in de aanbieding. Deze heb ik vervolgens besteld met andere onderdelen (met als doel om een nieuw systeem in elkaar te zetten).
Alles ging goed tot dat ik bij het installeren aankwam. Ik koos voor Formateren NTFS, niet Snel dus. Hier bleef de setup hangen op 53%. De schijf produceerde vervolgens ook met een constante tussenpauzes een tik. Omdat het een nieuwe schijf was dacht ik ook dat ik wel voor Snel kon kiezen. Dit heb ik vervolgens ook gedaan en dit verliep goed. Ik heb toen ook met HDTune getest met Quick Scan en alles leek in orde.
Alleen vandaag kwam het probleem weer terug. Tijdens het spelen van een spel (Rome Total War) merkte ik enige soort van 'lag' op en tikte de schijf ook op het punt dat ik die 'lag' had (staat dus in contrast met elkaar denk ik).
Ik testte de schijf vervolgens maar weer met HDTune op normale snelheid. Hier kreeg ik wel 'rode hokjes' te zien en de schijf is dus wel degelijk niet helemaal goed. Alleen toen gebeurde er nog iets vreemd. Op ongeveer het laatste deel van de scan liep de boel vast. Ik hoorde de schijf nu ook weer tikken, constant door. Ik heb de pc wel een tijdje zo laten staan, maar hij bleef maar hangen. Ik heb toen maar gereset, maar toen startte de PC zelfs niet meer op
Ik kreeg namelijk het BIOS scherm wel te zien maar er gebeuurde niets. Toen heb ik maar de stroom er een tijdje afgehaald en opnieuw geprobeerd. Toen ik bij het BIOS scherm aankwam heb ik op Delete geklikt. Toen was hij aan het zoeken naar SATA 1. Hier vond hij Harddisk (waar hij normaal volgens mij Samsung HD321KJ aangeeft). SATA 2 geeft hij de DVD-brander aan. Toen ging hij ook niet verder en bleef hij hangen.
Ik kwam nu zelfs niet meer in de BIOS.
Toen heb ik de schijf losgekoppeld en zonder hardeschijf opgestart. Dit gaat wel gewoon goed en dan kom ik gewoon in de BIOS.
Ik denk dus dat het de hardeschijf is
Ik heb zelf al een mail gestuurd naar Salland of zij misschien het probleem weten, maar omdat ik niet alleen op de winkel z'n advies wil afgaan, vraag ik het ook hier. Valt dit onder de garantie? En kan Salland bijvoorbeeld zeggen dat de Hardeschijf kapot is gegaan omdat ik HDTune heb gebruikt?
Wat ik dus al geprobeerd heb:
-Zonder Hardeschijf opstarten - ik kom gewoon in de BIOS.
-CLRT Jumper verwisseld zodat de BIOS reset - Hielp niet.
-Morgen ga ik de hardeschijf waarschijnlijk in een andere PC proberen.
Ik ben zelf ook al op zoek gegaan en ik vond hier een (interessante) tekst
Specs
Asus P5Q
2GB GEIL 800MHz
E7300
PNY 9600GT XLR OC
Coolermaster M520
CM690
Samsung HD321KJ
Ja, ik heb dat door gelezen. Alleen kan ik moeilijk testen met die progs als ik niet eens kan opstarten want dan loopt die vast bij de BIOS.Vaak zijn vreemde tikken of andere aparte geluiden (hier staan een paar voorbeelden), mislukte partitioneer/formatteerpogingen en de met scandisk/chkdsk gevonden beschadigde sectors/clusters wel een indicatie dat je harddisk zijn beste tijd heeft gehad. Dat geldt ook vaak wanneer de harddisk niet meer (correct) wordt herkend in de BIOS en/of OS, of als de harddisk tergend langzaam werkt. Verder heeft de BIOS van het moederbord vaak een S.M.A.R.T. functie. Door deze functie in te schakelen zal er vaak een foutmelding verschijnen als de harde schijf niet gezond meer is. Als deze oplossingen allemaal geen soelaas bieden, dan kun je het beste met een diagnosetooltje van de harddiskfabrikant controleren of de harddisk nog wel gezond is.
Diagnosetooltjes: de volgende tools zijn te vinden:
Fujitsu: Fujitsu ATA Diagnostics Tool
IBM/Hitachi: Drive Fitness Test
Samsung: Shdiag
Seagate/Maxtor/Quantum: Seatools
Western Digital: Data Lifeguard
Bij voorbaat dank.
[ Voor 17% gewijzigd door Bolletje op 19-11-2008 22:40 ]