Samsung HD321KJ tikt

Pagina: 1
Acties:

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 10:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Beste Tweakers,

Op 24 oktober dit jaar was de Samsung HD321KJ bij Sallandautomatisering in de aanbieding. Deze heb ik vervolgens besteld met andere onderdelen (met als doel om een nieuw systeem in elkaar te zetten).
Alles ging goed tot dat ik bij het installeren aankwam. Ik koos voor Formateren NTFS, niet Snel dus. Hier bleef de setup hangen op 53%. De schijf produceerde vervolgens ook met een constante tussenpauzes een tik. Omdat het een nieuwe schijf was dacht ik ook dat ik wel voor Snel kon kiezen. Dit heb ik vervolgens ook gedaan en dit verliep goed. Ik heb toen ook met HDTune getest met Quick Scan en alles leek in orde.
Alleen vandaag kwam het probleem weer terug. Tijdens het spelen van een spel (Rome Total War) merkte ik enige soort van 'lag' op en tikte de schijf ook op het punt dat ik die 'lag' had (staat dus in contrast met elkaar denk ik).
Ik testte de schijf vervolgens maar weer met HDTune op normale snelheid. Hier kreeg ik wel 'rode hokjes' te zien en de schijf is dus wel degelijk niet helemaal goed. Alleen toen gebeurde er nog iets vreemd. Op ongeveer het laatste deel van de scan liep de boel vast. Ik hoorde de schijf nu ook weer tikken, constant door. Ik heb de pc wel een tijdje zo laten staan, maar hij bleef maar hangen. Ik heb toen maar gereset, maar toen startte de PC zelfs niet meer op :(
Ik kreeg namelijk het BIOS scherm wel te zien maar er gebeuurde niets. Toen heb ik maar de stroom er een tijdje afgehaald en opnieuw geprobeerd. Toen ik bij het BIOS scherm aankwam heb ik op Delete geklikt. Toen was hij aan het zoeken naar SATA 1. Hier vond hij Harddisk (waar hij normaal volgens mij Samsung HD321KJ aangeeft). SATA 2 geeft hij de DVD-brander aan. Toen ging hij ook niet verder en bleef hij hangen.
Ik kwam nu zelfs niet meer in de BIOS.

Toen heb ik de schijf losgekoppeld en zonder hardeschijf opgestart. Dit gaat wel gewoon goed en dan kom ik gewoon in de BIOS.

Ik denk dus dat het de hardeschijf is :/ Voor de zekerheid heb ik het stukje van toen ik HDTune op normaal deed en dat hij vast liep ook nog gefilmd. In dat filmpje komt ook de schijf zelf in beeld en hoor je hem tikken. Tjah, je weet maar nooit.

Ik heb zelf al een mail gestuurd naar Salland of zij misschien het probleem weten, maar omdat ik niet alleen op de winkel z'n advies wil afgaan, vraag ik het ook hier. Valt dit onder de garantie? En kan Salland bijvoorbeeld zeggen dat de Hardeschijf kapot is gegaan omdat ik HDTune heb gebruikt?

Wat ik dus al geprobeerd heb:
-Zonder Hardeschijf opstarten - ik kom gewoon in de BIOS.
-CLRT Jumper verwisseld zodat de BIOS reset - Hielp niet.
-Morgen ga ik de hardeschijf waarschijnlijk in een andere PC proberen.

Ik ben zelf ook al op zoek gegaan en ik vond hier een (interessante) tekst

Specs
Asus P5Q
2GB GEIL 800MHz
E7300
PNY 9600GT XLR OC
Coolermaster M520
CM690
Samsung HD321KJ
Vaak zijn vreemde tikken of andere aparte geluiden (hier staan een paar voorbeelden), mislukte partitioneer/formatteerpogingen en de met scandisk/chkdsk gevonden beschadigde sectors/clusters wel een indicatie dat je harddisk zijn beste tijd heeft gehad. Dat geldt ook vaak wanneer de harddisk niet meer (correct) wordt herkend in de BIOS en/of OS, of als de harddisk tergend langzaam werkt. Verder heeft de BIOS van het moederbord vaak een S.M.A.R.T. functie. Door deze functie in te schakelen zal er vaak een foutmelding verschijnen als de harde schijf niet gezond meer is. Als deze oplossingen allemaal geen soelaas bieden, dan kun je het beste met een diagnosetooltje van de harddiskfabrikant controleren of de harddisk nog wel gezond is.

Diagnosetooltjes: de volgende tools zijn te vinden:
Fujitsu: Fujitsu ATA Diagnostics Tool
IBM/Hitachi: Drive Fitness Test
Samsung: Shdiag
Seagate/Maxtor/Quantum: Seatools
Western Digital: Data Lifeguard
Ja, ik heb dat door gelezen. Alleen kan ik moeilijk testen met die progs als ik niet eens kan opstarten want dan loopt die vast bij de BIOS.

Bij voorbaat dank.

[ Voor 17% gewijzigd door Bolletje op 19-11-2008 22:40 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De tooltjes van tegenwordig kun je veelal op een CD branden en hiervanaf booten. De diagnostic tooling zal dan direct vanaf CD worden gestart. Voor jouw hardeschijf zou je hier een ISO kunnen downloaden: http://www.samsung.com/gl...lities/Support_HUTIL.html

Overigens tikkende hardeschijven kunnen over het algemeen twee dingen betekenen, de voeding is niet toerijkend voor het systeem waardoor de hardeschijf niet voldoende spanning krijgt of de hardeschijf is daadwerklijk defect. (Overigens de voeding kan ook gewoon versleten zijn, maar dat zal van de leeftijd afhangen)

[ Voor 36% gewijzigd door _Dune_ op 20-11-2008 10:15 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
_Dune_ schreef op donderdag 20 november 2008 @ 10:07:
De tooltjes van tegenwordig kun je veelal op een CD branden en hiervanaf booten. De diagnostic tooling zal dan direct vanaf CD worden gestart. Voor jouw hardeschijf zou je hier een ISO kunnen downloaden: http://www.samsung.com/gl...lities/Support_HUTIL.html
Bedankt :), ik zal is kijken wat ik er mee kan doen.
Overigens tikkende hardeschijven kunnen over het algemeen twee dingen betekenen, de voeding is niet toerijkend voor het systeem waardoor de hardeschijf niet voldoende spanning krijgt of de hardeschijf is daadwerklijk defect. (Overigens de voeding kan ook gewoon versleten zijn, maar dat zal van de leeftijd afhangen)
Voeding is ook samen met de hardeschijf besteld. Ik denk dus niet dat hij versleten is (heeft nog maar een paar uur aangestaan). Ik denk dat hij ook wel toereikend is voor het systeem...

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 08:58
Ik zou geen belangrijke data op de schijf zetten (altans niet zonder backup) en deze laten omwisselen, dit is waarschijnlijk een defecte harde schijf. Problemen met de harde schijf komen meestal in de eerste gebruiksweken (maanden) door productiefout. of op het einde van de levensduur.

Wat bedoel je met dat hij vast loopt bij bios? bij het laden van het bios? of bij de POST?
Kan je zonder de harde schijf aangesloten wel in het bios komen?

Wat zegt je SMART?

Heb vorige week ook nog 2 samsung's omgewisseld bij Alternate.m

[ Voor 20% gewijzigd door timofp op 20-11-2008 18:30 ]

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
timofp schreef op donderdag 20 november 2008 @ 18:28:
Ik zou geen belangrijke data op de schijf zetten (altans niet zonder backup) en deze laten omwisselen, dit is waarschijnlijk een defecte harde schijf.
Aangezien het geheel net nieuw was stond er alleen nog XP op en een spel. Ook Office en een virusscanner, maar die kan je er ook weer zo opzetten.
Wat bedoel je met dat hij vast loopt bij bios? bij het laden van het bios? of bij de POST?
Kijk met de hardeschijf aangesloten krijg ik een lange tijd het scherm van de P5Q te zien. Ik druk dan vervolgens op Delete en kom bij een zwart scherm met witte letters. Hier doorloopt hij volgens mij wat er allemaal is aangesloten. Dus dan zie je bij SATA 1: Harddisk en bij SATA 2: CD-speler. Dit is op het einde en dan loopt hij soms vast en soms, als je lang wacht, kom je de BIOS wel in. Hij herkent hem dan niet goed (namelijk niet als Samsung HD321KJ zoals voorheen , maar als Harddisk).

Zonder hardeschijf aangesloten herkend hij alles heel snel en kom ik in het gebruikelijke

Ik kom zo snel niet op de naam. |:(
Kan je zonder de harde schijf aangesloten wel in het bios komen?
Zonder Hardeschijf opstarten - ik kom gewoon in de BIOS.
Ja. ;)
Wat zegt je SMART?
Daar kan ik dus (volgens mij) niet gebruik van maken. Hij start namelijk niet door met de hardeschijf aangesloten. Hij herkent hem ook niet meer goed in de BIOS.

• timofp
Zorgen dat je SMART staat geactiveerd in je bios, opstarten zonder harde schijf aangesloten, als je dan in windows zit kan je de harde schijf aansluiten (SATA is Hot plugable). Dan kan je met HD Tune je SMART uitlezen. (als je pc niet vastaloopt)

Maar ik denk dat het een garantie geval is.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
timofp schreef op donderdag 20 november 2008 @ 19:34:
Zorgen dat je SMART staat geactiveerd in je bios, opstarten zonder harde schijf aangesloten, als je dan in windows zit kan je de harde schijf aansluiten (SATA is Hot plugable). Dan kan je met HD Tune je SMART uitlezen. (als je pc niet vastaloopt)
Hoe kan ik in Windows komen als Windows op die hardeschijf staat?

Ik heb trouwens ook de hardeschijf in een andere PC gehangen. Hier hetzelfde probleem en komt hij zelfs niet de BIOS in.
Maar ik denk dat het een garantie geval is.
Denk ik ook.
Salland ook:
Een tikkende harde schijf geeft doorgaan aan dat de harde schijf defect is. U kunt uw harde schijf door ons laten testen en waar nodig laten repareren/vervangen door een RMA aan te vragen volgens de onderstaande procedure, zie specifiek ‘reparatie binnen garantie’.
Het is toch niet zo dat als je een Error Scan doet bij HDTune dat de hardeschijf daar zomaar van kapot kan gaan?

• timofp
Ok, sorry, dacht dat er misschien ook nog een windows op de andere harde schijf stond.

Ik zou niet weten waarom een error scan de harde schijf kan beschadigen. er zijn trouwens ook webshops (bij alternate bv) die zelf HD Tune gebruike om een schijf te checken.

Ik ben vorige week naar alternate geweest met mijn HD's, ze hebben die getest met HD Tune en ik kreeg onmiddelijk nieuwe HD's mee. zij regelen zelf de rma met samsung, dus ik kreeg gewoon nieuwe schijven uit stock. ik weet niet hoe het bij salland werkt.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
timofp schreef op donderdag 20 november 2008 @ 23:05:
Ik ben vorige week naar alternate geweest met mijn HD's, ze hebben die getest met HD Tune en ik kreeg onmiddelijk nieuwe HD's mee. zij regelen zelf de rma met samsung, dus ik kreeg gewoon nieuwe schijven uit stock. ik weet niet hoe het bij salland werkt.
Ik ook niet. Is de eerste keer in m'n leven dat ik RMA doe bij Salland :P

Desbetreffende hardeschijf hebben ze wel op voorraad. Misschien kan dat nog gunstig uitpakken.

Mwa, volgende keer ga ik dan maar voor een Seagate of WD.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ok, die vrijdag 21 november had ik de schijf dus retour gestuurd. Ik heb vandaag een vervanged exemplaar ontvangen.

Ik heb alleen nog geen Windows, vandaar dat ik de schijf in een andere pc heb gedaan. Hier heb ik direct met HDTune getest of er bad sectors waren. Gewone snelheid dit keer en niet 'Quick'. Alles groen :)

Maar nu test ik net weer, alleen maakt hij nu vreemde 'Tsskrch-Tsskrch-geluidjes'. Heel zacht dat wel. Ik weet niet zeker of dat ook was met de eerste keer HDTune testen.

Wat mij opvalt is dat er bij HDTune dan ook wat wordt bijgeschreven in de vorm van data. Ook zie ik bij broncontrole dat de prestaties dan iets terugvallen.

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/158588phpRx4Zi9.jpg

Dus bij elk 'tik-geluidje' wordt die waarde verhoogd en zakt de prestatie (gezien het balkje) iets in.

Waar zou dat aan kunnen liggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Bolletje op 27-11-2008 00:20 ]

Pagina: 1