Beste,
ik schets vlug de situatie : wij zijn een kleine onderneming (6 personeelsleden) en gaan over een jaar verhuizen naar een nieuw kantoor (wordt nu volledig gerenoveerd). Daar zouden we graag gebruik maken van een thin-client infrastructuur.
Nu is het niet zo makkelijk voor een leek om de bomen nog door het bos te zien.
Ik had dus graag wat tips/valkuilen/... gekregen.
Zover sta ik zelf al :
En nogmaals, extra tips/ideeën/valkuilen/... zijn altijd meer dan welkom
Mvg,
P. Muller
ik schets vlug de situatie : wij zijn een kleine onderneming (6 personeelsleden) en gaan over een jaar verhuizen naar een nieuw kantoor (wordt nu volledig gerenoveerd). Daar zouden we graag gebruik maken van een thin-client infrastructuur.
Nu is het niet zo makkelijk voor een leek om de bomen nog door het bos te zien.
Ik had dus graag wat tips/valkuilen/... gekregen.
Zover sta ik zelf al :
- hardware : Op het gebied van de hardware moet men zich afvragen hoe redundant men alles wil.
Hier zou ik 2 iets lichtere servers nemen met een loadbalancer ervoor i.p.v. één zware.- Voordelen :
- (hardware) Kost wordt hierdoor niet immens verhoogd (tegenover 1 zware server)
- Veel grotere stabiliteit gegarandeerd
- Geen overkill
- Nadelen :
- alles gaat iets slomer als één server down is (zeer tijdelijk natuurlijk)
- Licentie kosten wel hoger (maar dit zal altijd zijn bij redundant)
- extern opslagplatform noodzakelijk
- Voordelen :
- Software : Op het gebied van de software kan men 2 types onderscheiden :
- vmware achtig : alle accounts zijn sterk van elkaar gescheiden. voornaamste is dat één account niet het hele systeem kan plat gooien
- terminal server : alle applicaties staan op de server op zich (niet op de aparte accounts), makkelijker beheerbaar maar niet alle applicaties zijn geschikt voor dit type..
En nogmaals, extra tips/ideeën/valkuilen/... zijn altijd meer dan welkom
Mvg,
P. Muller