Toon posts:

Programma om txt te doorzoeken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

Momenteel maken wij gebruik van de palmtop 200lx, maar deze worden oud en zijn haast niet meer te vinden.
Ze worden gebruikt om een txt file te doorzoeken en als er een match wordt gevonden binnen het bestand wordt dit weergegeven.

Welke relatief goedkope hardware (keyboard en apert numeriek deel zoals bij 200lx zijn een must, niet onscreen) kan als alternatief worden gebruikt en in welke programmeertaal is een dergelijke zoekactie doorheen een txt file het makelijkst te verwezenlijken ?

Grts

Sette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Notepad?

Je hebt het over hardware om een txt file te doorzoeken en een keyboard met een apart numeriek deel in het programming forum... Serieus, wat wil je nou echt?

[ Voor 61% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19-11-2008 21:43 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een netbook (EEE pc bijv.)?
Je kan dan gewoon 'cat textbestand.txt | grep watjezoekt' uitvoeren, eventueel met een bash-scriptje dat een soort venster op de cli weergeeft (m.b.v. dialog).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2008 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:35:
in welke programmeertaal is een dergelijke zoekactie doorheen een txt file het makelijkst te verwezenlijken ?
Wat is er mis met Grep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:35:
Hoi tweakers,

Momenteel maken wij gebruik van de palmtop 200lx, maar deze worden oud en zijn haast niet meer te vinden.
Ze worden gebruikt om een txt file te doorzoeken en als er een match wordt gevonden binnen het bestand wordt dit weergegeven.

Welke relatief goedkope hardware (keyboard en apert numeriek deel zoals bij 200lx zijn een must, niet onscreen) kan als alternatief worden gebruikt en in welke programmeertaal is een dergelijke zoekactie doorheen een txt file het makelijkst te verwezenlijken ?

Grts

Sette
Je kunt echt in elke taal zoeken door een tekst bestand, dat is een erg simpele instructie (zolang je niet allemaal gekke dingne gaat doen natuurlijk) het ligt een beetje aan je platform.

In de categorie: ietsjes meer resources, meer programmeer gemak is er (per os)
Linux->Java
Windows->C#.net/VB.NET of toch Java (persoonlijk vind ik C# wat cleaner en is de documentatie van C# gewoon erg goed).

Anders zou ik C++ gebruiken (zowel linux/windows) wat je erg kan optimaliseren voor trage hardware.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hetgeen het dichtst in de buurt van de HP Palmtop 200LX komt (moderne equivalent, maar veel krachtiger) is denk ik een subnotebook als een Asus eee, een Samsung Q30, etc.
Je hebt dan een volwaardige PC in een klein jasje, maar dat had je met de 200LX ook. Al zit er wel dik 15 jaar vooruitgang tussen . ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Zoek je naar een universele oplossing voor allerlei hardware ( as in je hanteert voor de nog niet uitgefaseerde hardware de palmtops en vervangt de stukke door verschillende nieuwe hardware ( 1e mag wel inet mogelijkheden, 2e mag geen inet mogelijkheden etc. ) ) dan zou ik kiezen voor C / C++ dat is universeel.

Is je uiteindelijke doel om toch weer tot een standaard hardware config te komen dan zou ik weer sterk overwegen om gewoon iets customs voor die hardware te schrijven, is over het algemeen sneller...

Gaat het je echt alleen om zoeken in text ( zonder secundaire eisen over bijv een GUI etc ) dan volstaat elk apparaat zo ongeveer.

Het zoeken in text is denk ik ook niet je probleem ( is basisfunctionaliteit in elke computer zo ongeveer ), ik schat in dat je probleem meer zit in je GUI etc. Hier moet je nog eens goed naar kijken om te achterhalen wat je precies wilt.
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:52:
Hetgeen het dichtst in de buurt van de HP Palmtop 200LX komt (moderne equivalent, maar veel krachtiger) is denk ik een subnotebook als een Asus eee, een Samsung Q30, etc.
Je hebt dan een volwaardige PC in een klein jasje, maar dat had je met de 200LX ook. Al zit er wel dik 15 jaar vooruitgang tussen . ;)
En die 15 jaar vooruitgang kan compleet ongewenst zijn. Ik ken genoeg locaties waar ze juist een minimale pc zoeken omdat een normale pc veels te veel onderhoud / dichttimmer werk veroorzaakt.

Lang niet iedere werkgever wordt er vrolijk van als zijn werknemers remote kunnen inetten en hoge kosten veroorzaken als het primaire doel het doorzoeken van tekst bestanden is.
Vooruitgang is niet altijd gewild...

[ Voor 31% gewijzigd door Gomez12 op 19-11-2008 21:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reactie's.

Blijkbaar is volgens de meesten onder jullie c++ het meest universele om als programma mee te werken.
Het programma werkt momenteel gewoon met een tekstinterface, een voorbeeld van hoe het huidige werkt:

Geef nummer in ?
Geef nummer in ? 456789
Geef nummer in ? abc123
Geef nummer in ? 4568pc
Geef nummer in ? 123456
Nummer 123456 komt voor in de lijst

Wat de hardware betreft zit gomez right on target, hoe minimalistischer hoe beter, nieuwe generatie mini pc's zijn idd handig maar veel te uitgebreid.
Het moet echt niet meer kunnen dan bovenstaande, geen agenda of wat dan ook is vereist.
Wat wel een must is is een makkelijke manier om transfer van txt file te doen vanaf windows based pc naar het apparaat, dit is nu wat omslachtig met de 200lx, werkt enkel onder dos en met hp software.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Waarom geen Windows Mobile based PDA's of telefoon's? Je kan met minder apparaten toe en die dingen zijn krachtig genoeg voor dit werk (afhankelijk van de grootte van de TXT natuurlijk). Daarnaast kan je vrij eenvoudig een ActiveSync plugin schrijven die tijdens het syncen ook meteen de nieuwste file(s) erop zet.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Ook al aan gedacht, probleem met telefoons is dat het klavier niet groot genoeg is om snel zowel cijfers als letters te typen, ongeveer hetzelfde probleem stelt zich bij pda's, heb er tot nog toe geen gevonden waar cijfers en letters onafhankelijke toetsen zijn, meestal is er een shift functie nodig om cijfers in te geven

Verwijderd

Topicstarter
Update

Heb mijn oog laten vallen op psion, meer bepaald de 5 reeks, wordt niet meer gemaakt maar kan nog aan een degelijke partij geraken. Heeft aparte toetsen voor cijfers en letters en heeft cf card.
Het besturingssysteem is EPOC32

Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand hoe ik bovenvermelde functie voor het zoeken in een txt bestand hier kan op gebruiken / programmeren ?

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Psion5's hebben een ingebouwde programmeertaal, OPL. Verder zijn er op dat platform perl- en python-interpreters: vooral die perl-interpreter zou hier bruikbaar kunnen zijn.

Waarom je kiest voor een platform dat tien jaar geleden is geïntroduceerd en al jaren niet meer supported is snap ik alleen niet...

Verwijderd

Houd er wel rekening mee dat de Psion 5 uit 1997 stamt en de 5mx uit 1999, en dat zowel de 5(mx) als EPOC niet meer wordt ondersteund.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 20:04
Je ruilt dus verouderd model uit voor een verouderd model? Mja ..

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Topicstarter
Tja de keuze voor een verouderd model ligt hem gewoon in 't feit dat er geen recente toestellen zijn waarbij zowel cijfers als letters kunnen worden ingegeven zonder gebruik te maken van een shift of alt toets, anders zijn er inderdaad tal van nieuwe toestellen (tungsten of zelfs blackberry) die voldoen.

Als er iemand andere hardware kent , be my guest

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 20:04
Zijn er geen andere mogelijkheden voor dan? Bv USB keypad of een barcode scanner oid?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2008 @ 13:30:
Tja de keuze voor een verouderd model ligt hem gewoon in 't feit dat er geen recente toestellen zijn waarbij zowel cijfers als letters kunnen worden ingegeven zonder gebruik te maken van een shift of alt toets, anders zijn er inderdaad tal van nieuwe toestellen (tungsten of zelfs blackberry) die voldoen.

Als er iemand andere hardware kent , be my guest
Genoemde subnotebooks/netbooks hebben dan geen numeriek eiland, maar wel aparte cijfertoetsen boven 't QWERTY-deel hoor.
Dit lijkt me wel een aardige kandidaat: http://eeepc.asus.com/global/product701sdx.html?n=0
Afbeeldingslocatie: http://eeepc.asus.com/global/images/product/701sdx-1.jpg

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 17:47
Wat is 'relatief goedkoop' trouwens. Een Nokia E70 heeft een qwerty toetsenbord, met numerieke toetsen (vergelijkbaar met een normaal laptoptoetsenbord) en is qua prijs vergelijkbaar met een Blackberry. Ook de HTC Touch Pro en de T-Mobile MDA Vario IV hebben een numeriek gedeelte bovenaan, maar die is vrij prijzig en als ik het zo proef eigenlijk overkill.

Wat betreft de software kun je een J2ME applicatie maken, dat is breed ondersteund door verschillende telefoonfabrikanten, dus zelfs als je de hardware vervangt, hoef je niet het programma te herprogrammeren, mits de telefoon J2ME ondersteund.

[ Voor 14% gewijzigd door Jaap-Jan op 20-11-2008 15:17 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2008 @ 06:34:
Wat de hardware betreft zit gomez right on target, hoe minimalistischer hoe beter, nieuwe generatie mini pc's zijn idd handig maar veel te uitgebreid.
En dus ga je maar voor duurdere en/of net zo gedateerde oplossingen? :?
Het moet echt niet meer kunnen dan bovenstaande, geen agenda of wat dan ook is vereist.
Wat wel een must is is een makkelijke manier om transfer van txt file te doen vanaf windows based pc naar het apparaat, dit is nu wat omslachtig met de 200lx, werkt enkel onder dos en met hp software.
Pak gewoon lekker een Asus EEE waarop je een fullscreen appje van 50 regels C++ draait 8)7 Kun je zowel transferren als met numerieke info overweg als voor een fooi klaar zijn.

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, alles bij elkaar genomen is het misschien toch het beste om voor een EEE te gaan.
Nu heb ik absoluut geen ervaring met het programmeren in c++.
Het huidige programma op de 200lx is dosbased en zal dus niet meer werken.
Iemand enig idee hoe dit programma er in c++ zou moeten uitzien?

Dus nogmaals de werking,
simpele tekst interface waarbij je letter en cijfercombinaties invoert die dan aangeeft of de combinatie in het .txt bestand voorkomt

Geef nummer in ?
Geef nummer in ? 456789
Geef nummer in ? abc123
Geef nummer in ? 4568pc
Geef nummer in ? 123456
Nummer 123456 komt voor in de lijst

Verwijderd

De EEE's worden geleverd met Windows XP of Linux.
Windows kan sowieso al met DOS applicaties overweg, en voor Linux zijn er diverse (gratis) DOS emulatoren, dus dan zou je zelfs je oude 200LX programma kunnen blijven gebruiken...

• Gomez12
Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2008 @ 19:52:
Iemand enig idee hoe dit programma er in c++ zou moeten uitzien?
Goed C++ boek kopen en eens doorlezen? Of gewoon een programmeur inhuren?

Zoals jij het nu schetst is het simpel te maken. Ik schat dat met een goed boek ( als je nog nooit van C++ hebt gehoord ) dat je het binnen een dag hebt.

Maar als je wat tips wilt.
- zoek eens naar file / stream operations.
- zoek eens naar string manipulations
- zoek eens naar cli / simpele gui manipulations.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt mannen.
Dit topic mag slotje op

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2008 @ 20:19:
Ok, bedankt mannen.
Dit topic mag slotje op
Als slotjes nuttig waren voor topics waar users niets meer in zien konden we ze zelf wel zetten. Zolang dit topic nog discussie- en/of historische waarde heeft blijft ie lekker open en kunnen mensen nog dingen toevoegen zoveel ze willen. Wie weet komt er morgen nog iemand met een monsterargument tegen de EEE of een nog goedkoper superalternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok modje.

@Gomez
Het kan idd niet zo moeilijk zijn, momenteel is dit de batch

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
echo off
cls

:BEGIN
set /p number=Enter Number :
findstr /x %number% serial.txt
if errorlevel 1 goto BEGIN
if errorlevel 0 ECHO Number appears in serial.txt
goto BEGIN
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Als je nog wat tips of hints hebt, altijd welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is mijn gedachtengang een beetje raar... maar hier ga je toch niet helemaal c++ voor leren.

Lijkt me dat je dit met een prima bash script op kan lossen... Evt. met zenity zet je er zo een grafisch iets omheen.

Tenzij TS het leuk vind om c++ te leren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Mjah een EEE kun je dat DOS-script gewoon blijven draaien zoals al gezegd.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Heb nu ff die EEE van dichterbij bekeken.
Lijkt op het eerste zicht idd de ideale oplossing maar het probleem is de batterij.

Voordeel van de huidig gebruikte palmtop lx200 is dat hij ongveer 10u werkt op 2 aa batterijen, is hij leeg, hup 2 nieuwe batterijen er in en we kunnen verder zonder dat er ergens nood is aan een externe stroombron om op te laden

Verwijderd

http://eeepc.net/10400mah...s-eee-789-series-laptops/

En je kan een heel erg lichte versie van Linux gebruiken. (custom kernel, geen dbus etc...)

• CMG
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2024

CMG

Ik weet niet wat je budget is, maar je zou natuurlijk ook zelf een device kunnen (laten) ontwerpen. Als je kijkt naar wat je nodig hebt is er makkelijk een apparaat voor de produceren. Hoe rendabel dit is hangt natuurlijk af van hoeveel units je nodig hebt, maar je hebt dan wel het voordeel dat je je hardware on demand bij een chip bakker zou kunnen laten maken en niet over een paar jaar weer het zelfde probleem hebt.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar wel hier en daar wat gelezen waardoor ik het idee heb dat dit een mogelijkheid zou zijn. Als er mensen zijn die hier meer ervaring mee hebben, meer info is welkom.

NKCSS - Projects - YouTube

Verwijderd

Misschien is dit ook wat: http://www.made-in-china....-Computer-HDPC-H350-.html
28 keys including Navigation,Function and Numeric Keys
37 keys including Navigation,Function,QWERTY and Numeric Keys (optional)

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Houd ook rekening met de accuduur van de verschillende apparaten. Die oude HP kan volgens de wikipedia 30 tot 40 uur mee op 2 (oplaadbare) AA batterijen. Zie dat een Asus EEE maar eens doen.

Het type apparaat dat dirk II voorstelt ziet er wel leuk uit en houdt het waarschijnlijk wel een dag vol op een 2800mAh batterij. Leuke naam van die site ook. :p

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Gomez12
En bovenal bedenk wat je nou echt zoekt...

De basiseis van txt-doorzoeken is tegenwoordig op elk apparaat te programmeren. Feitelijk gaat het dus niet meer om het txt-doorzoeken, maar meer om battery-duur en gebruiksgemak (en prijs vermoed ik).

Als je alleen die eerste eis wilt hebben volstaat zo ongeveer elk apparaat wat er nu verkocht wordt en wat java/C/symbian etc programma's ondersteunt... ( simplistische gedachte : elke telefoon boven de 10 euro dus zo ongeveer )

Het grote probleem wordt dan alleen dat "de markt" tegenwoordig overspoelt wordt met goedkope alleskunners ( zie eee pc ) die vanwege het alleskunnen ook enorme batterijslurpers zijn. Wil je toch echt een langere batterijduur en geen alleskunner dan raad ik je aan om eens in het industriele segment te gaan kijken, alleen loop je dan waarschijnlijk tegen prijzen aan waarvoor je 3x een eee-pc aanschaft en die heel erg weinig kunnen...

Simplistisch voorbeeld wat ik laatst had, een barcode scanner waarop ook aantallen opgegeven kunnen worden was ongeveer 3x zo duur als een simpele barcode scanner aan draad gekoppeld aan applicatie op een eee-pc ( terwijl je met die eee-pc applicatie gelijk een backend koppeling via wifi kan maken etc, op die eee-pc kan je gelijk email en alles laten binnenkomen zodat je die magazijnmedewerker berichten / instructies kan geven oftewel ongeveer 100x zoveel mogelijkheden voor 1/3e van de prijs. Alleen het formaat he )
Pagina: 1