• Gerardts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09-2022
Ik zit met het volgende probleem; deze week heb ik voor het eerst een pc'tje in elkaar gezet. Alles werkt, alleen maakt mijn Arctic Cooler 7 pro erg veel toeren. Beter gezegd hij maakt gewoon lawaai.

Speedfan en de bios geven 2700 RPM aan, ik heb in speedfan al geprobeerd om de percentages te verlagen maar hij reageert nergens op.
De ventilator van de behuizing kan ik evenmin veranderen alleen maakt die niet zoveel geluid.

Overige info:
Moederbord msi p35 neo
E8400
De arctic freezer is door azerty op het moederbord gezet
http://img510.imageshack.us/my.php?image=speedfan2jr3.jpg (print screen speedfan)

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft want ik word koek-koek van dat geluid.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Op welke header heb je de fan gezet? Een vier pins?
Meestal heb je ook nog wel een bios optie op de fan temp gestuurd te laten draaien. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Gerardts
Ja daar heb ik van horen zeggen, alleen daar heb ik ook al eens wat verandert en dat werkte ook niet. (mits ik het goede had)

Hoe moet dat volgens jou heten?

En zoals ik al zei, azerty heeft de arctic op het moederbord gezet dus ik weet niet op welke header de fan zit.

Ik ben trouwens een beginner dus ik ken nog niet alle termen.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
En zoals ik al zei, azerty heeft de arctic op het moederbord gezet dus ik weet niet op welke header de fan zit.
Kijk dan eerst maar eens. ;)

Heb je zoiets in je bios?
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/mainboards/msi-p35-platinum/p26s.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door -The_Mask- op 19-11-2008 21:17 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Gerardts
Ik heb CPU Smart Fan Target op disabled staan
en Sys Fan1 Control staat er niet :?

Nu heb ik de Intel cooler, die er eerst op zat bij de hand gepakt. Deze heeft 4 pinnetjes.

Mijn conclusie: er mist iets

• Proto
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-01 11:57

Proto

¬.¬

Probeer CPU Smart Fan Target 'ns te Enabelen :)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:51
zet je target temperatuur op 50c ofzo
op een andere plek kan er ook iets van CPU Smart Fan Control Type staan, en dan kan je kiezen tussen Auto, PWM, of Voltage
4pins = PWM, 3pins = Voltage.

edit:
Proto schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:32:
Probeer CPU Smart Fan Target 'ns te Enabelen :)
Wat hierboven staat :P

[ Voor 33% gewijzigd door FireDrunk op 19-11-2008 21:33 ]

Even niets...

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Gerardts schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:27:
Ik heb CPU Smart Fan Target op disabled staan
...
Mijn conclusie: er mist iets
Hee, zet die Smart Fan Target eens aan, en lees eens de handleiding:
CPU Smart FAN Target
The mainboard provides the Smart Fan function which can control the CPU fan speed
automatically depending on the current temperature to keep it with in a specific range.
You can select a fan target value here. If the current CPU fan temperature reaches to
the target value, the smart fan function will be activated. It provides several sections
to speed up for cooling down automaticlly.
|:(

[ Voor 63% gewijzigd door ByteDelight op 19-11-2008 21:38 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Gerardts
Ik heb het nu geenabled bij 50C 87,5%. Er is alleen niks verandert.

• Proto

Proto

¬.¬

En heb je -terwijl die geenabled is- al geprobeerd het met speedfan te regelen?

• Gerardts
Proto schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:40:
En heb je -terwijl die geenabled is- al geprobeerd het met speedfan te regelen?
Ja, ook geen veranderingen. Ik zal die stekker van de arctic er eens uithalen en opnieuw insteken.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Steek de stekker dan gelijk ook in de vier pins CPU aansluiting :)

Verwijderd

Ja maar als de fan geen 4 pins heeft dan kun je de snelheid ook niet instellen. Ik weet niet of je moederbord fan voltage control kan want niet alle moederborden kunnen dit. Ook als je dit niet kunt en je fan heeft maar een 3 pins aansluiting heb je er niets aan.

• Gerardts
Admiral Freebee schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:54:
Steek de stekker dan gelijk ook in de vier pins CPU aansluiting :)
Daar zat hij al in en daar heb ik hem ook weer ingestoken

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:51
quote:
CPU Smart FAN Target
The mainboard provides the Smart Fan function which can control the CPU fan speed
automatically depending on the current temperature to keep it with in a specific range.
You can select a fan target value here. If the current CPU fan temperature reaches to
the target value, the smart fan function will be activated. It provides several sections

met andere woorden:

De temperatuur waar SmartFan GEACTIVEERD word. Dus laag zetten (10c).
Dan gaat SmartFan aan.

Even niets...

• Proto

Proto

¬.¬

@bassguitar: 't Lijkt me dat z'n Freezer 7 Pro wel een 4-pins heeft... Heeft de mijne namelijk ook ;) De tijd dat de F7P 3-pins was is jaren geleden, lijkt me sterk dat Gerardts die nu nog heeft gekregen (ALS de F7P al een driepinsvariant heeft gehad, of was dat alleen bij de 64 versie :?)

• Gerardts
thijs_cramer schreef op woensdag 19 november 2008 @ 22:02:
quote:
CPU Smart FAN Target

met andere woorden:

De temperatuur waar SmartFan GEACTIVEERD word. Dus laag zetten (10c).
Dan gaat SmartFan aan.
De SmartFan is GEACTIVEERD, je kunt kiezen 40c - 80c, ik heb voor 40c gekozen en dan minimaal 25%. Dit alles zonder resultaat (ook weer in speedfan) aanpassingen gedaan.

En voor de twijfels ik heb gewoon een 4-pins aansluiting.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een stomme vraag misschien maar sla je je BIOS instellingen wel up? Kijk ook eens of er geen nieuwere BIOS versie te vinden is.

• Gerardts
Admiral Freebee schreef op woensdag 19 november 2008 @ 22:16:
Een stomme vraag misschien maar sla je je BIOS instellingen wel up? Kijk ook eens of er geen nieuwere BIOS versie te vinden is.
Is geen stomme vraag ;) , maar ik sla de instellingen wel op. Gisteren heb ik er een nieuwe BIOS versie opgezet.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Probeer eens dit :

Start Speedfan
Ga naar "Configure"
Ga naar "Advanced"
Bij chip selecteer "IT8712F on ISA at $290"
Bij PWM1 mode set to "Software controlled"
Doe het zelfde bij ander PWM modes
Ok en kijk nu of je de fan snelheid kunt veranderen met speed up/down

• Gerardts
Blord schreef op donderdag 20 november 2008 @ 00:18:
Probeer eens dit :

Start Speedfan
Ga naar "Configure"
Ga naar "Advanced"
Bij chip selecteer "IT8712F on ISA at $290"
Bij PWM1 mode set to "Software controlled"
Doe het zelfde bij ander PWM modes
Ok en kijk nu of je de fan snelheid kunt veranderen met speed up/down
De mogelijkheden bij jou zijn net iets anders:
http://img213.imageshack.us/my.php?image=speedfan3ee8.jpg

Ik kan kiezen uit: Auto set RPM, Auto set WPM, manual set RPM en manual RPM.

Zoals je op het plaatje ziet heb ik de chip "F71882F at $A00 on ISA" geselcteerd, dit verschilt nog al wat van jou chip.

Wat moet ik proberen?

• Gerardts
ik heb vandaag nog even wat geprutst. Ik heb de oude Intel koeler aangesloten en geprobeerd om deze te regelen. Dit is gelukt, zonder problemen kon ik hem vertragen en versnellen.

Kortom, het ligt aan de arctic freezer 7 pro, heeft iemand nog een suggestie voor een programmatje wat ik kan gebruiken om ook de arctic te laten vertragen?

Of zal het aan de combinatie met mijn moederbord liggen (msi p35 Neo)?

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 15:36
Jouw moederbord probeert waarschijnlijk via PWM de fansnelheid te regelen. Maar aangezien die arctic maar 3 pinnen heeft werkt dat niet. Heb je niet ergens in je BIOS een optie om het 'Voltage Conrtolled' te doen? Zal even kijken hoe die optie bij mij heet. (Wel een Gigabyte moederbord)

EDIT: Bij mij heet het 'CPU Smart FAN mode' en daar kan ik kiezen uit Auto, Voltage en PWM. Ik heb hem op Voltage staan en bij mij werkt speedfan perfect.

p.s. Misschien ligt het ook wel aan de instellingen van speedfan, probeer eens een configje voor jouw moederbord te downloaden van de speedfan site (als dat bestaat). Bij speedfan naar tabje info => op Get Config klikken.

[ Voor 40% gewijzigd door Tower410 op 28-11-2008 10:31 ]

• Gerardts
Tower410 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 10:24:
Jouw moederbord probeert waarschijnlijk via PWM de fansnelheid te regelen. Maar aangezien die arctic maar 3 pinnen heeft werkt dat niet. Heb je niet ergens in je BIOS een optie om het 'Voltage Conrtolled' te doen? Zal even kijken hoe die optie bij mij heet. (Wel een Gigabyte moederbord)

EDIT: Bij mij heet het 'CPU Smart FAN mode' en daar kan ik kiezen uit Auto, Voltage en PWM. Ik heb hem op Voltage staan en bij mij werkt speedfan perfect.

p.s. Misschien ligt het ook wel aan de instellingen van speedfan, probeer eens een configje voor jouw moederbord te downloaden van de speedfan site (als dat bestaat). Bij speedfan naar tabje info => op Get Config klikken.
De arctic heeft mijn inziens gewoon 4 pinnen. En waar jij uit kan kiezen kan bij mij niet, ik kan alleen kiezen uit disabled of een temperatuur (en daar reageerde hij ook niet op).

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 15:36
Oh oeps, had net ook de post over het hoofd gezien waar dit al in stond :X

• Gerardts
Zijn jullie het met mij eens als ik zeg dat mijn Arctic gewoon mislukt/kapot is?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Misschien heb je op je moederbord nog een SYS_FAN aansluiting met 4 pinnen? Probeer de AF7 dáár eens op aan te sluiten en vervolgens in Speedfan te regelen? Lijkt me dat als dit ook niet werkt, je 4e draadje van de AF7 niet goed (meer) is. Werkt dit wel, zal er toch ergens in de software iets niet goed staan.

Heb je C1E/EIST ingeschakeld staan? Draaien er wellicht progjes van je moederbord op de achtergrond in Windows? Ik kan namelijk mijn rpm ook niet veranderen als ik I-Cool (Gigabyte progje) draai...

• Gerardts
woelders schreef op donderdag 04 december 2008 @ 16:19:
Misschien heb je op je moederbord nog een SYS_FAN aansluiting met 4 pinnen? Probeer de AF7 dáár eens op aan te sluiten en vervolgens in Speedfan te regelen? Lijkt me dat als dit ook niet werkt, je 4e draadje van de AF7 niet goed (meer) is. Werkt dit wel, zal er toch ergens in de software iets niet goed staan.
De MSI p35 NEO heeft 2x Sys_fan aansluitingen (3 pins) en 1x CPU_fan (4 pins).
woelders schreef op donderdag 04 december 2008 @ 16:19:Heb je C1E/EIST ingeschakeld staan? Draaien er wellicht progjes van je moederbord op de achtergrond in Windows? Ik kan namelijk mijn rpm ook niet veranderen als ik I-Cool (Gigabyte progje) draai...
Dit klinkt op zich logisch, gezien het feit dat de intel cooler wel beheersbaar is. Maar nu is de vraag welk programmatje zal bij een MSI bord op de achtergrond draaien ik heb even een screenshot van mijn taakbeheer:
http://img384.imageshack.us/my.php?image=taakbeheerwv5.jpg

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik zou zeggen: pak je handleiding van je mobo er eens bij. Meestal staan dat soort progjes daar wel in beschreven...

Dat van die aansluitingen is jammer... je hebt ook niet nog ergens een NB_FAN of PWR_FAN ofzo zitten met 4 pinnen?

• Gerardts
woelders schreef op donderdag 04 december 2008 @ 16:51:
Ik zou zeggen: pak je handleiding van je mobo er eens bij. Meestal staan dat soort progjes daar wel in beschreven...

Dat van die aansluitingen is jammer... je hebt ook niet nog ergens een NB_FAN of PWR_FAN ofzo zitten met 4 pinnen?
In de handleiding van mijn mobo staat alleen maar hoe je alle stekkers moet aansluiten verder helemaal niks.

Ik heb ook geen NB_FAN of PWR_FAN met 4 pinnen
Pagina: 1