Toon posts:

Redhat / LPI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na eerdere topics omtrent dit onderwerp te hebben doorgelezen, zit ik even vast. Graag zou ik jullie meningen horen. Het gaat om het volgende:

In mijn vrije blok van een HBO opleiding technische informatica, wil ik me graag verdiepen in Linux. Ik heb weinig ervaring met Linux, maar wil het graag leren en aan mijn toekomstige werkgever kunnen tonen dat ik de (theoretische) basis beheers. Hierbij twijfel ik over de Redhat of LPI certificering.

Ik heb vier weken de tijd om een dergelijk certificaat te halen, wat raden jullie aan? Zou een Redhat certificaat te doen zijn in de beschikbare tijd? Engels is geen probleem. Of zou ik toch beter kunnen kiezen voor een "simpeler" (van horen zeggen ;) ...) LPIC 1 (examen 101, examen 102) certificaat?

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik heb in het verleden eens naar RHCE certificering gekeken en ik weet zeker dat het je in vier weken niet gaat lukken.

Alleen om aan RHCE te beginnen wordt je geacht al een cursus of 4 a 5 te hebben gedaan of een bootcamp die alleen al vier weken kost.

Ik wil het na mijn HBO gaan doen maar dat is nog ver van mijn bed :P

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

correctie, cursus is geen vereiste voor RHCT(Red Hat Certified Technician) of RHCE(Red Hat Certified Engineer) je kan bij redhat NL (amersfoort) gewoon een examen(only( boeken (op de door hun bepaalde tijden)
RHCT examen = iets minder als 400,00 euro
RHCE examen = rond de 800 euro

ervaring met Linux is wel een pre, overgens kan je dit toetsen met de test op de redhat site zelf

zoeken in dit subforum op linux examen zo ben ik achter deze info gekomen (tijdje terug)

Tja vanalles

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

RHCE gaat je niet lukken als je nu nog geen ervaring hebt. RHCT misschien nog wel. Beide zijn praktijk examens, en dat maakt het lastig als je geen ervaring hebt.

LPI is theoretisch (boek leren), maar qua inhoud minder diepgaand en m.i. zelfs minder relevant, hier en daar. LPI maakt ook minder indruk op een eventuele werkgever denk ik.

Heb je de mogelijkheid een cursus te volgen? Dan zou ik voor RHCT gaan, heb je die mogelijkheid niet, dan zou ik toch LPI overwegen, omdat je dat makkelijker zelf kunt doen. Overigens juich ik je plan van harte toe!

* wzzrd is RHCE en heeft ook LPI papiertjes :)

Verwijderd

Topicstarter
De mogelijkheid om een cursus te volgen, heb ik niet. Het zal aankomend op zelfstudie en zelf de praktijk toepassen. Kan iemand een grove inschatting maken kwa tijd? Ben ik met mijn achtergrond bijv. nou vier maanden bezig met RHCT of is dit wel te doen in vier weken? Er valt eventueel ook wel een week te regelen dat ik eerder begin met leren voor dit examen...

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 21:40
Als ik jou was zou ik eerst lezen op internernet over de materie van Linux en na je studie een cursus te doen. Kan je je rustig voorbereiden. Ik denk als je het nu doet, dat het weggegooid geld is.

Ik heb een jaar gewerkt met Linux in mijn dagelijks werk. Je leert dan een hoop, maar lang niet alles. Ik was ook geen Linux systeembeheerder, maar met 40 uur per week linux voor je neus, leer je toch een hoop

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-01 10:04
Dus je kent eigenlijk niets/weinig van Linux, maar je wil wel eventjes wat studeren en op 4 weken een certificaat halen?
Het trieste van dit verhaal is dat het je waarschijnlijk nog zou lukken ook.
Maar daaruit kan je dan de enige waarheid concluderen:

dergelijke certificaten zijn waardeloos, ze bewijzen NIETS.

Heel eenvoudig.

Verwijderd

Topicstarter
Redenen waarom ik een dergelijk Linux certificaat wil gaan halen, zijn:

: Aangezien het een vrij HBO blok is, krijg ik studiepunten voor het behalen van een certificaat (mits aan eisen voldoet). Het is dus eigenlijk twee vliegen in een klap, studiepunten plus een certificaat.
: Ik wil bekend worden met Linux. Een certificaat lijkt mij een mooi begin aan de hand van een goed boek en een Linux server.
: Certificaat staat mooi op CV, ik kan aantonen dat ik eerdere ervaringen met Linux heb gehad.

Om even terug te keren op mijn vraag, is RHCT te doen in vier weken of moet ik me dan echt een slag in de rondte werken aangezien ik geen kennis van Linux heb.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Bijvoorbeeld met het UCP (Ubuntu Certified Professional) krijg je een cursus die goed te doen is (schijnt), maar daarvoor heb je wel eerst LPI1 en LPI2 nodig. Ik denk dan met een RHCT of RHCE dit zelfs nog wel verder gaat en dat je nog meer basiskennis nodig hebt.

Ik zou dus ook niet zomaar verwachten dat je in een korte tijd RHCT kan doen. Als je iets wil doen, richt je dan op LPI. Zeker omdat je 0,0 voorkennis hebt lijkt me een hoger niveau van certificering kansloos (nofi).

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

jelly

Arch Linux

mithras schreef op donderdag 20 november 2008 @ 10:57:
Bijvoorbeeld met het UCP (Ubuntu Certified Professional) krijg je een cursus die goed te doen is (schijnt), maar daarvoor heb je wel eerst LPI1 en LPI2 nodig. Ik denk dan met een RHCT of RHCE dit zelfs nog wel verder gaat en dat je nog meer basiskennis nodig hebt.

Ik zou dus ook niet zomaar verwachten dat je in een korte tijd RHCT kan doen. Als je iets wil doen, richt je dan op LPI. Zeker omdat je 0,0 voorkennis hebt lijkt me een hoger niveau van certificering kansloos (nofi).
Ik heb het LPI 1,2 boek LPI Linux certification in a nuttshell, wel een aardig boek, waarin ook verwezen wordt naar ubuntu wat een hele makkelijke linuxdistro is, ga daar eens mee spelen en speel met de commandline leer de handigste commando's : grep, ls, ps, cd, mv, cp dan kom je al een aardig eind voordat je al met een cursus begint

Keep it simple stupid

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, grep, ls, ps, cd, mv en cp zijn zonder meer nuttige dingen om te leren, maar als ik die proefexamens bekijk is het van buiten kennen van de syntax van crontab, sed en awk een stuk "belangrijker". Gelijk ook een van de redenen dat ik mijn twijfels heb over die proefexamens...

Wat mij in de RHCx zaken trouwens irriteert m'n vriendin is momenteel via haar werkgever een trajectje aan het volgen en ik lees mee is dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen algemeen linux (of zelf -nix) zaken en RH-specifieke dingen. Voor iemand die 100% RH doet en niets anders misschien van ondergeschikt belang, maar zelfs in RH-friendly environments kom je als je online zoekt naar oplossingen met anderssoortige Linux in aanraking. Dan zou weten welke kennis universeel is en welke specifiek zeer nuttig zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 11:20
Ik ga zelf in februari voor m'n RHCE maar ik zit al 3 full-time jaar in het beheer waar nog een jaar stage bovenop zit. Daarvoor ga ik de training ook nog volgen, hoewel ik opzich wel het examen in 1 keer kan doen. Maar ik vind het prettig om daarvoor nog gewoon met het matriaal bezig te zijn voordat er examen in gedaan wordt. Plus mijn bedrijf betaald het allemaal dus dat maakt het weer wat makkelijker ;)

Maar RHCE is zeker niet voor beginners nee. RHCT is het overwegen waard maar dat zal voor beginners ook nog wel aan de zware kant zijn denk ik. Bedenk goed wat je wilt in ieder geval.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

naast winddows(mcse cert) A+ (joke) itil (no comment) moet ik zeggen dat certificering in de IT wel erg belangrijk is zeker voor de werkgever collega's kijken daar wellicht anders tegen aan.

Naast enige dosis Linux en BSD ervaring is werken ermee zeer belangrijk een doel zoals je eigen router/gateway/firewall/dhcp server/webserver bouwen (oude pc) en howto's lezen, securtiy verhogen machines updaten is zeker een pre (en een belangrijke ervaring rijker)

ik ben zelf recent gestart met RHCT/RHCE examen training ik weet nog niet welke ik van de 2 ik ga doen, het ligt eraan hoe ik het hele boek ervaar. Ik vind het wel prettig dat er teminste 1 partij is die examen van enig niveau is op linux/bsd gebied is

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
Keuze gemaakt, ik ga voorlopig eerst maar eens wat experimenteren met Linux waarna ik LPI 1 en LPI 2 wil gaan halen. Mensen met ervaringen met Nederlandse boeken van LPI?

Als LPI lukt, wil ik me in de toekomst op Redhat gaan richten (op kosten van een werkgever als het kan). Eerst maar eens flink oefenen.

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-01 20:25

pkwarts

555433800

Niet ervaring met nederlandse boeken, wel met die van O'Reilly. Die is erg goed moet ik zeggen. Bijna alle examens in Nederland zijn ook in het engels, dus moet je eigenlijk ook wel de stof in het engels kunnen begrijpen.

Verwijderd

Topicstarter
pkwarts schreef op donderdag 20 november 2008 @ 20:28:
Niet ervaring met nederlandse boeken, wel met die van O'Reilly. Die is erg goed moet ik zeggen. Bijna alle examens in Nederland zijn ook in het engels, dus moet je eigenlijk ook wel de stof in het engels kunnen begrijpen.
Engels lukt ook, alleen Nederlands lees allemaal wat makkelijker en duidelijker weg ;)

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 16:23

-ko-

Leidend Voorwerp

LPI Linux Certification in a Nutshell van o'reilly. Heb ik zelf ook van mn baas gekregen en ga die examens nog doen. Boek is erg goed.

[ Voor 5% gewijzigd door -ko- op 21-11-2008 03:42 ]

Wa Doede Nou

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Je RHCE certificering in 4 weken gaat niet lukken. RHCT misschien, ook al is daarbij wat voorkennis wel erg handig.

LPI heb ik verder niet, maar die schijnt wel wat makkelijker te zijn. Misschien dat die wel goed in 4 weken wel gaat lukken.

Onthoudt wel dat papiertjes lang niet alles zeggen en dat veel werkgevers daar ook zo over denken.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:49
Boek van o'reilly is goed echter ik denk dat je het daarmee alleen niet red. Net 102 examen gedaan tijdens linux world maar toch verrasd door de vragen die gesteld werden. Ben het dan ook niet mee eens dat je het met alleen het bestuderen van het boek het examen kunt halen (of je moet wel heel goed kunnen gokken). Je zult toch echt aan de bak moeten met een linux machientje.
Heb zelf ook wat nederlandse lpi boeken maar probleem is dat lpi de stof nog al eens omgooit. o'reilly boek sluit momenteel het beste aan al schijnt lpi-2 volgend jaar ook weer anders te worden.
Pagina: 1