Petervanakelyen schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:32:
Wel, de MBR van de HDD kan niet worden gelezen door de laptop, omdat het een HDD van 1GB is, en de laptop slechts 500MB HDD's snapt.
Ik heb echter drie partities aangemaakt van 333MB, zodoende dat je wel een partitie kan benaderen.
Bij het opstarten ziet hij echter de totale grote, 1GB, en dat snapt hij niet, dus kan hij niet daarvan booten.
Als ik met een diskette opstart, kijkt hij daar niet naar, maar naar de diskette, die hij wel snapt, want deze is slechts 1.44MB.
Dus ik heb een commando nodig om Windows 95 vanuit DOS te starten...
Zonder hulpmiddelen kan je niet 3 partitie maken zoals jij ze heb gemaakt. eerst hetvolgende.
Gebruik een "win95" opstartdisk (en niet een andere....), en daarmee moet je fdisk uitvoeren, en 1 partitie maken (fat16, mag trouwens ook fat 32 zijn, als fdisk het ondersteund), welke niet groter is dan die 500MB, (en niet meer partities maken)en deze activeren, opnieuw opstarten met de diskette, en Format C:
En nu win95 setup starten, installeren, en dan werkt het.
edit.....
Zit nog even rustig alles na te lezen,
Je heb die schijf van 1Gig dus in een andere PC / laptop, gepartioneerd, en geformateerd, gebruikmakend van Win 98, vervolgens terug geplaatst in de laptop, opgestart met een opstartdiskette, en vervolgens de setup uitgevoerd vanaf de CD-ROM (of misschien al de installatie bestanden gekopieërd vanaf die andere pc / laptop en setup vanaf de HD uitgevoerd, omdat er geen CD-ROM speler in die oude latop zat?)
Ik zou het zo doen:
Zorg dat je een win95 opstartdiskette heb (te verkrijgen zoals hierboven opgemerkt, bij bootdisk.com, of ik kan er nog wel 1tje toesturen)
Doe HD van 1Gig in de laptop waarop geïnstalleerd moet worden, en start laptop op met de win 95 opstartdiskette,
voer fdisk uit, en maak 1 partitie van 500MB. (is grens van laptop bios)
na opnieuw opstarten (met de opstartdisk) format c:
Nu de setup uitvoeren vanaf de CD-ROM of in geval van geen CD-ROM drive,
Haal de HD eruit, en zet er via de andere PC de win95 installatie bestanden erop, plaats de HD weer terug en start weer op met de diskette, en voer de setup uit vanuit de installatiemap..
edit....2
Hoe weet jij trouwens zo zeker dat je laptop maar tot 500MB gaat, als je tijdens het opstarten ziet, (Het scherm met gegevens oa de mem test) dat er een hd van 1Gig inzit?
Het lijkt mij nu wel duidelijk..er is niet goed gepartioneerd.
1 zorg voor een win 95 opstartdisk
2 daarmee laptop opstarten.
3 fdisk uitvoeren (ondersteuning voor grote schijven inschakelen, zodat fat 32 gebruikt gaat worden mag, als je nee kiest wordt er fat 16 gebruikt) en 1 partitie maken, met de grootst mogelijke omvang, 100% dus,
deze partitie activeren en opnieuw opstarten.met de opstartdiskette.
4 Format c:
En na het formateren kan je al controleren of je laptop ooit zal opstarten vanaf de hd.
type: sys c:
enter (nu wordt het systeem vanaf diskette overgezet naar HD zodat deze opstartbaar kan worden)
Nadat het overzetten is voltooid, haal diskette eruit en start opnieuw op, als het werkt, kom je bij de dosprompt uit.
En nu Win95 installeren..
[
Voor 50% gewijzigd door
ReBr op 20-11-2008 00:09
]