[Windows 95] Booten in Windows 95 met floppy

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb een oud laptopje waar ik juist Windows 95 heb opgezet, het probleem is dat er iets met mis is, waardoor de MBR van de HDD niet kan worden gelezen, waardoor Windows 95 niet kan worden opgestart.

Het ligt aan de laptop, niet aan de HDD, aangezien deze wel perfect opstart in een andere PC.

Ik zou dus graag willen opstarten met een diskette, zodat ik dankzij een DOS commando Windows kan starten.
Ik heb dus een Windows 95/98 bootfloppy gemaakt, en daar start DOS wel mee op.

Maar nu de grote vraag:

Met welk commando kan ik in DOS op een diskette Windows 95 opstarten ?
Ik heb juist het commando C:\Windows\WIN.COM geprobeerd, maar dat werkt niet, want ik krijg een VFAT error.
Ook op de gewone PC geeft dit commando een error.

Bestaat er een oplossing ??

[ Voor 0% gewijzigd door Petervanakelyen op 19-11-2008 19:37 . Reden: WIN.EXE --> WIN.COM ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:32

racoon

mooowwww

wat gebeurt er als je a:/dir/? doet, krijg je dan geen opties te zien die je kan uitvoeren?

en kan je geen fixmbr uitvoeren?

[ Voor 16% gewijzigd door racoon op 19-11-2008 19:20 ]

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
fdisk op de floppy zetten en daarmee bootsector repareren (partitie activeren).

edit:
racoon schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:19:
wat gebeurt er als je a:/dir/? doet, krijg je dan geen opties te zien die je kan uitvoeren?

fixmbr kan pas vanaf win2000/XP.

[ Voor 64% gewijzigd door HyperioN op 19-11-2008 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
racoon schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:19:

FixMBR kan ik uitvoeren, maar zou nutteloos zijn.
Het probleem ligt namelijk totaal niet aan de HDD, maar gewoon aan de laptop die de MBR niet goed kan lezen.
Op een andere PC (vast) en een andere laptop werkt de HDD wel.

Wat bedoel je met die a:/dir/?
Ik kan gewoon in de C:\ schijf dirren, en alle bestanden benaderen, ik wil alleen Windows opstarten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
HyperioN. schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:21:
fdisk op de floppy zetten en daarmee bootsector repareren (partitie activeren).

edit:

[...]

fixmbr kan pas vanaf win2000/XP.
Maar lees eens uit de TS:
Het ligt aan de laptop, niet aan de HDD, aangezien deze wel perfect opstart in een andere PC.
Het ligt dus niet aan de HDD, dus FixMBR, of activeren van partitie heeft geen zin, want het ligt niet aan de HDD !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
Hoe weet je dat dan? Welke foutmelding krijg je dan?
Snuffel dan eens rond in je BIOS, wel de goeie bootsequence ingesteld?

Want zover ik weet kun je niet zomaar je Windows-op-schijf booten vanaf een floppy (maar dat weet ik niet zeker.. Win95/98 is lang geleden!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Wel, de MBR van de HDD kan niet worden gelezen door de laptop, omdat het een HDD van 1GB is, en de laptop slechts 500MB HDD's snapt.

Ik heb echter drie partities aangemaakt van 333MB, zodoende dat je wel een partitie kan benaderen.
Bij het opstarten ziet hij echter de totale grote, 1GB, en dat snapt hij niet, dus kan hij niet daarvan booten.

Als ik met een diskette opstart, kijkt hij daar niet naar, maar naar de diskette, die hij wel snapt, want deze is slechts 1.44MB.

Dus ik heb een commando nodig om Windows 95 vanuit DOS te starten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:34

Tazzios

..

naar de c:\windows gaan en dan
win intikken enter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Tazzios schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:32:
naar de c:\windows gaan en dan
win intikken enter?
Lees uit de TS:
Ik heb juist het commando C:\Windows\WIN.COM geprobeerd, maar dat werkt niet, want ik krijg een VFAT error.
Ook op de gewone PC geeft dit commando een error, terwijl de HDD daar wel gewoon opstart.

[ Voor 0% gewijzigd door Petervanakelyen op 19-11-2008 19:37 . Reden: WIN.EXE --> WIN.COM ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
Maar het is win.com ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 16:19
En hoe heb je de HDD geformatteerd ? lijkt me dattie fat32 moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

Mensen, lees de topicstart goed door hé ;).

Wat betreft jouw probleem: voor zover ik weet is er geen 'fix' om Windows op te starten op de manier zoals jij dit doet. Zelf heb ik dit vroeger ook wel eens geprobeerd (lang geleden trouwens) maar dat werden inderdaad ook VFAT errors.

Is het trouwens geen optie om GRUB (of een willekeurige andere bootloader) te installeren en het daar eens mee te testen? Wellicht biedt dat uitkomst :).

[ Voor 21% gewijzigd door Thandor op 19-11-2008 19:39 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
En hoe heb je de HDD geformatteerd ? lijkt me dattie fat32 moet zijn.
Goed geformatteerd, in Windows 98SE ;)
En hij is idd. FAT32
Maar het is win.com ;)
Aangepast, bedankt !
Mensen, lees de topicstart goed door hé ;).

Wat betreft jouw probleem: voor zover ik weet is er geen 'fix' om Windows op te starten op de manier zoals jij dit doet. Zelf heb ik dit vroeger ook wel eens geprobeerd (lang geleden trouwens) maar dat werden inderdaad ook VFAT errors.
:)

Daar had ik al voor gevreesd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
95 is toch fat16?

"FAT32 was introduced with Windows 95 OSR2"
Wikipedia: File Allocation Table

[ Voor 76% gewijzigd door Noork op 19-11-2008 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
goed punt, volgens deze info zou dat kunnen : http://www.users.globalnet.co.uk/~jeacocke/windows2.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Noork schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:43:
95 is toch fat16?

"FAT32 was introduced with Windows 95 OSR2"
Wikipedia: File Allocation Table
OK, maar ik heb Windows 95 OSR2 (versie Windows 95B dus)
FAT32 werkt dus prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Win9x maakt gebruik van een tekstfile msdos.sys, die bijvoorbeeld
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[Paths]
WinDir=C:\WINDOWS
WinBootDir=C:\WINDOWS
HostWinBootDrv=C

[Options]
BootMulti=1
BootGUI=1
DoubleBuffer=1
AutoScan=1
WinVer=4.0.1995
bevat. Mogelijk werkt het als je de msdos.sys op de floppie aanpast (of aanmaakt) zodat het de juiste WinDir, WinBootDir en HostWinBootDrv bevat.

Verder moet deze file voor w95 meen ik minstens 4096 bytes groot zijn, waartoe een aantal regels met X'en moet worden toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Petervanakelyen schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:32:
Wel, de MBR van de HDD kan niet worden gelezen door de laptop, omdat het een HDD van 1GB is, en de laptop slechts 500MB HDD's snapt.
Mijn oude pc kon maar 8 gig aan. Met kroll ontrack kon ik wel een 30 gig hardeschijf in me pc hebben.
Je zou dus dat ding kunnen proberen, al is het niet precies die van die link....
(Let wel op, die 30 gig schrijf ging nadat ie weer uit me pc was gesloopt flippen, die dacht dat ie 8 mb groot was. Me pa heeft na veel kloten hem wel uiteindelijk weer 30 gig gekregen, maar hoe weet ik niet precies. Het kan ook nog aan de schrjif zelf liggen...)

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Idd, zoals mijzelf zegt, msdos.sys is wel interessant om naar te kijken, ben benieuwd welke waarde BootGUI heeft. als ie 1 is zou bijvoorbeeld de win95 wel op moeten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 19:14

Sebje

Makelaartje

via http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm vind je vast een geschikte opstartdisk. Je kan er ook eentje pakken met stuurprogramma voor de cdrom speler en dan de windows cd erin en via de cd werken. Mits je een cdrom speler op die laptop hebt, maar lijkt me wel logisch.

[ Voor 15% gewijzigd door Sebje op 19-11-2008 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:32:

Ik heb echter drie partities aangemaakt van 333MB, zodoende dat je wel een partitie kan benaderen.
Bij het opstarten ziet hij echter de totale grote, 1GB, en dat snapt hij niet, dus kan hij niet daarvan booten.

Als ik met een diskette opstart, kijkt hij daar niet naar, maar naar de diskette, die hij wel snapt, want deze is slechts 1.44MB.

Dus ik heb een commando nodig om Windows 95 vanuit DOS te starten...
Zonder hulpmiddelen kan je niet 3 partitie maken zoals jij ze heb gemaakt. eerst hetvolgende.

Gebruik een "win95" opstartdisk (en niet een andere....), en daarmee moet je fdisk uitvoeren, en 1 partitie maken (fat16, mag trouwens ook fat 32 zijn, als fdisk het ondersteund), welke niet groter is dan die 500MB, (en niet meer partities maken)en deze activeren, opnieuw opstarten met de diskette, en Format C:
En nu win95 setup starten, installeren, en dan werkt het.

edit.....

Zit nog even rustig alles na te lezen,
Je heb die schijf van 1Gig dus in een andere PC / laptop, gepartioneerd, en geformateerd, gebruikmakend van Win 98, vervolgens terug geplaatst in de laptop, opgestart met een opstartdiskette, en vervolgens de setup uitgevoerd vanaf de CD-ROM (of misschien al de installatie bestanden gekopieërd vanaf die andere pc / laptop en setup vanaf de HD uitgevoerd, omdat er geen CD-ROM speler in die oude latop zat?)

Ik zou het zo doen:
Zorg dat je een win95 opstartdiskette heb (te verkrijgen zoals hierboven opgemerkt, bij bootdisk.com, of ik kan er nog wel 1tje toesturen)
Doe HD van 1Gig in de laptop waarop geïnstalleerd moet worden, en start laptop op met de win 95 opstartdiskette,
voer fdisk uit, en maak 1 partitie van 500MB. (is grens van laptop bios)
na opnieuw opstarten (met de opstartdisk) format c:
Nu de setup uitvoeren vanaf de CD-ROM of in geval van geen CD-ROM drive,
Haal de HD eruit, en zet er via de andere PC de win95 installatie bestanden erop, plaats de HD weer terug en start weer op met de diskette, en voer de setup uit vanuit de installatiemap..

edit....2

Hoe weet jij trouwens zo zeker dat je laptop maar tot 500MB gaat, als je tijdens het opstarten ziet, (Het scherm met gegevens oa de mem test) dat er een hd van 1Gig inzit?
Het lijkt mij nu wel duidelijk..er is niet goed gepartioneerd.
1 zorg voor een win 95 opstartdisk
2 daarmee laptop opstarten.
3 fdisk uitvoeren (ondersteuning voor grote schijven inschakelen, zodat fat 32 gebruikt gaat worden mag, als je nee kiest wordt er fat 16 gebruikt) en 1 partitie maken, met de grootst mogelijke omvang, 100% dus,
deze partitie activeren en opnieuw opstarten.met de opstartdiskette.
4 Format c:

En na het formateren kan je al controleren of je laptop ooit zal opstarten vanaf de hd.
type: sys c:
enter (nu wordt het systeem vanaf diskette overgezet naar HD zodat deze opstartbaar kan worden)
Nadat het overzetten is voltooid, haal diskette eruit en start opnieuw op, als het werkt, kom je bij de dosprompt uit.

En nu Win95 installeren..

[ Voor 50% gewijzigd door ReBr op 20-11-2008 00:09 ]

• Petervanakelyen
Mijzelf schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:44:
Win9x maakt gebruik van een tekstfile msdos.sys, die bijvoorbeeld
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[Paths]
WinDir=C:\WINDOWS
WinBootDir=C:\WINDOWS
HostWinBootDrv=C

[Options]
BootMulti=1
BootGUI=1
DoubleBuffer=1
AutoScan=1
WinVer=4.0.1995
bevat. Mogelijk werkt het als je de msdos.sys op de floppie aanpast (of aanmaakt) zodat het de juiste WinDir, WinBootDir en HostWinBootDrv bevat.

Verder moet deze file voor w95 meen ik minstens 4096 bytes groot zijn, waartoe een aantal regels met X'en moet worden toegevoegd.
@Mijzelf (niet mezelf, maar Mijzelf :p )

Woohoo !!
Dat was de gouden tip. Het werkt schitterend nu ik de msdos.sys file van de root van de HDD naar de diskette heb gekopieerd !!

Super bedankt !!!
ReBr schreef op woensdag 19 november 2008 @ 22:26:
[...]

Zonder hulpmiddelen kan je niet 3 partitie maken zoals jij ze heb gemaakt. eerst hetvolgende.

Gebruik een "win95" opstartdisk (en niet een andere....), en daarmee moet je fdisk uitvoeren, en 1 partitie maken (fat16, mag trouwens ook fat 32 zijn, als fdisk het ondersteund), welke niet groter is dan die 500MB, (en niet meer partities maken)en deze activeren, opnieuw opstarten met de diskette, en Format C:
En nu win95 setup starten, installeren, en dan werkt het.

edit.....

Zit nog even rustig alles na te lezen,
Je heb die schijf van 1Gig dus in een andere PC / laptop, gepartioneerd, en geformateerd, gebruikmakend van Win 98, vervolgens terug geplaatst in de laptop, opgestart met een opstartdiskette, en vervolgens de setup uitgevoerd vanaf de CD-ROM (of misschien al de installatie bestanden gekopieërd vanaf die andere pc / laptop en setup vanaf de HD uitgevoerd, omdat er geen CD-ROM speler in die oude latop zat?)

Ik zou het zo doen:
Zorg dat je een win95 opstartdiskette heb (te verkrijgen zoals hierboven opgemerkt, bij bootdisk.com, of ik kan er nog wel 1tje toesturen)
Doe HD van 1Gig in de laptop waarop geïnstalleerd moet worden, en start laptop op met de win 95 opstartdiskette,
voer fdisk uit, en maak 1 partitie van 500MB. (is grens van laptop bios)
na opnieuw opstarten (met de opstartdisk) format c:
Nu de setup uitvoeren vanaf de CD-ROM of in geval van geen CD-ROM drive,
Haal de HD eruit, en zet er via de andere PC de win95 installatie bestanden erop, plaats de HD weer terug en start weer op met de diskette, en voer de setup uit vanuit de installatiemap..

edit....2

Hoe weet jij trouwens zo zeker dat je laptop maar tot 500MB gaat, als je tijdens het opstarten ziet, (Het scherm met gegevens oa de mem test) dat er een hd van 1Gig inzit?
Het lijkt mij nu wel duidelijk..er is niet goed gepartioneerd.
1 zorg voor een win 95 opstartdisk
2 daarmee laptop opstarten.
3 fdisk uitvoeren (ondersteuning voor grote schijven inschakelen, zodat fat 32 gebruikt gaat worden mag, als je nee kiest wordt er fat 16 gebruikt) en 1 partitie maken, met de grootst mogelijke omvang, 100% dus,
deze partitie activeren en opnieuw opstarten.met de opstartdiskette.
4 Format c:

En na het formateren kan je al controleren of je laptop ooit zal opstarten vanaf de hd.
type: sys c:
enter (nu wordt het systeem vanaf diskette overgezet naar HD zodat deze opstartbaar kan worden)
Nadat het overzetten is voltooid, haal diskette eruit en start opnieuw op, als het werkt, kom je bij de dosprompt uit.

En nu Win95 installeren..
Wacht, je redenering klopt totaal niet.
Ik heb eerst de HDD, met één primaire partitie FAT32, van 1GB, geprobeerd in de laptop te steken.
Ik ben dan met een Windows 98SE floppy opgestart, en fdisk uitgevoerd.
Maar deze gaf de error dat het BIOS de schijf niet kon lezen.

Als ik dan fdisk /STATUS gebruikte, gaf hij aan dat er één FAT32 partitie opzat (klopt) van 501MB (klopt niet).
Ik vermoede dan dat het BIOS geen HDD van boven 500MB zou snappen.
Laatste BIOS van Toshiba site gehaald, maar nog steeds geen effect (buiten beter beeld...)

Dan heb ik de HDD op een andere PC (met Windows XP) gepartitioneerd met Paragon Partition Magic, in drie primaire partities van 333MB.

Op één partitie, de tweede, heb ik de Windows 95 CD gekopieerd, en dan de HDD terug in de laptop gestoken. Opgestart met Windows 98SE floppy, en van daar uit de D:\ schijf benaderd, en de setup uitgevoerd.

Windows 95 installeerde zonder problemen, en ik heb toen ineens een Windows 95B bootfloppy gemaakt (deel van de setup).

Bij het herstarten gaf het BIOS echter de melding dat de HDD niet kon worden gelezen, wat ook klopt, want het BIOS kent geen 1GB.

Toen heb ik, in een andere PC, de HDD getest, en daar werkte het wel.
Door de tip van Mijzelf hier in dit topic, heb ik de msdos.sys van de root van de HDD naar de diskette gekopieerd, en als ik nu de diskette erin steek, start hij rechtstreeks in Windows 95 !!

Bedankt !!!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mooi dat het je gelukt is, en veel plezier met windows95 ;-)

En bedankt voor de uitleg wat je van te voren gedaan had, is mij zo duidelijk.
Pagina: 1