Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ik wil mijn Vista terug...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.373 views

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen december heb ik een laptop gekocht, het gaat om Acer Aspire 5720zg. Op deze laptop was Windows Vista voorgeinstalleerd bij aankoop.

Na een half jaar intensief gebruik tijdens mijn afstuderen had de laptop aanzienlijk last van een hardnekkig trojaans paardje. Ik heb toen besloten mijn laptop leeg te laten halen en er opnieuw Windows op te laten zetten bij een computershopje hier in de buurt.

Weekje later heb ik hem weer opgehaald. Eenmaal thuisgekomen bleek dat de jongens van het computershopje er XP op hadden gezet. In eerste instantie vond ik dit niet zo erg, ik was al klaar met afstuderen en gebruikte hem nog amper.

Nu ik hem weer wat vaker gebruik irriteer ik me steeds meer aan de laptop. Het beeld moet steeds opnieuw worden opgebouwd als ik scroll in de explorers. Dit zal waarschijnlijk komen doordat het computershopje de drivers van de ingebouwde nvidia geforce 8400GS 256Mb hebben verwijderd of onklaar gemaakt. Als ik deze drivers via de sites van nvidia of acer probeer te downen kunnen ze niet worden geinstalleerd.

Ditzelfde heb ik met de verschillende Acer toepassingen. Zo had ik zo'n balkje met daarop sneloppelingen voor het instellen stroomgebruik, draadloos netwerk, volume, etc. Dit kan ik ook niet meer downen omdat ze bedoeld zijn voor Vista, niet voor de XP die er nu op zit.

Nu zou ik dus wel weer terug willen naar december vorig jaar toen alles nog koek en ei was. Oftewel gewoon de instellingen met Vista alsof die net uit de doos komt.

Mijn grote vraag is nu of dit mogelijk is en zoja, hoe dit te bewerkstelligen?

Extra info; Geen installatie-cd, sticker productkey vista op de onderkant van de laptop

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Volgens mij kun je bij Microsoft tegen een kleine vergoeding een installatie DVD krijgen, als je je licentie nummer vermeldt. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan maar gehoord van anderen.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:20

SpamLame

niks

Download gewoon een cd van vista of vraag er een bij MS of Acer.
De licentie key zal jouw versie unlocken

Verwijderd

Voor de vista installatie, heb je recovery cd's of zo iets dergelijks? misschien een recovery partitie? Als dat zo is, is het een fluitje van een cent :). Mocht dit niet zo zijn, probeer dan ergens aan een Vista dvd te komen en installeer gewoon jou versie (waarschijnlijk Home Premium) met jou sleutel die onderop de laptop staat.

Voor de videokaartdrivers kun je eens kijken op Laptopvideo2go

edit: oops, ik moet beter lezen :X

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2008 18:51 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als het goed is heb je bij de laptop ook een Anytime Upgrade dvd gekregen, daar kan je ook Windows mee installeren... die kreeg ik iig wel bij mijn Acer vorig jaar :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:45
Ik kan me niet voorstellen dat toen je de laptop kreeg je er helemaal niets bij hebt gekregen, of niet ergens gevraagd bent om recovery cd's/dvd te maken?

Roomba E5 te koop

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kan gewoon een Vista dvd downloaden en uiteraard je eigen key gebruiken.
Vervolgens download je gewoon de acer software die je wilt gebruiken.
Op die manier voorkom je ook dat er trials bij worden geinstalleerd die je toch niet gebruikt.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

The Dolf schreef op donderdag 20 november 2008 @ 00:43:
Je kan gewoon een Vista dvd downloaden en uiteraard je eigen key gebruiken.
Vervolgens download je gewoon de acer software die je wilt gebruiken.
Op die manier voorkom je ook dat er trials bij worden geinstalleerd die je toch niet gebruikt.
Extra info; Geen installatie-cd, sticker productkey vista op de onderkant van de laptop
:z

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 23:40
Inderdaad, zoals hierboven gezegd zou je een cd/dvd bij aanschaf gehad moeten krijgen.
Zo niet, dan bestellen via fabrikant en anders MS

Neem eerst maar contact met ze op:

Acer Computer B.V. Benelux

Europalaan 89
5232 BC's-Hertogenbosch
The Netherlands

NL : 0900-20 20 767 (0,10 Euro/minuut)

Of een oproep doen aan bijv. SanfranJake om een kopietje voor je te branden 8) .

[ Voor 12% gewijzigd door Yippie op 20-11-2008 00:51 ]

• MaartenPol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 22:16
Volgens mij worden bij alle Acer Laptops geen cd's geleverd. Echter kun je de laptop in originele staat brengen door een recovery die op een verborgen gedeelte van de harde schijf staat. Deze roep je op door tijdens het opstarten, als het Acer logo in beeld komt, op ALT + F10 te drukken. Dit zou de recovery console van Acer moeten oproepen. Dit staat ook beschreven in de handleiding.

Mocht dit niet werken kun je via Acer aan Recovery CD's komen.

offtopic:
Slechte computerwinkel trouwens die dit niet weet. Dit is al jaren zo bij Acer

[ Voor 10% gewijzigd door MaartenPol op 20-11-2008 00:56 . Reden: verkeerde toetsen ]

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Acer heeft bij meeste laptops geen dvd's en of cds's meer. Er is standaart een partitie op de hdd waarmee je recovery kan benaderen
Dit gaat met alt - f10 bij het booten.
Maar grote kans dat dat computershopje je disk helemaal heeft geformateerd. Dan moet je acer bellen voor nieuwe cd's
Tevens hoe is die XP geactiveerd zonder licentie? Raar allemaal...

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Beetje onduidelijk of ie nou wel of geen productsticker heeft.
Zoals het er staat heeft hij die dus wel.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:52

No13

/me was here

Als je geen sticker met serial op je laptop hebt is het geen geldige (lees legale) installatie toch? ik dacht dat die stickers tegenwoordig verplicht zijn?

En inderdaad kan je meestal met ALT-F10/F11 (of was het CTRL-F10/F11, in ieder geval 1 van die 4 combi's) de recovery partitie kiezen bij het opstarten... afgelopen week nog nodig gehad bij een acer pc die door de pre-installed shit niet eens de recovery DVD's kon branden zo instabiel werd hij ervan...

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
^^ met hierboven. Bij mij Acer kreeg ik ook geen cd's/dvd's, wel de mogelijkheid om na de eerste keer opstarten een recovery dvd aan te maken en daarnaast is (was) er ook een recovery partitie aanwezig. Ik heb trouwens wél een sticker met de productcode op mijn laptop, volgens mij is dit vrijwel altijd zo? Raar dat jij die niet hebt!

Ik moet zeggen dat ik het wel erg brak vind van de winkel waar je hem naar toe hebt gebracht dat ze je hem in deze staat weer terug geven, zonder video drivers ed. Jammer dat het al bijna een jaar geleden is, er nu nog mee terug gaan zal weinig zin hebben denk ik. Als video driver kan je deze deze, dit is dan wel een driver van Dell maar opzich mag dit niks uitmaken. Hij is bedoeld voor dezelfde videokaart als jij hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Dick op 20-11-2008 01:49 ]

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:57
Wat ik me dan weer afvraag, hoe kan het computershopje om de hoek bij jouw legaal windows XP geinstalleerd hebben zonder serial?

Tijd van werken, tijd van rusten

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Philflow schreef op woensdag 19 november 2008 @ 18:48:
Volgens mij kun je bij Microsoft tegen een kleine vergoeding een installatie DVD krijgen, als je je licentie nummer vermeldt. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan maar gehoord van anderen.
Niet bij Microsoft, maar in dit geval bij Acer. Het gaat om een OEM versie, een bij hardware meegeleverde versie van Vista. Bij Acer zou je terecht moeten kunnen voor het nabestellen van een "restore dvd" waarmee je de PC weer in zoals door de fabriek afgeleverde staat kunt terugzetten, dus MET de orginele Vista installatie.

Hoe ze trouwens in de "shop XP erop gezet" hebben is me ook een raadsel trouwens, hebben ze je een gratis XP licentie gegeven? Volgens mij is die shop dan toch illegaal bezig geweest.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:29

Haan

dotnetter

Je kan Vista toch legaal "downgraden" naar XP? Of is dat alleen bij Business licenties?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• MonkeySee89
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:38
maartena schreef op donderdag 20 november 2008 @ 08:41:
[...]

Niet bij Microsoft, maar in dit geval bij Acer. Het gaat om een OEM versie, een bij hardware meegeleverde versie van Vista. Bij Acer zou je terecht moeten kunnen voor het nabestellen van een "restore dvd" waarmee je de PC weer in zoals door de fabriek afgeleverde staat kunt terugzetten, dus MET de orginele Vista installatie.

Hoe ze trouwens in de "shop XP erop gezet" hebben is me ook een raadsel trouwens, hebben ze je een gratis XP licentie gegeven? Volgens mij is die shop dan toch illegaal bezig geweest.
Als je zo eeen disk wil bestellen bij Acer betaal je zo een 50 euro per disk.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een acer laptop.
Heb de Acer helpdesk gebeld en die vertelde me dat een recoverydisk 50 euro kost bij hun.
Ben nu ook klaar met Acer.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Haan schreef op donderdag 20 november 2008 @ 08:55:
Je kan Vista toch legaal "downgraden" naar XP? Of is dat alleen bij Business licenties?
Alleen Business en Ultimate inderdaad.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Je kunt ook gewoon een mycom winkel binnenlopen en een OEM Vista DVD halen. Kost € 7,50. Ze branden er 1 voor je, mits je met je licentie komt (de deur van je kast b.v.)

Verwijderd

Ik zou toch eens die installatie cd's en of codes gaan opvragen bij de winkel van aanschaf.
Ook zou ik terug gaan naar het computer winkeltje om te eisen dat ze Vista erop zetten. Dit stond er immers op toen je je laptop uitleverde. Ik snap niet dat ze het in hun hoofd halen om een ander besturingssysteem er op te zetten. Kunnen ze net zo goed Linux erop zetten (???)

Ik zelf zou in alle staten terug gegaan.
Succes in iedergeval.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-11 06:38

Gerco

Professional Newbie

Bij Acer kun je een nieuwe DVD krijgen. Kostte alleen wel 60 euro boete administratiekosten toen ik het de vorige keer vroeg. Dan installeer ik wel een illegale, maar ik ga geen 60 euro lappen om mijn legale Windows opnieuw te kunnen installeren na een HD crash.

Als je dat shoppie aangeeft bij MS kun je misschien wel een gratis licentie van ze krijgen. Ze hadden zo'n verklikkersactie toen ze WGA introduceerden. Misschien nog steeds wel.

[ Voor 25% gewijzigd door Gerco op 20-11-2008 09:20 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
RiCkii1989 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 09:00:
[...]

Als je zo eeen disk wil bestellen bij Acer betaal je zo een 50 euro per disk.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een acer laptop.
Heb de Acer helpdesk gebeld en die vertelde me dat een recoverydisk 50 euro kost bij hun.
Ben nu ook klaar met Acer.
Zogauw je een Acer laptop opstart krijg je popups met de melding op een recovery diskset te branden. Als jij dat vervolgens niet doet is dat toch niet de schuld van Acer?

• Philflow

Philflow

Ik weet vrij zeker dat Microsoft gewoon installatie CDs verkoop tegen een hele zachte prijs mits je een licentie hebt. Waarom zou je dan bij Acer 60 euro gaan betalen.
J3roen schreef op donderdag 20 november 2008 @ 09:13:
Je kunt ook gewoon een mycom winkel binnenlopen en een OEM Vista DVD halen. Kost € 7,50. Ze branden er 1 voor je, mits je met je licentie komt (de deur van je kast b.v.)
Ah kijk Mycom dus ook. Zo hoort het.

[ Voor 49% gewijzigd door Philflow op 20-11-2008 10:45 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:29

Haan

dotnetter

Philflow schreef op donderdag 20 november 2008 @ 10:44:
Ik weet vrij zeker dat Microsoft gewoon installatie CDs verkoop tegen een hele zachte prijs mits je een licentie hebt. Waarom zou je dan bij Acer 60 euro gaan betalen.

[...]

Ah kijk Mycom dus ook. Zo hoort het.
De Acer versie is natuurlijk anders dan een normale Microsoft DVD en zal in 1 keer alles installeren inclusief drivers (en alle Acer bloatware :/ )
Iemand die niet zo handig is met computers en niemand kent die dat wel is, gaat nooit een laptop helemaal goed geïnstalleerd krijgen met een standaard Microsoft OEM disk.. Dat betekent dat je alsnog naar de computerwinkel kan gaan en dan ben je ongeveer het zelfde kwijt + de moeite van halen en brengen.

[ Voor 24% gewijzigd door Haan op 20-11-2008 11:07 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Philflow

Philflow

Haan schreef op donderdag 20 november 2008 @ 11:04:
[...]
Iemand die niet zo handig is met computers en niemand kent die dat wel is, gaat nooit een laptop helemaal goed geïnstalleerd krijgen met een standaard Microsoft OEM disk.. Dat betekent dat je alsnog naar de computerwinkel kan gaan en dan ben je ongeveer het zelfde kwijt + de moeite van halen en brengen.
Ja zit wat in, maar ik ga er vanuit dat een tweaker wel de drivers kan downloaden en installeren. Zo moeilijk is dat toch niet.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik ga dit topic toch maar sluiten, omdat alle info inmiddels wel gegeven is, en de offtopic discussie die nu loopt misschien beter elders voortgezet kan worden :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.