Toon posts:

probleem: ATI sapphire HD 4850 geeft groene strepen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tweakers,

Vorige maand heb ik besloten om een nieuwe grafische kaart te kopen, de ATI sapphire HD4850, die in de huidige best buy edition van tweakers staat. Deze grafische kaart was een aanvulling op de nieuwe PC die ik 3 maanden geleden had gekocht, voornamelijk omdat ik merkte dat mijn PC veel meer kon en werd bellemerd door de oude video kaart, wat eigenlijk het enige was dat ik nog niet had vervangen.

Helaas ging de videokaart na een week al rare kuren vertonen. Grote groene gestipte strepen, paarse strepen dwars door het beeld heen. En opeens *flats* geen beeld. Dus ik via safe-mode, die ook af en toe kuren vertoont, driver verwijdert, opnieuw opgestart, en voila, hij doet het weer perfect. Volgende dag (na de automatische updates van Vista) weer hetzelfde euvel. En weer werkt het verwijderen van de driver. Het lijkt er dus op alsof de driver deze kuren veroorzaakt. Overigens geeft de driver die Ati zelf verstrekt ook deze kuren.

Mijn computer:
-EVGA nForce 780i SLI DDR2 mainboard (NVDIA)
-intel dual core 2 E8800
-voeding Coolermaster 700W PRO700
-videokaart: ATI sapphire HD4850

Ik heb inmiddels een aantal theorieën ontwikkeld:
- Mijn moederbord is dus mede onwtikkeld door Nvidia --> Zo gemaakt dat ATI kaarten niet goed werken??
-In de driver zit een bug
-de bios moet geupdate worden
-de grafische kaart is gewoon kapot, wat ik raar zou vinden omdat de kaart zonder driver dus prima werkt.

Het probleem komt kan op elk moment voorkomen. Of de computer al lang aanstond, of lang uitstond, of dat het gebeurde als hij aanstaat.

Het vreemde is ook dat de kaart in het begin, als de driver net is geinstalleerd, prima werkt. Meestal houd hij het een dag vol...

Ik hoop dat jullie een oplossing weten!

Groetjes,
Misja

Verwijderd

Topicstarter
ff weer nieuw leven in blazen :9

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-05 10:00
waarschijnlijk is de temp te hoog en krijg je daardoor die strepen of je kabel van je beeldscherm zit er nie goed in btw e8800 heb ik wat gemist ???

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoelde natuurlijk de e8400 ;p anyways, de temp te hoog lijkt me niet logisch omdat het probleem zich ook voordoet als de computer net opstart. De ventilator draait ook naar behoren, en de extra stroomtoevoer is aangesloten.
De kabel van mijn beeldscherm zit er goed in. Het probleem komt namelijk totaal niet voor als er geen driver is geinstalleerd...

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Dat lijkt op kapot videogeheugen. Kaartje omruilen.

Yes, but no.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De reden waarom de kaart het wel doet zonder driver kan zijn omdat de kaart dan niet gebruikt wordt voor het versnellen van allerlei zaken. Het is de reden waarom scrollen in veilige modus zo slecht gaat bijvoorbeeld.

De kaart wordt dan veel minder aangesproken en heeft dus een grotere kans om geen fouten te vertonen.

• jortjuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-07-2023
je hebt er wel een mooie processor in zitten :P Maar ik denk dat je hem gewoon rma moet sturen
Pagina: 1