Toon posts:

Onboard geluidskaart probleem.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb vandaag écht een kud-dag achter de rug.
Versterker doorgebrand, prettig virus op mijn beide pc's (LT & DT).

Nougoed, ik fijn AVG laten draaien (lach maar), en nja de virussen zijn nu in ieder geval weg.
Versterker vervangen en ik kon er weer even tegenaan, dacht ik:

Totdat ik mijn oh-zo-fijne draadloze headset weer pakte, en wilde gaan gamen.
.... Geluid in 1 oor! Whatde*peeep*

Ik heb een ABIT Fatal1ty FP-IN9 SLI mobo, er zit een 5.1 "hd" audio kaartje bij op.
Mijn computer heeft al een hoop te leiden gehad sinds hij uit de verpakking komt.
Momenteel is mijn grootste zorg toch echt mijn onboard geluidskaart:

Nou geeft hij sinds gister ineens mijn geluid nog maar in 1 speaker weer.
D.w.z. Ik heb alleen geluid aan de linker kant.
Zet ik mijn balans (volumeregeling) helemaal naar rechts, dan krijg ik heel zacht geluid in het rechter oor.
Ik heb al van alles geprobeerd, vrienden weten geen antwoord, en zelfs mijn docenten (Ben een IT-er), weten er geen logisch antwoord op.
Mijn laatste redding: GoT.

Waar het niet aan kan liggen:
- Mijn doorgebrande versterker, want die is vervangen door een ouder exemplaar wat wel werkt (ook alleen geluid links)
- Mijn draadloze headset (Zelfde verhaal; geluid links)
- De bekabeling.

Nu ben ik dus wel benieuwd waar het wel aan kan liggen..
Ik heb al een uurtje op google rond geneusd, maar ben helaas niets wijzer geworden (Wist ook niet zo goed hoe ik nou precies mijn zoekterm moest beschrijven).

Een bios-reset heeft ook niet geholpen, ik kwam een site tegen waar op werd gezegd dat dat nog wel is zou willen helpen.. leek me een beetje onwaarschijnlijk; maarja een kat in het nauw.....

Ben ik nu de lul, moet ik mijn mobo terug gaan sturen voor reparatie (heb nog garantie als het goed is), of zijn er goede alternatieven te vinden?
ik heb absoluut geen behoefte aan een PCI-geluidskaart, aangezien ik zo veel mogelijk vrij ruimte wil bewaren in mijn kastje.

Hulp iemand?

Bedankt alvast!

Yoram.

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 08:58
de draadloze headset, is dit via USB met dan ontvanger, gewoon op de geluidskaart de ontvanger of via bluetooth of dergelijke?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Probeer sowieso eens je drivers te deinstalleren en opnieuw te installeren. Kleine kans, maar je weet maar nooit.

Verwijderd

Ubuntu live-cd draaien, dan wet je zeker dat het geen software probleem is. (of juist wel)

Verwijderd

Topicstarter
@ Timofp:

De draadloze headset is aangesloten door middel van de ontvanger met een jack aansluiting in de lijnuitgang van de pc.

@ Exorcist:
Heb mijn drivers ook al opnieuw geïnstalleerd, was dat even vergeten te vermelden..

@ Theodoor:
Een ubuntu cd.. Hmm ik heb 2 distributies van linux hier liggen, deze zijn voor schoolgebruik.. Ik kan dan ook absoluut nog niet met ubuntu overweg, ik zal het in ieder geval onthouden!

@ Allen:
Bedankt voor de spoedige reply's! :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 16:32:
Waar het niet aan kan liggen:
- Mijn doorgebrande versterker, want die is vervangen door een ouder exemplaar wat wel werkt (ook alleen geluid links)
Hoe was die kaart op de versterker aangesloten? Analoog of (optisch) digitaal.
Indien analoog, dan kan het doorbranden van die versterker wel degelijk je geluidskaart gesloopt hebben!

Verwijderd

Topicstarter
@ Afterlife:

Ehmm even denken, ik heb een kabel lopen vanaf mijn versterker die begint in 2 tulp-uiteinden.
Vervolgens eindigt hij in een aansluiting voor mp3/pc (ik geloof dat dit een "Jack"- aansluiting heet)

.. ik neem aan dat dit analoog is :)

En dan nog, hoezo zou hij dan alleen het rechter-kanaal aantasten?
Ik heb in mijn linker oor nog gewoon geluid!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2008 17:24 ]

Verwijderd

Da's inderdaad analoog.
En dat je links nog wel geluid hebt kan prima. Het kan bv. zijn dat van die versterker "alleen" het eindversterker-deel en de rechter input zijn doorgebrand. Gevolg: op de versterker doen beide kanalen niks meer, maar het linker kanaal op je geluidskaart is "buiten schot" gebleven.

Verwijderd

Topicstarter
Ahh gaat dat zo in zijn werking!
Ha; zo steek je nog is wat op =).

Blij dat ik hier met experts te maken heb..

Nja het kan maar zo zijn dat mijn geluidskaart idd kaduuk is.
Is er een methode om dit te testen?
(buiten de ubuntu-live-cd om dan..)

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 21:33

pythagorasABC

A²+B²=C²

ubuntu-live-cd werkt heel makkelijk, ik heb pas mijn eerste gemaakt, en het lukte zelfs mij!
als je er eentje bij de hand hebt zou ik hem er gewoon eens in doen, anders misschien even branden, altijd handig.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Verwijderd

Topicstarter
Mhh dan ga ik even googelen naar het maken van een ubuntu CD.

Wish me luck!

Ik zal het pas morgen doen, want vanavond heb ik hier helaas geen tijd voor.
Als er mensen zijn die misschien nog een goed idee hebben dan zijn die natuurlijk altijd welkom!!

Bedankt voor de interesse alvast,

Yoram

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
dat zachte geluid rechts klinkt alsof er inderdaad iets doorgebrand is, of je headset is kapot, sluit hem eens op je mp3 speler aan en kijk of hij het dan doet, of direct op je pc. kapotte geluidskaart lijkt mij het waarschijnlijkst, dan moet je je moederbord terug sturen.

• timofp
Als de geluidskaart kapot (wat waarschijnlijk wel is) kan je de volgende dingen doen.

1) externe geluidskaart kopen (USB, Firewire,.. ), omdat je zegt dat je geen PCI geluidskaart wilt.

2) wat is de rede dat je geen interne wilt? om de pci sloten vrij te houden voor andere functies? of voor airflow van gfx kaart of dergelijke? of misschien omwille van casemod? je zou ook kunnen kijken voor een pci express x1 geluidskaart (van xfi bv).

3) nieuw moederbord, maart dit kan wat kosten, want jou moederbord is denk ik niet echt goedkoop.

Verwijderd

Topicstarter
@ Kol3n:

Mijn headset ligt het niet aan, helaas maar toch ook weer gelukkig ;).
Het zal dan dus echt wel aan het moederbordje liggen.. spijtig maar het is niet anders!

@ Timofp:

1) een USB of Firewire geluidskaart: zitten hier nadelen aan!?
Ik wist dat ze bestonden, maar weet niet of je daar ook nette geluidskwaliteit mee kunt bereiken?

2) Ik heb maar 2 pci sloten op dit moederbordje, ik wil inderdaad geen interne vanwege mijn airflow.
Een PCI-E geluidskaart zijn aardig prijzig neem ik aan?

3) Een nieuw moederord is inderdaad geen optie, ik heb nog garantie dus zal dit moederbord samen met het geheugen terugsturen. (Als andere opties geen optie meer zijn..)

Ik zou maar ophouden met mijn bedankjes jegens jullie.

Zondag wordt mijn uitzoekdag: even prijzen vergelijken en kijken wat de beste optie is.
Ik ben nu in ieder geval een stuk verder (en minder chagrijnig) dan gister!

~ Yoram.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-02 15:48

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2008 @ 18:45:
@ Kol3n:

Mijn headset ligt het niet aan, helaas maar toch ook weer gelukkig ;).
Het zal dan dus echt wel aan het moederbordje liggen.. spijtig maar het is niet anders!

@ Timofp:

1) een USB of Firewire geluidskaart: zitten hier nadelen aan!?
Ik wist dat ze bestonden, maar weet niet of je daar ook nette geluidskwaliteit mee kunt bereiken?

2) Ik heb maar 2 pci sloten op dit moederbordje, ik wil inderdaad geen interne vanwege mijn airflow.
Een PCI-E geluidskaart zijn aardig prijzig neem ik aan?

3) Een nieuw moederord is inderdaad geen optie, ik heb nog garantie dus zal dit moederbord samen met het geheugen terugsturen. (Als andere opties geen optie meer zijn..)

Ik zou maar ophouden met mijn bedankjes jegens jullie.

Zondag wordt mijn uitzoekdag: even prijzen vergelijken en kijken wat de beste optie is.
Ik ben nu in ieder geval een stuk verder (en minder chagrijnig) dan gister!

~ Yoram.
pff om je airflow zou ik het niet laten.
gewoon de laagste PCI slot pakken en als dat een PCI-E slot is dan maakt dat niet uit die zijn niet duurder dan een goede PCI kaart.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• timofp
Ik ben vrij zeker dat er geen kwaliteitsverlies is met firewire of USB geluidskaarten. Je kan op deze pagina even kijken, hier zie je USB geluidskaarten en pciexpress geluidskaarten. De prijzen vallen mee, ik raad je een creative xfi aan.

Voor USB kan je er een kiezen, voor PCI express raad ik je een creative xfi kaartje aan. Heb je misschien geen pci express 1x (voor zo een geluidskaart bv) boven je grafische kaart? dit is op vele moederborden, dan zou je eventueel daar de geluidskaart kunnen inprikken, dit hindert dan niet de airflow van de gfx koeler.

Je kan ook een pci geluidskaart nemen met half size, dit hindert dan de airflow ook minder.
Pagina: 1