Toon posts:

moederbord ziet sata hdd met verloop kaart niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje.

Op mijn huidige moederbord zit geen sata aansluiting maar ide aasluitingen. Nu heb ik een verloop kaart gekocht zodat een sata harddisk aangesloten kan worden op een ide moederbord. Nu ziet mijn bios de ide hardisk wel waarop ik windows heb gezet maar hij ziet dus niet mijn sata hdd. Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 15:36:
Ik heb een probleempje.

Op mijn huidige moederbord zit geen sata aansluiting maar ide aasluitingen. Nu heb ik een verloop kaart gekocht zodat een sata harddisk aangesloten kan worden op een ide moederbord. Nu ziet mijn bios de ide hardisk wel waarop ik windows heb gezet maar hij ziet dus niet mijn sata hdd. Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Is het een ide2sata convertor?
Heeft deze convertor stroom nodig?
Is de sata schijf al gepartitioneerd?
Welke versie van Windows gebruik je?

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Verwijderd

Topicstarter
Het is een sata to ide convertor en deze heeft stroom nodig. De sata schijf heb ik niet geformateerd omdat er nog belangrijke data op staat. En er staat een verse windows xp professional op met sp2

• nsa1984
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 15:46:
Het is een sata to ide convertor en deze heeft stroom nodig. De sata schijf heb ik niet geformateerd omdat er nog belangrijke data op staat. En er staat een verse windows xp professional op met sp2
Dan denk ik dat je een variant hebt die "verkeerd om" functioneert. Of ik begrijp je verkeerd.

Ik begrijp: Je hebt een moederbord met ide aansluitingen, en wil daarop een sata schijf aansluiten.

Als er belangrijke data opstaat, dan is de sata schijf dus gepartitioneerd. Als deze niet een schijfletter toegewezen krijgt kan het zijn dat je die handmatig moet doen door:
rechtermuisknop op "deze computer"
linkermuisknop op "beheren"
linkermuisknop op "Schijf beheer"
rechtermuisknop op de sata schijf
linkermuisknop op "verander schijf letter en paden"
linkermuisknop op "toevoegen"
en dan een vrije schijfletter kiezen en op de knop "ok"
nog een keertje op de knop "ok" klikken en dan Beheers console afsluiten en in "deze computer" / "verkenner" kijken of je de schijf nu wel kunt lezen.

Mocht de sata schijf inderdaad ook niet bij "schijf beheer" in het lijstje staan dan vraag ik me af of de schijf juist is aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn sata schijf staat dus idd niet in het rijtje. En ik weet zeker dat hij goed is aangesloten.

• nsa1984
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 16:18:
Mijn sata schijf staat dus idd niet in het rijtje. En ik weet zeker dat hij goed is aangesloten.
Kun je het merk en type van de convertor vertellen?
Ik vermoed namelijk dat de convertor slechts een richting uit werkt en in dit geval de verkeerde kant uit werkt.
Je zou nog in de bios kunnen kijken of de bios de sata schijf via de convertor herkent. (Kun je meteen controleren als de sata schijf alleen aan een ide poort hangt of die ide poort uberhaupt wel "aan" staat. (het is flauw, maar mij wel ook wel overkomen :$))

Verwijderd

Topicstarter
deze heb ik gekocht http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.728

Als ik allen de sata aansluit zonder de ide hdd dan ziet mijn computer voordat ik in de bios kom helemaal niks none geeft hij dus aan

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-02 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

This item is IDE TO SATA, meaning you plug in an IDE HDD and allows you to plug it to a SATA Motherboard. The IDE socket is female so you can only plugin an IDE HDD. I bought this item thinking I can plug in my extra SATA drive to a USB to IDE case and found that I can't use it for that purpose. I made a mistake of trusting the comments here as true!
aldus comments bij DealExtreme

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:58

BCC

Aangezien IDE two-way is zou het in theorie niet uit moeten maken. Maar blijkbaar zit er verschil tussen theorie en praktijk. Zie je hem wel in je windows schijfbeheer?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
dat schiet dan lekker op. Ik heb helemaal die reviews niet gelezen. Hellas moet ik dus een andere hebben. Thx voor de info _/-\o_

• Rocadi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Je zult het moeten zoeken in een PCI kaartje met SATA ansluitingen. Let op dat deze een 48 bits LBA adressering ondersteunt zodat je grote schijven kunt aansluiten (anders ligt je BIOS grens waarschijnlijk op 137GB max).

Verwijderd

Topicstarter
BCC schreef op woensdag 19 november 2008 @ 16:43:
Aangezien IDE two-way is zou het in theorie niet uit moeten maken. Maar blijkbaar zit er verschil tussen theorie en praktijk. Zie je hem wel in je windows schijfbeheer?
in windows kom ik hem ook niet tegen

Verwijderd

Topicstarter
Op deze site staat het ding ook wat ik heb gekocht en hun zeggen dat het een kaartje is om een sata hdd aan te sluiten op een ide mb

http://www.prijzenstunters.nl/acatalog/SATA.html

• nsa1984
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 16:45:
dat schiet dan lekker op. Ik heb helemaal die reviews niet gelezen. Hellas moet ik dus een andere hebben. Thx voor de info _/-\o_
Lijkt er inderdaad op dat deze convertor precies de verkeerde kant uit werkt voor jouw.
Let ook op het subtiele verschil tussen ide2sata en sata2ide.
BCC schreef op woensdag 19 november 2008 @ 16:43:
Dat zou je inderdaad verwachten, maar omdat je van 40 aderig naar (ik meen)7 aderig gaat, zul je zelf ook wel beseffen dat daar ergens iets "slims" moet gebeuren. Als dat "goedkoop" geprogrammeerd is, dan kan die retour functie weleens karig uitgevoerd zijn.
Rocadi schreef op woensdag 19 november 2008 @ 16:48:
Je zult het moeten zoeken in een PCI kaartje met SATA ansluitingen. Let op dat deze een 48 bits LBA adressering ondersteunt zodat je grote schijven kunt aansluiten (anders ligt je BIOS grens waarschijnlijk op 137GB max).
Dat is inderdaad de meest reguliere optie. Ik weet dat er ook ide2sata converters zijn, maar die zijn zeldzamer. (Eigenlijk alleen handig als je geen ruimte voor een grote kaart / geen pci slot vrij hebt.)

Verwijderd

Topicstarter
Iemand enig idee wat ik nu het beste kan doen om het te laten werken?

• nsa1984
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 17:02:
Iemand enig idee wat ik nu het beste kan doen om het te laten werken?
Als je een vrij pci slot hebt, gewoon een pci sata controller kopen. Die dingen kosten vrijwel niks meer en leveren je afhankelijk van het model, 1, 2, 4, 6 of zelfs 8 sata poorten op. Waarbij tot 4 poorten het een beetje wisselt kwa prijs, maar daarboven word het steeds duurder naar mate het aantal poorten oploopt.

• BCC

BCC

Start eens een Linux Live CD en kijk of je hem dan wel ziet. Zo ja -> Windows is brak, zo nee -> HD en/of controller zijn brak

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• nsa1984
BCC schreef op woensdag 19 november 2008 @ 17:30:
Start eens een Linux Live CD en kijk of je hem dan wel ziet. Zo ja -> Windows is brak, zo nee -> HD en/of controller zijn brak
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 16:29:
deze heb ik gekocht http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.728

Als ik allen de sata aansluit zonder de ide hdd dan ziet mijn computer voordat ik in de bios kom helemaal niks none geeft hij dus aan
Als de bios al geen toegang tot de harde schijf via de convertor verleend. Hoe wil een linux variant daar dan nog omheen gaan?
Niet aanvallend bedoeld, maar het lijkt me gewoon onmogelijk.
Dat een OS over de limit van de bios heen kan bij het aansturen van een harde schijf snap ik, maar als de schijf niet gezien word?

• BCC

BCC

nsa1984 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 17:42:
[...]
Als de bios al geen toegang tot de harde schijf via de convertor verleend. Hoe wil een linux variant daar dan nog omheen gaan?
Niet aanvallend bedoeld, maar het lijkt me gewoon onmogelijk.
Ah, ik heb de TS verkeerd gelezen, vanwege de linebreak
Nu ziet mijn bios de ide hardisk wel
dacht ik dat hij wel in het Bios gezien werd. Overgens is het wel mogelijk dat hij niet in het Bios verschijnt, maar wel in je OS, maar dat is meer uitzondering dan regel.

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 19-11-2008 21:43 ]

Pagina: 1