Shortest path SMS oplossing (zo onafhankelijk mogelijk)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-09 15:26
Zelf ben ik op zoek naar een oplossing om zo'n 200 SMS berichten per maand te versturen met zo min mogelijk tussenstappen zoals bijvoorbeeld een SMS gateway ala Mollie. Het doel is om vanaf een machine (Linux) direct een SMS te kunnen versturen over het telefoonnetwerk, zonder dus gebruik te maken van een IP (of soortgelijk) netwerk.

Het betreft hier monitoring van o.a. airconditioning, sensoren, hardware systemen e.d., welke bij falen een doorkoppeling moeten geven. Nou kan dit systeem mooie e-mails uitspugen, maar andere output is ook geen probleem.

Nou weet ik dat er hier mooie hardware modules voor zijn, maar nou kan ik daar geen mooie kant-en-klare (of iets dat in de buurt komt) oplossing voor vinden waar tegenaan te scripten is zonder het apparaat als modem aan te spreken. De reden hiervoor is dat goede en compacte documentatie niet te vinden is, het is altijd of totaal onduidelijk of extreem uitgebreid. Ik zoek iets dat aan te spreken is via een API of desnoods een simpele telnet interface. Ik besef dat het hier dan ook voor een groot deel om hardware gaat, maar mocht iemand hier een mooie optie voor kennen of een alternatief hebben, dan hoor ik het graag.

Daarnaast is een los hangende Nokia welke serieel verbonden is geen optie ;) Het budget is ruim aanwezig (~2000 euro aanschaf, maximaal ~0,50ct netto per SMS), en voor dat geld moet het er ook professioneel uit zien. Dat het om een extern component gaat is voor mij geen verassing, maar iets dat er niet als een telefoon uit ziet zou mooi zijn.

Overigens is mijn vraag een beetje moeilijk in een categorie te plaatsen hier op het forum, daar het eigenlijk zowel om hardware én software gaat. Dit leek mij de beste categorie, daar het belangrijkste aspect mij het aanspreken/programmeren lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:09
Je zou eens kunnen kijken naar een Siemens TC65 Terminal oid. Deze kun je programmeren in J2ME of rechtstreeks gebruiken met AT commands en kun je voorzien van een SIM kaartje met een abbo oid.

De beschikbare software (development) en API is goed :)

[ Voor 27% gewijzigd door asfaloth_arwen op 19-11-2008 15:08 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 14:45
Die Siemens terminals zijn inderdaad goed te noemen :)
Heb zelf ook gewerkt met de Siemens TC35i (of was het nou de MC35i) modules. Dat ding moet je dan wel middels een modem-API via de COM-poort aansturen maar dat is allemaal zeer goed gedocumenteerd. Al zitten er volgens mij tussen de verschillende versies (zowel hard- als software) wat minimale verschillen (denk aan de standaard opslaglocatie van binnenkomende SMS'jes).

Hier (spam-linkje) heb je wat meer overzicht in die terminals.

Het voordeel van die terminals is trouwens ook dat je de antenne buiten de kast kunt hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door jan-marten op 19-11-2008 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
@jan-marten... daarom kijken naar de TC65 e.d. deze hebben als extra functionaliteit dat ze standalone kunnen draaien en in J2ME geprogrammeerd kunnen worden :)

[spam]
MCS is inderdaad een goede partner die je goed kan adviseren, heb er tijdens mijn stage ook gesprekken mee gehad. Uiteraard wel natuurlijk commercieel gericht... (eigen partners en leveranciers). Ze leveren ook ondersteuning bij ontwikkeling (via email) of leveren zelf software
[/spam]

Informatie van Siemens zelf is hier beschikbaar :)

[ Voor 9% gewijzigd door asfaloth_arwen op 19-11-2008 15:36 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
Thanks heren, dat is inderdaad waar ik naar op zoek ben. Kwam overigens net nog een leuk kastje tegen op http://www.smsfoxbox.it/, maar dit misschien weer wat over the top.

Mijn Java kennis is helaas beperkt, maar een eventuele Java interface omschrijven naar bijvoorbeeld Perl of PHP moet wel haalbaar zijn denk ik. Desnoods stuur ik er gewoon AT commando's heen. Wat asfaloth_arwen al zegt, het apparaat moet persé standalone kunnen draaien, ik wil hierin zo onafhankelijk mogelijk zijn. Het is de bedoeling dat als het netwerk weg valt of iets in die richting, de machine alsnog meldingen kan sturen. De machine en een eventuele stroomvoorziening voor het apparaat zullen dan op een UPS zitten welke weer aan een STS hangt (voor degenen die bekend zijn met de termen). Vanaf die machine wil ik direct het GSM netwerk op kunnen en de SMS berichten kunnen versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-09 12:10
jan-marten schreef op woensdag 19 november 2008 @ 15:28:
Die Siemens terminals zijn inderdaad goed te noemen :)
Heb zelf ook gewerkt met de Siemens TC35i (of was het nou de MC35i) modules. Dat ding moet je dan wel middels een modem-API via de COM-poort aansturen maar dat is allemaal zeer goed gedocumenteerd. Al zitten er volgens mij tussen de verschillende versies (zowel hard- als software) wat minimale verschillen (denk aan de standaard opslaglocatie van binnenkomende SMS'jes).

Hier (spam-linkje) heb je wat meer overzicht in die terminals.

Het voordeel van die terminals is trouwens ook dat je de antenne buiten de kast kunt hangen.
Heb hier zelf de TC35i staan (dus geen MC35i :)). Deze hoef je niet eens via een modem-API aan te sturen, je kan hem met een stuk of vier AT-commando's via de comm-poort al een sms-je laten sturen. Deze worden bij mij op het werk gebruikt om storingsmeldingen van PLC-installaties door te sturen naar monteurs (waarbij het sms-modem aan een bewakings-pc hangt). Voorheen maakte wij hierbij gebruik van de sms-centrale van kpn waar je met een modem verbinding via een bepaald protocol sms-jes kan versturen. Hierbij zit dan wel de beperking van maar één per minuut, maar heeft wel het voordeel dat je van een gewoon 56k modem gebruik kan maken.

Maar als veel programmeerwerk een probleem gaat worden voor jou, is een SMS-modem als de TC35i verreweg de eenvoudigste manier die ik ken (hoe je data over een seriele poort moet gooien is wel te vinden over internet en de AT-commando's kan je eerst met hyperterminal wel uitproberen). Het modem kost dan mischien wel een aardige duit, maar het werk wat er verder bij komt te kijken valt dan wel weer mee.

Edit:
Kwam in mijn notitieblok de AT-commando's nog tegen, dus als demonstratie van hoe eenvoudig het wel niet is :) :

-> AT+CMGF=1
<- OK
-> AT+CMGS="0612345678"/n
<- >
-> Dit is een bericht <ctrl-z>
<- OK

Hierbij is alles wat achter -> staat de data die van pc naar modem gaat en alles wat achter <- staat wat het modem terug zegt. /n is het return karakter en ctrl-z is ook een speciaal karakter (heeft geloof ik met end of string te maken). succes.

[ Voor 11% gewijzigd door Invisible_man op 20-11-2008 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:26

bomberboy

BOEM!

http://smstools3.kekekasvi.com/

smstools is een applicatie die de modem verbergt en die je kan gebruiken om geautomatiseerde smsjes te versturen of te ontvangen. Een heel simpele en makkelijke te scripten methode is bv. om een simpel tekstbestandje in de spooldir van de applicatie te plaatsen. Deze kijkt dan met een geregeld interval of er iets nieuws in staat en verstuurt je sms.
Het zou moeten te gebruiken zijn met de reeds genoemde terminals, maar als "eindgebruiker" hoef je daar niet meer direct mee te interageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zoek naar UMTS of GSM modems. Die heb je in serieel, USB, expresscard, etc uitvoeringen. Stop daar vervolgens het goedkoopste data-abo van een willekeurige operator in en je kunt met AT commando's smsjes versturen. (Data abo omdat daar geen spraak op ondersteund wordt, maar je kunt er wel mee sms'en.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
Heren, ik heb denk ik genoeg info. De AT commando's sturen naar een TC35i is zeker een optie. Alleen nog zelf een queue handler er omheen schrijven met een leuke API, een SIM, accesoires (antenne, voeding, rs232 kabel) en we zijn klaar of zie ik wat over het hoofd?

Ik zie overigens de TC35i al staan voor rond de 100 euro. Daar we nu ruwweg zo'n 7000 berichten á 0,50ct per jaar doen tegenover de 7000 á ~20ct (gemiddelde, afhankelijk van de gekozen provider) zal dit een flink verschil maken. Daarbij komt nog eens dat we de SMS berichten voor wat meer functionaliteit willen gebruiken, wat nu uiteraard veel beter uit te voeren valt en te controleren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
of zie ik wat over het hoofd?
Natuurlijk moet jij of een collega de tijd krijgen om dit te ontwikkelen, of moet dit uitbesteed worden. Hier gaan meer kosten in zitten dan de aanschaf van de hardware.

Als je inderdaad voor een architectuur gaat waarin je met eigen software het modem aanstuurt is dit prima, andere optie is een embedded oplossing (onafhankelijk van andere systemen, pollen), echter dan zit je bij Siemens aan J2ME vast. Er zijn overigens ook C/C++ based m2m modems te krijgen.

[ Voor 40% gewijzigd door asfaloth_arwen op 19-11-2008 16:26 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kun je hier iets mee?
http://zakelijk.kpn.com/b...kpn-sms-mail-vanaf-pc.htm

Ik weet niet precies wat er in het pakketje zit, maar als je een mobiel abo hebt (telefoon niet eens noodzakelijk) zou het gewoon vanaf een desktop moeten kunnen werken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
@asfaloth_arwen; we hebben hier net even een berekening gemaakt, we zijn hoe dan ook goedkoper uit, denk aan een 60% besparing op jaarbasis waarin de afschrijving, abbonementskosten, uurloon en sms kosten in zijn verwerkt.

We hebben er voor gekozen zelf een implementatie te maken waarmee we gewoon AT commando's gaan sturen over een seriële lijn, goed haalbaar dus. Een volledige implementatie is niet nodig, we vereisen in principe alleen de SMS functionaliteit. Overigens heb ik ook zat van open-source alternatieven gevonden waardoor het theoretisch niet eens nodig is een eigen implementatie te schrijven, maar om het maar meteen goed te doen en aan te kunnen passen aan de specifieke wensen willen we het toch zelf gaan bouwen.

@The Eagle: Dit lijkt me niet waar we naar op zoek zijn. Sowieso dient het een Linux client te zijn, en sluit het doel van de applicatie ook niet bij ons doel aan. Alsnog bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Even voor de goede orde: Siemens is niet meer eigenaar van de TCxx serie M2M modules. Je moet nu bij Cinterion zijn (niet dat het daar beter op te geworden).

Als je serieus iets met die dingen wil doen behalve gebruiken als modem (en daar zijn veel betere en goedkopere oplossingen voor), zou ik dit spul willen afraden (eveneens kan ik MCS afraden ;) ). Ik heb nu bijna 4 jaar ervaring met deze meuk en ik ben er nu echt wel klaar mee..

Kortom: zoek gewoon een simpele GSM modem terminal, daar zijn er diversen van in omloop, en gebruik dan je eigen libje d.m.v AT commands om SMS'jes te versturen en ontvangen. Je kunt ook een van de vele sms libs gebruiken die er voor diverse programmeertalen in omloop zijn. Dat kan natuurlijk ook prima met een Cinterion terminal, maar shop eens wat rond, want er zijn ook nog genoeg alternatieven.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 19-11-2008 17:28 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:33

unclero

MB EQA ftw \o/

Al eens op de dealextreme gekeken?

Bij ons bedrijf gebruiken we van die kleine modules (heel handig voor als het internet eruit ligt en de monitoring machine je meeltje dus de deur niet uit krijgt). Geen idee welk merk, maar het zijn van die industriele dingen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• m33p
voodooless schreef op woensdag 19 november 2008 @ 17:11:
Even voor de goede orde: Siemens is niet meer eigenaar van de TCxx serie M2M modules. Je moet nu bij Cinterion zijn (niet dat het daar beter op te geworden).

Als je serieus iets met die dingen wil doen behalve gebruiken als modem (en daar zijn veel betere en goedkopere oplossingen voor), zou ik dit spul willen afraden (eveneens kan ik MCS afraden ;) ). Ik heb nu bijna 4 jaar ervaring met deze meuk en ik ben er nu echt wel klaar mee..

Kortom: zoek gewoon een simpele GSM modem terminal, daar zijn er diversen van in omloop, en gebruik dan je eigen libje d.m.v AT commands om SMS'jes te versturen en ontvangen. Je kunt ook een van de vele sms libs gebruiken die er voor diverse programmeertalen in omloop zijn. Dat kan natuurlijk ook prima met een Cinterion terminal, maar shop eens wat rond, want er zijn ook nog genoeg alternatieven.
Dat het nu Cinterion modules zijn was ik inderdaad achter. We gebruiken ze in principe alleen voor het SMSen, met de GPRS/Voice functionaliteit doen we niets. Ik heb in Duitsland een nette shop gevonden welke ze voor €120 kan leveren incl. antenne/voeding incl. BTW. Heb je eventueel namen van goedkopere modules? In principe als we het via AT commando's kunnen aansturen over een seriële verbinding is het wat ik zoek. Nou komt het ook niet op 10 euro aan, dan ga ik liever voor de extra functionaliteit zodat we het eventueel *kunnen* gebruiken, maar mochten we nou over flinke verschillen praten, dan is een simpele (en goedkopere) module interessant.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:03
Ik weet niet of alle GSM modems van dergelijke kwaliteit zijn maar het type dat wij gebruiken ( Wavecom ) wil nog wel eens kuren hebben.

Dwz, op onbepaalde tijden ontvangt het modem geen SMS meer terwijl alle statusinformatie die je van het modem krijgt aangeeft dat het ok draait. Op het moment dat je de spanning eraf haalt en weer erop zet ( of op een andere manier zorgt dat het modem opnieuw aanmeld op het GSM netwerk ) stromen de SMS'en weer binnen.

Bottom line: Het maken van een betrouwbare SMS server had voor ons meer voeten in aarde dan alleen maar een paar AT commando's versturen.

Overigens, als je de keuze hebt om een USB ipv RS232 model te nemen zou ik dat ten zeerste aanraden: RS232 poorten beginnen toch wel erg schaars te worden.,

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
farlane schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:58:
Ik weet niet of alle GSM modems van dergelijke kwaliteit zijn maar het type dat wij gebruiken ( Wavecom ) wil nog wel eens kuren hebben.

Dwz, op onbepaalde tijden ontvangt het modem geen SMS meer terwijl alle statusinformatie die je van het modem krijgt aangeeft dat het ok draait. Op het moment dat je de spanning eraf haalt en weer erop zet ( of op een andere manier zorgt dat het modem opnieuw aanmeld op het GSM netwerk ) stromen de SMS'en weer binnen.

Bottom line: Het maken van een betrouwbare SMS server had voor ons meer voeten in aarde dan alleen maar een paar AT commando's versturen.

Overigens, als je de keuze hebt om een USB ipv RS232 model te nemen zou ik dat ten zeerste aanraden: RS232 poorten beginnen toch wel erg schaars te worden.,
Ik ga er van uit dat het ding gewoon goed werkt, anders gaat het gewoon retour. Het USB vs rs232 verhaal maakt voor ons weing uit, we praten hier over een datacentrum, en 90% van de (echte) servermoederborden heeft nog een seriele aansluting. Laat de machine waar dit aan komt te hangen nou een server zijn met een seriële aansluiting ;) Thanks natuurlijk voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
en www.smspublisher.nl ?

je koopt gewoon 200 sms'jes die je via de pc mag versturen,

is potentieel ook iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
@bleedstar: "Zelf ben ik op zoek naar een oplossing om zo'n 200 SMS berichten per maand te versturen met zo min mogelijk tussenstappen zoals bijvoorbeeld een SMS gateway ala Mollie".

Wat jij aangeeft is een SMS gateway. Is dus niet wat we zoeken, alsnog bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:33

unclero

MB EQA ftw \o/

bleedstar schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 15:18:
en www.smspublisher.nl ?

je koopt gewoon 200 sms'jes die je via de pc mag versturen,

is potentieel ook iets?
Nee..

De bottleneck is de internetverbinding. Als je internet eruit ligt heb je er net zo veel aan als een knikker en een knoop op een bootje voor de somalische kust.

Het idee van zo'n SMS-systeem is juist dat je de berichten binnenkrijgt, ook als er geen internetverbinding hebt.

Enne, sms-en via het internet is zooo 1999 ;). Een semafoonabo is dan nog goedkoper.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou als ik jou was een oude Nokia 3210/3310/whatever nemen, deze aansturen met bijvoorbeeld gnokii vanaf een linux device.

Ik maak zelf gebruik van een gehackte Fonera met OpenWRT, hieraan een 3210 verbonden.
Afbeeldingslocatie: http://dev.kingofdos.com/tmp/smsbak_thumb.jpg

De Fonera/Gnokii setup stuur ik aan vanaf oa Zabbix waarmee ik het gehele netwerk in de gaten houd.

In mijn geval staat dit ding thuis, communicerende met mijn MySQL server. Zodra Zabbix iets op mijn werk ziet foutgaan dan zal hij via https een URL (thuis) requesten waarmee ik een sms kan versturen. Thuis draai ik ook Zabbix waarmee ik de twee servers op het werk in de gaten houd (en niet meer dan dat).

In jou geval zou je bij netwerkstoring op de embedded device (of wat dan ook je wil gebruiken om gnokii op te draaien) ook een smsje kunnen versturen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2008 23:03 . Reden: thumbnail ]

Pagina: 1