Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Plotter/Printer] Voeding tikt

Pagina: 1
Acties:

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 19:29

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik heb hier op mijn werk een plotter staan, een Designjet 100 van HP. Aangezien wij een 5tal fillialen hebben door het hele land, printen wij hiermee affices om onze producten aan te prijzen en om posters te maken, het is namelijk een A1 printer.

Nu is het weer zo ver dat wij weer affices willen maken, en nu heb ik een probleem met de printer. En ik denk dat het de voeding is. Eerst wilde hij niet printen, toen heb ik de cardridges vervangen want 1 was leeg. Dan gaat printen simpel weg niet. Vervolgens printte hij weer, maar het probleem wat ik al had kwam weer vrolijk terug, teweten:

Het apparaat gaat soms aan, en direct daarna weer uit. Soms blijft hij even aan, en gaat na een tijd uit. Het is soms ook zo dat als ik een print opdracht geef, deze prima uitgevoerd wordt, en vervolgens midden in deze opdracht, valt hij zo maar uit. Dus compleet power down. Papier blijft er in zitten en de printer koppen blijven op de positie staan waar hij uit gevallen is.

Ik heb allang uitgesloten dat het een software probleem is, vandaar ook dat ik het hier post, in het elektronica forum, want ik vermoed namelijk dat het een probleem is met de voeding:

Als ik de stekker in de voeding steek, en met mijn oor dicht bij de voeding zit, hoor ik een soort zachtjes ratelend geluid er uit komen. Net een spinnende kat die op een toonhoogte en frequentie door blijft spinnen. Doe ik vervolgens de printer aan, (Gaat via een soft button) piept de printer, springt even aan voor 1 seconde en valt dan weer uit. Op dat moment is het spinnende geluid weg, en heeft plaats gemaakt voor een piepend geluid wat lijkt op een gepofte elco. Het is trouwens niet een pieptoon die de heletijd aan blijft maar gaat ook in frequentie zeg maar, dus hij piept wel maar stopt een mili seconde en gaat dan weer piepen. Wat kan dit zijn? Een elco of een spoel van de voeding die piept?

Als de printer uit valt kan ik hem ook niet meer aan krijgen. Dan moet hij van de stroom af en er weer aan, dan gaat hij soms weer aan met de softbutton, om vervolgens weer uit te vallen zoals hier boven beschreven, of om gewoon aan te gaan en werken zoals 'ie hoort te werken. Printen gaat dan goed; soms gooit hij er gewoon 5 pagina's of meer uit, maar soms ook maar een halve en kapt dan midden in de print.

Wie o wie kan mij hierbij helpen? Ik zag op google dat er nog een aantal mensen dit probleem hebben, maar nergens staat een oplossing. Er is zo ie zo weinig over deze Designjet te vinden. Thanks!

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Klinkt als het blowncapssyndrome, oftewel de condensators van die voeding zijn naar zn grootje. De chte knutselaar pakt dan zijn soldeerbout maar in dit geval zou ik gewoon een nieuwe voeding kopen. Zit er geen onderhoudscontract op dat ding (jaja weet het, vragen naar de bekende weg).

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:15
wat voor een voltage('s) komen uit de voeding ?
eventueel zou je kunnen kijken of je weg komt met een universele voeding.
Ik denk dat een vervangende voeding van HP duur gaat worden

I've GoT a solution

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
elco's checken inderdaad.

Elco's zijn niet duur, en vaak is het probleem daarmee verholpen.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Het probleem is dat de voeding intern in de printer zit. Dus dan moet ik de hele printer open klauwen. Er gaat alleen een grote 230v stekker naar de printer toe. (Zo'n standaard ding wat je ook in je ATX voeding drukt).

Ik zou ze wel willen vervangen (Heb dit al bij zo veel dingen gedaan) maar ik denk dat we dat niet gaan doen. Ik denk dat we hem door het raam heen gooien en een nieuwe kopen.. Kost mijn baas anders teveel tijd.

[edit]

Of gaan we het toch doen? Haha heb het even voorgesteld. Waarschijnlijk gaan we hem wel fixen.

[ Voor 11% gewijzigd door DAMAGE op 19-11-2008 14:16 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Dat klinkt alsof je voeding soms in hicking-mode gaat, dus spanning probeert te leveren, door een of andere reden (te hoge stroomvraag meestal) in beveiliging gaat en uitschakelt, een seconde later weer probeert in te schakelen,....
Met de anderen, meest waarschijnlijke oorzaak zijn slechte elco's.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik heb de plotter helemaal uit elkaar gehaald om de voeding te verwijderen, wat een pain in the ass is dat zeg! Niet normaal. Anyway het is gelukt, toen ik hem uit elkaar had heb ik hem nog even aan de stroom gehangen om te checken of de tik echt uit de voeding kwam, en dit was inderdaad het geval. Een voeding hoort geen ratel geluid te maken wanneer er spanning op staat dus wordt een gevalletje voedingkje repareren.

Laat het nog wel even weten wat de bevindingen zijn!

Pagina: 1