Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 08:21
Ik wil een 5.1 geluidsset gaan kopen. Na redelijk wat rondkijken zijn er eigenlijk nog maar een heel beperkt aantal opties over. Mijn vriendin geeft de voorkeur aan een simpel setje van Philips/Samsung/Sony, maar die hebben een nogal beperkt aantal ingangen (eventueel nog wel iets aan te doen) en bovendien verwacht ik dat de geluidskwaliteit daarvan nogal tegen gaat vallen. Ik zou dus liever voor een receiver plus speakers gaan.

Na heel veel rondkijken (en luisteren) bij allerlei zaken, zijn we uitgekomen op een receiver van Harman/Kardon. Niet noodzakelijk de allerbeste geluidskwaliteit, maar wel voldoende aansluitingen en naar onze mening een erg mooi uiterlijk. Eigenlijk (vrijwel) alle andere receivers zijn zo lelijk dat ze daarop al direct afvallen.

Nu heb ik nog een aantal vragen over de AVR 155 of AVR 255, waar de ervaringsdeskundigen hier wellicht wel een antwoord op hebben. Ik heb deze vragen ook al bij de klantenservice van Harman/Kardon gesteld, maar daar word ik niet veel wijzer van.

Voor mij het belangrijkste verschil is dat de AVR 155 alleen HDMI pass-through ondersteunt (en het geluid dus nog apart via SPDIF aangeleverd moet worden), terwijl de AVR 255 wel echt met HDMI kan werken. Het extra vermogen van de AVR 255 en het grotere aantal decoders (Dolby TrueHD, DTS HD Master Audio) vind ik niet doorslaggevend, maar voor het beperkte prijsverschil zal het misschien toch wel de AVR 255 worden.

Vraag 1: Zowel de AVR 155 als de AVR 255 ondersteunen HDMI 1.3. Daarbij hoort onder andere de mogelijkheid om het geluid automatisch te synchroniseren met het beeld van de TV (wat bij mijn Philips TV met 200 ms vertraging wel nodig is). Ik neem aan dat deze functie door de AVR 155 niet ondersteunt wordt, omdat deze alleen HDMI pass-through doet. Maar hoe zit dat met de AVR 255? Deze heeft geen delay-knopje op de voorkant (wat de AVR 155 wel heeft), maar volgens de klantenservice wordt deze functie toch niet door de AVR 255 ondersteunt en moet je dus zelf via het menu de juiste delay instellen. Volgens een aantal winkels wordt deze functie wel ondersteunt door de AVR 255. Zijn er hier mensen die de AVR 255 hebben en die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?

Vraag 2: Oorspronkelijk waren er met de AVR 255 problemen met 60 Hz materiaal. De receiver moest dan opnieuw opgestart worden in US-mode, om dit materiaal goed weer te kunnen geven. Inmiddels staat er op de Harman/Kardon website een firmware update voor deze receiver (van oktober 2008). Gaat de weergave van 60 Hz materiaal nu wel goed? En hoe zit het met 24p materiaal? Wordt dit gewoon als 24p doorgegeven? Dit is voor mij wel belangrijk, omdat ik de receiver eigenlijk wil gebruiken met een decoder van UPC (50 Hz), een PC (60 Hz) en een Blu-ray speler (24 Hz) en ik heb geen zin om telkens de receiver opnieuw op te starten in een andere modus. Bij de AVR 155 gaat dit natuurlijk wel goed, omdat deze alleen HDMI pass-through doet.

Natuurlijk zijn andere voor-/nadelen van de AVR 155 en AVR 255, of redenen om deze beide receivers absoluut niet te kopen, ook van harte welkom, zodat ik de juiste beslissing kan nemen.

[ Voor 73% gewijzigd door DJMarcel op 19-11-2008 13:20 . Reden: Te vroeg verstuurd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151996

Ik zou voor de 255 gaan.

- 50w per kanaal ipv 40.
- HDMI upscaling
- Decodeert meer audio formaten(Dolby Pro Logic IIx, Dolby True HD, DTS HD, DTS ES)
- 7.1 ipv 5.1(mocht je willen uitbreiden)

nadeel:ruim 100 duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMarcel
Zoals aangegeven, zijn de door beatfreaq genoemde voordelen voor mij niet doorslaggevend. Dat prijsverschil van ruim 100 euro vind ik geen issue, maar dan wil ik wel een receiver die in ieder geval fatsoenlijk werkt met zowel 50 Hz, als 60 Hz en 24 Hz materiaal (zonder daarvoor iets om te moeten schakelen).

Verder vind ik zoiets als automatische lipsync via HDMI wel interessant, maar weet ik dus niet of de AVR 255 dit nu wel of niet ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-07 20:48
Als die €100 je niet zoveel uitmaakt en er is een firmware update voor de AVR-255, dan zou ik daarvoor gaan. Niks erger dan een relatief klein bedrag besparen en voor een goedkoper product gaan en vervolgens na een jaar besluiten dat je toch liever het duurdere product had gehad.
Ook al denk je nu geen 7.1, HDMI-audio en upscaling en meer vermogen nodig te hebben, wensen kunnen veranderen. En wat ik zie is een relatief future-proof (voor zover dat mogelijk is in de AV wereld) receiver voor €100 meer dan een absoluut budget/instap model.
Voor mij persoonlijk zou die keuze snel gemaakt zijn. Dingen die je nu niet nodig denkt te hebben kunnen in de toekomst toch handig blijken. Een nieuwe receiver kopen is dan een stuk duurder dan het prijsverschil tussen deze twee receivers. Ook het verschil in gewicht (11,1 versus 13,6 kg) lijkt te duiden op een kwaliteitsverschil tussen de twee, ook al komt een deel van dat verschil voor rekening van de twee extra kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMarcel
Dat is dus inderdaad precies mijn overweging, maar dan moet die firmware update wel de problemen met verschillende framerates oplossen. Aangezien dit niet te vinden is in de documentatie bij de firmware update en de klantenservice van Harman/Kardon nou al voor de tweede keer een reactie heeft gestuurd waarin ze geen antwoord geven op deze vraag, zou ik dit graag willen weten van iemand die deze receiver heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-07 20:48
De firmware update was volgens mij speciaal voor dit probleem en het zou vreemd zijn als het dat niet zou verhelpen. Ik heb er zelf echter geen dus ik kan niks garanderen. Kan je geen afspraak met de winkel maken dat je, indien de problemen na de firmware update nog bestaan, de AVR-255 mag omruilen voor de 155 en het verschil retour krijgt of besteedt aan andere apparatuur (speakers bijv.) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-07 23:06

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

De firmware lost inderdaad de problemen met het schakelen tussen 50/60Hz op en ook 24hz wordt correct weergegeven.

Ik heb 2-3 weken geleden heb ik een mail gestuurd aan HK met betrekking tot hetzelfde probleem op mijn AVR355.

Mijn mail:

Sinds kort heb ik een Harman/Kardon AVR355 receiver aangeschaft, tot nu toe bevalt ie prima, maar ik loop al wel tegen een probleem aan:

Ik heb namelijk ook een Playstation 3, deze is met een HDMI kabel verbonden aan de receiver en vanaf de daar weer met een HDMI kabel naar m'n TV.
Het probleem is dat de playstation een 720p/60 signaal naar de receiver stuurt, maar de receiver zet dit om en stuurt een 720p/50 signaal naar de TV. Dit geeft als resultaat schokkering beeld als ik spellen speel, met name bij snelle racespellen. (Wipeout, Burnout)

Nou kan ik dit oplossen door de PS3 rechtsteeks met deTV te verbinden via HDMI en alleen audio via een Optische kabel te verbinden met de receiver, maar dan mis ik de onscreen menu's van de receiver. Ik zou dus graag alles via HDMI via de receiver willen laten lopen.
In de menu's van de receiver, in de handleiding en op de site van HK kan ik niets vinden of dit zo aan te passen is, dat beide signalen hetzelfde zijn. Dus dat de receiver ook een 720p/60 signaal naar m'n tv stuurt.

Kan dit uberhaupt met deze receiver, of is 720p/50 het maximum?

Of kan het een andere oorzaak hebben, zoals de HDMI kabel (AudioQuest HDMI A) of een instelling op de playstation of mijn tv? (in de settings van de PS3 heb ik gekeken maar kan ik hier ook geen opties voor vinden.)

Reply:

Voor uw problemen is zojuist een update verschenen. Deze kunt u vinden op www.harmankardon.com > netherlands > product support.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-07 12:39
Ik heb zelf de AVR255 en ik kan je nog een klein probleempje vertellen. Je heb achterop de versterker (en voorop) meer dan voldoende aansluitingen. Dit is geen probleem. Wat WEL een probleem is, is dat je in het menu Sources (waar je dus kiest voor bijvoorbeeld je dvd speler, game (wii, xbox of whatever), TV, AM/FM, Aux etc.) geen extra sources toe kunt voegen.

Elke source (neem bijvoorbeeld dvd) kun je instellen. Je kunt hier kiezen welke ingang achterop de versterker aangesproken moet worden wanneer je op je ab op het knopje dvd kiest. Je kunt hier dus verschillende ingangen voor geluid en video kiezen. However, je kunt geen nieuwe sources aanmaken. Ik heb op dit moment al mijn sources vol en er moet nog een mediacenter bij. Nu is dit wel te doen door mijn dvd speler te vervangen door de mediacenter maar ik vindt het erg jammer dat je niet een compleet nieuwe source aan kunt maken in je menu.

Onder Game heb ik nu me Wii staan maar mijn xbox 360 heb ik dus tijdelijk onder mediaserver moeten plaatsen. Erg jammer. Ik had het liefste een nieuwe source Game - Xbox 360 aangemaakt maar dit is niet mogelijk.

Even uit mijn hoofd...je heb standaard de volgende sources (vul me aan waar nodig):
AM
FM
AUX
TV
DVD
GAME
MEDIASERVER

Wat wel een leuke optie is, is dat je achter elke naam een eigen naar kunt zetten. In mijn menu staat er bijvoorbeeld:
Game - WII
Mediaserver - Xbox 360

Verder ben ik uitermate tevreden over deze reciever. Ik heb er een HKTS11 set aanhangen en deze klinkt ZEKER naar behoren! In de toekomst wil ik 2 B&W CM7's kopen (als liefste een hele CM set maar budget-technisch gezien gaat dat denk ik niet lukken:) ). Ik heb deze speakers in de winkel aan mijn reciever gehoord en dat klonk heerlijk!!!! De sub die bij de hkts11 set zit is LOMP! ERG lomp...ding staat geweldig in me woonkamer en ik vindt het heerlijk om ernaar te kijken maar harder dan 50% gaat hij NOOIT! Als je de sub te hard zet (hou er rekening mee dat dit bij de meeste films etc. al boven de 25% is) gaat de sub brommen....

Nogmaals: ERG fijne reciever, UBERstrak design (echt verliefd op geworden), en zeker een goed geluid!!!

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• DJMarcel
Bedankt voor de reacties. Grote kans dat het de AVR255 gaat worden voor mij. Het aantal sources is voor mij (in ieder geval nu) niet zo'n probleem. Ik had inderdaad ook al in de handleiding gezien dat je slechts een beperkt aantal sources kunt kiezen en dan wel aan elke source elke willekeurige ingang kunt toewijzen. De sources die ik nu heb zijn m'n TV, Blu-ray speler, Media Center PC en misschien binnenkort een digitale kabeltuner.

Meelobee en lj_tree (of anderen), weten jullie toevallig ook iets over de lipsync functie? Moet je deze inderdaad handmatig instellen, of werkt dit gewoon via HDMI?

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-07 12:39
Ik heb met audio over HDMI nog geen ervaring. Ik zit nu alles via digitaal te doen maar je kunt dit dus wel per source instellen....de delay dan.

werkt bij mij erg goed.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• DJMarcel
Dat je de delay per source kunt instellen begreep ik inderdaad ook uit de handleiding. Zover ik begrepen heb is de delay van mijn TV echter verschillend per source, maar ook afhankelijk van wat je kijkt via die source. Mijn Blu-ray speler zal bijvoorbeeld soms 24 Hz naar de TV sturen (voor 24p Blu-ray discs), maar soms ook 50 Hz (voor DVD's) of 60 Hz (voor Amerikaanse DVD's). De delay van mijn TV is in die drie gevallen schijnbaar verschillend (heb de TV nog niet, dus weet niets zeker), en dus zou ik de delay van de receiver dan telkens opnieuw moeten instellen...

[ Voor 7% gewijzigd door DJMarcel op 20-11-2008 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Let op: je kunt de lip sync *niet* per source instellen!
Tenminste, je kan het wel per source instellen, maar hij wijzigt het dan voor alle sources.

Voor digitale tv moet ik namelijk de lip sync op 160ms instellen omdat de TV staat ingesteld op alle technische snufjes zoals pixelplus.
Voor de xbox360 stel ik lip sync in op 0ms.. echter past ie dan ook de lip sync van digiate tv weer aan.

Ik heb de AVR-255 met nieuwe firmware. Probleem met 50/60Hz is inderdaad opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 326726

Eind oktober mijn AVR 255 geupdate naar de laatste firmware versie! Sinds aanschaf de derde maal!

Vreemdgenoeg is er nu op de vernieuwde website nergens meer 1 update voor de avr 255 aanwezig! Ook niet na registreren en inloggen!

Andere mensen die hier aan tegen aanlopen?

Misschien iemand die weet weer anders de laatste firmware upgrades beschikbaar zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 326726

Anoniem: 326726 schreef op zondag 22 november 2009 @ 11:25:
Misschien iemand die weet weer anders de laatste firmware upgrades beschikbaar zijn!
Sinds 26 november is de nieuwe update beschikbaar! Zonder echt merkbare verschillen trouwens.
Pagina: 1