[iMac G5] Temperatuur harddisk veels te hoog

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 10:54

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een iMac G5 1.8Ghz 20". Nu heb ik met Temperatuur meter van sourceforge naar de temperaturen gekeken. Blijkt de harddisk (momenteel een 250 gig schijfe) boven de 60 graden uit te komen. Ik vind dit veels te hoog voor een harddisk. Ideaal zou onder de 40 zijn. Het word steeds een beetje warmer omdat de warmte nergens heen kan.

Heb voor de test een 2.5" harddisk erin gezet. Deze word tot c.a. 50 graden warm (7200 rpm schijfje). Dit is al wat beter maar ik vind nog te hoog. ( en wat te klein, is maar 60 gig).

Ik wilde nu iets bouwen om de harddisk aktief te koelen. Echter heeft zo'n iMac niet veel ruimte om er een fan op te hangen.

Heeft iemand een idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen zonder een gat in de kast te maken.

Er moet een 500 gig schijfe in, 32mb 7200 RPM. De iMac moet zo'n beetje als werk paardje dienen. D.w.z. office applicaties, internet en muziek. Af en toe ook om een filmpje te renderen, maar dat zal niet vaak voorkomen. Ohja download doe ik er ook mee :+

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Jij mag het dan te hoog vinden, het is niet te hoog. En daarbij, het is nooit daadwerkelijk aangetoond dat temperturen invloed hebben op prestatie en duurzaamheid. Sterker nog, de enige mechanisch bewegende onderdelen zijn gelagerd, welke soepeler worden en langer mee gaan als ze op temperatuur zijn.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Daarbij zal dit in iedere G5 iMac het geval zijn en volgens mij zijn er niet veel problemen geweest de afgelopen jaren met HD's die het massaal begeven hebben. Een G5 is toch al een paar jaar oud en de HD erin doet het toch nog steeds?

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• breinonline
  • Laatst online: 08:09

breinonline

Are you afraid to be known?

Weet je zeker dat de temperatuur klopt verder, check liefst nog eens met een tweede programmaatje.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Roman
  • Laatst online: 05-02 10:54

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Het is wel te hoog en verkort de levensduur. Wat denk je waarom bij een hoop imac's de harddisk al vervangen zijn die ouder zijn dan 4 jaar. Door de hitte. Bij die van mij is er ook al een nieuwe ingezet toen d'r tijd.

Zijn daar nooit tests van gemaakt? Kan zosnel niets vinden via google.

http://www.tomshardware.c...s-15-30-gbytes,197-3.html

Maar ik heb al zoveel machines gezien die geen harddisk cooling hebben en de harddisk boven de 60 graden komt en na 2-3 jaar de harddisk stuk is. Terwijl mijn harddisks die ik altijd koel houd op gegeven moment weggooi omdat ze te klein zijn.
Google's findings are that the best temps are between about 35-40 C, with below 30 C increasing the instance of failures a lot.
edit:
Temp zal aardig kloppen, aangezien toen ik hem na het draaien openmakte en de harddisk niet kon beethouden van de warmte.

Dit heb ik van Anserbag.com. Dus ik zit over het maximum heen :+
The answer to the question depends on the application. For normal PC, newer model drives, the maximum temperature is now at 60 degrees Celsius.

The operating temperature range for most hard drives is 5 to 50 or 55 degrees Celsius. A normal PC case should provide adequate cooling.

External USB or FireWire disk max operation temperature is about 40 degrees Celsius.

Source: Seagate and other manufacturers' knowledgebase and data sheets

[ Voor 34% gewijzigd door Roman op 19-11-2008 13:13 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.