Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het nut van metallic lak tov normale lak

Pagina: 1
Acties:

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Beste GoTters,

Een vraag over metallic lak tegen over normale lak. Ik sta voor de keuze om een nieuwe lease auto te nemen, maar ik twijfel over de metallic lak.

De voordelen:
- Mooier? Subjectief.
- Krasbestendiger?

Neutraal:
- Hogere verkoopwaarde voor leasemaatschappij

Nadelen:
- Hogere catalogusprijs
- Hogere leaseprijs

Helaas kan ik er niets meer over vinden. Metallic lak op GoT is blijkbaar populair voor op computerkasten e.d., maar ik kan weinig vinden over de overweging om voor metallic lak te gaan, behalve dat het mooier is.

Helaas voor mijn leasemaatschappij vind ik de standaardkleur voldoende en zie ik niet in waarom ik een andere kleur tegen minder opties moet inruilen.

Voordat ik mijn keuze definitief maak, wil ik de vraag voorleggen of er nog andere overwegingen zijn om voor metallic lak of niet te gaan en of mijn redenatie daarmee (on)juist is.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 15:38
Wordt die metallic lak aan jou doorberekend? Dat vind ik raar. Ik moet van mijn leasemaatschappij ook metallic lak nemen, maar die voor rekening van hun.

[ Voor 76% gewijzigd door Sluuz op 19-11-2008 11:16 ]

PSN: Sluuz

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 18:19

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Ik hoefde niet perse, maar wilde wel.

Alleen door het jou genoemde neutraal item "- Hogere verkoopwaarde voor leasemaatschappij" verviel bij mij wel dit nadeel "- Hogere leaseprijs"

Alleen iets hogere catalogusprijs (dus meer bijtelling) blijft. Maar dat heb ik wel over voor een voor mij mooie kleur.

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:52
Motrax schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:07:
Neutraal:
Ik geloof dat dit niet helemaal neutraal is. Hogere verkoopwaarde kan ook een lagere leaseprijs betekenen voor jou (alhoewel de meningen daarover kunnen verschillen).

Edit: Spuit elf dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Redshark op 19-11-2008 11:21 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Sluuz schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:16:
Wordt die metallic lak aan jou doorberekend? Dat vind ik raar. Ik moet van mijn leasemaatschappij ook metallic lak nemen, maar die voor rekening van hun.
Aan hem wordt het direct doorberekend, aan jou indirect. Dat maakt niet zo veel uit, behalve dat jij het idee hebt dat je het niet zelf betaald, terwijl dat natuurlijk wel het geval is.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
600 catalogusprijs, ongeveer 10,- in het leasebedrag. Metallic lak is wel voordeliger dan andere opties. Dit is een factor 60, normaal is het ongeveer de catalogusprijs / 47. De leasemaatschappij is overigens Athlon.

Alleen laat dat nu net over mijn leasebudget gaan in combinatie met de andere opties die ik wil. Dus of ik heb ik extra bijdrage, of ik moet een optie wegstrepen, of er komt geen metallic lak.

Dan is er natuurlijk ook nog de eventuele overweging van de prijs qua bijtelling. 600 catalogusprijs is ongeveer 60 - 70 euro per jaar bijtelling. An sich geen bedrag waar je over hoeft te vallen gelukkig en neem ik niet mee in mijn eigen overweging.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:12

Royz

Kleurenblind!!

argro schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:22:
[...]
Aan hem wordt het direct doorberekend, aan jou indirect. Dat maakt niet zo veel uit, behalve dat jij het idee hebt dat je het niet zelf betaald, terwijl dat natuurlijk wel het geval is.
Precies ;)

Bij ons zit het gewoon in de leaseprijs verwerkt, en het is verplicht om metallic te nemen

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
Motrax schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:07:
Beste GoTters,

Een vraag over metallic lak tegen over normale lak. Ik sta voor de keuze om een nieuwe lease auto te nemen, maar ik twijfel over de metallic lak.

De voordelen:
- Mooier? Subjectief.
- Krasbestendiger?

Neutraal:

Nadelen:
- Hogere catalogusprijs
- Hogere leaseprijs

Helaas kan ik er niets meer over vinden. Metallic lak op GoT is blijkbaar populair voor op computerkasten e.d., maar ik kan weinig vinden over de overweging om voor metallic lak te gaan, behalve dat het mooier is.

Helaas voor mijn leasemaatschappij vind ik de standaardkleur voldoende en zie ik niet in waarom ik een andere kleur tegen minder opties moet inruilen.

Voordat ik mijn keuze definitief maak, wil ik de vraag voorleggen of er nog andere overwegingen zijn om voor metallic lak of niet te gaan en of mijn redenatie daarmee (on)juist is.
Ben je al zo ver binnen die club dat je zelf mag kiezen ;)

Anyway metallic lak is harder, en kleurvaster dan 'gewone' lakken. Ook wordt een metallic lak in meer lagen gespoten dan een standaard lak. Daardoor is hij duurder, maar dus ook sterker.

Normaal gesproken rekent een lease maatschappij het niet door, of echt een marginale vergoeding.

• argro
911GT2 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:27:
[...]
Ook wordt een metallic lak in meer lagen gespoten dan een standaard lak. Daardoor is hij duurder, maar dus ook sterker.
Volgens mij bestaat de metallic lag an sich uit één laag. Het verschil met gewone lak is dat metallic lak voorzien wordt van een laag blanke lak.
Normaal gesproken rekent een lease maatschappij het niet door, of echt een marginale vergoeding.
Natuurlijk wordt het wel doorberekend, direct of indirect. Je denkt toch niet dat de leasemaatschappij de metallic lak uit eigen zak betaald? Alle kosten komen linksom of rechtsom bij de klant terecht.

• 911GT2
argro schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:39:
[...]
Volgens mij bestaat de metallic lag an sich uit één laag. Het verschil met gewone lak is dat metallic lak voorzien wordt van een laag blanke lak.

[...]
Natuurlijk wordt het wel doorberekend, direct of indirect. Je denkt toch niet dat de leasemaatschappij de metallic lak uit eigen zak betaald? Alle kosten komen linksom of rechtsom bij de klant terecht.
klopt maar als jij een hippe witte auto wil (tegenwoordig zijn die trouwens ook meestal metalic) zul je merken dat je niets goedkoper uit bent.

ik denk dat een groot deel van de prijs ook weer terugkomt via de restwaarde

Verwijderd

[...]
Correct, en mede hierdoor zal er ook minder verkleuring zijn. Kijk maar eens naar oudere auto's deze zijn vaak helemaal "uit de kleur" dit komt omdat er geen blanke lak op zit. Ik wil niet beweren dat hedendaagse auto's met blanke niet verkleuren, maar minder snel.

Waarschijnlijk hoeft te TS zich niet de komende 10 jaar in zijn lease auto te verplaatsen dus zal hij hier opzich geen last van hebben. Ik denk dat je voor jezelf gewoon moet afwegen of je het het extra lease bedrag waard vind (als dit doorberekend wordt?) en of je het mooier vind.

• argro
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:47:
[...]

Correct, en mede hierdoor zal er ook minder verkleuring zijn. Kijk maar eens naar oudere auto's zonder metallic lak deze zijn vaak helemaal "uit de kleur" dit komt omdat er geen blanke lak op zit. Ik wil niet beweren dat hedendaagse auto's met blanke niet verkleuren, maar minder snel.
Metallic lak is niet iets nieuws. Er zijn ook genoeg oude auto's met metallic lak. Mijn auto van inmiddels 18 jaar oud heeft bijvoorbeeld ook metallic lak.
Waarschijnlijk hoeft te TS zich niet de komende 10 jaar in zijn lease auto te verplaatsen dus zal hij hier opzich geen last van hebben. Ik denk dat je voor jezelf gewoon moet afwegen of je het het extra lease bedrag waard vind (als dit doorberekend wordt?) en of je het mooier vind.
Wanneer het indirect doorberekend wordt zou ik sowieso voor metallic lak kiezen, vind het namelijk (vaak) mooier. Wanneer het direct wordt doorberekend (zoals bij de TS het geval lijkt te zijn) dan moet je een afweging maken. De beschikbare lakken, zowel niet- als wel metallic speelt hierbij een belangrijke rol.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Duidelijk. Bedankt voor de reacties.

Ik heb iets minder dan 50,- over voor opties in het leasebudget. 10,- voor metallic lak is 1/5 van het beschikbare budget. Dat is een fors aandeel.

Ik kies voor standaard lak voor de volgende redenen:
- Het wordt bij mij doorberekend (weliswaar tegen een relatief lagere prijs tov andere opties)
- Ik blijf niet binnen het leasebudget en wil geen andere opties wegstrepen
- De standaardkleur voor mij voldoende is
- Verkleuring en een hogere verkoopwaarde is voor mij niet belangrijk

Het wordt de Ford Focus Wagon Titanium met 'Blazer Blue' als kleur (en navigatie, een toffe manier van bluetooth+telefoon, parkeersensors, getint glas, elektrisch verstelbare stoel, cruise control, climate control, [standkachel en nog wat dingen) *O*
911GT2 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:27:
[...]
Ben je al zo ver binnen die club dat je zelf mag kiezen ;)
Ja, m'n toko vond dat ik goed werk verrichtte :P En met ditto bijbehorend salaris :o

[ Voor 5% gewijzigd door Motrax op 19-11-2008 13:13 ]

☻/
/▌

• argro
Motrax schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:09:
Het wordt de Ford Focus Wagon Titanium met 'Blazer Blue' als kleur (en navigatie, een toffe manier van bluetooth+telefoon, parkeersensors, getint glas, elektrisch verstelbare stoel, cruise control, climate control, standkachel en nog wat dingen)
Waarom parkeersensorren? Je voorkomt namelijk schade die jou niet direct geld kost. Of zijn perkeersensoren geen zelf gekozen optie? Als ik een lease maatschappij was zou ik parkeersensoren verplichten op alle auto's in ieder geval.

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 19-11-2008 13:18 ]

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

argro schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:17:
[...]
Waarom parkeersensorren? Je voorkomt namelijk schade die jou niet direct geld kost. Of zijn perkeersensoren geen zelf gekozen optie? Als ik een lease maatschappij was zou ik parkeersensoren verplichten op alle auto's in ieder geval.
Dat zou ik zo niet zeggen, bij de meeste leasemaatschappijen heb je gewoon een eigen risico hoor.

• 911GT2
Motrax schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:09:
Het wordt de Ford Focus Wagon Titanium met 'Blazer Blue' als kleur (en navigatie, een toffe manier van bluetooth+telefoon, parkeersensors, getint glas, elektrisch verstelbare stoel, cruise control, climate control, [standkachel en nog wat dingen) *O*
Goede keus die stond ook op mijn shortlist... uiteindelijk ben ik voor de octavia gegaan omdat die wat ruimer is en omdat je daar zo lekker veel opties aan kan hangen ;)

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Eigen risico + dramatisch parkeerskills ( :X ) + dat het in een business pakket mee komt voor 500,- catalogusprijs:
- Parkeersensor (los 300,-)
- Navigatie 5" scherm (los dacht ik 500,-)
- MP3 afspeelmogelijkheden + sd-kaart, komt standaard met de navigatie (standaard geen MP3 mogelijkheid, eerstvolgende losse optie is 600,-)
- Bluetooth / telefoon / voicecontrol, komt standaard met de navigatie (los 400,-)

Dan is de keuze best makkelijk voor het business pakket ;)

☻/
/▌

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 20:34

AvK

Ready Set Go

Tegenwoordig worden moderne auto's met een gewone lak (non metallic) ook voorzien van een 2e blanke laklaag.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

[...]
Bron?
Ik heb nu een zwarte auto (niet metallic) en kreeg van diverse mensen te horen dat niet-metallic lakken ook een blanke laklaag krijgen. Echter roept iedereen maar iets zonder te onderbouwen met feitjes of een goede bron, dus wat de waarheid is weet ik niet.

• 911GT2
Tom schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:38:
[...]

Bron?
Ik heb nu een zwarte auto (niet metallic) en kreeg van diverse mensen te horen dat niet-metallic lakken ook een blanke laklaag krijgen. Echter roept iedereen maar iets zonder te onderbouwen met feitjes of een goede bron, dus wat de waarheid is weet ik niet.
bron wikipedia

[ Voor 4% gewijzigd door 911GT2 op 19-11-2008 13:45 ]

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 15:38
Zit ook bij Athlon en bij ons was het verplicht metallic te nemen. Echter werd dat verplicht door mijn werkgever. Ik bedoelde met "hun" eigenlijk mijn werkgever. Beetje kom neergezet (zeg maar fout ;)).

PSN: Sluuz

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ja klopt, maar ik hoor ook dat uni-lakken ook gewoon een blanke laklaag krijgen echter zonder dat "metal flake" gebeuren erin. Jij zegt dat het verschil met gewone lak die extra laag is. Ik heb nog nergens gelezen dat er geen extra laag over uni-lakken zit...

[ Voor 27% gewijzigd door Tom op 19-11-2008 13:49 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Sluuz schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:48:
Zit ook bij Athlon en bij ons was het verplicht metallic te nemen. Echter werd dat verplicht door mijn werkgever. Ik bedoelde met "hun" eigenlijk mijn werkgever. Beetje kom neergezet (zeg maar fout ;)).
Foei! :P

Ik merk wel dat er voor metallic lak wordt gepushed. Of het wordt bij een tussencalculatie er automatisch bijgezet, of het wordt apart vermeld dat metallic lak er ook bij kan voor maar 10,-. Dus in dat opzicht wordt het gepushed, maar was er wel aangegeven dat het niet verplicht is.

☻/
/▌

• argro
Tom schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:49:
[...]

Ja klopt, maar ik hoor ook dat uni-lakken ook gewoon een blanke laklaag krijgen echter zonder dat "metal flake" gebeuren erin. Jij zegt dat het verschil met gewone lak die extra laag is. Ik heb nog nergens gelezen dat er geen extra laag over uni-lakken zit...
Mijn bron is een autolakken-verkoper waar ik lak voor mijn auto gehaald heb. Toen ik de lak wilde afrekenen vroeg hij of ik ook nog blanke lak nodig had, omdat metallic lak, in tegenstelling tot normale lak, voorzien moest worden van een laag blanke lak.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
metallic lak blijft meestal veel langer mooi al betwijfel ik of dat voor de lease maatschappij iets uitmaakt aangezien ze binnen 5 jaar toch alweer de deur uitgaan.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Blueone schreef op zondag 23 november 2008 @ 17:01:
metallic lak blijft meestal veel langer mooi al betwijfel ik of dat voor de lease maatschappij iets uitmaakt aangezien ze binnen 5 jaar toch alweer de deur uitgaan.
En wat denk je dat de leasemaatschappij na de lease periode met de auto's doet? Naar de schroothoop brengen?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gewone lak gaat pas bij een jaar of 10 vervagen dus ze kunnen hem na 5 jaar nog gewoon met een goede lak verkopen of het nu metallic lak is of niet. in dat opzicht zou het voor een lease maatschappij dus niet uitmaken of het metallic is of normale lak.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Al in 10 jaar is ook bij wel heel beroerd omgaan met je auto (of lak, zo je wilt).

Tegenwoordig (en dat is ook al geruime tijd 10+ jaar) wordt van een hele serie merken de auto's met uni-kleur ook al voorzien van een blanke laklaag. Er zijn er wel een paar bij die inderdaad pas later blanke lak zijn gaan gebruiken.

Wat dat betreft, voor de TS. Als metallic voor jou geen specifieke meerwaarde heeft (in iedergeval niet ten opzichte van wat het je moet kosten) zou ik gewoon voor een uni-kleur gaan i.d.d

[ Voor 23% gewijzigd door Harry op 23-11-2008 22:28 ]

BMW 535D

Pagina: 1