Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Supratherm kamerthermostaat "klikt"

Pagina: 1
Acties:

• gerdesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-01 10:09

gerdesign

Pluk een roos, Tweak de dag!

Topicstarter
Beste allen,

De winter staat voor de deur en net nu gaat mijn thermostaat "raar" doen!

Wat is de setting:

Ik heb een Vaillant (kleine 10 jaar oud) CV-ketel hangen die het echt prima doet.
In de woonkamer hangt een Supratherm kamerthermostaat, simpel maar ook deze heeft het prima gedaan afgelopen maanden.

Het probleem:

Zodra ik de Supratherm kamerthermostaat aangeef dat hij moet gaan verwarmen (er gaat dan iets knipperen namelijk het woordje "HEAT") slaat de CV-ketel niet meer aan om te gaan opwarmen.
Wat tegelijk nieuw is, is dat de Supratherm kamerthermostaat een lange tijd blijft "klikken". Een klik zodra hij moet gaan opwarmen (dat hoort) er gaat dan ook HEAT knipperen, maar direct erna gaat HEAT weg met een klik.....en vervolgens gebeurt er niks meer.....thermostaat stil en CV-ketel ook :?

Pogingen:

Alle radiatoren ontlucht en het systeem bijgevuld met water (de druk staat nu op een juist hoogte).

Opvallend:

De thermostaat krijg de CV-ketel niet aan de praat om een of andere reden, maar elke kraan in huis die ik open zet en de douche werken PERFECT heerlijk warm water, en de CV-ketel slaat dan ook prima aan!

Vraag:

WAT is er nu aan de hand?

- Thermostaat stuk?
- CV-ketel ergens iets kapot?

Hoor graag jullie meningen, dank!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 13:21

ralpje

Deugpopje

Haal de thermostaat er eens af, en verbind de draadjes. Slaat de ketel dan wel aan? Dan zit het probleem in je thermostaat.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• marco_balk
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-06 21:52
Zo te horen de thermostaat. Maar bij zulke perikelen adviseer ik altijd maar 1 ding: loodgieter bellen.

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:52
En als bovenstaande niet werkt zou je eventueel kunnen kijken of de draden van de thermostaat nog goed in de elektronica van de CV ketel steken. Vermoedelijk achter een klepje van de bediening of meters op aansluitblok nummer 3 & 4.

Laat anders even type weten en dan kan ik wel wat service documentatie opzoeken.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:55
Dat klikken is hoogstwaarschijnlijk het relais om de CV in/uit te schakelen. Ik denk dat de thermostaat ergens een probleem ondervindt bij het inschakelen (error) en de CV dus weer uitschakelt. Maar zoals hierboven gezegd wordt; loodgieter bellen.

Verwijderd

Werkt die thermostaat niet toevallig op batterijen?
Dat tikken wat je hoort is een relais (elektrische schakelaar). Afhankelijk van het type valt het relais vanzelf terug als de spanning te laag is.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-11 09:27

E-Vix

Nu met sneeuw!

Probeer eens nieuwe baterijen in je kamerthermostaat te doen. Waarschijnlijk leveren de huidigge baterijen niet genoeg spanning om het relais om te schakelen en valt hij daarna gewoon uit.

Wat real_FireFly ook zegt dus ;)

[ Voor 8% gewijzigd door E-Vix op 19-11-2008 10:24 ]

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-11 06:34

silverstorm

tearing me apart

Mr.Qips schreef op woensdag 19 november 2008 @ 10:20:
Dat klikken is hoogstwaarschijnlijk het relais om de CV in/uit te schakelen. Ik denk dat de thermostaat ergens een probleem ondervindt bij het inschakelen (error) en de CV dus weer uitschakelt.
Of gewoon een relais wat niet helemaal lekker meer functioneerd.

Probeer eens of de ketel wel goed aan en uit springt als je de draden tegen elkaar aanhoud. Geeft de ketel nog een storingsmelding?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• gerdesign

gerdesign

Topicstarter
ralpje schreef op woensdag 19 november 2008 @ 10:17:
Haal de thermostaat er eens af, en verbind de draadjes. Slaat de ketel dan wel aan? Dan zit het probleem in je thermostaat.
Bedoel je dan de twee draadjes (blauw en bruin) die uit de muur komen met elkaar verbinden?
Die dus nu vast zitten aan de blauwe en bruine draadjes van de thermostaat?

Zou de ketel dan weer aan moeten slaan als je die twee verbind?

• gerdesign

gerdesign

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 10:21:
Werkt die thermostaat niet toevallig op batterijen?
Dat tikken wat je hoort is een relais (elektrische schakelaar). Afhankelijk van het type valt het relais vanzelf terug als de spanning te laag is.
Er zitten wel twee batterlijen in de thermostaat, zijn die niet voor de display van de thermostaat?
Zodra ik die twee batterijen eruit haal is de thermostaat helemaal dood, geen display meer.

Maar jij zegt dat die batterijen nog meer functies heeft namelijk een relais voeden?

Verwijderd

De thermostaat doet niks anders dan de 2 draadjes uit de muur doorverbinden als de kachel aan moet. Zo'n "intelligent" ding doet dat met een relais en ja, die heeft een voeding nodig om te schakelen.

• gerdesign

gerdesign

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 10:44:
De thermostaat doet niks anders dan de 2 draadjes uit de muur doorverbinden als de kachel aan moet. Zo'n "intelligent" ding doet dat met een relais en ja, die heeft een voeding nodig om te schakelen.
Oke duidelijk, ik ga vanavond die twee draadjes loskoppelen van de thermostaat en ze met elkaar verbinden....afwachten of de ketel dan gaat ontsteken....zo ja dan zullen idd de batterijen op zijn, ondanks dat de display wel signaal geeft nu bij deze (bijna lege batterijen?).

PS: staat toch geen 220V op die draadjes he? :9

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-11 15:21
Als ik de draadjes bij ons thuis aan de thermostaat bekijk,
kan ik enkel maar hopen dat ze daar geen 220V opzetten, die zijn uiterest dun

wss is het 12V ofzo
voor een 0-1 signaal is dat meer dan voldoende...

• gerdesign

gerdesign

Topicstarter
Cafe Del Mar schreef op woensdag 19 november 2008 @ 11:01:
Als ik de draadjes bij ons thuis aan de thermostaat bekijk,
kan ik enkel maar hopen dat ze daar geen 220V opzetten, die zijn uiterest dun

wss is het 12V ofzo
voor een 0-1 signaal is dat meer dan voldoende...
OKe duidelijk dus dat moet wel lukken met de blote vingers!

Dank voor de toelichting....het zou me toch een boel tijd en geld schelen als het gewoon de batterijen zijn!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-11 09:27

E-Vix

Nu met sneeuw!

In plaats van eerst draadjes los rukken en met elkaar door gaan verbinden, zou ik er persoonlijk voor kiezen om eerst de batterijen te vervangen. Over het algemeen is dat namelijk net even iets makkelijker. Mocht dat dan inderdaad niet helpen, dan kan je alsnog proberen de draadjes door te verbinden, en als dat ook niet helpt, dan een monteur bellen omdat de ketel dan hoogstwaarschijnlijk kapot is.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• gerdesign

gerdesign

Topicstarter
E-Vix schreef op woensdag 19 november 2008 @ 15:22:
In plaats van eerst draadjes los rukken en met elkaar door gaan verbinden, zou ik er persoonlijk voor kiezen om eerst de batterijen te vervangen. Over het algemeen is dat namelijk net even iets makkelijker. Mocht dat dan inderdaad niet helpen, dan kan je alsnog proberen de draadjes door te verbinden, en als dat ook niet helpt, dan een monteur bellen omdat de ketel dan hoogstwaarschijnlijk kapot is.
_/-\o_

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht: batterijen vervangen.

Overigens werkt de kamerthermostaataansluiting van een ketel met 24 volt wisselspanning.

[ Voor 42% gewijzigd door bobo1on1 op 19-11-2008 17:58 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• gerdesign

gerdesign

Topicstarter
Allen,

Twee nieuwe (IKea ;) ) batterijen en het werkt weer als een zonnetje!

DANK!
Pagina: 1