Homey — Critics are those without skills to create.
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 19-11-2008 09:55 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
joh nou weet ik nog steeds niet wat je wilt. < naar > ? aannames zijn leuk, niet meer dan dat.WeeJeWel schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:29:
Ik neem aan dat als er software is dit allebei kan, maar het gaat om een verticale spiegeling
waarom wil je dit eigenlijk?
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 19-11-2008 22:17 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama
Praat ik echt chinees? Handigfranssie schreef op woensdag 19 november 2008 @ 22:15:
[...]
joh nou weet ik nog steeds niet wat je wilt. < naar > ? aannames zijn leuk, niet meer dan dat.
waarom wil je dit eigenlijk?
Stel, je kijkt via een spiegel naar mijn scherm. Dan zie je het juist. Zo duidelijk?
Maar je wil dus een verticale spiegeling?
Je praat geen chinees, maar bent gewoon onduidelijk
Welk OS?
Welke hardware?
Welke driver?
Wat heb je zelf al geprobeerd?
[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 20-11-2008 17:25 ]
Kan toch gewoon bij het nvidia control panal of in de ati catalyst
Hij wilt niet dat links rechts wordt. Dus 180 graden draaien is niet de oplossing.Opperhoof schreef op donderdag 20 november 2008 @ 17:25:
dan moet je dus < veranderen in een > ...
Kan toch gewoon bij het nvidia control panal of in de ati catalyst
van > naar < kan ook met spiegelen handige snuiterPikoe schreef op donderdag 20 november 2008 @ 17:30:
[...]
Hij wilt niet dat links rechts wordt. Dus 180 graden draaien is niet de oplossing.
Anyway, bijna elke driver kan het beeld spiegelen en anders kan de TS ook prima google gebruiken om zijn oplossing te vinden (bij de juiste zoekterm al 2 volledige oplossingen op de eerste pagina).
De driver voor mijn Nvidia Go 7900 GS kan wel roteren (om de z as) maar niet spiegelen.
[ Voor 16% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-11-2008 17:39 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Sorry, maar iemand die geen software kan vinden om dit te kunnen gaat jou ook niet snappen denk ikHerko_ter_Horst schreef op donderdag 20 november 2008 @ 17:37:
Hij wil wel dat links rechts wordt, maar niet dat boven beneden wordt. Aangenomen dat de x- en y-as parallel zijn met het beeldscherm, is 180 graden draaien om de z-as inderdaad niet de oplossing. 180 graden draaien om de y-as echter wel.
Dat mag je dan even lekker inbeelden dat het een plaat is die je vrij rond kan draaien.mace schreef op donderdag 20 november 2008 @ 17:39:
Hoe kan je een z-as hebben bij een 2-dimensionaal iets?
Anyway:
x-as draaien: boven is onder
y-as draaien: links is rechts
z-as draaien: boven is onder, links is rechts.
z-as draaien kun je ook voor elkaar krijgen door eerst te draaien over de x-as en dan over de y-as.
Met andere woorden: z-as draaien is minder typwerk.
edit: tijdesn het typen hiervan had ik toch het idee dat bovenstaande niet klopt... dus please, correct me if i'm wrong ;')
[ Voor 45% gewijzigd door Mental op 20-11-2008 17:43 ]
Sinds wanneer is een monitor een 2-dimensionaal iets? De z-as staat loodrecht op het beeldoppervlak (aangenomen dat je het beeldoppervlak kunt beschouwen als een vlak).mace schreef op donderdag 20 november 2008 @ 17:39:
Hoe kan je een z-as hebben bij een 2-dimensionaal iets?
Als je dat stelt, dan resulteert het 180 graden draaien over de z-as erin dat je geen beeld hebt.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 20 november 2008 @ 17:43:
[...]
Sinds wanneer is een monitor een 2-dimensionaal iets? De z-as staat loodrecht op het beeldoppervlak (aangenomen dat je het beeldoppervlak kunt beschouwen als een vlak).
wat waren overigens de zoektermen? Ik kom steeds uit bij allerlei blender en sketchup tutorials.
edit:
LOL, maar dan zou je er een spiegel achter kunnen zetten maar dan moet je het beeld weer (ont)spiegelen om het te kunnen lezenL4m0r schreef op donderdag 20 november 2008 @ 17:44:
[...]
Als je dat stelt, dan resulteert het 180 graden draaien over de z-as erin dat je geen beeld hebt.
[ Voor 54% gewijzigd door franssie op 20-11-2008 17:58 ]
Ja, grappenmaker, 't is goed met je.L4m0r schreef op donderdag 20 november 2008 @ 17:44:
[...]Als je dat stelt, dan resulteert het 180 graden draaien over de z-as erin dat je geen beeld hebt.
Het gaat om het roteren van het beeld, niet het beeldscherm.
Anoniem: 177151
dat is niet waar. als je er vanuit gaat dat het beeldscherm de x en de y is dan staat de z er dus loodrecht op en de z is dus precies wat je driver kan veranderen.L4m0r schreef op donderdag 20 november 2008 @ 17:44:
[...]
Als je dat stelt, dan resulteert het 180 graden draaien over de z-as erin dat je geen beeld hebt.
maar van een dergelijk iets wat de ts zoekt heb ik nooit van gehoord.
!!!!!!!!!!
>>>>
180 graden draai:
<<<<
¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡
Horizontale spiegeling:
>>>>
¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡
[ Voor 25% gewijzigd door Z-Dragon op 20-11-2008 18:34 . Reden: da's dus horizontale spiegeling... ]
^ Wat hij zegt.
Anoniem: 177151
dat ligt er dus aan hoe hij het gespiegeld wil hebbenZ-Dragon schreef op donderdag 20 november 2008 @ 17:56:
Normaal:
!!!!!!!!!!
>>>>
180 graden draai:
<<<<
¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡
Verticale spiegeling:
>>>>
¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡
Boven moet dus wel onder worden, maar links niét rechts.
Een 2 dimensionaal beeld roteren over de x of y as heet ook spiegelen, maar zoals de OP meldt wordt hier het scherm bedoeld, en deze is 3d.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 20 november 2008 @ 17:50:
[...]
Ja, grappenmaker, 't is goed met je.
Het gaat om het roteren van het beeld, niet het beeldscherm.
Gezien zelfs de platste flatscreen 3 dimensionaal is, zie je bij het 180 graden draaien ervan over de x- of y-as, gewoon de achterkant, maar als je ermee voor de spiegel gaat staan zie je het beeld gespiegeld!
Maar de informatie van het beeld zelf is 2 dimensionaal, dus als je deze 180 graden om de x- of y-as draait zou dat theoretisch het zelfde zijn als spiegelen.
Als we dan persé ingewikkeld willen blijven doen: wat de TS wil is het beeld krijgen dat ontstaat na het uitvoeren van de meetkundige operatie "rotatie om de y-as met 180 graden" op het geprojecteerde beeld. Een 3D kaart kan deze operatie prima uitvoeren, ongeacht of het uitvoermechanisme nou 1, 2 of 3 dimensies kan weergeven.
Overigens kan ik noch in de driver voor de Nvidia Go 7900 GS op m'n laptop, noch in de (recentere) driver voor m'n Nvidia 8800GT de optie vinden om deze operatie permanent op de output toe te passen. Het Nvidia control panel heeft wel instellingen voor rotaties van -90, 90 of 180 graden om de z-as.
[ Voor 37% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-11-2008 18:26 ]
Anoniem: 274262
volgens mij verteld herko_ter_Horst enkel wat jij ook verteld, als je tenminste aanneemt dat:
Je x-as centraal en horizontaal over het scherm loopt,
Je y-as idem, maar verticaal,
Je z-as loodrecht op het midden van het scherm (= door het snijpunt van x en y as)
Dan is x(180°) x y(180°) = z(180°)
Iets anders kan ik me eerlijk gezegd niet goed voorstellen, vooral niet als je drie assen wilt gebruiken.
*oeps, iets te traag*
Hehe, eindelijk iemand die mijn chinese dialect wel verstaat en niet het eerste het beste gaat roepenHerko_ter_Horst schreef op donderdag 20 november 2008 @ 18:02:
*zucht*
Als we dan persé ingewikkeld willen blijven doen: wat de TS wil is het beeld krijgen dat ontstaat na het uitvoeren van de meetkundige operatie "rotatie om de z-as met 180 graden" op geprojecteerde beeld. Een 3D kaart kan deze operatie prima uitvoeren, ongeacht of het uitvoermechanisme nou 1, 2 of 3 dimensies kan weergeven.
Overigens kan ik noch in de driver voor de Nvidia Go 7900 GS op m'n laptop, noch in de (recentere) driver voor m'n Nvidia 8800GT de optie vinden om deze operatie permanent op de output toe te passen. Het Nvidia control panel heeft wel instellingen voor rotaties van -90, 90 of 180 graden om de y-as.
Je TS en "verticaal spiegelen" zijn niet geheel eenduidig[b][message=31083371,noline]Hehe, eindelijk iemand die mijn chinese dialect wel verstaat en niet het eerste het beste gaat roepen
Je denkt teveel aan je eigen oplossingWeeJeWel schreef op donderdag 20 november 2008 @ 18:13:
Je maakt me echt heel nieuwsgierig naar wat voor 3d spiegel jij thuis hebt hangen
Als je een spiegel met spiegelende vlak tegen je monitor legt en je klapt hem open als een boek (dus naar links of naar rechts), dan krijg je het spiegelbeeld dat jij wil (rotatie om de y-as). Klap je hem open als een motorkap (dus naar boven of naar beneden), dan krijg je óók een spiegelbeeld, maar niet dat wat jij wilt (rotatie om de x-as).
[ Voor 42% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-11-2008 18:20 ]
Probeer eens ctrl+alt + pijltje omhoog/omlaag, dat werkt op een pc bij mij op het werk.
Het hele beeld word dan gespiegeld..... linksboven word rechtsonder en andersom, rechtsboven word linksonder en andersom.
Volgens mij zit in die pc een mobo met geintegreerde videokaart van intel.... zal dus bij jou wel niet lukken.
Smiling as the shit comes down...
Zie dit:
|..../
|../
|/____
Nou is die hoek dus 45 graden. Scherm ligt plat, de diagonale lijn is de spiegel. Dan zou ik dus de verticale lijn op mijn netvlies moeten krijgen.
Snappie?
Ik herinner me van mijn intel dat dit gedraaid wordt.. maar het is uberhaupt een nvidiaScrooLoose schreef op donderdag 20 november 2008 @ 18:16:
* ScrooLoose roept het eerste het beste
Probeer eens ctrl+alt + pijltje omhoog/omlaag, dat werkt op een pc bij mij op het werk.
Het hele beeld word dan gespiegeld..... linksboven word rechtsonder en andersom, rechtsboven word linksonder en andersom.
Volgens mij zit in die pc een mobo met geintegreerde videokaart van intel.... zal dus bij jou wel niet lukken.
De TS wil "linksboven wordt rechtsboven", niet "linksboven wordt rechtsonder".ScrooLoose schreef op donderdag 20 november 2008 @ 18:16:
* ScrooLoose roept het eerste het beste
\o/ als je dat nou gisteren al gepost had ... nu spreek je eindelijk ons chineesWeeJeWel schreef op donderdag 20 november 2008 @ 18:18:
Die van mij hangt toch echt aan de muur.. probleem is dat jullie te veel weten en/of te moeilijk denken![]()
Zie dit:
|..../
|../
|/____
Nou is die hoek dus 45 graden. Scherm ligt plat, de diagonale lijn is de spiegel. Dan zou ik dus de verticale lijn op mijn netvlies moeten krijgen.
Snappie?
Welkom in de wereld van IT - we willen je wel helpen maar hebben graag dat je eenduidig bent.
.../........!
../.........!
/...........!
-------------
[ Voor 16% gewijzigd door elmertje op 21-11-2008 16:25 ]
Dan zal ik wel japans praten en/of m'n chinees is niet zo goed want ik snap er niks van, ik snap het misschien wel, maar dan klopt het volgens mij niet....(zoals elmertje ook al zei).franssie schreef op donderdag 20 november 2008 @ 21:03:
[...]
\o/ als je dat nou gisteren al gepost had ... nu spreek je eindelijk ons chinees
Welkom in de wereld van IT - we willen je wel helpen maar hebben graag dat je eenduidig bent.
Als de spiegel tussen het scherm en je ogen zit dan zie je toch niks
Als het scherm verticaal staat, de spiegel ligt of hangt horizontaal en je kijkt naar de spiegel onder een hoek (diagonaal tussen scherm en spiegel) dan zie je het beeld verticaal gespiegeld.
Ik snap al dat moeilijke gedoe met assen niet, verticaal/horizontaal spiegelen is toch simpel, spiegel ernaast of erboven/onder en klaar is klara?
Spiegeltje erbij....

Helaas voor jou laat je precies zien waar het probleem zit: verticaal spiegelen kan betekenen dat je wilt dat boven onder wordt. Het kan ook betekenen dat je wilt spiegelen tegen de verticale as.
Een rotatie om een as is een eenduidig, wiskundig principe.
==/----------->
=/-------------> Ontspiegeld beeld richting kijker
/--------------->
\:::::::::::||
=\:::::::::|| <= TV
==\:::::::||
^
||
Spiegels
Jaren geleden dit al eens gedaan (was voor monitor in tafel + spiegel combo)
Monitor open, kabeltjes op de spoel omgesolderen en tadaah, zelfs het bios is in spiegelbeeld. Kan je ook nog eens alle 4 combinaties van spiegelen/roteren mee doen.
(werkt alleen bij CRT monitoren