Raid 0 array uitbreiden naar Raid 0+1

Pagina: 1
Acties:

• Hacula
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-01 22:44
Hallo iedereen!

Ik heb al ruim 2 jaar een raid 0 array met 2 schijven van ieder 320GB. Nu heb ik nog 2 dezelfde schijven op de kop weten te tikken welke ik graag in raid 1 zou willen zetten met die andere 2. Is het mogelijk om deze aan de andere toe te voegen, zonder mijn data kwijt te raken?

Ik heb binnenkort een ander systeem waarbij ik een deel van de array in de nieuwe wil steken, daar een verse windows installatie op om via het netwerk op mijn gemak mijn data over te kunnen zetten van het oude naar het nieuwe systeem. In het nieuwe systeem wil ik daarna de 2 schijven van het oude systeem weer toevoegen aan het raid array in de vorm van 0+1.

Ik heb een nForce 4 Ultra chipset op een DFI Lanparty UT.

Hoop dat jullie me kunnen helpen :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een 2e RAID 0 aanmaakt en deze vervolgens in RAID 1 zet is het mogelijk (al moet je natuurlijk wel even kijken wat je controller aankan). Wil je in de huidige RAID0 array gaan rommelen dan krijg je natuurlijk met dataloss te maken.
Sowieso is het verstandig om een backup te maken en zeker als je iets in je schijfconfig gaat aanpassen.

• Hacula
Terw_Dan schreef op woensdag 19 november 2008 @ 00:27:
Als je een 2e RAID 0 aanmaakt en deze vervolgens in RAID 1 zet is het mogelijk (al moet je natuurlijk wel even kijken wat je controller aankan). Wil je in de huidige RAID0 array gaan rommelen dan krijg je natuurlijk met dataloss te maken.
Sowieso is het verstandig om een backup te maken en zeker als je iets in je schijfconfig gaat aanpassen.
Ik heb net even gekeken in wat de mogelijkheden zijn in de controller. Als ik kies voor een nieuw array kan ik niet de al bestaande arrays kiezen om daar een nieuw array van te maken. Kan ik dit ook softwarematig doen eventueel, of wordt dat een stuk langzamer?

Ik zie trouwens nu in HDtune dat de nieuwe raid0 array maar 70 mb/s haalt terwijl de oude gewoon ruim het dubbele haalt. Alsof hij niet striped, terwijl alle software en de controller dat wel aangeven.

• Hacula
Niemand?

Ik heb me een andere methode bedacht: Ik probeer alles te backuppen naar één schijf. Op de nieuwe pc maak ik een raid0 met 3 schijven en gebruik ik die 4e om alles terug op te zetten en regelmatig backups te maken.

Zijn er al oplossingen gevonden voor de 3aak firmware problemen van de Seagate 320GB schijven? Voor de 500 schijnt er een andere firmware te zijn, maar de 320 niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zijn het Seagatedisks? Weet je zeker dat je de s-ata 150 jumper eraf hebt gehaald? Dat scheelt namelijk aanzienlijk.

• Hacula
Terw_Dan schreef op donderdag 20 november 2008 @ 11:03:
Zijn het Seagatedisks? Weet je zeker dat je de s-ata 150 jumper eraf hebt gehaald? Dat scheelt namelijk aanzienlijk.
Er zitten geen jumpers op, maar ze hebben wel de 3.AAK firmware. En tijdens het verplaatsen van veel bestanden hoorde ik af en toe een paar kraakjes die niet horen, dus heb RMA aangevraagd bij Seagate, zo kan ik die schijven namelijk niet vertrouwen. Hopelijk mag ik ze opsturen en krijg ik meteen 2 met andere firmware. Ik houd jullie op de hoogte.
Pagina: 1