• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-02 00:19
Sinds enige tijd ben ik me samen met een maat van mij aan het orienteren op de aankoop van een Plasma of LCD televisie. Hoewel de tv uiteindelijk niet door mij gekocht wordt vind ik het hobbymatig een leuk proces.

Vanavond zijn we naar de Mediamarkt en de BCC geweest om nu eens een goede indruk te krijgen van waar we het nu eigenlijk over hebben. Het meest opmerkelijke is wel dat we pas bij thuiskomst ontdekten dat we naar twee plasma tv's hadden gekeken waarvan de ene full HD was en de ander HD ready, maar we desondanks geen verschil opmerkten.

We moeten echter constateren dat vooral de Mediamarkt maar weinig te bieden heeft omdat de lichtomstandigheden en de getoonde beelden m.i. bijzonder slecht zijn om de televisies goed te beoordelen. Bij de BCC was het al iets beter, maar helaas toonden ze daar enkel een gelikt animatiefilmpje waardoor je m.i. niet voldoende indruk krijgt. Bovendien waren alle tv's daar met component aangesloten.

Alvorens ik tot een definitief advies wil overgaan wil ik een aantal geselecteerde modellen met elkaar vergelijken. Vereist is dan dat ik de volgende onderdelen kan beoordelen:
- weergave van analoge tv beelden
- weergave van digitale tv beelden
- weergave van DVD
- weergave van HD
- geluidsweergave
E.e.a. dan niet onder TL-verlichting maar bij vergelijkbaar licht als in de woonkamer en tot slot ook in een schemerige omgeving.

Het probleem zal echter zijn dat, gezien de diversiteit van de geselecteerde modellen, er niet een zaak is die én al deze mogelijkheden biedt én een zodanig groot assortiment heeft dat al jouw modellen er tussen staan.

Vandaar dat ik benieuwd ben hoe een ander dit doet. Waar beoordeel jij een televisie voordat je definitief tot een koop over gaat? Vermeld s.v.p. ook even een plaats.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 00:48
Heb vandaag in de MediaMarkt ook naar wat schermen staan kijken, maar wat een vreselijke beelden zenden ze er over uit, de hele tijd hun rode reclamefilmpje met vreselijk groffe pixels en kartelige randen. Behalve bij de stands van de merken zelf natuurlijk :), daar heb je dan weer beelden die alleen op die toestellen spelen. Inderdaad ook het tl-licht. Ik hou dit topic goed in de gaten want ik wil ook weleens ergens goed kunnen vergelijken.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

En waar ik ook bijna keihard ingetrapt ben is de grootte van de schermen.. Ik had een 32" op het Internet gezien en bij de Mediamarkt schrok ik me rot, zo klein dat het leek!! Net bij een vriend geweest die een 32" heeft en dat scherm komt veel groter over in de huiskamer.

Wel goede marketing van MM door de kleinere modellen tussen de 42" te plaatsen...

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 00:48
Die afmetingen lijken in de winkel altijd veel kleiner. Net even staan meten hoeveel ruimte een 37" scherm in zou nemen in huis : veel.

Verwijderd

Kijk dit is een interessante topic! Ik ben ook al een tijdje aan het zoeken naar een geschikte tv. Bij mediamarkt worden (bijna) altijd standaard reclame filmpjes gedraaid! (Laatst SBS6, dan zie je meteen de verschillen!!)

Bij de Saturn worden veel Blu-rays getoond, alleen vaak staan de schermen die ik wil zover uit elkaar, dat het moeilijk te vergelijken is. Is het mogelijk om bij zulke grote winkels te vragen om op de tv die jij wil een Blu-ray (bijvoorbeeld) af te spelen? Of een normale uitzending?

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:18
Voor de prijs zou ik eventueel bij mediamarkt kijken, maar om een beetje duidelijk beeld te krijgen zou ik eerder bij BCC, IT'S of EXPERT binnen lopen.

Deze hebben vaak de tv's aangesloten op OF coax OF een digitale decoder.. oftwel; zoals je het vaak thuis ook gebruikt.

Ik heb tv's bekeken bij de Expert: die lieten mij zien op coax, digitaal en digitaal HD uitzending...

Nu heb ik mijn tv thuis aangesloten op een digitale ontvanger (Humax 5000) en echt topbeeld!

wijze woorden

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:30
Het spijt me, maar ik vind dit een beetje een onzintopic. Op die tv's wordt nou eenmaal te weinig winst gemaakt om om elke tv een huiskamertje in te richten. Als je dat wil, moet je bijvoorbeeld naar Bang en Olufsen-winkels gaan. Daar kunnen ze je ook heel goed helpen, krijg je een kopje koffie, etc. Je betaalt dan wel 3x zo veel voor je tv.

Vaak kan je in een BCC of Mediamarkt gewoon op de knopjes drukken en kijken wat er gebeurt. Ik vrees echter dat er geen kabeltv is aangesloten en veelal zal er ook geen extern apparaat (dvd- of bluray-speler) aangesloten zijn. Met die apparaten slepen, zou ik niet doen. Je kan wel een dvd'tje meenemen waarvan je weet hoe die eruit hoort te zien (je lievelingsfilm ofzo) en die proberen af te spelen. Vinden ze meestal helemaal niet erg. Natuurlijk kan je ook gewoon vragen of ze je willen helpen (soms heb je bijvoorbeeld de afstandsbediening nodig).

• Postman_Pat
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-01 16:25
Ben zelf nu ook een keertje bij Correct in Rotterdam geweest. Daar staan de schermen ook bijna allemaal op maat gesorteerd. Helaas wel weer een donkere omgeving met weinig daglicht. Overigens staan de schermen daar bijna allemaal op Canal digitaal aangesloten. Maar net als bij MM, BCC en andere winkels schakelen ze het signaal dmv splitters door. Maar de verkopers zijn wel zo vriendelijk dat ze met hun afstandbediening (die ze op zak hebben) kunnen overschakelen naar andere zenders (kabelsignaal) om zo het beeld te kunnen vergelijken.

Ben ook nu bij Praalder in Den Haag geweest (en daar de Panasonic plasma's gezien) en daar konden ze op zich wel wat met de prijs doen (was ruim 300 euro duurder dan bij Correct). En bij hun is de lichtval iets beter dan bij de grotere ketens. Ze zijn alleen niet grootgrutter in allerhande merken (slechts Loewe, Panasonic, Pioneer en Sony zag ik hun winkel staan). Wel een zaak waar goed advies hoog in het vaandel staat (plus alle service die je kan verwachten)

[ Voor 30% gewijzigd door Postman_Pat op 19-11-2008 10:20 ]

• Pinin
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik heb mijn Plasma nergens beoordeeld, maar waarom dan toch gekozen voor deplasma 37PV70 van panasonic?

mijn stappenplan
1. naar winkels gegaan > drama > zie je eigen bevindingen.

dan naar oldscool op de internet manier

2. ingelezen op oa tweakers "wil ik plasma of LCD

* uiteindelijk viel mijn keuze op plasma > dus minimaal 37

dan bleven nog de merken over, ik had een voorkeur voor panasonic en dat kwam toevallig goed uit want die heeft ongeveer als enige 37"plasma's maar anders kan je dus wat merken wegstrepen waar jij niet gelukkig van wordt, zelf vergeef ik mij het nooit als ik een JVC had gekocht en toch 1 klein dingetje had ondekt, sommige moeten niks van philips.

3. Welke functies wil ik perse
4. past het binnen het budget, of spaar ik door.

Bij mijn vader was de afmeting leidend, hij kon max. 32" kwijt dus plasma was geen issue.

Of je nou een tv koopt van Sony, philips, samsung, panasonic, pioneer. Ze zijn allemaal prima, maar sommige passen beter jou dan de ander. Het klinkt misschien lullig, maar beeldkwaliteit is echt niet alles, als je toch niet twee tv's naast elkaar ziet. De bron is belangrijker/invloedrijker.

Oja, zonder ooit mijn tv IRL gezien te hebben voor aanschaf ben ik zeer gelukkig ermee, als ik bij mensen hun lcd zie, ben ik blij dat ik plasma heb, hun zelf zullen mijn plasma niet scherp en fel genoeg vinden en zijn dus blij met hun keuze.

edit: de meeste winkels intresseren zich niet wat jij koopt, ze weten toch wel dat je blij bent met je nieuwe aanschaf (de meeste geven niet toe dat ze een miskoop hebben gedaan, of weten het simpelweg niet) Zij bepalen in 9 v/d 10 gevallen met welke tv jij naar huis gaat. Ik heb zelf o.a. tv's verkocht en dat percentage klopt redelijk, maar ik heb mensen nooit een tv verkocht van een zeer dubieus merk of waar ze spijt van gaan krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Pinin op 19-11-2008 19:23 ]

www.casarodriguillo.com

• Tommy The Cat
Pinin schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:19:
Ik heb mijn Plasma nergens beoordeeld, maar waarom dan toch gekozen voor deplasma 37PV70 van panasonic?

mijn stappenplan
(.....)
Interessante benadering. Ik plaats er wel de volgende kanttekening bij. Je zegt zelf terecht dat de één tevreden is met z'n minder heldere of minder scherpe plasma omdat hij of zij meer geeft om de natuurgetrouwe kleuren en het filmische beeld en vice versa. Juist daarom is het van belang om, naast de 'old school' internet research op bijv. tweakers (plasma of lcd), daadwerkelijk zelf te gaan kijken om erachter te komen wat je het meest aanspreekt. En ondanks dat je het hier hebt over een zodanig groot verschil dat het ook onder slechte omstandigheden goed waarneembaar moet zijn, is het bijvoorbeeld met betrekking tot de zwartwaardes m.i. van belang dat je een LCD vs een Plasma ipv alleen onder TL licht ook in het donker vergelijkt. Een 'leek' zal wellicht eerder naar een LCD neigen die er onder de TL verlichting helderder uitspringt, terwijl diezelfde leek in een meer donkere (gezellig film avond) omgeving de plasma wellicht prefereert omdat hij ziet dat de zwartwaarden/diepten zoveel beter zijn en de plasma eigenlijk helder zat is.

Daar komt natuurlijk bij dat de overige verschillen, 720p/1080p 24p of niet 24p etc. etc. heel slecht te beoordelen zijn op basis van technische vergelijkingen. Uiteindelijk is voor jouw specifieke situatie en enkel voor jou van belang of bepaalde verschillen het verschil in prijs rechtvaardigen.
Je merkt overigens interessant genoeg op dat, eenmaal een tv gekocht, het overgrote deel dik tevreden is met z'n platte joekel van een TV en door het ontbreken van vergelijkingsmateriaal bepaalde 'gebreken' niet opmerkt. Komen er nieuwe platte telefoons op de markt en je ziet ze niet, dan zou je ook niet ontevreden geraken over je eigen koelkast...

Nee, zou nooit een tv kopen zonder kijken. De eerste les die ik leer is dat je niet af moet gaan op specificaties of populariteit van bepaalde modellen. Zo is bijvoorbeeld de Sony Bravia serie vrij populair, maar was ik meer onder de indruk van een bepaalde Panasonic LCD. De vraag is echter hoeveel waarde ik daar aan moet hechten omdat beide tv's waren aangesloten via component.

Mijn slotsom is daarom dat je via internet, mediamarkt, bcc niet tot een goede keus kunt komen als je een liefhebber bent. De redenering dat er te weinig verdiend wordt aan die tv's en dat het daarom niet te permitteren is om betere omstandigheden te creeeren vind ik de reinste onzin. Er wordt plenty verdiend op platte tv's, kleine moeite om ze allemaal via HDMI en analoge tv aan te sluiten bij goede lichtomstandigheden. Ook een kleine moeite om wat lastige HD beelden of spellen te vertonen ipv een simpele animatie. Verder kan men bijvoorbeeld vergelijkbare modellen LCD en Plasma naast elkaar zetten om goed het verschil te zien en de mogelijkheid moeten hebben om het licht te dimmen. Komop, we leven in de 21ste eeuw.

• Pinin
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Tommy The Cat schreef op woensdag 19 november 2008 @ 20:16:
[...]

Mijn slotsom is daarom dat je via internet, mediamarkt, bcc niet tot een goede keus kunt komen als je een liefhebber bent. De redenering dat er te weinig verdiend wordt aan die tv's en dat het daarom niet te permitteren is om betere omstandigheden te creeeren vind ik de reinste onzin. Er wordt plenty verdiend op platte tv's, kleine moeite om ze allemaal via HDMI en analoge tv aan te sluiten bij goede lichtomstandigheden. Ook een kleine moeite om wat lastige HD beelden of spellen te vertonen ipv een simpele animatie. Verder kan men bijvoorbeeld vergelijkbare modellen LCD en Plasma naast elkaar zetten om goed het verschil te zien en de mogelijkheid moeten hebben om het licht te dimmen. Komop, we leven in de 21ste eeuw.
Ik ben het met je eens en daarom koos ik the next best thing. en dat is zelf uitzoeken, want ik weet zeker dat ik in de winkels LCD er beter uit vind zien. En thuis op de bank ben ik idd erg blij met het rustige licht van plasma, mijn pa heeft dus een LCD, schitterend.......... maar na een uur heb ik wel genoeg van dat felle licht en scherpte. LCD is voor monitoren, niet voor TV. Dan is gewoon CRT (of evt plasma) heb prettigste. LCD is zo perfect dat het foutjes ook perfect weergeeft.

Je hebt het over specs, ik heb juist niet naar specs gekeken (o.k. wel naar afmetingen enzo) Ook full HD is gewoon onzin. Tenzij je echt een lel van een TV hebt, en gewoon het best mogelijke wil tegen elke prijs. Maar hoe kom je de eerste 5 jaar aan je content. Nu wil iedereen minimaal een FullHD, maar ze komen af van een CRT 8)7

Ik was van plan objectief te zijn, en geen voorkeur voor LCD of Plasma te geven, helaas niet gelukt.

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

De beredenering dat er niet voldoende wordt verdiend op platte tvs vind ik idd ook te ver gaan. Het is echter onmogelijk om iedere situatie licht te creeeren. Iedereen heeft namelijk weer een andere woonkamer (de een kijkt overdag de ander alleen 's avonds) en ander licht. Daarnaast zul je altijd zien dat een klant verschillende modellen wil zien die toevallig ver uit elkaar staan.... Tsja, als je dat voor iedere klant moet veranderen zonder dat je de garantie hebt dat ze bij je kopen dan is moet je al zoveel extra mensen in dienst nemen dat de tv duurder wordt.

Hetzelfde geldt voor het standaard signaal wat erop wordt weergegeven. De TS geeft al aan welke beelden hij allemaal wil zien. Als een klant met een dergelijke wishlist bij mij komt dan ben ik bang dat ik hem niet kan helpen; sorry, maar je komt bij de verkeerde winkel. Daarnaast zijn er weer reclame mogelijkheden wanneer je gebruik maakt van een standaard kanaal ;) Tot slot denk ik dat veel verkopers bereid zijn om te helpen als je zelf materiaal meeneemt (DVD speler/ films).

Voor iedereen die dit vraagstuk interessant een gratis advies: koop je tv bij een speciaalzaak en betaal de prijs die op het prijskaartje staat. Dat is het namelijk waard!

• Tommy The Cat
Ik begrijp best dat je in dat soort bulk zaken niet elke specifieke wens in vervulling kunt brengen. Maar je kunt het wel generiek aanpassen en je zoveel mogelijk inzetten om de kritische consument te dienen. Maar dat mensen andere mensen echt tevreden willen stellen is in deze consumptie- en wegwerpmaatschappij natuurlijk een illussie en je bent naief als je denkt dat die ene verkoper ook maar iets om je geeft. Het is, zoals de Mediamarkt al zegt, kopen kopen kopen!

Maar ik dwaal af. De It's is een goede suggestie geweest, alsmede Expert. Maar op internet zag ik dat Expert voornamelijk witgoed en andere huishoudelijke apparatuur is. Zag niet echt staan dat de fillialen in de buurt nu ook gericht waren op televisies.

Speciaalzaken uiteraard ook een goed idee. Wel jammer dat die er waarschijnlijk niet zoveel zijn en het assortiment wat kleiner is. Wellicht dat ze alleen de beste tv's selecteren :) .

[ Voor 32% gewijzigd door Tommy The Cat op 19-11-2008 21:57 ]

Verwijderd

Nogmaals, het is niet mogelijk om hetzelfde model op een generieke manier te plaatsen zodat hij te bezichtigen is onder verschillende omstandigheden zonder het product meerdere keren uit te pakken. Dit verhoogt de voorraad kosten en verkleint het assortiment. Daarnaast durf ik oprecht te betwijfelen of een willekeurige medewerker van een grote winkelketen per definitie niets om je geeft. Mijn stelling is dat dit slechts een uitzondering is en de goeden........

Ik ben al een tijdje niet in A'dam geweest, maar had RAF niet een mooie zaak?

• Tommy The Cat
Vandaag bij Scheer & Foppen in Groningen geweest (ik woon overigens in het oosten). Daar werden op de plasma's natuurdocumentaires of concerten weergegeven. Op de rits LCD's die ze hadden staan stond RTLZ op. Daaruit viel direct af te leiden welke tv wel en welke tv niet scrollende teksten leesbaar en zonder haperen vertoont. Stukken beter dan Mediamarkt en BCC dus. Het licht was hier ook minder fel.

Eveneens bij een televisiespeciaalzaak geweest. Daar werden ook goede beelden vertoond. Zeker hier was het licht stukken beter.

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 19:26

pvr

Ik heb mijn plasma Panasonic TH-42PY70 beoordeelt op tweakers.net, en in de winkels.
MM vond ik niets, slecht licht, slechte bron, en slecht hoe de beeldschermen zijn neergezet.
Te dicht op elkaar, en als je naar achtere loopt om te kijken naar de afstand van je beeldscherm, heb je een stelage in je rug.
Ik ben daarna, naar Van Ingen Electronics in Purmerend geweest die dealer is in B&O, Pioneer, Panasonic...............
Licht was daar perfect, en ik kon mooi het verschil zien tussen LCD@Plasma.

Ik kwam tot de conclusie dat Plasma mooier is, en ik heb mijn plasma gekocht via internet:

http://www.mediahomeservice.nl/index.php

Service van mediahomeservice was perfect, en het scheelde me €300 ten opzichte van een winkel.

Daaarna is mijn plasma door Frank Doorhof gecalibreerd voor €200
Beeld is top, en ik heb sind,s kort schotel samen met Homecast HS 8100 HDTV PVR.
Nu nog wachten op dreambox DM 8000 :+

Greetzzz P@UL

[ Voor 6% gewijzigd door pvr op 20-11-2008 20:50 ]

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou en moest en ging ook keihard een full HD lcd hebben wegens de hoge resolutie, het lagere energieverbruik en het groter aanbod. Maar toch maar eens naar plasma gekeken en gekeken in de winkel.

Het beeld wat je daar ziet is ronduit dramatisch inderdaad maar ik kon er toch enkele dingen uit afleiden. Full HD of HD ready, ik zie dat verschil niet op normale kijkafstand. Bij PC gebruik is Full HD wel handig maar ik doe niet aan HTPC dus dat is geen argument voor mij dan.

Plasma vs LCD: energie verbruik. Energie verbruik is bij een plasma enkel zo hoog als opgegeven wanneer het om een volledig wit beeld ging. En tenzij je de TV als woonkamer verlichting wilt gaan gebruiken is dat een non argument, zie ook tweakers.net platte tv roundup.

Plasma vs LCD: backlight bleeding en kleurweergave. Voor mij was het duidelijk in de winkel, plasma.

Plasma vs LCD: input lag. Wat heb je aan allerlei mooie beeld verbeteraars als je ze allemaal moet uitzetten voor minder input lag? Plasma geeft vanuit zijn eigen al een heel mooi beeld (vind ik persoonlijk) dus waarom meer geld voor minder?

En uiteindelijk heb ik nu een grote smile op mijn gezicht met mijn HD ready Plasma Panasonic 42PX80. Het uitgespaarde geld heb ik besteed aan leuke dingen zoals een BR-speler en nu 2 mooie speakers voor de HT uit te breiden.

Mijn stappen plan was: even wat inlezen over de technieken, kijken in de winkel, kijken op internet voor ervaringen van een specifiek model, kijken op internet en in de winkel voor de prijzen, naar de supermarkt voor de popcorn en bier, TV ophalen en installeren, GENIETEN.

Maar ik was 4 maanden bezig om een keuze te maken ;) Eerst moest het een philips zijn, toen een samsung, toen een panasonic. Maar welk model? Welke winkel? Etc etc etc :)

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 21-11-2008 12:33 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Tommy The Cat
Gisteren naar een andere Scheer & Foppen geweest. Daar stonden TV's redelijk netjes naast elkaar, waaronder vergelijkbare HD-ready en Full HD tv's. Ook werd er een blu ray disk gedraaid en op sommige tv's digitale televisie. Op zich goed vergelijkingsmateriaal dus.

Ik zag tot mijn grote schrik enorm verschil tussen twee plasma's van hetzelfde merk - zelfde lijn - echter waarvan de één HD-Ready (1024) en de ander full HD was. Voor de zekerheid toch maar even gevraagd hoe de televisies waren aangesloten en jawel: de full HD met HDMI en de HD ready met scart. Lol. Gevraagd of de HD Ready ook op HDMI kon voor een eerlijk vergelijk. Dat zouden ze proberen en aan het eind van de middag zou ik even terugkomen.

Helaas hadden ze het niet voor elkaar gekregen. Eén der verkopers - een al wat oudere man - gaf aan dat, wilden ze alle tv's daar op HDMI aan willen kunnen sluiten ze daar ongeveer 200.000 euro voor moeten investeren. 8)7
Vervolgens naar de Mediamarkt, een filiaal waar ik nog niet geweest was. Aldaar hadden ze een prachtige serie plasma's naast elkaar geëtaleerd en daarop werden zeer gelikte HD beelden afgedraaid. Helaas enkel Full HD's. De HD Ready's stonden minder mooi opgesteld en de beelden waren ook van een mindere kwaliteit. Uit interesse vroeg ik hoe ze die tv's (een hele wand vol) hadden aangesloten: allemaal HDMI. Daarvoor hadden ze 250.000 euro geinvesteerd.

Dat u het weet.

Edit:
Oja, bij de Scheer en Foppen hadden ze verschillende soorten licht. De bovenste rij televiesies waren plasma's en daar was een TL buis op gericht. Nee geen TL buis om de volledige ruimte te belichten: de TL buis stond op de plasma's gericht. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Tommy The Cat op 28-11-2008 16:51 ]

Pagina: 1