Toon posts:

Vista doet lang over verbinden met wireless

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op werk heb ik een aantal Vista laptops die er erg lang doen om na het opstarten een verbinding met het (als standaard en auto-connect ingestelde) draadloze netwerk te maken. Het heeft geen zin om handmatig te connecten, dan beweert Vista dat de WPA sleutel incorrect is (onzin). Gewoon wachten, zo'n 5 minuten, soms langer, en dan komt het goed. Maar ja, da's niet echt handig.

Ze booten koud - geen sleep of hibernation wakeup.

Een groter aantal Vista laptops doet het overigens wel vlot. Een overeenkomst tussen de probleemgevallen heb ik niet kunnen vinden, behalve dat ze allemaal de WLAN AutoConfig gebruiken - maar dat doen de probleemloze computers ook.

Alle laptops zijn dual-boot en zijn allemaal onder XP wél direct na/tijdens het opstarten van XP online. Het is dus niet de router, lijkt me.

Over dit verschijnsel lees ik her wat op verschillende fora - ik ben zeker niet de enige. Oplossingen heb ik echter niet kunnen vinden.

In de WLAN-AutoConfig log zie ik een half dozijn of meer pogingen om een verbinding te maken:
-WLAN AutoConfig service started a connection to a wireless network.
-Wireless network association started
-Association succeeded
-Wireless Security started
-Wireless Security stopped
-Wireless Security started
ERROR-Wireless Security failed
-Wireless Security stopped
ERROR-WLAN AutoConfig service failed to connect to network

en dan weer gelijk naar punt één (started a connection).
Totdat het dus na een paar keer wel lukt, en dan blijft de verbinding prima in stand.

Iemand een idee wat de mogelijkheden zijn om dit gebeuren vlotter te maken?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik mis je gebruikte beveiliging (en wat eea doet zonder), en type netwerkkaarten in de laptops.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:56
'oude' Speedtouch en WPA?
Want dat werkt inderdaad niet goed met Vista en is zo ver ik weet geen fix voor
Maarja dan kun je beter eerst even aangeven wat voor apparatuur je hebt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ruckus en Senao wifi apparatuur. Kaartjes in de laptops variëren, en zouden m.i. niet mogen uitmaken. Als XP/2003 het wel kunnen zonder problemen, kan Vista de rambam krijgen wat mij betreft. Het is gelukkig meer persoonlijke curiositeit dan zakelijke noodzaak om dit gefixed te krijgen.

Maar -- ik zit nu thuis te experimenteren met een aantal van de laptops - en denk dat ik het heb gevonden. Dezelfde apparaten gaven namelijk hier het gelijke probleem - op heel andere wifi routers. Het uitschakelen van Windows Defender lost het /volledig/ op - nog niet zo snel een connectie als met XP/2003, maar geen 5 a 10 minuten meer wachten!

Nu morgen nog bevestigen op de andere lokatie... :D

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2008 00:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
En.... bevestigd! Windows Defender weg: probleem weg.

Case closed :)

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 19:32

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik heb een soortgelijk probleem met m'n Netgear router onder Vista. Ik ga ook even testen met Defender uitgeschakeld :)

Bij mij was het probleem dat ik vaak geen ip adres toegewezen krijg. Pas als ik na 5 minuten een /renew uitvoer krijg ik er wel een.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik heb Windows Defender hier nu uitgeschakeld en de eerste resultaten zijn positief. De internetverbinding werkt eigenlijk zodra de pc enigszins bruikbaar is meteen. :) Ik blijf het in de gaten houden maar het lijkt erop dat Windows Defender inderdaad de oorzaak is.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-03 18:49

X-DJiNn

Knooier !

Zelfde probleem gehad.

Bij mij was het probleem dat de standaard software van "HP" ook probeerde inspraak te krijgen op het maken van de draadloze verbinding.

Dus heb alle merkgebonden software eraf gemikt. Probleem opgelost !

SE5K-RWB @ 9100WP // Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax // Mikrotik hAP ax2 // Home-Assistant

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Lol, MS spoort echt niet.
Ze kunnen niet eens hun eigen software op elkaar afstemmen.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Soldaatje schreef op donderdag 20 november 2008 @ 19:34:
Lol, MS spoort echt niet.
Ze kunnen niet eens hun eigen software op elkaar afstemmen.
Ik gebruik overigens wel de connectie management software van Netgear zelf. Ik weet niet of ik het probleem ook gehad zou hebben als ik de ingebouwde windows wireless manager gebruikt had. :)

Pagina: 1